Naib presiden MCA lupa asal-usul Bintang Satu partinya

September 26, 2013 at 12:56 am 16 comments

Bersambung daripada ‘Makhluk belaan British dan belaian Umno

Di bawah ialah gambar bendera Bintang Satu MCA, diikuti bendera kuomintang.

mcaLOGO

kuomintang

Semalam blogger otai MyMassa telah memaparkan ‘Kisah MCA yang berasal usul dari Kuomintang kini menyokong komunis @NajibRazak @Zahid_Hamidi’k

Tulis MyMassa:

“Selepas kematian Chin Peng, beberapa pemimpin muda MCA mula cuba menyokong Chin Peng untuk dibawa pulang. Antaranya ialah Naib Presiden MCA, Gan Peng Sieu dan Heng Seai Kie, Ketua Publisiti MCA. MyMassa pelik, adakah pemimpin muda MCA ini sudah lupa asal usul?”

MyMassa mengingatkan agar pemimpin muda MCA memahami sejarah penubuhan MCA sebelum memperjuangkan isu Chin Peng serta memesan: “Patut MCA sekarang ni makin lemah. Asal usul mereka sendiri pun mereka lupa”.

Kuomintang telah ditewaskan komunis Mao Zedong di tanah besar Cina. Kuomintang tidak akan bersekongkol dengan komunis. Malah beberapa orang pemimpin MCA (contohnya HS Lee dan Dr Lim Chong Eu) juga mencapai pangkat tinggi dalam tentera Kuomintang.

George Town in the early 1

Bandar George Town pada satu masa dahulu

Untuk satu pengajaran sejarah tentang status negeri-negeri Melayu pra-1946 serta belum wujudnya sebuah nation state moden dalam ertikata ‘Malaya’ mendahului tahun tersebut, sila baca Seademon Bahagian II.

Sekiranya pada zaman perang serta penjajahan Jepun masih belum wujud lagi gabungan 11 negeri-negeri semenanjung sebagai sebuah “persekutuan”, bagaimana pula boleh digunapakai hujah Chin Peng sebagai seorang pejuang kemerdekaan?

Sebenarnya Chin Peng berhasrat menggulingkan Raja-Raja Melayu (umpama di negeri kelahiran serta kegiatan gerila beliau di Perak) dengan mendirikan kerajaan republik dan bukannya Bintang Tiga menentang Jepun dan British untuk mengembalikan daulat pemerintah Melayu.

Pejabat PKM

WismaDAP

Dapster ialah cucu-cicit komunis

Di bawah ialah gambar Chin Peng (kiri) semasa muda yang diletakkan bersebelahan dengan gambar Scissorati yang pernah mengejek Rosmah melalui Twitter, iaitu bekas pengerusi NUJ-The Star Teh Eng Hock (inset)

Pelanduk dua serupa betul wajah mereka!

Gambar Chin Peng diambil daripada sumber NST (16 Sept 2013) manakala gambar Eng Hock diambil daripada profil Twitternya.

Saka

Secara kebetulan (or maybe not), Teh Eng Hock adalah BFF Gan Ping Sieu di alam Twitter.

Sekerat pemimpin MCA – umpamanya the Young Gan itu – sudah dirasuk Dapster. Gan Ping Sieu contohnya mahu kalimah Allah dibiar untuk dikongsi bersama puak-puak evangelis.

MCA kian menjiwai DAP.

Kehadiran MCA dalam BN ibarat Umno memelihara saka DAP.

KOMA

Anda mungkin juga berminat untuk baca:

Tugu peringatan Sun Yat Sen di Pulau Pinang

Entry filed under: Evangelista Bintang Tiga. Tags: , , .

Makhluk belaan British dan belaian Umno Umno jaguh Tidak Apa

16 Comments Add your own

  • 1. zz2440  |  September 26, 2013 at 1:30 am

    Helen,
    Iyer lah… Pelanduk dua serupalah Muka mereka berdua. Ada talian persaudaraan kot.. Ooops!

    Reply
  • 2. islam1st  |  September 26, 2013 at 3:13 am

    Lupa asal usul memang sudah jadi ciri-ciri mereka.

    “The Hakka dialect is widely used to such an extent that the catholic church in Balik Pulau used it to recite the Bible verses in the early days,” he said.’

    http://www.starproperty.my/index.php/articles/property-news/balik-pulau-to-house-hakka-village-project-will-include-hotel-museum-and-art-gallery/?utm_source=TSOL&utm_medium=widget&utm_campaign=balik-pulau-to-house-hakka-village-project-will-include-hotel-museum-and-art-gallery

    I thought they speaks Melayu in church, for hundreds of years.

    Reply
  • 3. antihipokrit  |  September 26, 2013 at 7:41 am

    Helen,

    Dan yg pastinya, DAP, MCA, PAS PKR semuanya telah dibodohkan oleh sentimen yg tidak berpijak di bumi yang nyata. Jika Komunis berjaya membina Republik Komunis Malaya.. JGN HARAP akan wujud parti2 politik lain kerana mereka tidak iktiraf kebebasan bersuara. Dan satu lagi buat perhatian lebai malang yg sentiasa malang iaitu PAS, jgn harap PAS dan Islam akan mendapat tempat jika PKM memerintah. Masih tidak sedar diri?

    Reply
  • 4. Akhi Salleh  |  September 26, 2013 at 8:14 am

    Nice info Helen! MCA akan terus lemah jika terus mengikuti perangai DAP. Yang rugi akhirnya adalah orang-orang cina sendiri jadi ‘kera sumbang’ – dipermainkan lawan dan dibuang oleh kawan sendiri akhirnya menjadi sawan tak siapa pedulikan lagi.

    Reply
    • 5. Ibni Ismail  |  September 26, 2013 at 4:30 pm

      Namun ‘sawang’ tersebut walaupun boleh untuk kita tidak pedulikan namun masih menyakitkan mata dan menganggu kelancaran perjalanan kita.. kita kena buang sawang tu juga, nanti Helen kata kita jaguh tak apa..

      Reply
  • 6. sarah  |  September 26, 2013 at 9:15 am

    Well it’s look like what ever advised we have given to them, they tend to throw it into the rubbish bin. Make me wish they just abolish MCA and just joint DAP or better yet just go indipendent. After all they have all the money resources they need aka J-Star to stand as a big party right?

    :p sarah

    Reply
  • 7. Ibni Ismail  |  September 26, 2013 at 10:11 am

    Pemujaan terhadap Chin Peng ini adalah berasas. Chin Peng adalah satu satunya orang cina yang ada keberanian untuk dengan secara terang lagi bersuluh mahu menjadi pemerintah di Tanah melayu. Memang wajar sangat untuk MCA dan DAP memuja Chin Peng kerana cina MCA dan Cina DAP ini hanya berani menjadi anjing kurap menyalak bukit berbanding harimau macam chin peng yang akhirnya kita simpan dalam zoo di Thailand.

    Reply
    • 8. forrestcat  |  September 26, 2013 at 3:49 pm

      Same reason why they unapologetic ally worship Lee Kuan Yew, even though he is probably worse in terms of democratic values.. but asalkan Cina.. semua first class, kalau melayu.. negara bankrap mediocre.

      Reply
      • 9. sarah  |  September 26, 2013 at 4:05 pm

        Dah 20 tahun kata bankrap pun tapi tak bankrap juga. Tapi kalau betul bankrap agaknya siapa yang lari dulu agaknya :p

        :Dsarah

        Reply
  • 10. m8  |  September 26, 2013 at 10:27 am

    Yang pasti anak hanya seorang je (ikut negara China), korang kalau nak anak lebih boleh keluar dari sini, he he he

    Reply
  • 11. Mat patriotik  |  September 26, 2013 at 10:59 am

    Helen,

    Sebenarnya masyarakat cina tidak boleh terima sebuah parti politik cina yang diberitahu apa yang boleh dan perlu dibuat oleh parti politik melayu. Ini yang berlaku terhadap MCA. As simple as that.

    Sebab itu mereka memilih DAP, yang kelihatan superior dan menjadi peneraju dalam pakatan rakyat berbanding parti-parti yang lain.

    Cuma, masyarakat cina perlu ukur baju di badan sendiri. Jangan sampai kehilangan apa yang dinikmati. I think you know what i mean.

    Regards

    Reply
    • 12. Helen Ang  |  September 26, 2013 at 1:54 pm

      Yang dikejar tak dapat, yang dikendong tercicir.

      Reply
      • 13. antihipokrit  |  September 26, 2013 at 2:21 pm

        Pelik tetapi benar, masa nak merdeka, nakkan jus soli kenapa pula boleh ikut Melayu ye? Yang aku tahu, British hanya mengiktiraf SUltan Melayu sbg sultan dan penguasa negeri masing-masing. Tidak kedengaran pula British bawak Maharaja Cina ke sini. Nak superior above Malay?

        Reply
        • 14. Mat patriotik  |  September 26, 2013 at 6:19 pm

          Tapi pemimpin melayu perlu muhasabah diri… Kalau diri tak bagus, korup dan tidak kompeten, sesiapapun tak sudi dipimpin oleh mereka yang sebegini tak kira bangsa. Everybody has their own shares of what happened in our country and this includes myself. Change ourselves first, then our family, community, state and country.

          Thanks helen

          Reply
      • 15. azhar  |  September 26, 2013 at 6:05 pm

        macam sesuai aje pepatah ini untuk orang cina jika kita melihatkan kerajaan persekutuan yang ada sekarang.

        Reply
  • 16. AC-DC  |  September 29, 2013 at 11:50 am

    Going by Helen Ang’s logic (or ill-logic):

    http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Malaysia

    The star in the Malaysian flag has 14 points, and is yellow on a deep blue background. The MCA logo also has a 14-point star, and is yellow on a deep blue background.

    Therefore, we can conclude the Bintang Satu origins of the Malaysian flag : )

    Reply

Dijemput memberi komen anda

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


The Donald is a good president — pls reelect him

CountdownNovember 3rd, 2020
39 days to go.

Recent Posts

My blog, my like

Helen Ang

RSS Sea Demon

Archives

Kalender

September 2013
M T W T F S S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Pengunjung

  • 8,912,011 hits

%d bloggers like this: