Sekali lagi Guan Eng menyindir negeri-negeri lain

November 12, 2011 at 9:05 pm 8 comments

“Seorang anak negeri Pulau Pinang boleh membuat kerja enam orang Malaysia” — Lim Guan Eng

YouTube (bawah) ialah rakaman ucapannya di Pesta Budaya Zhongguo (China) anjuran jabatan pelancongan Pulau Pinang baru-baru ini.

Ianya julung kali pesta tersebut diadakan di negeri itu dan Guan Eng menjangka ia akan berkembang menjadi acara tahunan yang membanggakan.

Guan Eng mula berucap minit 1:36 berselang-seli bahasa Inggeris dan putonghua (Mandarin).

Semua yang berkaitan Pulau Pinang dia letakkan sebagai terbaik dan ternama, iaitu tempat pelancongan indah Top 10, makanan enak, amalan mesra alam serta mempunyai tenaga kerja yang kuat daya saingnya.

Seperti biasa ketua menteri itu masuk bakul angkat sendiri.

3:05  “We have the greatest drop in crime rate in Malaysia”.

3:15 “We’re also No.1 in terms of attracting investment into Malaysia.”

4:10 虽然只有区区的百分之六的人口,

(Meskipun anak negeri Pulau Pinang hanya enam peratus daripada jumlah penduduk negara)

我们在外資方面能貢献全马来西亚的白分之三十六的外資.

(Namun dari segi pelaboran asing, kami menyumbangkan 36 peratus FDI yang masuk Malaysia)

Dalam bahasa Hokkien – “orang Pulau Pinang cukup hebat tenaga”

4:30 一个槟州人能够做六个大马人的工作.

(Seorang anak negeri Pulau Pinang boleh membuat kerja [setanding dengan] enam orang Malaysia)

Saya sudah membuat salinan video ini

Klip video ini telah dimainkan sebanyak lebih 1,600 kali tetapi mungkin tidak ramai Melayu yang menontonnya kerana hanya kata-kata aluan sahaja dalam BM.

[Nov 14, 2.50pm kemaskini: Satu penelitian (lihat gambar sini) yang agak menarik tentang kemeja kuning yang sering dipakai Guan Eng sejak kebelakangan ini.].

Pemimpin-pemimpin DAP ini nampaknya ada kecenderongan untuk bercakap satu benda kepada satu audien berdasarkan bahasa pengantar yang dipakai.

Anda mungkin juga meminati:

Apa kandungan ucapan bahasa Cina Lim Guan Eng di Han Chiang?

Pengundi Cina jatuhkan talak tiga

Guan Eng masih lagi mahu pusing hal Johor itu

Lagi-lagi Guan Eng tempelak media Melayu

Advertisements

Entry filed under: BIAWAK. Tags: , , , .

Malaysian First-DAP ke arah penghapusan sekolah Cina Why Hindraf Indians won’t vote Pakatan next election

8 Comments Add your own

  • 1. bzz  |  November 12, 2011 at 10:29 pm

    No wonderlah LGE can’t do 6 times better in Penang.
    He’s not from Penang right?

    Reply
  • 2. maae  |  November 13, 2011 at 1:04 am

    LGE ni selalu mimpi dia berada di puncak bukit cina melaka. Helen kata cina bukit… He..he.. kat bukit bendera tak boleh…dah ada orang lama…

    Esok dia pukau balik bloomberg, lepas itu naikkan ranking dalam ‘majelle’ fortune pula….

    Hai…seolah-olah nya P.Pinang itu satu Negara Asing berkiblat Negara China, duduk berhampiran Malaysia, dalam komuniti Asean !

    Jangan dia ingat semua orang Malaysia buta mata, telinga pekak. Gerak geri dan perilaku ada batas-batas nya…

    Reply
  • 3. Munawar Alias  |  November 13, 2011 at 4:13 pm

    Bodek semacam aja kalipah ni? biasanya kalau muji lebih2 ni nak minta sesuatu. … atau dah buat salah.

    Reply
  • 4. SK  |  November 16, 2011 at 11:43 am

    LGE is the Chief minister of Penang.. So, whats wrong if he decided to praise the people of Penang of their hard works and low crime rates etc?

    You would have other things to say if LGE starts to slate the people of penang and praised people from other states instead..

    Reply
  • 5. Darlyn Azlinda  |  November 16, 2011 at 2:31 pm

    I think if he praises Penang it’s ok. Just dont rendah2kan other states la…Terengganu for example, ok jer under BN, even though Hj Hadi is there.I never hear MB Ahmad Said kutuk2 pembangkang in any (ANY) events. It’s all about development, achievements, plans, etc.

    Reply
    • 6. Kpanjang , KTP, KPee  |  April 24, 2012 at 9:25 pm

      LGE mangkuk, hari tu kutuk johor macam macam , lepas tu tak ada kotay nak mengaku, kena calling dengan istana bukit serene .

      Telur termasuk baru mintak maaf. hehe tak ada kotey, telur sebijik dia hulurkan .

      kita tunggu bapak dia mari , nak tanya tak tau malu ka keluarga kamu.

      Reply
  • 7. hillarry thomson  |  April 24, 2012 at 2:44 pm

    sy rsa mna slogan ‘1 Malaysia” yng sering dgunkn ? kta hidup dlm demokrasi … just jgn underistimated othr people country …

    Reply
  • 8. dayakthinker  |  April 24, 2012 at 9:54 pm

    I understand only one thing, lim guan eng wants penang people to be like singaporean, believing that they are the best race in this world, in other words “rich boy syndrome”.

    Reply

Dijemput memberi komen anda

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


My blog, my like

Helen Ang

Recent Posts

RSS Ismaweb

  • An error has occurred; the feed is probably down. Try again later.

Kalender

November 2011
M T W T F S S
« Oct   Dec »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Pengunjung

  • 7,552,891 hits

Archives

Feeds


%d bloggers like this: