Posted in Evangelis

Dakwaan bahawa Muslim mudah terkeliru dan begitu rapuh iman

Tingkap jelmaan ‘Ibu Maryam’ hari ini dipindahkan dari Pusat Perubatan Sime Darby (SDMC) ke Gereja Our Lady of Lourdes di Klang.

Gambar Our Lady of Subang Jaya (bawah).

Inilah rupa ibu kepada rasul Isa, dakwa Kristian Subang Jaya

Kerja pengalihan dua keping kaca tingkap yang suci dan ajaib tersebut disaksikan oleh pemimpin-pemimpin gereja beserta penduduk Kristian Subang Jaya.

Orang Melayu didakwa terlalu sensitif

Sewaktu kaum Muslim membantah umat Kristian mengebas kalimah Allah, orang Melayu telah diperli — “takkan boleh begitu mudah terpesong akidah” hanya kerana penganut agama lain ikut menggelar Tuhan mereka ‘Allah’.

Orang Melayu juga disindir sebagai tidak memiliki iman yang teguh kerana terpaksa dilindungi kerajaan daripada usaha pendakwahan yang dijalankan mubaligh Kristian.

Ada pihak-pihak tertentu pula yang mengesyorkan supaya orang Melayu diberi kebebasan memilih dan dibenarkan terdedah kepada ajaran-ajaran agama lain atas hak kebebasan berfikir dan bersuara.

Orang Kristian sensitif dan marah-marah

Namun apabila orang bukan-Kristian mempergunakan hak kebebasan yang dituntut tadi itu untuk berfikir dan bersuara tentang tingkap suci Ibu Maryam Subang Jaya, mereka dituduh sebagai tidak menghormati agama Kristian kerana sangsi.

Di mana perginya syor supaya semua orang sama ada Muslim atau Kristian dibiarkan terdedah kepada pendapat-pendapat yang berbeza dan kadangkala bercanggah? Seperti biasa, dwi standard diamalkan!

Orang bukan-Kristian yang sukar mempercayai bahawa tingkap di Subang Jaya itu memaparkan sebuah jelmaan ajaib telah dikatakan sebagai memfitnah agama Kristian.

Yang berani menyatakan sedikitpun keraguan mereka tentang keabsahan jelmaan tersebut diseru supaya “don’t be racists!” dan ditegah daripada mengelirukan orangramai “by talking crap”.

Orang bukan Kristian yang kurang taksub kepada tingkap suci-tidak-dicuci Ibu Maryam Subang Jaya itu didakwa telah mencabar serta menghina penganut Kristian (semua 2 bilion orang di serata dunia!) dan diberi amaran akan menerima balasan dan padahnya.

Ada mak Tuhan, maka ada nenek lah

Petikan beberapa komen yang ditinggalkan pembaca di blog ini:

  Omen  November 13, 2012 at 8:26 pm

Hi Ms Helen,

Sorry to say that picture of Virgin Mary is very blur. No offense to Christian community but it can depict something else.

  kiasu  November 14, 2012 at 11:05 pm

These people are so pathetic!

That blurr thing they easily believed as Virgin Mary.

That 99.9% verified authentic video of Anwar’s China Doll supported by witnesses and Omega watch, they claimed was faked or doctored and not Anwar.

What a bunch of hypocrites these DAPster christians.

I am lost for word!

 kyril  November 13, 2012 at 11:02 pm

Looks like a bloated Osama Laden wearing a white turban to me. […]

   MatSentol  November 14, 2012 at 12:43 am

for me it look more like one of the Ayatollah (the oversize turban & black jubah). So if the image appear in Kota Bharu or A.Star, it’s definitely Osama/Ayatollah. […]

   Sinbad   November 14, 2012 at 1:57 am

So I’m not the only guy who sees a guy with a white turban eh?
It also looks like the guy’s robe is open at the front too.

“Agama kau ajar sembah tingkap kotor ke?”

   Aba Ikhwan  |  November 14, 2012 at 8:20 am

Aku nampak macam Nik Aziz jer.. kiki

Habis la, lepas ni penuh tempat tu dgn pemuja Nik Aziz pula..

  I.D.A  |  November 15, 2012 at 3:22 pm

nak gelak… tapi takyah lah, lupakan saja. memerhati imej ini seperti memerhati lukisan abstrak. interpretasi tergantung persepsi. ada yg nampak virgin mary, nik aziz, ayathollah khomeini, cermin kotor tak cuci etc. etc. bagi aku ia nampak macam mantan ketua pergerakan al arqam. aduhai….

  Antihipokrit  November 15, 2012 at 7:36 pm

Nampak mcm Taliban pun ada jugak..

 anonymous  November 14, 2012 at 5:16 pm

agama u all ni ajar utk kutuk org lain ke?

 anonymous  November 14, 2012 at 7:13 pm

Agama kau ajar sembah tingkap kotor ke?

  MatSentol  |  November 13, 2012 at 6:49 pm

hmm…the janitors at SJMC must be a lazy bunch.

  Antihipokrit  |  November 13, 2012 at 7:04 pm

nanti ada pulak kkotoran gambar lembu habis satu bt caves pulak dtg. :)

  The Eugenist  |  November 13, 2012 at 7:24 pm

Antihipokrit, sebenarnya apa yang cuba dinyatakan di sini oleh Helen Ang ialah kebarangkalian Subang Jaya sendiri akan menjadi pusat perkembangan agama Kristian itu semakin menjadi kenyataan..

  Antihipokrit  November 13, 2012 at 9:17 pm

Gua faham benda tu. sebab tu ketaksuban dlm hal beragama ni kena dibendung. Apa hal setakat gambaran di cermin nak diagung2kan. Petaling Jaya sudah menjadi pusat agama Kristian dan skg Subang Jaya.

  marhaeman  |  November 13, 2012 at 7:00 pm

OMD! since when a graffiti on a glass window became a major scoop that fit for consumption for the world audience???

  joe charlie  |  November 13, 2012 at 7:51 pm

unfinished Van GOUGH must know PRU 13 must be very very near got to RE-ELECT again hannah yes or no?

  utai  November 13, 2012 at 9:43 pm

[…] Cuba siasat apa yang berlaku di belakang cermin. Pasti akan ada komplot di situ.

  chan |  November 14, 2012 at 12:38 am

Ramai orang bodoh buat komen bodoh di sini. Bodoh!

  Knox  November 14, 2012 at 1:27 am

You Malays are just dumb and always be dumb….spoon fed stupid people from umno….

  forrrestcat  |  November 14, 2012 at 7:02 am

Takes one to say another, it’s the people like you who ironically demand the same privileges as the malays, hahahah

  grandmarquis  |  November 14, 2012 at 3:24 am

[…] Today we may see mother Mary, what if tomorrow a picture of Gautama Buddha appear and the next day Krishna?

  marhaeman  November 14, 2012 at 10:55 am

The transfer of the image seemed to part of the UBAH project?

  Pakatan Puak Pembohong  |  November 14, 2012 at 9:41 am

religious freedom for Malays, and now this. this is all part of deliberate and elaborate setup to fish for Christian and liberal votes, not to mention the Chinese votes. I wonder what’s next ?

Erk, Ingat pengikut Ayah Pin je yang taksub dengan benda2 macam ni.

   OverseasBumi  |  November 14, 2012 at 2:52 pm

Any gynecologists here? Because i think that window needs to be given a pap smear.

  anonymous  November 14, 2012 at 5:51 pm

Now Malaysia already has its own Virgin Mary apparition, there’s still room for improvement.
We still don’t have stigmata cases, weeping statues, saints and saint relics, faith healers. […]

  Waris Malaya |  November 14, 2012 at 10:32 pm

Reminds me of an episode of South Park. #JustSaying

“you don’t have the right to comment..”

  me  |  November 16, 2012 at 12:19 am

To all who commented, it depends on your TRUST. BEAR IN MIND!! Nobody FORCE you to believe.. if your not christian, you dont have the right to comment.. OF COUSE, BECAUSE YOU DONT BELIEVE IN IT… so go home and pray your own god…!!..

   HM, syd  |  November 16, 2012 at 5:36 am

@me – Now that the shoe is on the other foot, it ain’t so fun swallowing yeah? […]

  temenggong  November 18, 2012 at 1:16 pm

Incredible that there are so many gullible people. SJMC should look into window cleaning.

  Wayne-d Spungen November 20, 2012 at 9:50 am

tak payah nak sibuk2 kutuk agama org la wahai manusia… kang korang tengok tulisan kalimah korang kat badan binatang ke buah ke batu ke …ttp gak korang sembah ka? tak perlu nak buruk2 kan agama lain menyembah virgin mary tue. dah tu kepercayaan dia org. so tak payah nak ckp die org taksub! respect jer kepercayaan org lain!

  Helen Ang  November 20, 2012 at 9:54 am

Ustaz mana yang ajar orang Islam sembah binatang / buah / batu kalau tengok ada tulisan kalimah?

  John  |  November 15, 2012 at 11:20 am

Subang Jaya aka Serambi Vatican. Tapi special sikit sebab banyak rumah urut.

Admin |  November 13, 2012 at 7:10 pm

hannah yeoh is in subang jaya, so is the den of sinful prostitutes in Puchong, short distance from SJMC.

Perhaps, MM [Mother Mary] wants to tell her its time BN will cleanse the constituency if she doesn’t.

“Walls around the window have a whitewash”

  IT.Sheiss  November 14, 2012 at 6:33 pm

Helen,

I have downloaded the image and enlarged it for a close look and it looks more like a water stain which has taken a human-like form.

I would expect an apparition of Mother Mary to be more well defined to avoid any ambiguity.

  IT.Sheiss   |  November 19, 2012 at 11:49 pm

Let’s think it through logically. The glass pane is obviously tinted green like dark glasses to block the sun, perhaps with coating or a lamination of some sort. That coating appears to have degraded over time due to exposure to the sun and rain, and is breaking up, exposing the underlying glass.

The walls around the window have a whitewash or some kind of white wall paint, which appears to have been degrading too and the recent heavy rains seem to have washed some of the degraded paint from above onto the window, giving it a whitish stain. The flow of water on the pane is quite evident from the picture.

So what has happened is that there is a part of the clear glass where the green coating has deteriorated which is stained whitish by the paint, surrounded by the part of the windows on which the green coating is still intact.

The result of all this is a human-like figure, especially when seen from a distance.

Author:

I have no Faceook or Twitter.

39 thoughts on “Dakwaan bahawa Muslim mudah terkeliru dan begitu rapuh iman

  1. I only wonder what this ‘apparition” is like from the other side, meaning indoors?

    Honestly to me it is so much like a Rosarch(?) test. It can be anything.

      1. Thank you, for this helen. Now “pareidolia” (thanks to a reader of yours) makes the best explanation for me.

  2. Kalau ada lastik dan berada di Subang Jaya, mau juga melastik cermin SJMC tu bagi pecah. Penganut kristian patut pecahkan cermin kotor tu.

  3. Kak Helen,

    Kalau saya, saya tak salahkan pengomen yang marahkan pengomen lain (yang meragui jelmaan Virgin Mary) kerana mereka (pengomen yang marah) telah diasuh untuk tidak memperlekehkan objek-objek suci.

    Cuma saya berasa terkilan apabila pengomen yang marah tadi seolah-olah turut tumpang semangkuk apabila Dapster mentwit perenggan ini: “jangan buang masa dengan memprotes (filem yang memperlekehkan messenger sebuah agama)”.

    Jalan ke depan yang lebih harmoni dalam hal sebegini ialah dengan semua pihak bermuhasabah diri dan seterusnya membuang sikap ini: aku buat pada orang boleh tetapi orang tak boleh perkara sama pada aku.

    Tetapi kalau masih mahu bersikap demikian, terimalah seadanya hakikat ini: apabila laman maya dikuasai secara seimbang, kalau anda perlekehkan orang, ingat bahawa orang juga boleh perlekehkan anda.

    1. Jelmaan Ibu Maryam mesti seharusnya diluluskan oleh Paus di Vatican atau sekurang-kurangnya oleh seorang archbishop atau diocesan bishop (sumber: sini)

      Daripada kajian gereja katolik ke atas 295 kejadian jelmaan setakat ini, hanya 12 diluluskan (success rate: 4%). Nasib Our Lady of Subang Jaya macam mana?

      Adakah selepas ini Subang Jaya menjadi pusat ziarahan (pilgrimage centre) bagi mereka-mereka yang mahu mengambil alih Malaysia bagi Yesu.

      1. Kalau Dap nak ambil tempat Mca dan Dap pula siang-siang tolak jawatan Pm, taka ada yang lebih dan tidak ada yang kurang.

        Kalau Pas nak ambil tempat Umno tetapi minus jawatan Pm, tak nampak tang mana kebaikan dan kerelevanannya.

        1. postscript:

          tang nasib lady of SJ, harap-harap tak akan ada wang bertukar tangan bawah meja yang didorongi oleh sentimen kuat untuk menjayakan agenda Yesu di Malaya. Barang dingatkan bahawa, wang bertukar tangan bawah meja bukanlah perkara yang tidak pernah berlaku di Vatikan.

    1. On the contrary, my blog thesis is that the PAS mullahs and the DAP talibans are two sides of the same religious coin.

  4. The Christian Talebans of DAP are thinking that God is sending a message to all Malaysians that Subang Jaya is the righteous and moral center of Malaysia and that Hannah Yeoh is indeed the God’s anointed choice!

    I was at KL during the holidays and happened to drive past SJMC just out of curiosity. I found most of those present were in a trance and saying prayers and even singing. For a moment, I almost thought I was looking at a crowd attending a Hannah Yeoh’s ceramah.

    Imagine if the Muslims claim such strange occurence and start praying and claiming it is as a manifestation of Allah…the Dapsters in Mkini and MI will have a field day mocking the Muslims with their insulting comments.

    1. Okay, Subang Jaya is the shiny buckle of Malaysia’s Bible Belt.

      However, HY’s Anugerah Tuhan title is still below Anwar’s in seniority ranking. She has to wait her climb up the ladder. He ain’t budging yet.

    2. Ia tidak akan berlaku, pegangan kami amat kuat kami tidak akan sembah sebarang objek walaupun memiliki imej berunsur Islam.

      Ia amat ditegah dan dilarang keras!

  5. Here’s another compilation:

    http://islamic-miracles-collection.blogspot.com/2010_12_01_archive.html

    This is not a recent phenomenon. Many over-zealous muslims use these images to strengthen/spread their beliefs.

    I found this from a Pakistani website:

    http://www.paklinks.com/gs/religion-and-scripture/319685-allahs-name-written-on-forehead-of-newly-born-twin-babies.html

    Here’s something from an indian muslim site:

    http://islamgreatreligion.wordpress.com/2009/01/14/allah-written-in-arabic-on-tsunami-wave-miracles-of-allah/

    The author even linked to the original sat image from wikimapia

    http://wikimapia.org/23725893/Tsunami-Allah

    There are muslims who believe that such displays of ‘alif-lam-lam-ha’ in natural objects are true miracles.

    Some of these images have been exposed as fakes. Some are just pareidolia.

    I have known for some time that a few christian websites are responsible for uncovering the fake images. It begs the question who originated the images in the first place.

    There is a pseudo cyber war between muslims and christians. They create webpages that try to ‘debunk’ each other’s beliefs. When face-to-face, they pretend to be kind to one another; they claim they respect fellow believers in God (think of the relationship between DAP & PAS). But behind their backs it’s a different story.

    There are idiots fanatics on both sides of the religious fence.

    1. “When face-to-face, they pretend to be kind to one another”

      Ng Wei Aik has forgotten to show his brotherly evangelical concern for Gaza this time.

      The last time, he slammed Najib for taking way too long (all of 12 hours) to respond to the Israeli commandos strike on the Gaza flotilla.

      1. Christian outrage against the palestinian massacre by israeli forces ebbs and flows. It’s all part of the act.

        Fundamentalist Christians in general have a deep-seated distrust against those who don’t accept their religion. But when faced against their historical enemy, Muslims and Islam, that distrust manifests itself as hatred.

        Watch the western news networks and judge for yourself how they cover the latest conflict in israel and gaza. They always make it seem like there is an equivalency between the number of israeli deaths (so far 3) and the number of palestinian deaths (so far 116, probably more).

        When it comes to the israeli-palestinian conflict, the western media pander to the christian viewers, who believe that Israel and Jeruselum are the nexus portending the second coming of Jesus .

        Christian chinese in malaysia (i don’t bother calling them malaysian anymore, because they would feel more at home in US/UK/AUS/NZ) take their cues from western and christian media.

          1. First Stacey Dash, now Kim Kardashian? One should not gauge everything based on the twitterverse, especially the tweets from airheaded twits.

        1. OB says, “When it comes to the israeli-palestinian conflict, the western media pander to the christian viewers, who believe that Israel and Jerusalem are the nexus portending the second coming of Jesus.” He is right based on the Book of Revelation but however based on New Testament it is in contrary.

          Bottomline, the interpretation of the scriptures has been twined to fit political agendas on both equation. You may enjoy this http://www.truthdig.com/report/item/elites_will_make_gazans_of_us_all_20121119/ &

          http://www.independent.co.uk/voices/comment/as-israel-and-hamas-open-the-gates-of-hell-in-gaza-all-the-journalistic-cliches-of-war-are-here-again-8327133.html

          1. “For as the lightning comes from the east and shines as far as the west, so will be the coming of the Son of Man.”

            Book of Matthew,New Testament 24:27

            “For the Lord Himself will descend from heaven with a shout, with the voice of the archangel, and with the trumpet of God. And the dead in Christ will rise first.”

            1 Thessalonians,New Testament 4:16

            So, what you claim is not true, the new testament does believe in sequels. Will it be better than the original? Ask George Lucas. No wait, I mean ask Disney.

            You should check out the Islamic version of the second coming.

            As for your links, robert fisk has always had a soft spot for palestine. The fact the rich are getting richer is also a worrying trend. Hope that taxation would help solve that. Did you know that in places like France they want to tax the rich at a rate of 75%!

  6. Kebanyakkan orang Islam bukan taksub dan kami juga bukan rapuh iman, tetapi amat tebal keimanan kami sehingga sebarang usaha yg bakal menuju kearah mem’bastardised’kan ayat2 suci kitab akan kami tentang habis habisan..

    Tetapi itu kebanyakkan sahaja, sekelumit yg berkepentingan akan menyokong usaha berkenaan walau dengan pengetahuan akan niat sebenar pelakunya.

    Biasa lah lumrah alam..

  7. are Christians preparing for December 21 ? how’s the preparation ? is the SDMC incident part of the preparation for December 21 ?

      1. the Mayan Prophecy Helen ! there are actually people preparing for December 21, 2012. I was wondering if there are actually Christians preparing for December 21. you know, with the SDMC thing, some misguided Christians could interpret it as a sign of ………..oh forget it. even without the SDMC thing, there are already plenty of misguided Christians in Malaysia, found in PJ and SJ who are praying for change, praying for their cult leaders etc.

  8. ada segelintir umat Islam yg sesat di sana sini. jika tidak takkan wujud ayah pin, al- arqam dan yg serupa dengannya. menurut unit Takmir, JAIPP dalam portalnya (http://takmirpenang.blogspot.com/2012/02/58-ajaran-sesat-di-malaysia.html) menyebut perkara-perkara yg dikategori sesat akidah Islam adalah seperti berikut:

    1. PERCAYA SEMUA AGAMA ADALAH SAMA
    2.PERCAYA GURU MEREKA BOLEH MENEBUS DOSA DENGAN WANG
    3.MEMANSUHKAN SYARIAT ISLAM DAN MEMBUAT SYARIAT BARU
    4.GURU MENGAKU MEMEGANG KUNCI PINTU SYURGA
    5.MENGAKU ALLAH S.W.T MENJELMA DALAM GURU ATAU SESEORANG
    6.PERCAYA MAKHLUK SEPERTI KAYU, BATU DAN SEBAGAINYA ADA KUASA MUTLAK.
    7.MENGHALALKAN SESUATU YANG DIHARAMKAN ALLAH S.W.T
    8.MENGHALALKAN NIKAH DENGAN ADIK BERADIK
    9.MEMINTA PERTOLONGAN TERUS DENGAN ORANG MATI
    10.MENGAKU GURU SEBAGAI NABI ATAU MALAIKAT
    11.PERCAYA ADA NABI SELEPAS NABI MUHAMMAD S.A.W
    12.PERCAYA WAHYU TURUN SELEPAS NABI MUHAMMAD S.A.W WAFAT
    13.MENGAKU DIRINYA SEBAGAI NABI ISA A.S
    14.SHEIKH ATAU GURUNYA MENDAKWA MEMPUNYAI MUKJIZAT
    15.PERCAYA ROH ORANG MATI BOLEH BERI PERTOLONGAN APABILA DISERU NAMANYA

    -aparition boleh masuk kategori no 6.

    (perkara di atas ada juga dalam parti politik yang menjual agama tak kira agama sekalipun – lihat kategori no 4)

    golongan ini kecil dan telahpun dibanteras secara bersungguh-sungguh oleh majlis agama negeri dan BAHEIS, jabatan PM. Badan dan jabatan bertanggungjawab agama Islam memainkan peranan dalam menangani ajaran sesat walaupun golongan ini hanya kecil. mereka ini tidak mewakili majoriti lemah dan rapuh iman. majoriti umat Islam berpegang kepada ASWJ dan pegangan ini adalah mainstream di malaysia. tidak ada masjid buat mazhab-mazhab lain yg didirikan secara terbuka. ajaran sesat dan kultus ada di mana-mana sahaja tetapi umat Islam di malaysia, majoritinya memilih pegangan ASWJ yang diterima-pakai di seluruh dunia. pendapat yang mengatakan bahawa umat Islam mudah keliru dan begitu rapuh iman adalah tidak betul.

  9. Bukankah itu adalah kesan dari air yang menitis? Sepatutnya kontraktor hospital di ambil tindakan kerana berlaku kebocoran di hospital tersebut.

  10. Tak apa lah, siapa percaya apa, sebagai umat beragama, kita tidak boleh mengutuk kepercayaan orang, dulu dulu belum ada agama, kita semua sama. Jadi kenapa nak kutuk orang? kalau si pengkutuk ni tak pernah buat salah, suci tak berdosa, silakan kutuk. Tapi kita semua ciptaan Tuhan. Tuhan tidak berkata Syurga itu hanya untuk orang Islam atau orang bukan Islam. Syurga itu untuk orang yang beriman. beriman ertinya percaya pada Tuhan, tidak menghina orang! Sedarlah kita semua, pokok di tepi jalanpun ada penunggunya, jadi kalau itu pun boleh di sembah kenapa kita tidak hina mereka? Bawa mereka ke jalan benar? Sekali lagi, agama mengajar kita menghormati sesama mahluk ciptaan Tuhan, Tuhan tidak jadikan umat untuk semua masuk Neraka atau Syurga. Tuhan bagi kita kebebasan memilih, mau Syurga atau Neraka, jadi kalau hari hari mengutuk orang, ertinya kita pilih neraka. Marah? Balik dan buka Kitab, baca dan hayati, adakah di dalam Firman Tuhan kita harus mengutuk agama orang? Semoga Tuhan mengampuni dosa-dosa kita. Amin.

  11. X yah mrah2 lh..masing2 ada agama masing2 dan kepcyaan masing2 apa nak kecoh, yg pting kta sling hormat mghormati antara satu dgn yg lain k bey…

Comments are closed.