Kalimah Allah: Melayu dianggap cetek agama

January 8, 2013 at 8:23 pm 36 comments

Komen penyokong DAP bernama Pro-Arte tentang kontroversi kalimah Allah. Sila baca sendiri screenshot Malaysia Today di bawah.

pro-arte The Church & Allah 2013-01-02 09-20-11

***  ***  ***

MCA punya cuti Krismas genap sebulan

Hari ini sudah 8 Jan tetapi MCA masih lagi ada mood Krismas.

Ucapan Selamat Menyambut Hari Krismas yang bercorak ‘pink hearts dan teddy bear Rudolph Reindeer’nya sudah terpampang lebih sebulan di laman sesawang rasmi MCA,

Pergerakan laman MCA itu pun sama lambatnya dengan pergerakan seekor dinosaur besar. Belum keluar meninggalkan bulan Disember lagi.

Versi bahasa Inggeris

Malaysian Chinese Association 2013-01-08 19-40-14

Versi bahasa Cina

Malaysian Chinese Association 2013-01-08 19-42-45

About these ads

Entry filed under: Evangelis. Tags: .

2013: The year BN died Kes Dr Novandri dan blogger-blogger pro-Umno

36 Comments Add your own

  • 1. Lim Tat  |  January 8, 2013 at 9:10 pm

    Ceteknya otak Melayu itu bila tidak dapat membezakan antara kitab Injil dan Bible. Kitab Injil dan Taurat yang dinyatakan didalam Al-Quran tanpa merujuk kepada Bible dan Torah yang digunapakai pada hari ini. Bukan semudah terjemahan bahasa keatas nama kitab itu sendiri.

    Bongoknya Melayu bila membaca Al-Quran tanpa memahami tafsiran ayat-ayatnya dan hukum tajwidnya. Jahilnya Melayu bila tidak kenal Allah mereka sendiri serta menjual agamanya untuk kepentingan duniawi. Hebatnya Melayu bila dah pandai berbuka puasa dan kahwin sesama jenis dekat gereja. Hebat lagi Melayu bila pandai mengunjungi pusat-pusat pelacuran yang tumbuh macam cendawan. Hebat lagi Melayu bila mengkafirkan orang yang tidak mahu menyokong pemimpin anugerah tuhan mereka.

    *Rudolf kalau nak cepat sampai kena naik roket.

    Reply
  • 2. I'm A  |  January 8, 2013 at 9:13 pm

    http://www.jalur3.org/allah-tuhan-penganut-kristian/….Interesting~~~

    Reply
  • 3. Atas Pagar  |  January 8, 2013 at 10:44 pm

    Kak Helen,

    Isu melibatkan perbezaan antara penganut Yahudi, Kristian dan Muslim tidak akan selesai sampailah kucing bertanduk.

    Kristian boleh berhujah berlandaskan Injil sampai lembu balik kandang namun Yahudi dan Muslim tidak akan terima hujah berkenaan.

    Muslim boleh berhujah berlandaskan al-Quran sampai hujung dunia tetapi Yahudi dan Kristian tidak dapat menerimanya.

    Dan begitu juga Yahudi boleh berhujah berlandaskan Taurat sampai berbuih di mulut tetapi Kristian apatah lagi Muslim tidak dapat menerimanya.

    Justeru, jalan yang ada ialah menerusi politik. Politik bermakna perlembagaan dan selagi perlembagaan tidak berubah makanya tidak mungkin status quo akan berubah.

    Reply
    • 4. Atas Pagar  |  January 8, 2013 at 11:01 pm

      Kalau dilihat secara retrospektif dan tanpa dipengaruhi oleh unsur suaimanfaat agama (religious expediency), mana mungkin Tuhan turunkan kitab Taurat kalau kitab sebelumnya tidak diubahsuai?

      Seterusnya, mana mungkin Tuhan turunkan Injil kalau kitab Taurat tidak diubahsuai? Dan akhirnya mana mungkin Tuhan turunkan al-Quran kalau Injil tidak diubahsuai?

      Makanya tidakkah hujah yang berlandaskan Taurat dan Injil dianggap ‘cacat’? Bukankah menegakkan hujah yang “flawed” itu adalah seumpama menegakkan benang yang basah?

      Reply
      • 5. At Tee  |  January 9, 2013 at 12:41 pm

        Ko ada cakap dengan allah / tuhan pasal hal ni ye?

        Reply
        • 6. Pakatan Puak Pembohong  |  January 9, 2013 at 1:04 pm

          sudah jelas dalam Kitab Al Quran.

          Reply
    • 7. abdullah  |  January 9, 2013 at 1:27 pm

      Atas pagar,

      “Justeru, jalan yang ada ialah menerusi politik. Politik bermakna perlembagaan dan selagi perlembagaan tidak berubah makanya tidak mungkin status quo akan berubah.”

      Tepat sekali. Kita tak akan dapat jalan penyelesaian jika kita tanya kepada penganut agama sama ada Islam, Kristian ataupun Yahudi. Masing-masing akan mempertahankan kedudukan masing-masing berlandaskan logik agama yang mana tidak akan diterima oleh agama yang lain.

      Sebab itu, tiada gunanya untuk orang Islam berhujah bagaimana kalimah Allah itu sinonim dengan agama Islam kerana orang Kristian tidak akan faham kerana mereka bukan penganut Islam.

      Maka, penyelesaian adalah dengan merujuk kepada Perlembagaan dan undang-undang sedia ada. Jadi, kepada para ahli Parlimen sila pinda perlembagaan dengan memasukkan sekatan kepada orang bukan Islam daripada menggunakan perkataan Allah. Fatwa kebangsaan/negeri dan enakmen Islam negeri yang sekarang ini melarang penggunaan Allah oleh bukan Muslim adalah tidak berkuatkuasa terhadap golongan bukan Islam. Larangan ini kena dimasukkan dalam perlembagaan dan kanun keseksaan supaya berkuatkuasa terhadap orang bukan Islam.

      Kepada mana-mana negeri yang lagu ‘anthem’ mempunyai perkataan Allah seperti Selangor, sila buat pindaan ataupun gantikan dengan perkataan Tuhan. Seperti lagu ‘Negaraku’. Ada satu ayat berbunyi “Rahmat bahagia, Tuhan kurniakan”. Kalau orang yang menyanyi itu adalah seorang Kristian, siapakah yang dimaksudkan ‘Tuhan’ itu? Adakah ia merujuk kepada Tuhan Islam, iaitu Allah ataupun Tuhan Kristian? Ada masalah di sini. Penyanyi orang Kristian, maka maksud ‘Tuhan’ yang dinyanyikan olehnya mestilah Tuhan Kristian. Tapi Agong dan kesemua Sultan/YDP Negeri adalah beragama Islam. Macam mana orang beragama Islam boleh menerima ‘blessing’ daripada Tuhan Kristian? Situasi yang sama berlaku tidak kira penyanyi itu beragama Buddha atau Hindu.

      Reply
  • 8. todak  |  January 8, 2013 at 10:59 pm

    I guess all the christians and the jews around the world should start worshipping Allah based on his simplistic argument no matter what their mother tongue is.

    Reply
  • 9. Marzuki Hassan  |  January 8, 2013 at 11:14 pm

    Sebaik-baik penyelesaian adalah menghormati agama yang dianuti oleh orang lain… makna islam jangan campur hal ehwal kristian dan kristian jangan nak provoke orang islam dengan perbuatan dan kata-kata yang akan membangkitkan kemarahan. Terdapat ramai orang islam yang sanggup mati kerana nak mempertahankan kesucian agama mereka… akhir sekali… hormatlah hak orang lain…. kristian takkan kurang sedikitpun jika tidak menggunakan kalimah Allah

    Reply
    • 10. abdullah  |  January 9, 2013 at 1:30 pm

      MH,

      “hormatlah hak orang lain…. kristian takkan kurang sedikitpun jika tidak menggunakan kalimah Allah”

      Adakah Islam akan ‘kurang’ jika Kristian dibenarkan menggunakan kalimah Allah? Apa yang dimaksudkan ‘takkan kurang sedikitpun’?

      Reply
  • 11. Ellese  |  January 8, 2013 at 11:48 pm

    Kepala otak pro arte. Thinking like a dumb cow. Dalam bahasa melayu di sini Allah dirujuk kepada tuhan orang Islam. Dalam English pun Allah dirujuk kepada tuhan orang Islam.

    Kalau bahasa melayu injil nak guna perkataan Allah, kita tukar god dalam bible bahasa inggeris kepada Allah. Kan sama gitu. Tak nak pula. Bodoh punya argument this pro arte.

    Reply
    • 12. Atas Pagar  |  January 9, 2013 at 12:24 am

      Ellese,

      Tuhan sampaikan mesej melalui penyampainya (para anbia) adalah sesempurna mesej.

      Namun mesej sempurna itu tidak mereka (penyembahNya) anggapkan ianya sebagai sempurna. Kureng kononnya.

      Lalu mereka tokok-tambah mesej berkenaan. Ini menunjukkan mereka lebih pandai dari Pemilik mesej dan tidak mahu kalah hujah.

      Justeru, kalau dengan Pencipta merekapun mereka tak mahu kalah hujah, apatah lagi sesama manusia.

      Sabo aje ler kan, kan?

      Reply
    • 13. forrrestcat  |  January 9, 2013 at 12:39 am

      Welcome ellesse, in my first post in Haris blog, the smart anglophilese accuse you and me are the same person.

      That is sufficient to reflect on the level of the level of intelligence they chose to adhere to.

      Reply
      • 14. Helen Ang  |  January 9, 2013 at 12:55 am

        Plucking an accusation out of thin air that you two are the same individual is one weird thing.

        But what takes the cake is their accusation that Ellese is actually one person but deliberately writing in two (or three) different styles in order to make people believe that the ‘Ellese’ name is a group franchise, i.e. being shared by several individuals (?!)

        An example of tangled web would be Victor Victoria (movie/Broadway musical) where Julie Andrews plays a singer who pretends to be a man who impersonates a woman (i.e. a female impersonator, like Priscilla, Queen of the Desert.

        They (Ellese’s accusers) prefer spinning a complicated web without any evidence or basis rather than accepting Occam’s Razor – the simpler the theory the better. Ellese is Ellese, and forrrestcat is forrrestcat.

        Sheeesh when those folks choose to live in a bubble …

        Reply
  • 15. forrrestcat  |  January 9, 2013 at 12:36 am

    Pity the foolish people, even the classical Arab bible uses the general noun Al Ilh to refer to God and acknowledge Allah as a proper noun for the deity of Islam.

    There is a swirl of controversy these days about the linguistic origins of that name, but the fact remains that there is no controversy whatsoever about what Islam’s deity is named. “Allah” is his proper name, the name that he calls himself, and expects others to call him. If someone would like to contest this claim, let him consider the words of Edward William Lane, the sole author of the Arabic-English Lexicon. This eight-volume authoritative series not only took thirty years to compile, but is said to far surpass every lexicon ever produced in any language.

    Concerning the word “Allah”, Lane says that according to the most correct opinions of Arab grammarians, which are more than thirty in number, Allah “is a proper name”. Also, Abdul Mannan Omar, the editor of the Encyclopedia of Islam, and translator of the Qur’an into English, says directly that Allah “is not a common noun” and, like Lane, declares it to be a “proper name” (The Dictionary of the Holy Qur’an p.28, 29). 

    http://www.arabbible.com/t-Allah.aspx

    Enough said.

    Reply
    • 16. rexuan  |  January 9, 2013 at 9:11 am

      pity even the more foolish people when ONLY their malay version of religious book choose to use Allah to describe their god but other version of languages remain with the usage of God instead…

      selective.. cud be.. mal intent.. must be..

      Reply
  • 17. polo  |  January 9, 2013 at 3:11 am

    Lim Guan Eng is truly their khalifah, he can stir all sorts of hornet’s nest, and DAP supporters will always find ways to blame others instead.

    I don’t know what kind of muslims they have among DAP supporters, enough said that Ahmadiyas and Shiites are not really welcome in Malaysia, where have they been living?

    Reply
  • 18. Patriotic  |  January 9, 2013 at 5:24 am

    Helen:

    The explanation given by Ustaz Fathul Bari makes sense to me. It touches on the core issue of aqidah, especially of the future generations:

    [YouTube]

    Reply
  • 19. I.D.A  |  January 9, 2013 at 8:03 am

    pro arte laknatullah ni sangka dia lebih pandai dari Melayu Islam dalam mentafsir al Quran (bukan koran) – ilmu tafsir itu pertama sekali harus dilandasi dengan ilmu tauhid (supaya tak sesat dan tersasar) … dia faham ka ilmu tauhid. dangkalnya pemikiran laknatullah sekor ni.

    Reply
  • 20. Teescee  |  January 9, 2013 at 8:47 am

    As a Catholic, I found it disconcerting that the usage of a word is causing so much hoo-haa in the country. My take is that someone has to relent or this matter will never ever end. I don’t believe it will be that difficult for Christians to get used to using Tuhan instead of Allah, given time. Afterall, in the last liturgical calendar, Catholics worldwide had started using the New Roman Missal, a major liturgical literature change to bring the English translation as close as possible to the Latin texts.

    That said, I sincerely believe that the church has to shoulder some blame over the fiasco. I’ve stopped going for Masses in several churches, OLOG Puchong, CDM Shah Alam, SFX PJ amongst others simply because the parish priests believe that PR are the saviors of the nation & of Catholics if their homilies are anything to go by. By politicizing the pulpit, they’ve created a strong impression that PR is given a “heavenly mandate” & Catholics are duty bound to elect them into office at the GE.

    As for Bishop Paul Tan, personally as a baptised Catholic, I do not acknowledge nor respect his authority as the current titular head of the Catholic church in the country. If he’s so principled he should resign his religious office & contest the GE.

    Reply
    • 21. The International Jew  |  January 9, 2013 at 9:45 am

      find a new Church buddy. those Churches you mentioned, they are all located in the Bible Beltway of Malaysia. don’t go near those places.

      religiosity is the last refuge of the apostates. morality is the language of the immoral.

      Reply
      • 22. Teescee  |  January 9, 2013 at 10:14 am

        My faith is my personal relationship with God bud. Unlike a lot of chest thumping, bible quoting Christians, I was brought up to never use regular church atendance as a barometer for religious piety. In fact an archbishop once said to me it is OK to question your faith as that in itself the first step towards strengthening it. Let us not be like the lemmings who blindly follow what others said lest we throw ourselves over the cliff without reason.

        Reply
        • 23. sandars  |  January 9, 2013 at 1:59 pm

          Politik saja semua ni. Menggunakan isu untuk menampakkan melayu islam itu tak bertolak ansur. Apa yang prebangkang tolong dari segi kemajuan teknologi untuk negara kita? Sudah-sudahlah, jom kita maju ke depan.

          Reply
  • 24. XX Ray  |  January 9, 2013 at 11:14 am

    Raja Petra also masuk terjun now….. does he know what he is talking about???!!

    http://www.malaysia-today.net/mtcolumns/from-around-the-blogs/53732-five-contradictions-in-restricting-the-use-of-allah

    Reply
  • 25. babyatma  |  January 9, 2013 at 11:38 am

    Helen, yang saya x faham, selama ini, pro pakatan sentiasa memandang mat salleh (US dan spore yang peransan mat salleh jugak) sebagai rujukan dan mengutuk segala-galanya arab dan jarang sekali menyebut indonesia sebagai sebahagian dari fakta-fakta menyokong tindak tanduk mereka.

    Tetapi dalam kes ini, saya lihat mereka merujuk kepada bangsa Arab untuk menegakkan penggunaan Allah. padahal, kalau umat islam malaysia beradab ada ala2 arabic (walaupun sebenarnya perbuatan ini berasaskan hadis dan sunnah) golongan ini akan mengutuk sekutuk-kutuknya. Kalau dilihat dari perbualan di malaysiakini, Minsiders, Mtoday, mereka, mereka akan mengatakan bahawa arab ini terkutuk, pengganas, taliban dan sebagainya.

    Now, why should they emulate tha arabs when it comes to ‘Allah’?

    Why don’t they just emulate US bible or Singapore Bible, both which they luvvvv soooohoohoho much, and use Jesus or God.

    We all know why.
    ___________________________________________________________________________________________________________________________

    Same reason for the tudung fetish in Jerusubang? — Helen

    Reply
    • 26. shamshul anuar  |  January 9, 2013 at 10:02 pm

      Babyatma,

      Mudah saja. Kenapa nak sangat guna nama “:Allah”. Ja wapannya nama “Allah” ialah kunci untuk murtadkan Melayu/Islam.

      Seperti yang saya katakan , paderi akan berkata “ugama kita sama saja. Nama tuhan pun sama’. Perkara ini boleh mengelirukan. DAN AKHIRNYA AKAN MENGELIRUKAN.

      Dan pada PAS yang sibuk jual ugama, tunggulah pilihanraya dimana saya yakin 150% yang PAS akan ‘dibelasah kaw kaw” oleh orang Islam.

      Reply
      • 27. rakyat  |  January 9, 2013 at 11:40 pm

        SA,

        “paderi akan berkata “ugama kita sama saja. Nama tuhan pun sama’. Perkara ini boleh mengelirukan. DAN AKHIRNYA AKAN MENGELIRUKAN.”

        Sekiranya wujud paderi sedemikian yang bertutur sedemikian terhadap orang Islam, paderi itu boleh dikenakan tindakan di bawah undang-undang sedia ada. Penggunaan dalam konteks ini sememangnya menyalahi undang-undang.

        Tetapi, paderi yang menggunakan kalimah Allah untuk penganut Kristian sahaja tidak melakukan ‘kesalahan’ mengelirukan orang Islam. Maka, dia haruslah terus dibenarkan menggunakan kalimah Allah dalam konteks sedemikian.

        Penting untuk kita melihat perbezaan dalam konteks kalimah Allah digunakan seperti di atas dan bukannya mengambil pendekatan mudah dengan melarang sama sekali kesemua penganut Kristian daripada menggunakannya.

        Reply
        • 28. shamshul anuar  |  January 10, 2013 at 8:59 am

          Rakyat,

          Orang Bislam sudah diperingatkan dalam alquran akan Yahudi dan Nasrani tidak akan puas hati selagi umat islam tidak tunduk pada cara mereka.

          Buat apa buka ruang untuk akidah dikelirukan. Bukankah lebih bijak tutup terus peluang untuk paderi berbuat demikian.

          Reply
          • 29. rakyat  |  January 10, 2013 at 10:12 am

            SA,

            “Buat apa buka ruang untuk akidah dikelirukan. Bukankah lebih bijak tutup terus peluang untuk paderi berbuat demikian.”

            Maksudnya, paderi yang disebut kamu itu ‘masih belum’ menyalahgunakan kalimah Allah untuk mengelirukan akidah umat Islam. Paderi itu hanya disyaki akan berbuat demikian.

            Kalau seseorang itu masih belum melakukan ‘jenayah’, adakah kita boleh menghukumnya? Adakah ini konsep ISA, iaitu preventive?

            Macam mana pula dengan majoriti penganut Kristian lain yang ‘bona fide’ menggunakan kalimah Allah hanya untuk tujuan keagamaan Kristian dan bukannya untuk mengelirukan akidah umat Islam. Mengapa mereka turut sama ‘dihukum’ hanya kerana kerajaan mengesyaki sesetengah orang Kristian akan berpotensi menyalahgunakan kalimah Allah?

            Reply
          • 30. rakyat  |  January 10, 2013 at 10:50 pm

            SA,

            Surah mana yang menyatakan “……….Yahudi dan Nasrani tidak akan puas hati selagi umat islam tidak tunduk pada cara mereka.”

            Boleh mohon tunjukkan? Saya bukan penganut Islam. Mohon tunjuk ajar.

            Reply
      • 31. azmi  |  January 10, 2013 at 10:29 pm

        saya setuju…insyaallah. Hilang sudah rasa hormat saya kepada kepimpinan pas dan rasa amat malang kepada sesiapa orang melayu islam yang mengundi pas pada pru 13. Tunggu tok nik, haji hadi dan mat sabu….saya sebelum ini penyokong dan pengundi pas tidak akan mengundi parti pas lagi…sayonara

        Reply
  • 32. Aba Ikhwan  |  January 9, 2013 at 11:46 am

    minta mereka buat stress test dengan menggunakan surah ikhlas “He is Allah, the One and Only! Allah, the Eternal, Absolute; He begetteth not nor He begotten. And there is none like unto Him” jika definasi tuhan mereka lepas ujian berkenaan maka silalah guna perkataan Allah!!

    Reply
  • 33. ab  |  January 9, 2013 at 12:21 pm

    ” i’m willing to die to defend the kalimah. moga kuburan keldai awang itu kelak disirami kencing & bau hancing !
    let’s go to war, u asked for it !! “

    Reply
  • 34. MalaysianinNewYork  |  January 10, 2013 at 12:35 pm

    Nice exchange and a contentious topic for Helen to explore. I think the whole Allah issue has been blown out of proportion to benefit politicians.

    I see many mixed emotional thoughts mostly trying to super impose their own religion to justify the argument. Fair and well for their own prerogative, but needless to say when you come into terms how a religious issue should not be manipulated as you cannot believe in GOD in whichever form until and when you believe in yourself for humanity at large. I cherish you when you bow in your mosque, kneel in your temple, pray in your church. You and I are sons of one religion, and it is humanity. Without humanity there is no GOD.

    Reply
  • 35. tanpa nama  |  January 10, 2013 at 7:07 pm

    saya sangat sedih dengan keharmonian negara ini….politik merosakkan segala-galanya…politik lebih maju dari kemajuan negara…huhuhuhu

    Reply
  • 36. azmi  |  January 10, 2013 at 10:35 pm

    orang melayu perlu ingat…..Kita orang melayu dah berikan tanah kita kepada mereka. Kita orang melayu dah berikan maruah kita kepada mereka. Dan kini mereka mahukan tanah kita ini jadi milik mereka, dan mereka mahukan raja kita, dan mereka mahukan allah kita, dan akhirnya mereka juga mahukan nyawa kita…..renungkanlah pengorbanan melayu kita.

    Reply

Dijemput memberi komen anda

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Asleep in Buddha’s arms

Cruelty to Animals

Case of Johor Bahru council bludgeoning dogs to death with metal rods

Animal lovers can complain to the Prime Minister's Office, Public Complaints Bureau. Bombard Putrajaya!

http://www.pcb.gov.my

My blog, my like

Helen Ang

Recent Posts

CLICK ON IMAGE TO READ

'The Malay getting restless now' in Sarah's blog

Bubur lambuk in Anisah Afifah's blog

'10 scandals that rocked the Vatican' in Alizul's blog

Pengunjung

  • 4,319,059 hits

Kalender

Archives

Feeds


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 323 other followers

%d bloggers like this: