Lagi polemik Tanah Melayu, “balik China”

November 21, 2012 at 1:28 pm 12 comments

Ketiga-tiga elemen politik, bangsa, agama tidak lepas dicampur-adukkan dalam perebutan untuk menduduki Putrajaya. Gejala ini sering mengaburi isu pokok – contohnya yang baru timbul di Selangor – bersabit tuduhan rasuah.

Perang Twitter politikus:

(A) POLITIK

Isu akan dibawa kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM).

Adun DAP Sekinchan Ng Suee Lim membangkitkan pertanyaan berkaitan 24 keping tanah Selangor dimiliki BN – Umno (14 atau 15*), MCA (5), MIC (3), Gerakan (1) – yang didakwanya telah dibeli mereka pada harga durian runtuh RM1 sekaki persegi.

Tweet oleh Ahli Parlimen Kristian DAP (Petaling Jaya Utara)

“Enam daripada tanah milik Umno itu dipunyai Umno Bahagian Sungai Besar, yang pada masa itu Ketua Umno Sungai Besar adalah Khir Toyo,” kata Ng kepada sidang akhbar (sumber: TMI).

*Malaysiakini kata 15, The Malaysian Insider kata 14.
.
(B) BANGSA

Tweet oleh Adun Kristian DAP Jenice Lee (Teratai)

Kenapa DAP begitu beriya-iya mahu mengubah ‘Malay’ kepada ‘Malay-sian’?

Cuba fikir dengan lebih mendalam istilah tersebut yang hendak di’reverse takeover’ oleh puak-puak propaganda Firsters itu.

Letaknya martabat bahasa Melayu

(C) AGAMA

Ramai pengikut-pengikut High Priestess bagi kultus Firster Evangelista yang men-retweet “Disgusting!”

Tweet Hannah dibalas ‘mbnizar. Malangnya Nizar Jamaluddin tidak lagi menyandang jawatan menteri besar.

Nama akaun Twitter para politikus yang lain:

Hanya Guan Eng sahaja yang perasan mahu menggunakan nama Twitter dengan gelaran ‘Chief Minister’nya.

About these ads

Entry filed under: Anak Malaysia. Tags: .

Dakwaan bahawa Muslim mudah terkeliru dan begitu rapuh iman Sebabnya mesti Hadi Awang yang jadi calon PM

12 Komen Add your own

  • 1. Adriany  |  November 21, 2012 at 1:56 pm

    Alamak, kalau betul kena balik China, mana kami nak duduk? rumah di Beijing mahal sangat harganya. Tempah tiket Airasia murah pun harus 6 bulan lebih awal. Kami akan ke China bulan 7 tahun hadapan….erk

    Balas
  • 2. atas pagar  |  November 21, 2012 at 1:57 pm

    Kak Helen,

    Saya tak pasti sama ada twitter presiden Obama menggunakan gelaran presidennya? Kalau ada makanya logiklah kalau KM Penang gunakan gelaran CM.

    Balas
    • 3. Helen Ang  |  November 21, 2012 at 4:32 pm

      https://twitter.com/BarackObama

      Balas
    • 4. Salhas  |  November 21, 2012 at 7:00 pm

      cm for celupar mulut

      Balas
  • 5. atas pagar  |  November 21, 2012 at 2:07 pm

    Ini adalah tahun 2012. Sepatutnya semua Adun boleh berbahasa Melayu dalam dewan agar isu yang didebatkan dapat difahami oleh semua pihak (lain-lain Adun, pihak media dan paling utama ialah rakyat).

    Sekali lagi isu bahasa ini elok dibuat perbandingan dengan negara lain. Contohnya, bagaimana dengan dengan Dewan Kongres AS? Apakah ada peruntukan untuk bahasa lain digunakan dalam dewan mereka?

    Balas
    • 6. Salhas  |  November 21, 2012 at 7:36 pm

      mungkin bahasa Cherewakee.

      Balas
  • 7. atas pagar  |  November 21, 2012 at 2:18 pm

    Isu “balik kampung”, “balik Indon”, “balik Cina”, “balik Kerala”, “balik itu dan ini” bukanlah isu baru.

    Selama ini tak ada siapa yang jadikan semua itu isu nasional meskipun ia pernah dilontarkan pada seorang mantan PM.

    Makanya, apabila Janice Lee memperbesar-besarkan isu “balik Cina”, dengan sendirinya isu balik kampung, balik Kerala, balik Yunan akan aktif kembali.

    Apakah itu yang Dapster mahu?

    Balas
  • 8. I.D.A  |  November 21, 2012 at 2:38 pm

    masih ok lagi @cmlimguaneng sbb dia mmg cm/km. tapi si @mbnizar tu pulak apahal? tak malu ka? atau tak boleh terima kenyataan diguling kuasa… disgustingly pathetic si nizar ni. sama ja dengan semua species firsters. malaysian first… pooodah, anjedie. hor lu chit cheoh, lu ai chit ba. lu ki ho lang @#$ la…

    p/s, kalau aku-cakaplah tak paham bahasa melayu, berhijrahlah keluar malaysia. negara cina takkan terima depa, singapore mungkin terima sbg steward cuci pinggan dgn syarat umur 35 th ke bawah.

    Balas
  • 9. marhaeman  |  November 21, 2012 at 5:51 pm

    Kemahiran dalam penggunaan satu-satu bahasa akan memberikan nilai tambah pada imej, darjat dan keyakinan diri pengguna bahasa. Ini adalah fakta.

    Makanya apabila orang Dap menggunakan Bahasa Melayu untuk berkomunikasi atau menyampaikan hujah kepada khalayak yang fasih berbahasa Melayu, imejnya akan tercalar, ia akan dipandang rendah dan tahap keyakinannya akan menurun.

    Dakam konteks yang sama, apabila orang Pas menggunakan Bahasa Inggeris untuk berkomunikasi atau menyampaikan mesej kepada khalayak yang fasih berbahasa Inggeris, impaknya adalah sama seperti Dap di atas.

    Bagi mengatasi impak tersebut, jalan singkat yang ada ialah penggunaan bahasa rojak — pelat Melayu campur pelat Cina. Dalam masa yang panjang, impak lebih meluas ialah Bahasa Melayu hilang keaslian dan sukar berkembang.

    Balas
  • 10. golokru  |  November 21, 2012 at 7:54 pm

    heran la isu “balik cina ” atau pendatang nie….. aku duk kat luar negara, pertama kali berjumpa dengan org Malaysia cina, tidak pula aku sapa/panggil dia sebagai org cina RPC atau pendatang…..tetap jua aku panggil “Hey orang Malaysia, orang kampung…apa kabar?”……..

    pandangan aku, org politik sekarang ini yg bermasalah suka memainkan sentimen sensitif begini untuk memancing undi, sepatutnya org politik sebagai bakal menjadi pemimpin negara perlu menyatu padukan rakyat yg berbilang kaum di Malaysia dalam mereka cuba memancing undi…. adakah ini bakal pemimpin negara yg kita kehendaki? menanam sifat benci membenci……

    dan sebagai rakyat Malaysia kenapa ada perasaan sebagai pendatang? bukankah anda lahir di sini?. melainkan anda tidak mempunyai ciri2 sebagai rakyat Malaysia tentu shj akan sentiasa merasakan anda adalah seorang pendatang…..

    Balas
  • 11. Antihipokrit  |  November 23, 2012 at 12:58 pm

    Masalahnya mereka sendiri yg menjadikan diri mereka ‘pendatang’ di bumi Tanah Melayu ini. Ada logik ka setiap kali tuntutan mesti hal kecinaan diutamakan. Itu pasalla kalau tgk ada ADUN dan MP DAP sampai terpaksa baca skrip disebabkan tidak tahu berbahasa Melayu dgn baik. Mcm mana nak jadi wakil rakyat kalau perkara asas sbg warganegara pun tak boleh buat. Blah la lu Ng Swee Lim.

    Balas
  • 12. News Addict  |  November 23, 2012 at 7:04 pm

    cmlim …. bukan chief minister but christian minister father joseph lim guan eng

    maybe it could be cheap minister

    Balas

Dijemput memberi komen anda

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


The Lion Sleeps Tonight

KARPAL SINGH

Petty Tyranny of Madame Speaker

They always call Utusan

the “Umno mouthpiece”

Dear readers,

If you like my writing, please introduce my blog to 3 of your friends. Thank you.

Helen Ang

CLICK ON IMAGE TO READ

'Condolence' in Oik's blog

'Mereka perlu disekolahkan' in Sarah's blog

'10 alleged ghost sightings' in Alizul's blog

'The Calovinia' in Anisah Afifah's blog

Kiriman Terbaru

Pengunjung

  • 3,773,853 hits

Kalender

November 2012
I S R K J S A
« Okt   Dis »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Arkib

Suapan


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 303 other followers

%d bloggers like this: