Posted in DAPster

Dwi-standard undang-undang rimba Dapster

Majlis Perbandaran Seberang Prai membidas Menteri Pelancongan yang menyuarakan rasa tidak puashatinya dengan tindakan kerajaan tempatan negeri Pulau Pinang itu menurunkan sepanduk-sepanduk Najib Razak.

NgYenYenbanner
http://www.malaysiakini.com/news/220633

Menteri MCA itu Ng Yen Yen diperli sebagai tidak tahu mematuhi undang-undang.

Alasan MPSP ialah sepanduk ucapan Selamat Menyambut Tahun Baru Cina tersebut telah dipasang tanpa surat izin.

Aren't the Firsters supposed to be colour blind? Why the 'Bangsa' placard?
Tapi keganasan Dapster memang memilih mangsa

Ada blogger Cina kiasu yang bermati-matian menegakkan dakyahnya bahawa anti-Lynas konon merupakan suatu pergerakan hijau yang hanya prihatin dengan alam sekitar – bermaksud tidak mempunyai motif politik – dan ahli-ahli kumpulan tertib segala tindak-tanduk mereka.

Wong Tack, pengerusi Himpunan Hijau, adalah seorang wira di kaca mata si Dapster.

http://www.malaysiakini.com/news/220648

So it’s okay to break the law?

Wong Tack mengugut akan membakar loji Lynas di Gebeng serta juga mengancam untuk mengadakan demonstrasi jalanan untuk menumbangkan kerajaan yang dipilih sekiranya tuntutan untuk menutup loji berkenaan tidak dipenuhi, kata sebuah laporan akhbar.

Ugutan Wong Tack mencerminkan gelagat Dapsterisme, yakni asyik mahu mengganas.

Blogger Cina cauvinis yang sewaktu dengan Wong Tack sebenarnya tidak layak untuk bercakap tentang adab — sama ada adat kaum Tionghua atau “adat Melayu” yang dia langsung tidak mengenali bahasa apalagi budinya.

Author:

I have no Faceook or Twitter.

45 thoughts on “Dwi-standard undang-undang rimba Dapster

  1. Helen,

    Saya rasa ada kekeliruan di sini. Pertamanya, memang terdapat undang-undang kecil pihak berkuasa tempatan yang mengawal pemasangan sepanduk di tempat awam. Sekiranya tiada permit, sepanduk sedemikian adalah menyalahi undang-undang. Kerajaan PP hanya menjalankan kuasa mengikut undang-undang.

    Ugutan yang dibuat Wong Tack itu juga dikawal oleh undang-undang, iaitu Kanun Keseksaan di bawah bidang kuasa kerajaan persekutuan. Tak pasti seksyen yang mana satu. Mari kita lihat sama ada polis akan mengambil tindakan/menyiasat terhadap Wong Tack dan sama ada Peguam Negara akan membuat pertuduhan berlandaskan undang-undang negara.

    Saya tak nampak apa yang ‘dwi-standard’ di antara isu sepanduk dan isu bakar loji Lynas.

    1. Dwi-standard itu apabila Dapster akur bahawa undang-undang kecil (yang mewajibkan permit dipohon untuk pemasangan sepanduk) harus dipatuhi.

      Namun ada Dapster yang tidak mempersoalkan bahawa (ugutan) membakar loji itu menyalahi undang-undang. Membakar berupa satu tindakan Law of the Jungle.

      Pada hemat saya, Dapster ini kalau orang lain yang buat, pasti semua salah.

      Kalau diri mereka yang buat, pasti semua akan dihalalkan meskipun dari segi undang-undang perkara itu mungkin salah.

      1. Saya setuju sangat supaya dibakar loji Lynas, dengan syarat semua penyokong dan pemimpin Dap disumbat ke dalam loji itu terlebih dahulu, sebelum mereka semua dibakar hidup-hidup. Biarlah Lynas rugi sedikit, asalkan majoriti rakyat Malaysia bahagian kerana lenyapnya parasit seperti DAP itu.

        1. HR,

          Di negara demokrasi seperti Malaysia, kita boleh ‘agree to disagree’. Tak perlu kita kecam orang yang tidak sependapat dengan kita untuk ‘dibakar hidup-hidup’.

    2. Mari kita tengok apakah Dapster akan bela Wong Talk atas pertuduhan yang rakyat maksudkan. Kalau ya, ia menunjukkan Dapster sememangnya bersikap dwi standard yakni orang lain tak boleh buat perkara bersalahan dengan peraturan tetapi kalau orang dia yang melanggar peraturan dia akan jadi pembela pulak.

  2. Tetapi, bila Melayu cauvanis seperti Iberahim Ali mengancam jihad & ancam membakar AlKitab, dijamin Helen akan datang mengalihkan salah kepada orang Kristian sendiri.

    Kah kah kah

    1. Di dalam sesuatu persengketaan itu wujud dua pihak yang bertentangan.

      Bukankah perangai dan tindakan-tindakan kelompok Kristian menuntut kalimah Allah provokasi yang melampau juga?

      1. >> Bukankah perangai dan tindakan-tindakan kelompok Kristian menuntut kalimah Allah provokasi yang melampau juga?

        Menuntut? Sudah lama mereka gunakan. Baru-baru saja ada orang yang nak buat hal haramkan mereka menggunakannya.

        Nanti Helen jadi macam Ah Tee menuduh bukan Islam membina tempat ibadat mereka sebagai ‘melampau’. Hmm…

        1. Dalam konteks pribumi Kristian Sabah dan Sarawak menggunakan kalimah Allah, ia mungkin untuk sekian lama dan fakta ini tidak dinafikan.

          Namun jika ia dinilai dengan berlatarkan perhitungan sejarah Islam sepanjang lebih 1,400 tahun dan sejarah Kristian yang lebih 2,000 tahun serta mengambil kira jumlah umat Islam di dunia yang seramai 1.6 bilion dan Kristian seramai 2.2 bilion,

          maka percubaan ‘reverse takeover’ oleh golongan Kristian di Malaysia yang mendakwa hak mereka ke atas kalimah Allah adalah setara dengan hak Muslim memang boleh dilihat sebagai tindakan mencabar.

          Perangai sesetengah Kristian Dapster dalam hal perebutan kalimah Allah ini saya anggap adalah bersifat provokatif (menjolok sarang tebuan).

          Merujuk kepada kritikan Jonny terhadap Ridhuan Tee, hasrat penganut agama-agama lain mahu membina berhala dan tempat ibadah mereka tidak mencabuli hak orang Islam.

          Perkara kalimah berbeza daripada perbandingan dengan Ridhuan Tee yang dibuat oleh Jonny.

          Dalam hal ini, orang Kristian merampas kalimah Allah yang azalinya Tuhan yang Satu, dan diberi mereka Ia suatu erti yang tidak bertepatan dengan kepercayaan tauhid Islam dengan menyekutukan Allah menjadi Tuhan Bertiga.

          Orang Kristian sudah melampaui batas, lebih-lebih lagi apabila hujah-hujah mereka begitu menghina serta memperlekehkan sang pemilik kalimah Allah yang asli dan yang sah.

          1. >> Namun jika ia dinilai dengan berlatarkan perhitungan sejarah Islam sepanjang lebih 1,400 tahun dan sejarah Kristian yang lebih 2,000 tahun serta mengambil kira jumlah umat Islam di dunia yang seramai 1.6 bilion dan Kristian seramai 2.2 bilion,
            maka percubaan ‘reverse takeover’ oleh golongan Kristian di Malaysia yang mendakwa hak mereka ke atas kalimah Allah adalah setara dengan hak Muslim memang boleh dilihat sebagai tindakan mencabar

            Ini bukannya alasan mengapa pribumi Kristian Malaysia Timur perlu dikekang daripada menganut kepercayaan lama mereka, hanya disebabkan kebimbangan golongan zealot.

            Nanti alasan perhitungan sejarah ini pula boleh digunakan untuk mengharamkan agama sesuka hati.

            >> Dalam hal ini, orang Kristian merampas kalimah Allah yang azalinya Tuhan yang Satu, dan diberi mereka Ia suatu erti yang tidak bertepatan dengan kepercayaan tauhid Islam dengan menyekutukan Allah menjadi Tuhan Bertiga

            Seperti yang sudah berkali-kali ku kata, ini lebih kepada persoalan segolongan zealot agama yang nak menyuruh orang lain bagaimana nak menganut agama mereka.

            Jika ini tidak menjadi isu sebelum ini, mengapa dijadikan isu baru-baru ini (1980an)?

            >> Orang Kristian sudah melampaui batas, lebih-lebih lagi apabila hujah-hujah mereka begitu menghina serta memperlekehkan sang pemilik kalimah Allah yang asli dan yang sah.

            Tetapi tindakan mereka yang baru-baru ini tersinggung dengan kepercayaan pribumi kristian Malaysia Timur tidak diendahkan Helen, malah seolah2 digalakkan.

            Penjelasan orang Kristian diserang, malah ajaran dicemuh.

            Adakah orang Kristian mengancam membakar mesjid? Tidak.

            Adakah orang Kristian mengancam membakar Quran sebagai balasan kepada retorik kosong IA? Tak pun.

          2. Jonny cuba spin tapi semuanya hanyalah fitnah dan dakwaan yang tidak benar sama sekali.

            1. Apakah anda dikekang dari mengamalkan ajaran agama anda atau sebenarnya ajaran agama yang dibawa oleh pihak penjajah Barat?

            2. Adakah tanpa menggunakan nama tuhan Arab makanya anda dikira tidak melakukan rutin agama dengan betul?

            3. Tidakkah anda berasa pelik kenapa penjajah sewenang-wenangnya tukar nama tuhan yang anda sembah dan bukannya nama tuhan yang mereka sembah? Apakah kerana Barat tidak mahu anda sembah tuhan yang anda sembah?

          3. Diambil daripada Christian Post U.S – Is Calling the Christian God ‘Allah’ Wrong?

            The key condition behind calling the Christian God Allah is that Allah must refer to the same God as the one in the Bible. However, this requirement presents “a huge problem for both Muslims and Christians,” contends Mohler.

            The theologian pointed out that the Qur’an explicitly denies that Allah has a son, and Islam considers the idea of a triune God to be blasphemy.

            “Thus, from its very starting point Islam denies what Christianity takes as its central truth claim – the fact that Jesus Christ is the only begotten Son of the Father,” wrote Mohler on his web blog Wednesday.

            “If Allah has no Son by definition, Allah is not the God who revealed himself in the Son. How then can the use of Allah by Christians lead to anything but confusion …and worse?”

            Another irreconcilable difference is that Jesus commanded his followers to baptize “in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit.”

            “When this command is taken seriously and obeyed, the whole issue is greatly clarified – a Christian cannot baptize in the name of Allah,” stated Mohler.

            “So Bishop Muskens is disingenuous at best when he suggests that God does not care about His name. This is not a matter of mere ‘discussion and bickering,’” said Mohler.

            “If Allah has no son, Allah is not the father of our Lord Jesus Christ…This is no mere ‘discussion and bickering.’ This is where the Gospel stands or falls,” the theologian concluded.

            —–

            Kalau nak katakan orang Islam ‘segolongan zealot agama’ kerana membela kesucian kalimah Allah, orang Kristian sendiri kata ‘this is where the Gospel stands or falls’.

          4. Aiman Amani,

            That was superb. It cleared up the air like magic.

            Unless, of course, you’re intent on sowing hatred. Then for such a person, the issue is always up for spinning, spinning, spinning.

        1. Ga riel Al Iman,

          Memang Helen Ang KELAS orangnya. Kenyataan ini tanpa dua koma di atas. Beliau dapat menyorot seseatu isu berdasarkan sudut pandangan orang yang terlibat. Benar atau salah itu bukan persoalannya.

          Jonnymalaya,

          Sedarkan anda wujudnya Perkasa dan kelantangan Ibrahim Ali bermula pada tahun 2008. Kenapa ianya terjadi?. Ingat balik kenapa, takkan anda mudah lupa (rasanya anda bukan Melayu). Setahu saya hanya Melayu yang mudah lupa!

          Memang tindakan hendak membakar alkitab dan gereja tindakan yang ganas. Tetapi provokasi dengan perkataan dan fitnah seperti yang dilakukan oleh golongan anda lebih ganas lagi. Bukankah lidah lebih tajam daripada mata pedang.

          Jangan hairan kalau provokasi seperti ugutan membakar alkitab dilontarkan oleh orang seperti Ibrahim Ali. Hanya ugutan ugutan keras seperti ini baru difahami oleh golongan seperti anda!

          1. NbA,

            Perkasa wujud atas sebab sama Ku Klux Klan di AS wujud… golongan haluan kanan yang takut terhadap golongan minoriti di negara masing-masing.

            >> Tetapi provokasi dengan perkataan dan fitnah seperti yang dilakukan oleh golongan anda lebih ganas lagi. Bukankah lidah lebih tajam daripada mata pedang.

            Adakah dakwaan seperti “Kristian hanya mau guna Allah baru-baru ini” ialah fitnah? Sementara mereka sudah lama gunakannya di Nusantera?

            Mengapa Utusan baru-baru ini tewas kat mahkamah terhadap LGE & Anwar?

            >> Jangan hairan kalau provokasi seperti ugutan membakar alkitab dilontarkan oleh orang seperti Ibrahim Ali. Hanya ugutan ugutan keras seperti ini baru difahami oleh golongan seperti anda!

            Oh, kita tak hairan. Kita dah faham akan gelagat IA. Tapi biasanya, ugutan macam ni cakap tin kosong aje. Istyihar diri Panglima Perang… tak jadi. Ugut keganasan… tak jadi. Ugut bakar kitab orang lain… tak jadi. Ugut boikot KLCC… pun tak jadi.

    2. adakah anda mengatakan Ibrahim Ali melanggar peraturan ? Mungkin anda bermaksud peraturan sensitivi antara agama ?

      oleh itu, bukankah LGE dan lain-lain yang berkeras mahu gunakan Allah dalam bible juga melanggar peraturan berkaitan sensitiviti agama ?

      atau, adakah menurut anda, kalau Ibrahim Ali buat, ianya salah, tapi kalau LGE buat, ianya betul dan tak salah ?

      1. Masalah Jonny ialah dia hanya mahu melihat menerusi kaca mata al-kitab (partisanship) tetapi tidak menerusi kaca mata neutral atas sebab itu dia jadi apologis yang tidak seimbang

        1. Yalah, engko yang nak haramkan Kristian Sabah & Sarawak gunakan AlKitab mereka dikatakan neutral. Eleh…

          1. Anda memfitnah saya. Saya tak hairan kerana itu kerja anda. Sepanjang yang saya ingat saya tidak pernah menulis perkataan Sabah dan Sarawak sebaliknya awak yang beria-ia menyokong LGE supaya ‘Allah’ digunapakai di Jerusubang. Seperkara lagi saya selalu mengkritik Umno/Dumno tetapi anda tidak hanya mampu jadi pengampu/pembodek Dapster/Firster. Nampak bezanya antara saya dan anda?

          2. Dalam isu off topic yang diterbitkan diatas, Ibrahim Ali ibarat sebahagian tebuan-tebuan yang telah dijolok sarangnya oleh LGE dan konco-konconya. Pada hemat saya, permintaan berunsur provokatif dari LGE lebih bersifat berkepentingan politik manakala Ibrahim Ali cuba bertindak sebagai hero seolah-olah mewakili umat Islam ekoran dari kongkalikong yang dimainkan oleh PAS.

            Secara timbal balas, tindakan Ibrahim Ali juga dianggap kurang matang dan pada saya tidak wajar kerana menggunakan kenyataan provokasi bagi membakar kitab suci penganut Kristian yang menggunakan kalimah Allah dan ianya bukanlah satu kenyataan yang mewakili keseluruhan umat Islam atau mana-mana parti politik dibawah BN kerana pada kebiasaanya beliau selalu bertindak bersendirian atas tiket Bebas (PERKASA bukan parti komponen) seperti rakan-rakan Bebas beliau yang lain.

            Tetapi secara terang-terangan, LGE yang telah memulakan menjolok sarang tebuan tersebut dengan sekuat-kuatnya dibantu pula oleh rakan-rakan komponennya.

            Untuk isu sepanduk diatas, DAP hanyalah takut dengan bayang-bayang sendiri. Untuk kem BN, kalau dah tahu hutan rimba tu tak boleh diceroboh dan ada undang-undangnya sendiri, gunakan saja cara halal untuk menanda pokok (kalau harimau, dia tak reti bahasa, main kencing saja dimana-mana nak tinggalkan tanda).

            Untuk isu Lynas diatas, Wong Tack Taw hanyalah laksana lembu dogol (macam lembu kondo kat dalam video promo CNY Teresa Kok), tak boleh ditanduk hanya disondol.

          3. Tapi anda sebelum ni dah menulis dalil-dalil mengapa orang Kristian tidak boleh menggunakan kalimah Allah, walaupun mereka sudah lama gunakannya.

            Akibat ini, pribumi Krsitian Sabah & Sarawak akan dihalang daripada menggunakan amalan agama mereka. Anda tidak sedar akan akibat ini, kerana tidak tahu tentang kepelbagaian budaya di negara ini, malah perbezaan budaya antara Malaysia Barat & Timur.

        2. jonnymalaya | Februari 4, 2013 at 10:33 pm

          “Yalah, engko yang nak haramkan Kristian Sabah & Sarawak”

          So you’re resorting to slander now?

          Way to go, classy dude with kononnya superior standards.

    3. Kalau mengancam membakar al-kitab boleh dikenakan tindakan, makanya dalam konteks sama sudah lama Paderi Jones dihadapkan ke muka pengadilan oleh peguam “syarie” AS atas dakwaan mengancam untuk membakar al-quran!

      Nah, apa ertinya dalam sistem perundangan AS apabila paderi berkenaan terlepas begitu saja? Apakah peguam syarie AS tak cekap? Atau adakah Jonny Malaya yang memilih untuk bersikap pilih kasih terhadap paderi yang melakukan ancaman serupa?

      1. Eleh, kalau pasal Obama berkulit hitam jadi presiden, beriya je dia kenapa cina kat malaysia tak boleh jadi pm…dasar DAPster…

  3. Soalnya sudahkah Menteri Pelancongan memohon permit? Kalau tidak ada sepatutnya beliau sedar bahawa Penang bukan lagi di bawah BN. Kalau sudah dipohon tetapi tidak diluluskan makanya MPSJ harus tampil dengan penjelasan.

  4. Wong Tack should be sued by Lynas until he is butt naked for threatening to endanger its facilities and employees.

    He will usher in the reinstatement of the ISA.

  5. Does anyone really know who this Wong Tack is? He has been on several high profile environmental issues (remember Sabah?). He himself has long been known in some circles as a bit of a nutcase. I think it would be interesting since he invited the national spotlight.

    1. Same thought and other conjectures [here you and I may be thinking the same thing] crossed my mind.

      But he’s been photographed (click) conducting several HH press conferences together with, and led several HH events alongside Wong Chin Huat.

      Chin Huat is a fellow at the Penang Institute and a member of the Bersih steering committee, often photographed seated beside Ambiga during the Bersih PCs.

  6. Helen,

    Based on the style of writing, I’m wondering whether a certain Pakatoon here, the one with many comments, is the one pretending to be Calvin Sankaran over in STL.

      1. Not just any Christian, mind you, but a very special type of Christian who’s absolutely appalled when he sees that others don’t think that he and his ilk have got nothing but the best of intentions for people of other faiths.

  7. Helen, just curious; who’s the blogger Cina cauvinis (mentioned in this post)/ Cinapek chauvinist blogger(s) (mentioned in one of your replies to Shamsul Anuar in another blog post) you’re referring to? I’m not actively into blog sphere so I don’t know what’s brewing in this big world (only read several main socio-political blogs like yours, Rockybru, Haris, etc).

    1. Wink. Siapa makan cili dia rasa pedas.

      Since you’re online, what do you think of the theory I’ve tossed about putting a question mark against Himpunan Hijau? (vis-a-vis the Loi Tack precedent)

      Already Pakatan are quickly distancing themselves from Wong Tack, understandably.

      Am sure DAP will be doing damage control too.

      The negative perception of “Burn Lynas” would be akin to “Burn Bibles”. Dr M in his chedet blog distanced Umno from Perkasa re Ibrahim Ali’s call as well.

      Do you reckon HH is standalone or do you think they have ‘someone’ backing them up? Or directing course from behind the scenes?

      Their operations, e.g. quality of Facebook, appear rather sleek.

      1. >> Do you reckon HH is standalone or do you think they have ‘someone’ backing them up? Or directing course from behind the scenes?

        Recent events like the one HH 2.0 that was organised in Padang Kota Lama, Penang last year whereby GE Lim actually attended and gave speech (which also triggered a fracas with Perkasa folks), obviously point to the DAP or pro-opposition camp. This doesn’t have to be expounded further.

        What I’m surprise is that when I went over to HH 2.0 Facebook page, I saw a Public Bank account number. It looks like they’re also soliciting money from the public for their cause.

      2. I don’t believe in coincidences. I like the galvanizing forces and mobilisation efforts of both Bersih and Hijau. It takes coordination and planning to execute any good project, even activism. If Bersih or Himpunan Hijau were started by politicians, they would not have enjoyed the same credibility. Remember how Bersih and Himpunan Hijau once reiterated (for Ambiga, still reiterated) that they are apolitical. I think both kuning and hijau lost some luster, especially when some politicians were too eager to align and latch themselves on both issues. Then again, it wouldn’t be too surprising IF the reverse is true, that both Bersih and Himpunan Hijau were very much attuned to Opposition politics from day one, much like our Malaysiakini friends.

        What is Pengerang but a failed anti-Lynas movement? When BCAC took the opportunity to highlight the gold cyanidation by the Raub Australian Gold Mine Sdn Bhd, I have a lot of sympathies for the local residents. I mean, it sucks to be near such facilities, just like how everyone know we could use modern incinerators, but nobody wants it in their backyard. The fact that any simple search over the internet would show that gold cyanidation is a process that can make Raub’s old gold mine financially viable again. There are risks, certainly, but with you crazy buggers buying and jacking up the price of gold, you are then surprised that minings companies around the world are trying to optimise and maximise their output?

        The question here is that will the local residents accept ANY form of explanation or clarification at all? I especially encourage the likes of Himpunan Hijau to force the operators and law enforcement observe strict waste management procedures and protocol. Better yet, compensate the residents who fall within a special buffer zone to assauge public concern. I am even advocating that we should have a nuclear plant, even if it is just to ensure some technology transfer and capacity building is developed on that front.

        The argument that Malaysia is still rich in other resources and we do not need such industries is deeply flawed and while convenient, totally misses the point. In the rare earth fiasco, some good did come out of the strong local dissent, but the inability of the Himpunan Hijau to work out a reasonable or practical compromise has enabled Lynas and the government officials to write them off as a bunch of loonies. Now, the head looney wants to burn down Lynas if it is not shut down after the GE. Perhaps the company will really reconsider and move out on their own accord, I mean, is it worth the trouble? I hope Lynas will stay and continue to work with the locals and keep educating the masses and see what could be done to assuage the paranoia.

Comments are closed.