Posted in Evangelis

Begitu ramai sekali YB Kristian DAP di Parlimen!!

Lim Kit Siang mengeluarkan kenyataan akhbar menyebut bahawa terdapat kira-kira 35 orang Ahli Parlimen yang beragama Kristian. Siapakan mereka?

Senarai di bawah disusun sebaik pengetahuan saya. Jika ada mana-mana nama yang silap, tolong sila beritahu supaya maklumat boleh diperbetulkan.

DAP

  1. Teresa Kok – Seputeh
  2. Tony Pua – PJ Utara
  3. James Ngeh Koo Ham – Beruas
  4. David Nga Kor Ming – Taiping
  5. Teo Nie Ching – Serdang
  6. Wong Ho Leng – Sibu
  7. Chow Kon Yeow – Tanjong
  8. Lim Lip Eng – Segambut
  9. Charles Santiago – Klang
  10. John Fernandez – Seremban
  11. Hiew King Cheu – Kota Kinabalu
  12. Liew Chin Tong – Bukit Bendera (?)

Jeff Ooi – Jelutong (??)

Anthony Loke – Rasah (??)

Lim Guan Eng (???)

Sabah & Sarawak

  1. Joseph Pairin Kitingan (PBS) – Keningau
  2. Bernard Dompok (Upko) – Penampang
  3. Maximus Ongkili (PBS) – Kota Marudu
  4. Peter Chin Fah Kui (SUPP) – Miri
  5. Joseph Kurup (PBRS) – Pensiangan
  6. Ronald Kiandee (Umno) – Beluran
  7. Joseph Salang (PRS) – Julau
  8. Douglas Uggah Embas (PBB) – Betong
  9. Jacob Dungau Sagan (SPDP) Baram
  10. Marcus Mojigoh (Upko) – Putatan
  11. Richard Riot (SUPP) – Serian
  12. Wilfred Bumburing (*Pakatan*) – Tuaran
  13. Alexander Nanta Linggi (PBB) – Kapit
  14. Henry Sum Agong (PBB) – Lawas
  15. James Dawos Mamit (PBB) – Mambong
  16. Billy Abit Joo (PRS) – Hulu Rajang
  17. Eric Majimbun (***) – Sepanggar
  18. Joseph Entulu anak Belaun (PRS) – Selangau
  19. Ago anak Dagang (PRS) – Kanowit
  20. Jelaing anak Mersat (SPDP) – Saratok
  21. Tekhee @Tiki anak Lafe (SDPD) – Mas Gading
  22. William @ Nyallau Badak (PRS) – Lubok Antu
  23. Linda Tsen Thau Lin (PBS) – Batu Sapi
  24. Liew Vui Keong (LDP) – Sandakan

Parti-parti lain

  1. Micheal Jeyakumar Devaraj (PSM) – Sungai Siput
  2. Lee Chee Leong (MCA) – Kampar

Sivarasa Rasiah (PKR) Subang (??) … isterinya ialah Anne James

Lebih ramai Kristian DAP akan menang di PRU13

Sekiranya seperti yang dijangka DAP akan menang besar, maka lebih ramai lagi lah Kristian mewakili parti tersebut dalam dewan nanti pada tahun depan.

Contohnya, adakah DAP akan mencalonkan Hannah Yeoh untuk bertanding peringkat Parlimen?

Ong Kian Ming, juru strategi kempen pilihanraya DAP adalah Kristian. Begitu juga Yeo Bee Yin, juru runding kempen siber DAP — baca ‘Bertambah-tambah Kristian jadinya DAP’.

Lantaran itu, sungguhpun penganut Kristian hanya 9% daripada jumlah penduduk negara mengikut banci 2010, namum Ahli-Ahli Parlimen Kristian pasca-PRU13 barangkali akan meningkat mencapai nisbah satu-perlima (44 orang YB).

Senarai di atas mencatat (margin of error ±3 berbanding anggaran Kit Siang) sejumlah 38 nama.

Di samping itu, ada 4 nama tambahan – termasuk Lim Guan Eng – yang menduga tanda tanya pada status mereka.

Berkaitan:

Andaikata PAS berbaik-baik dengan Umno

Author:

I have no Faceook or Twitter.

39 thoughts on “Begitu ramai sekali YB Kristian DAP di Parlimen!!

  1. Pemikiran pemimpin UMNO terlalu simplistik dan bongok mengenai Kristianity. Ya memang benar kita perlu secular tapi Katolik itu jangan main-main.

    Katolik itu satu kepercayaan yang tidak di guna pakai di eropah dan us lagi sebab itu mereka sekarang dari Jerman, Belanda, Belgium dan sebagainya pergi ke Afrika dan Borneo untuk mendapatkan keuntungan dari kejahilan third world country.

    Bila orang Melayu mengamuk kerana paderi katolik mempersenda Islam dengan mengatakan Allah itu tuhan mereka juga, Najib bertanya kenapa kita marah dengan Katolik? Begitu bodoh Najib.

    Bodoh dan terlalu complacent kerana ramai kawan dia Kristian dalam bisnes dapat duit banyak untuk adik beradik.

    Jadi NGO Melayu perlu kerap menunjukan kejahatan Katolik seperti yang boleh digoogle untuk rakyat Malaysia faham, Kristian ada banyak kristian tapi yang jahat sekali adalah Katolik.

    Jika keadaan meruncing kita perlu tendang Sabah dan Sarawak keluar dari Malaya. Biar mereka berlawan macam di Filipina antara Muslim dan Katolik. Setelah diaorang berperang dan bermatian dan tahu keburukan Katolik baru Sabah dan Sarawak boleh diterima balek.

    Sekarang ini ramai orang Sabah bongok yang cuba mengkambing hitamkan Malaya dan orang Melayu. Kita tenguk mereka bergaduh dan ketawa dari 1000 batu …hehehe..

    Usaha untuk membawa orang Cina dan Kadazan masuk Melayu perlu diperhebat. Jangan IKIM asyik jual air liur asal dapat makan gaji buta. Membaca Ikim di akhbar Kristian di The Star hanya satu baris je. Tiada siapa percaya atau tergerak dengan alasan separuh masak.

    Berapa orang Cina yang IKIM dah bawa masuk Melayu? Kalau nak bawa masuk Islam Arab, lagi jauhlah. Tak de sape yang rasional yang bukan born muslim nak jadi Arab sekarang. Kalau ada bagi tahulah… jangan makan gaji buta syok sendiri mcam ustaz idrus.

    Kita juga tak mahu taliban Cina macam riduan tee. Kita orang Melayu mesti memperkasakan perlembagaan. Orang Melayu mengaku Islam tapi bertutur Melayu dan mengamalkan budaya melayu bukan Arab.

    1. Inilah perbezaan Bani Melayu islam – dengan mereka yang mengatakan kristian.

      Bani Melayu Islam akui, Nabi Sanjungan mereka bukanlah dari kalangan Melayu, atau pun dari kalangan orang putih, tapi arab.

      Sunnah Nabi Muhammad SAW Menjadi pegangan Umat Islam secara khususnya – dan sudah tentu tradisi arab itu mengalir deras di dalam budaya melayu itu sendiri.

      Saya sebagai Umat Islam lebih rela mengamalkan tradisi Arab yang terlalu meluas berada di dalam budaya melayu dari mengamalkan tradisi orang putih seperti mana majoriti umat kristian amalkan pada masa sekarang.

      Mungkin mereka perlu disedarkan, Jesus christ itu adalah orang timur tengah(Yahudi) – bersangkut paut dengan orang arab, Bukannya orang putih yang gemarkan memakai suit dan tali leher.

      Ps: Taliban ridhuan tee adalah salah seorang umat Islam yang saya kagumi di malaysia ini.

      1. “Taliban ridhuan tee adalah salah seorang umat Islam yang saya kagumi di malaysia ini.”

        saya pun sama.

  2. Helen,

    Sekolah misionari dah lama ujud, masih ujud dan akan terus berkembang. Tiada siapa yang halang dan tiada siapa yang boikot

    Rumah ibadat Kristian tidak ada yang runtuh atau diruntuhkan dan dari segi perkhidmatannya amatlah lancar tanpa ada gangguan.

    Peratusan Politikus Kristian 15.8% (tak termasuk mereka yang mana jiwanya Kristian, fizikalnya belum Kristian dan anutannya belum dimuktamadkan), adalah lebih tinggi dari peratusan populasi Kristian (9%).

    Dari segi ekonomi, meskipun mewakili 9%, setidak-tidaknya ada juga generasi “Yoeh” tersenarai dalam kalangan top 10 terkaya.

    Kalau ada 10 orang dan sebiji kek yang dipotong 10, kalau satu pihak ambil 2 potong kek (lebih dari bahagian yang diperuntukan untuknya) makanya 9 orang terpaksa berkongsi 8 potongan kek.

    Berdasarkan fakta di atas, dan kalau dibandingkan dengan negara jiran, apakah ada kekurangan hingga memaksa Pak Pastor, Pak Paderi dan seangkatan mencurahkan air di tempayan kerana terdengar adanya dentuman guruh di langit jingga?

    1. Jawapannya, manusia mana pernah cukup, mungkin tak ada konsep bersyukur dalam ajaran kristian agaknya….

      1. mereka ada konsep syukur tetapi apabila ada peluang untuk dapat lebih dan kebetulan ada pihak yang akan beri laluan, tak salah kalau mereka rembat. cumanya pihak yang beri laluan harus sedar iaitu tidak ada istilah menang-menang dalam soal kerusi, yakni satu kerusi ditolak kepada orang lain maka satu kerusilah terlepas.

  3. adakah ini kebetulan, jangkitan wabak, atau kesengajaan? begitu ramai ya…begitu bertambah kristian, senanglah meneruskan agenda menukar agama rasmi…

    1. I.D.A.

      kalau difikir-fikirkan secara jujur, kalau kerusi Pas dan kerusi Kristian dibandingkan, apakah hasrat Pas mahu menubuhkan negara berkebajikan versi Arab akan mendapat lampu hijau dari Dap dan PKR sedangkan semua sedia maklum bahawasanya pihak sekutu Pas adalah lebih condong kepada konsep kebajikan ala evangelis?

      1. marhaeman,

        jangan mengharapkan apa-apa dari Parti Angguk Saja. mereka telah dikeldaikan DAP dalam keadaan sedar namun masih berani bercakap tentang perjuangan berlandaskan Islam.

        bermula negara Islam kemudian reduce kepada negara kebajikan. bila dekat pilihanraya mula bercakap tentang hudud. buku jingga tak ada hudud pula. kata karpal, hudud – over my dead body. nampak gayanya selepas PR ke putrajaya, kita hanya ada negara evangelis. PKR lalang, akan meliuk ikut arah angin…

  4. Nothing wrong with the sabah sarawakian christisns, christianity is a humble elixir of spiritual need to our christian friends in sarawak at the same time retaining their ancestral practices,

    meanwhile, the DAPsters christians are born again who extol and brag of their self or assisted discovery of jesus and condemn their mengzhi parents, and communities to hell, these are the christian extremists who yearn for the army of heaven to burn us all if we are different from them.

  5. hai helen

    harap bila piliharaya nanti Lim guan Eng dapat mempublisitykan setiap calon Dap yang keristian bukan apa itu maklumat penting untuk orang melayu mengetahuinya.

    terimakasih helen saya juga sebelum ini tidak pernah tahu bilangan ahli parlimen yang beragama kiristian lebih lebih lagi calon dari Dap. bagi calon bumiputera sabah serawak rasanya saya sedia maklum.

  6. “As a Christian I have no duty to allow myself to be cheated, but I have the duty to be a fighter for truth and justice.”

    Guess who said this. Hannah Yeoh? No, it was Adolf Hitler.

  7. What an insidious allegation. Don’t you have another strategy? Do you have to make use of religion? For your sake I hope your simpleton fanboys do not take this shit seriously.

      1. Sila jawab secara jujur kak helen..

        Adakah penganut kristian kini bertuhankan yesus..atau bertuhankan fulus (duit or money) or george soros??

          1. Maaf kak helen, saya tidak memperkatakan tentang agama yg kak helen anuti,tetapi saya sekadar bertanyakan tentang pegangan umat kristian dewasa ini…

            Almaklum kita hidup dalam sekitaran negara majmuk berbilang kaum dan agama.. Apatah lagi dunia tanpa sempadan lokal dan global…

            Mungkin soalan saya agak sinis bunyinya, tetapi menjurus kepada persoalan pegangan agama mereka?
            Ada pendapat boleh dikongsi?

  8. Helen,

    You seem to be caught in a time capsule. Malaysia must move forward with the right people put in the right position irrespective of race, religion, colour or gender. There is nothing wrong if all the MPs voted in are from certain race or religion. As long as they are democratically voted in by the people, I see no issues.

    1. Firster chest-thumpers who are loudest in proclaiming their colour blindness – “right people put in the right position irrespective of race, religion” – are the ones playing the game hardest.

      Penang now has an unprecedented TWO deputy chief ministers: DCM (II) the Indian-Hindu guy who’s still second fiddle despite his seniority to the Malay guy while DCM (I) Mansor might soon be sacked, following in the shoeprints of his predecessor Fairus who was removed.

      (Incidentally, LGE could run through as many if not more Malay DCMs as Dr M did his numerous deputies.)

      And speaking of deputy prime ministers, the Pakatan shadow cabinet wants THREE! DPMs. So much for Malaysia moving forward with Pakatan putting the right people in the right position irrespective of race, religion or geographic region.

    2. selamat pagi helen,

      tahniah blog anda telah mencapai 809,027 hits…

      pernahkan anda melihat ketam berjalan lurus? tentu tidak bukan. tapi bagi ketam tersebut, itulah cara berjalan yang betul.

      kesian.

    3. Apolitical, you are wrong, she is not caught in a time capsule but people like us who are and continue to be a blight for the truth in the pretext of democracy that only serves us individually.

      All Helen has done is to provide us with escapism route that we fail to acknowledge. Appreciate her for what she seeks for Malaysians, without the pseudo agenda that only selves us well for what is has to be that only serves me and you in your 4 wall of $$$$. Sorry if I am being presumptuous, but isn’t that the reality and the truth why Helen Ang exist besides self indulged democracy and time capsule?

  9. Itulah hebatnya orang melayu terutama PAS, asyik bermimpi di siang hari. Kepandaian tidak ada, ketinggian minda tahap zero dan kecakapan bersaing tiada, nak berdebat dengan bangsa lain tak ada kebolehan. Apabila nak berkata mengenai HUDUD, DAP akan berkata sheeee senyap!… Mereka senyap. Musuhnya memerah otak siang dan malam, mengadakan think tank, dan mengatur strategi, orang pas keluar masuk kampung menjadi juara. Heboh dengan teriakan dan laungan.

    Orang melayu islam, angkoh, tidak mahu kerja sama, pendendam makan berlebihan, banyak masalah obis, kejar kebendaan, perempuan dan nafsu..lalu selepas itu mereka tertidur lena. Orang lain mengambil tempat mereka sedikit demi sedikit.

    Jalan salahkan orang lain jika kampong kamu tergadai..

      1. mukmin perlu dididik untuk tidak menerima sumbangan wang haram (wang Soros) dalam usaha membina sebuah tamadun Islam. keruntuhan tamadun terdahulu perlu dijadikan iktibar.

  10. Actually the representation of the Christian faith is not the problem but rather using it as a tool for political need. Insofar as the Sabah & Sarawak are concerned they actually transpired from the indigenous people. I think if you look at name itself is very obvious. Many still have their roots.

    My concern is the Peninsular Malaysia which always has distinctive Malay, Chinese & Indian segment. Many of the modern day public elective reps especially in DAP & PKR seems to be of born again Christian or the half way Christians. These are the dangerous ones.

    If you notice our fellow Malaysian in Borneo don’t run everything on Christianity but those in Peninsular every second word has to do with quotes and saintly saying of Christianity in their twits or whatever is the social medium. This I find very political.

    Let me give you an example, Mahathir does not go around quoting verses from Quran in his speeches but speaks his mind out no matter how blatant is. He never brings religion in as a factor but only protecting the Melayu rights. In contrary, look at the oppositions; everyone wants to be a preacher either in Islam or Christianity quote. Why? Do someone need to provide us the quote and recital what our religion says as oppose to what is humane and reality that our fellow Malaysians face irrespective of their origin.

    Whether Helen’s innocuous truth causes you aggravation or blind servitude is a choice that we need to make for ourselves. Like what Khalil Gibran say “I love you when you bow in your mosque, kneel in your temple, pray in your church. For you and I are sons of one religion, and it is the spirit and humanity”.

    Or you would prefer this “I do not feel obliged to believe that the same God who has endowed us with sense, reason, and intellect has intended us to forgo their use by” – Galileo.

  11. Majoriti orang Kristian di Malaysia adalah Bumiputra di Sabah dan di Sarawak. Mereka disegi teknikalnya adalah orang Melayu. Mereka majoritinya kalau dilihat pada pilihanraya negeri sarawak yang lepas ada penyokong BN.

    Orang Cina majoritinya berugama Buddha menakala orang India majoritinya berugama Hindu.

    Orang-orang Cina dan India yang berugama Kristian hanya mewakili kira 4% sahaja dari hampir 10% orang Kristian Malaysia. Orang India Muslim mungkin lebih ramai dari orang India Kristian.

    Tetapi terutamanya dikalang masyarakat Kristian Cina, mereka solah-olah berlagak seperti mewakili majoriti mayarakat tersebut.

    Mereka menunjukkan seolah-olah nilai-nilai Kristian mereka itu diterima secara menyeluruh oleh majoriti masyarakat Cina. Ini adalah satu gambaran yang sangat mengelirukan. Memanglahlah kalau berdasarkan kepada nama kerana ramai diantara mereka memakai nama John, Robert dan Mary. tetapi nama-nama itu tidak menunjukkan agama sebenar mereka.
    ______________________________________________________________________________________________________________________________________________

    Nama ‘Helen’ juga :D

    1. Betul huraian Borhan.

      Masyarakat Kristian pribumi Sabah & Sarawak pada masa ini menyokong BN. Masyarakat Kristian semenanjung menyokong PR.

      Sebab tu lah DAP mencatur langkah ke Sarawak & Sabah, dan sudah berjaya mengalih undi Kristian Cina.

      Undi penentu siapa duduk Putrajaya akan ditentukan oleh undi “simpanan tetap BN” di Sabah & Sarawak. Jadi tidak hairan lah DAP begitu kuat sekali memainkan isu-isu Kristian seperti kalimah Allah, edaran kita Injil dsb serta mengeluarkan Deklarasi Kuching.

  12. Wahhh!!!… ramainye ahli politik kristian di negara malaysia ni.

    Gereja terbesar pun dah ada di Bukit Jalil. Hebatnyeee…..

    Dah bagi betis nak ape pula ya lepas ni?….

  13. “Jesus hanya disuruh mengembangkan Kristian kepada bangsa bani Israel “…..

    Bagaimana pula bangsa selain israel boleh menganut kristian?
    Pelik bukan?..

    1. golongan ini dianugerahkan Tuhan kepandaian melebihi kepandaian purata semua manusia. malangnya kepandaian yang di miliki digunakan untuk memanipulasi hal ehwal keduniaan malah hal ketuhanan jua turut di manipulasi.

      kalau bani Israel menerima ajaran yang di bawa oleh nabi Isa yang asal sudah tentu mereka jadi sebaik-baik manusia — pandai, beriman. tetapi apabila mereka gunakan kepandaian untuk memesongkan ajaran yang asal, hilanglah rasa hormat terhadap mereka.

      kalau JK Rowling berjaya menarik jutaan pembaca, penonton dan pentaksub, tidak ada yang pelik apabila sesuatu ajaran agama yang telah ditokok tambah akan berjaya menarik minat pembacaan, penerimaan dan pengamalan.

  14. Hamidah Yeoh,

    Dr Ridhuan Tee ialah jiran saya. Dan ia bukan Taliban Cina.

    Melayu, Cina atau India adalah bangsa. Ianya tak boleh ditukar. Dr Ridhuan masih seorang Cina. Cuma beliau kini Umat Nabi Muhammad SAW.

    Dan pasal Sabah dan Sarawak, apa punya idea nak keluarkan mereka dari Malaysia.

  15. what in the world are you trying to imply? Christians are successful, moral and ethical people? Are you advertising Christianity now? Helen Ang, you are a nonsense

  16. Kenapa org di malaysia ini berfikiran sempit, jangan terlalu emotional ok..

    mulanya saya ingat org islam tidak memaksa org bukan masuk islam tetapi gayanya dah mula menampakam tembelang dan kelemahan islam itu sendiri dengan memaksa non-islam masuk islam.

    Tambahan lagi perpecahan umat islam di dunia semakin ketara berlainan pula dengan umat kristian yang hidup aman dan harmoni.

    Di Sarawak isu ini tidak timbul kerana masyarakat Sarawak mengamalkan adab dan menghormati agama lain, dan tahukah kamu orang semenanjung sekiranya tanpa Sarawak dan Sabah kaum bukan melayu akan menguasai Tanah Melayu.. dan sekarang ini sudah ada gerakan untuk mengeluarkan Sabah dan Sarawak dari persekutuan Malaysia tau tak!

    Bodoh org semenanjung kerana fikir agama Kristian itu Yahudi ..Baca balik Al-QURAN dan Holy Bible supaya awak lebih faham apakah agama itu.

Comments are closed.