Posted in Evangelis

Sah! Guan Eng memang mencampur-adukkan politik dengan agama (ini buktinya)

Lihat perutusan Lim Guan Eng pada Hari Wesak dan Hari Natal (screenshot bawah).

Dalam kedua-duanya, dia menyerang “racists” dan “extremists”. Dalam kedua-duanya juga dia menuduh [pihak lawan] menyemai perasaan benci dan keganasan (“preach hate and violence”).

Dia mendakwa Utusan menghasut dengan niat memupuk perasaan benci terhadap orang Kristian.

Dia juga mendakwa Ibrahim Ali menjadikan orang Kristian “an object of hate” (momokan) lantaran Perkasa melancarkan perang jihad (“crusade”) terhadap golongan Kristian — lihat petikan: “… Ibrahim Ali an extremist for launching this crusade against Christians”.

Guan Eng membayangkan orang bukan Melayu dan bukan Muslim teraniaya di negara kita:

“Are non-Malays and non-Muslims an easy target to be blamed and kicked around based on lies just to distract attention from the real problems affecting 27 million Malaysians?”

Pesanan Lim Guan Eng pada Hari Wesak 2011:

“…DAP calls on all Malaysians to stand up for peace and harmony by uniting against extremists and harmony that wants to see Malaysia burn with hatred and violence.”

Pesanan Lim Guan Eng pada Hari Natal 2010:

“Malaysians must reject those who preach hate and violence to the extent of calling for the bloody May 13 tragedy to be declared as a sacred day that should be celebrated.

“Let us reject these pseudo-Malaysians who are extremists, racists and greedy cronies of corruption.”

Guan Eng mempelawa kerjasama MCA menentang [pendokong] perang jihad, iaitu orang Melayu Perkasa dan Utusan. Katanya:

“DAP is willing to work with all Malaysians including non-UMNO component members in BN to oppose this crusade and demand action against Utusan Malaysia and Ibrahim Ali’s reckless opportunism and irresponsible adventurism.”

http://dapmalaysia.org/english/2011/may11/lge/lge1282.htm
http://www.penang.gov.my/index.php/en/pusat-media/kenyataan-akhbar/148-christmas-message

Author:

I have no Faceook or Twitter.

20 thoughts on “Sah! Guan Eng memang mencampur-adukkan politik dengan agama (ini buktinya)

  1. Jika lihat pada zaman Lim kit siang waktu muda – DAP itu tampak jelas akan pengaruh sosialis-komunis, namun sekarang ternyata Parti itu beralih ke sesuatu yang ‘luar biasa’.

    Menggunakan agama untuk kuasa politik? hmm, agak menarik.

    Siapa musuh DAP sebenarnya? Si perasuah yang menggunakan duit rakyat untuk keseronokan sendiri atau melayu yang beragama Islam?

    Kasihan pada utusan dan juga ibrahim ali, sering dijadikan sebagai kambing hitam untuk menutup akan keterlanjuran DAP.

    Mungkin disini kita dapat 1 pengajaran yang baru – bila mana-mana melayu bangkit untuk mempertahankan hak mereka kerana hak mereka telah disoal dengan cara yang biaDAP, mereka itu racist, pengganas, ektrimis, kumpulan fanatik, kumpulan radikal.

    Tapi bila DAP khususnya menyuarakan sesuatu yang bertentangan dengan semangat muhibah dan tolenransi yang dipupuk sejak begitu lamanya – mudah sahaja, itu adalah kebebasan bersuara.

    DAP makin lama, makin jujur. bagus.

    1. kita tidak perlu terlalu bimbang. DAP ni, mereka tak perasan, apa yang mereka buat ni, rakyat tak sedap hati. tapi rakyat Malaysia rata-rata penuh dengan toleransi.

      orang Melayu perlu lebih berhati-hati, apabila DAP kata kita ni radikal, pengganas, ekstremis, usah kita layan mereka. kita tahu, kita bukan golongan radikal, pengganas, ekstremis. kita balas serangan mereka waktu PRU dengan kuasa undi kita.

      kita harus beri DAP ruang yang lebih luas untuk mereka bersuara. lagi banyak tuduhan yang mereka lempar terhadap orang Melayu, lebih bagus. rakyat boleh nampak, boleh lihat, siapa yang mendukung politik perkauman.

      bagi kaum Tionghua yang masih lagi bermimpi dengan DAP, tidak kira berapa banyak perubahan yang dilakukan oleh pihak kerajaan, mereka akan tetap menyokong DAP. bagi mereka, sekadar perubahan dalam dasar pemerintahan negara saja tidak cukup. mereka inginkan perubahan dalam pucuk pimpinan negara.

      apa yang mereka inginkan, kian hari semakin jelas. mereka inginkan sebuah kerajaan yang boleh mereka dominasi, dimana orang-orang Melayu hanyalah berfungsi sebagai boneka saja.

      strategi yang mereka gunakan sama saja dengan strategi yang Yahudi gunakan. orang-orang Melayu akan diberi jawatan-jawatan penting dalam kerajaan, bagi jawatan menteri, timbalan menteri dan sebagainya, tapi yang benar-benar berkuasa di sebalik tabir, di belakang tabir, adalah DAP yang dikuasai oleh orang Tionghua yang beragama Kristian.

  2. “Are non-Malays and non-Muslims an easy target to be blamed and kicked around based on lies just to distract attention from the real problems affecting 27 million Malaysians?” – LGE

    To paraphrase: Are Malays an easy target to be blamed and kicked around based on lies just to distract attention from the real problems of DAP not being able to gain the confidence of 27 million Malaysians to put the former in Putrajaya for their last half century of racist politics?

  3. DAP belajar dari PASlah. jemaah taksub dengan ostat PAS, buatlah apapun perkara onar dan mungkar, takapa bukan salah mereka, tapi salah BN. pasti ada konspirasi jahat BN mengenakan para ostat maksum PAS. hemmm…

    baboon ni macam dah jadi lay pastor (perutusannya macam khutbah) lebih-kurang ostatlah kalau dalam PAS. kalau dia buat onar apapun majoriti para pengundi cina boleh terima kerana kemaksuman beliau. jia ha ha.

    pengundi Melayu Pulau Pinang harus tendang baboon ini keluar. pengundi cina memang susah sikit sebab ramai yang taksub dengan lay preacher baboon maksum yg ditendang dari zoo melaka ni.

  4. Tokong?

    He is more of an Aztec pyrmaid on whose steps bloody heads roll down.. why associate him with an object of religious reverence.

  5. Elok lah tu, sebelah sini dakwa sebelah sana membawa politik kebencian dan mencerai-beraikan masyarakat dan sebaliknya.

    Yang jadi mangsa rakyat biasa yang ‘gullible’, mereka2 ini akan sanggup melakukan apa sahaja terutama yang pemalas akan memuntahkan balik apa sahaja tuduhan dan dakwaan para pemimpin mereka yang tidak bertanggungjawap tidak kira lah samada ia memiliki fakta/bukti

    1. Kalau DAPster membawa budaya berputar-belit, merekayasa dan memfitnah, tahu lah kita telunjuk siapa yang mereka ikut.

      1. yang paling sedih sekali Helen kaum Tionghua rata-rata percaya apa yang Raja Putar Belit tu katakan. kaum Tionghua tak pernah sekalipun terfikir “adakah apa yang LGE katakan tu benar”. mereka percaya saja.

        1. MiNY,

          I’m withholding this comment of yours. I withheld PPP’s last one too.

          Helen

          1. Really!!! Do apologize if it too sensitive & tentative for the semua boleh Malaysians for what is good for them individually

  6. It is interesting to note that in his Wesak Day message, of the 7 paragraphs, only one talks about Wesak Day itself. The other 6 paras are all about bad-mouthing BN and Perkasa,

    It is not a religious speech mixed with politics but a political speech sprinkled with religion.

    1. True. Papa and Mama DAPster did not wish Selamat Hari Wesak this year in their website/blog although they remembered to wish Merry X’mas and on both Hari Rayas.

      Malays must realise not to link Chinese chauvinism to these DAPster fellas. They be evangelistas.

  7. Kak Helen,

    ucapan di ambang perayaan/di hari perayaan sepatutnya diisi dengan saranan2 positif tetapi bukannya diisi dengan kata-kata menyindir terhadap individu/puak/parti-parti lain yang mana impaknya adalah bertentangan dengan semangat kesatuan yang cuba disemaikan oleh mana-mana perayaan.

    sesunguhnya rakyat semakin meluat melihat pemimpin yang setiap kali sampai musim membuat perutusan hari krismas dan wesak akan gunakan kesempatan itu untuk ‘menyelam sambil minum air’.

  8. When LGE invited for an opening ceremony in one of the factory in bayan lepas, he also give a speech, which started with a normal welcoming speech, as the speech goes on, it started to bad mouth indirectly to the ruling party…. it is so sad that he cant even differentiate the pentas politik with the opening ceremony………

    1. pantang diberi peluang bercakap, dia akan selit kecaman secara sindiran kepada parti pemerintah. tokey kilang tu pun akan kecut perut… “betuikah tindakan aku melabur di penang nih…”adoyai, si ******* tu eloklah ditendang keluar. biar dia terus buat kerja membangkang dari luar kerajaan negeri pulau pinang.

  9. Telah kukatakan,pastinya UMNO akan dikambing hitamkan, aku tak paham sampai sekarang kenapa PR bencikan UMNO, dan semacam semua cina bencikan UMNO. Aku bukan ahli UMNO dan pengikut UMNO, namun sebagai seorang melayu, sedikit sebanyak terasa pedih bila berbagai perkara buruk dan kelakuan buruk sangka dituju kepada melayu/muslim. UMNO nampaknya hanya dijadikan sandaran untuk mengutuk melayu/muslim secara berlapik, kununnya kerana UMNO itu pemimpin melayu itu korup, maka ditentangnya melayu habis habisan.

    Wahai LGE, tidak mustahil saya akan mengundi DAP jikalau semua ayat ayat, tuduhan, hasutan yang mengandungi melayu itu tidak pernah kau uchapkan, namun dikau mengatakan melayu perkauman, tetapi dikau pun lebih jua….

Comments are closed.