Deklarasi Alim-Alim Kuching

September 19, 2012 at 12:45 am 21 comments

Sempena Hari Malaysia

Pemimpin Pakatan tandatangan Deklarasi Kuching‘ — Malaysiakini, 16 Sept 2012

Deklarasi Kuching mengandungi 7 perkara

Ia ditandatangani oleh Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Abdul Hadi Awang masing-masing bagi pihak PKR, DAP dan PAS

Perkara-perkara dalam Deklarasi Kuching ialah:

(1) Kerjasama Bersekutu

(2) Perwakilan Adil

(3) Kewarganegaraan

(4) Pengiktirafan Hak Ke Atas Tanah Adat

(5) Kecekapan dan Kemandiran Sarawak & Sabah

(6) Keadilan Dalam Isu Minyak

(7) Pembangunan Sekata

Ketiga-tiga parti Pakatan itu berjanji:

“Bahawasanya [mereka] akan memelihara dan menjunjung setia dasar-dasar yang diterapkan dalam Buku Jingga supaya Malaysia bakal bangkit semula sebagai sebuah negara yang makmur, agar terwujud rakyatnya yang cemerlang, bersatu padu dan berkembang maju, dengan masa depan yang selamat dan aman damai, agar namanya harum di serata pelusuk dunia.”

Dalam Deklarasi Kuching, Pakatan telah berjanji bahawa mereka akan memupuk perpaduan supaya rakyat boleh hidup aman damai.

Adakah kita hidup lebih bersatupadu serta aman damai semenjak mereka memperolehi dan memegang tampuk kuasa?

Deklarasi Kuching boleh dibaca di dalam blog Anwar dalam bahasa Inggeris dan di dalam blog Kit Siang dalam bahasa Inggeris juga. Dalam blog Hadi Awang, tak ada.

Untuk versi bahasa Melayu, lu pandai-pandai sendiri Google lah.

About these ads

Entry filed under: SUCKER. Tags: , .

Bernama Photoshop #2: Teori konspirasi, ia untuk kenakan Najib Deklarasi Kuching membawa kepada perdana menteri Kristian?

21 Comments Add your own

  • 1. atas pagar  |  September 19, 2012 at 2:28 am

    Kak Helen,

    Bunyi macam deklarasi hutan hujan tropika

    kandungan macam deklarasi ozon

    pelaksanaan?

    apakah macam pelaksanaan deklarasi hangat-hangat tahi ayam?

    atau

    macam pelaksanaan deklarasi melepaskan batuk ditangga?

    Reply
  • 2. Joe  |  September 19, 2012 at 4:11 am

    #Pakatoons

    Reply
  • 3. nk  |  September 19, 2012 at 7:43 am

    deklarasi kucing?
    mcm bunyi deklarasi taik kucing

    Reply
  • 4. Khairul  |  September 19, 2012 at 7:57 am

    Teruja dengan kenyataan terakhir tuh..

    Yang pasti mereka2 ini hanya pandai berretorik dan lebih ‘NATO’, buktinya di Selangor, Penang, Kedah dan terutama Kelantan (MBnya ‘asyik’ berceramah)..

    Ingat! Apa kata Khalid Ibrahim ‘manifesto bukanlah suatu perJANJIan’!!
    Manusia2 sebegini nak jadi pemimpin??

    Reply
  • 5. All-Jobs  |  September 19, 2012 at 8:29 am

    Anda mungkin terkhilaf, Helen. Deklarasi tersebut sepatutnya berbunyi ‘Deklarasi Taik Kuching’.

    Sekian, harap maklum.

    Reply
  • 6. FC  |  September 19, 2012 at 8:36 am

    why would DAP who controls Penang dare talks about giving proper oil resource compensation to Sabah and Sarawak when they have not paid any compensation for water resources they took from Kedah?

    Reply
  • 7. I.D.A.  |  September 19, 2012 at 9:20 am

    retorik politik adalah kepakaran mereka… deklarasi ini kelak akan dikatakan sebagai bukan satu janji. lagipun deklarasi ini hanya menyebut secara am (generalization), kerana mereka bijak ‘to start with an end in mind’ kata orang penang hehehe. ‘Generalization memudahkan ‘spinning’ kan?

    tulis pulak bahasa omputeh, lagi senang nak goreng dan translate ikut sedap depa. hemmm… bijak-bijak…(LKS dan AI yang bijak kelentong, lagi satu orang tu pak angguk saja mewakili Parti Angguk Saja).

    Reply
  • 8. zool  |  September 19, 2012 at 9:36 am

    serius kelakar..LOL..

    Reply
  • 9. Pakatan Puak Pembohong  |  September 19, 2012 at 10:00 am

    dah habis modal, tak ada benda lain lagi yang boleh digunakan, jadi yang tinggal hanyalah menabur janji-janji kosong. janji-janji kosong umpama tong kosong. tong kosong ni bunyi saja kuat, tapi kosong saja. janji-janji kosong tu dengar saja sedap, tapi malang sekali, janji-janji tersebut tidak boleh ditunaikan.

    Reply
    • 10. I.D.A.  |  September 19, 2012 at 10:09 am

      apa kaitannya tong kosong, anjing dan king kong? mari kita renungkan bersama:

      KING-KONG: HEBAT TAPI KOSONG

      (i)

      anjing penakut,

      salaknya guntur.

      T

      E

      N

      D A N G

      (((((((king)))))))

      (((((((king)))))))

      lari lintang pukang,

      bising; paling pengecut.

      (ii)

      tong kosong,

      kuat berbunyi.

      T

      E

      N

      D A N G

      (((((((kong)))))))

      (((((((kong)))))))

      berdentum tong,

      mampung; kosong.

      (iii)

      (((((((king)))))))

      (((((((kong)))))))

      terdengar dahsyat;

      hebat tapi kosong!

      02-01-2012

      Reply
    • 11. MalaysianinNewYork  |  September 19, 2012 at 10:14 am

      Macam mana nak ditunaikan? Kan we are all are so politically right when it fits our own agenda minus the rest of the deprived folks who continue to be the scapegoat even when they speak the truth. Check out this [YouTube].

      Reply
  • 12. Jrad  |  September 19, 2012 at 10:18 am

    Saudari Helen,

    Tak kisah la sesiapa pun yang menjadi kerajaan negeri Sarawak, yang penting pembangunan Sarawak (dan Sabah) yang banyak hasil semulajadi perlu seimbang dan berpatutan. Di Sarawak ni hampir kesemua pemimpin BN adalah yang mementingkan diri sendiri dan boleh dikatakan tua lapuk dan tak tahu malu.

    Mana mana pemimpin yang mentadbir Sarawak, kami tak kisah, asalkan bertanggungjawab, telus dan beretika.

    Saya tak pasti kenapa saudari Helen bertubi-tubi membantai Pakatan, sedangkan semenjak pembentukan Malaysia (49 tahun dahulu, bukannya 2 atau 3 tahun), BN telah memerintah dan hasilnya yang nyata hanyalah kekayaan untuk ahli politik dan kroni. Bukan nak kata Pakatan pun takde orang macam tu, tapi agak berat sebelah bagi pihak saudari untuk mengecam satu pihak sahaja.

    satu soalan sahaja dari saya kepada saudari Helen: Adakah saudari menganggap diri sebagai pelapor yang bebas dari apa-apa unsur politik/partisan atau tidak?

    Reply
    • 13. Pakatan Puak Pembohong  |  September 19, 2012 at 10:45 am

      beza antara Barisan dan Pakatan adalah, bila Pakatan dituduh rasuah dan sebagainya, orang-orang Pakatan akan menuduh Barisan sebagai dalang, yang segala tuduhan terhadap Pakatan adalah konspirasi politik. Orang-orang Barisan, apabila dituduh rasuah dan sebagainya, tidak adapun yang kata mereka ini adalah mangsa politik dan seumpama. jadi siapa yang hipokrit ?

      Reply
  • 14. atas pagar  |  September 19, 2012 at 11:10 am

    Helen,

    selalunya, apa saja perkara baik berkenaan PR akan cepat-cepat keluar dalam Harakah. ini fakta.

    makanya kalau betullah deklarasi kucing tidak akan keluar dalam Harakah, ia akan menimbulkan macam-macam persepsi.

    antara persepsi tersebuat ialah: apakah deklarasi tersebut dilihat sebagai ada yang tidak kena di pihak Pas?

    Reply
  • 17. Rabbit  |  September 19, 2012 at 12:25 pm

    Bukannya ada benda baru dalam deklarasi kucing ni. Saja nak mengiau. Nak nampak cute.

    Reply
  • 18. marhaeman  |  September 19, 2012 at 1:15 pm

    Helen,

    di mana-mana negara sekalipun, pembangunan sekata adalah mudah di deklarasikan tetapi sukar di implementasikan.

    lihat saja di negeri-negeri maju di Semenanjung, pembangunan ada tetapi tidak melata. bukit jadi rata tetapi pembangunan tidak merata.

    Reply
  • 19. Joe Foxx  |  September 19, 2012 at 1:19 pm

    very funny one la !!! well done again Helen

    Reply
  • 20. Spin99  |  September 19, 2012 at 5:45 pm

    i sincerely hope that Sabahan and Sarawakian will not be duped or hoodwinked by these con men who have done more damage in our country advocating aggression amongst our peaceful citizens…

    Reply
  • 21. shamshul anuar  |  September 20, 2012 at 9:16 am

    Helen,

    Any Tom, Dick, and Harry can issue a declaration. Whether he intends to fulfill his pledge or more importantly whether he has the capacity to honour them is a different story.

    PR which is provocative is not good for Malaysia. It is a marriage of convenience among those who believe that the universe submits to Lim Dynasty and those who has no qualm in selling religion for power. What a potent combination. What make it lethal is the middle man who believes he is destined to be the Prime Minister. Never mind even his wife does not believe him.

    BN is not perfect. It made some mistakes. Notably in underestimating the importance of english. My father when he was alive told me how Tunku 50 years ago repeatedly warned the rakyat that abolishing English medium school will eventually come with a great cost. People ridiculed him. 50 years later, we silently admit that he just said the truth. If only then we took his advice , we would not have been struggling today with regards to English competency.

    But in all fairness, BN rule has its fair of moment in the sun. Where in the world various races of various religions with diverse physical attributes live together without at each other throat so common elsewhere.

    No doubt we had May 13. For those who cant stand Najib or ridicule Rosmah simply to make Najib looks bad, do not worry. You will have your time comes election. But spare us all these rude gestures . No need to step on his photo.

    Just votes him out. But do remember not everybody shares your view. For one person who supports your rude gesture, probably 100 thinks you need a good parental whacking.

    Life is not just about politics. Stop whining Anwar, Kit siang or Nik aziz. For a start, for once count your blessing. Or more importantly, do take a good look at a mirror.

    Reply

Dijemput memberi komen anda

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


My blog, my like

Helen Ang

Smell the flowers

Recent Posts

CLICK ON IMAGE TO READ

Look who got TS Muhyiddin's autograph

'Apo Kono ei Jang' in Sarah's blog

'5 Maps that will help you understand the MH17 crash' in Alizul's blog

Pengunjung

  • 4,861,608 hits

Kalender

September 2012
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Archives

Feeds


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 341 other followers

%d bloggers like this: