20 thoughts on “Kenduri MM

  1. jenis yg mengaut semua peluang yg ada. Siapa kuat, lebih pandai dan terkedepan akan mengambil kesemuanya tanpa memperdulikan yg lemah, kurang pandai, dan agak lambat. Begitulah di Malaysia. Bangsa yg agak terkebelakang akan terus dipinggirkan. Jangan harap melayu yg senang lenang sekarang ini akan dapat apa yg mereka telah dapat kalau tiadanya perjuangan untuk membela mereka dahulunya. Kalau sudah kaya raya jangan lagi mengguna keistimewaan tersebut dan keistimewaan tersebut harusnya terus ada bukan hanya untuk bumiputra sekiranya semua bangsa hampir serata kekuatannya.

  2. Saya tak pasti bab² kaum ni utk komen pasal tabiat makan. Mrs helen sendiri adalah kaum cina yg menganut islam. Tentu mrs helen tak senang bila dikatakan bahawa org cina memang pelahap pasal bab makan. Terutama bila ianya percuma. Cuma mungkin bab tabiat semulajadi orang cina, utk GRAB sebanyak mungkin peluang yg ada, walaupun ianya akan mencemar nama baik kaum sendiri. Tak kiralah apa juga peluang…peluang ekonomi, peluang makan, peluang mendapat keuntungan dsb. Hanya pendekatan agama sahaja boleh mengekang sifat rakus dan gelojoh kaum cina utk tidak menunjukkan tingkah laku tak sopan. Orang cina muslim saya pasti tidak akan melakukan aksi² rakus dan gelojoh dgn makanan begitu. Maknanya kepatuhan kpd agama anutan yg akan mengekang sifat² buruk dan gelojoh seseorang. Hanya pendapat peribadi saya tanpa prejudis. Maaf jika menyentuh mana² pihak.

    1. Mohd Kamal kena waspada sikit buat komen bila sentuh hal kaun dan agama walaupun awal2 lagi dah bagitau ‘Saya tak pasti…’ Ada jugak yg sensitif sangat bila dikatakan Islam walhal bukan Islam. Aku teringat sorang Speaker DUN yg sanggup bawa isu macam tu ke mahkamah.

      Tapi kamu ni Mohd Kamal, konfiden aje cakap ‘Mrs helen sendiri adalah kaum cina yg menganut islam.’ Did I miss something?

      Aku HAMPA Helen. Kamu buat kenduri tak jemput aku.

  3. Went to Japanese AOTS program back in 2010.

    A group of Chinese (China) never que at canteen (while we were waiting our slices bread)& they grabbed whole bread.

    The worst they didn’t eat them..left 1/2 of them messy on the table..

    Happened almost every day during 2 month in AOTD program.

    Since that AOTS ban Chinese temporarily.
    Later at news, China gomen conducted course Tourists behaviour..yes some improvement.
    (it won’t eliminate their “true inside nature”)

    Not majority but still multi Millions of them don’t respect law of nature. Compare to Japanese, European & Indian..very less less ppl like them & do respect “law of Nature”

    1. Why are they, I mean those Chin, like that? What are they desperate for? Yeah, when in U.K. in the train/tube, they were talking to each other at the top of their voice, in spite of the signage ‘Keep silent’. The Brits were aghast, I felt ashamed for they might take it that we were yellows. Thankfully, later I was mistaken as a local..yes I tried to blend as much wt the surrounding, at least the good nature of the natives.
      No wonder an oxford grad said that ‘..things used to be different last time, before the arrival of the immigrants…’. Hmmm, I could feel it for him.

      1. Ak ahh yee lah… Masa I pergi Newcastle dulu pun mat dan mek saleh asyik jeling2 aje. Tak upaya nak blend dgn locals. Maklum le kulit tak sapu ‘fair n lovely’, rambut tak kaler blond, mata tak pakai kanta biru. Tapi alhamdulillah, bila tau I orang Malaysia, rabung pulak depa ajak bersembang. Sebelum tu depa ingat aku orang Paki.

        Tapi tu tahun 80an. Pi tahun 2015 aku rela jadi orang Paki. Malu sangat nak saing kemasyhuran Perdana Menteri kita masa tu.

  4. HA, ko orang cina, bukan?
    ni lah jenis spesis ko. disgusting actions.
    tapi your Najib menyembah spesis ni, kan?

  5. There is no need to display perplexity at the Mainland Chinese mentality. Those of us who are not born in China wont know. Different culture altogether.

    Those who are interested can watch this interview on how Mainland Chinese see themselves … straight from the horse’s mouth.

    1. Exactly. As a Malaysian Indian, I am often disgusted at how the Indians from India behave.They tend to be pushy and show very little consideration for others. I live in Australia now and the place is filled with immigrants from India. Not saying that the Malaysian Indians are perfect but personally, I feel no affiliation whatsoever towards the Indians from India. Different culture and different people.

    2. Sorry to say but it could be due to the dna. And it is a vast country with many provinces? may be certain typez of behaviour are associated with certain clans or provinces, thus the term ….bukit, refering to those descendants from the hillslopes?

      1. better than your dna lo. tutup sini dan cover aurat sana. tapi kat kampung, kes kes incest abang raping adik atau atok rogol cucu berlambak lambak.
        nasib baik ada juga ada dna ko di kawasan bandar yang bukan kolot macam ko.

  6. Perlu diambil peluang sehabis-habisnya. Kalau boleh bawa tupperware sekali. Jimat duit makan satu hari.

Comments are closed.