Dulu DAP gelar MCA “running dog”, sekarang sila tengok cermin…

June 20, 2018 at 12:15 pm 15 comments

DAP akhirnya berjaya hancurkan MCA selepas serangan bertalu-talu mengejek parti Cina itu sebagai budak suruhan Umno yang patuh kepada tuan.

Dapster selalu perli MCA konon anjing yang setia ikut arahan tuan walaupun hanya diberi makan sisa-sisa buangan.

93-95% pengundi Cina yang menyokong Harapan dalam PRU14 mesti kagum dengan telatah DAP hari ini.

BAWAH: Saya yang ikut perintah — Guan Eng

Advertisements

Entry filed under: Malaysian First. Tags: .

Kenduri MM Umno lebih kuat dengan terbubarnya BN

15 Comments Add your own

  • 1. Qalam Qabut  |  June 20, 2018 at 1:03 pm

    Helen lupa ke LKS yg jadi Emperor Malaysia sekarang. Tun M cuma Perdana Menteri saja.

    Alahai buat2 tak tau pulak… Orang tua nyanyuk tu bukan ada pengaruh sangat. PPBM pun hanya menang 12 kerusi (dari berapa Helen?). Takkan le PKR yg menang 49 kerusi dan DAP 42 kerusi tiba2 jadi pak turut pulak?

    Dah MCA, MIC dan Gerakan buat mulut muncung dgn UMNO, Helen mau komponen PH pun ikut perangai macam tu jugak ke? Zaman aku muda dulu ada batu api cop RONSON, boleh nyala dalam air wooo…

    Reply
    • 2. tehtarik  |  June 21, 2018 at 9:16 am

      yup. a good statement. HA running out of ideas.

      Reply
  • 3. Melayu Kampung  |  June 20, 2018 at 11:17 pm

    Inilah hakikat sebenar politik di Malaysia. Pecahan penduduk yang memihak kepada Melayu/bumiputera tidak membenarkan sebarang parti politik berasaskan kaum selain Melayu/bumiputera mengusai pemerintahan tanpa sebarang bentuk kerjasama. Kerjasama itu pula sememangnya berat sebelah memihak kepada Melayu/bumiputera.

    MCA telah berpuloh tahun merasainya. Kini giliran DAP pula. Mereka tak akan mengaku dan akan merujuk kepada “perjanjian kesepakatan” majlis presiden untuk menepis tohmahan bahawa mereka kini sama seperti MCA versi 2.0. Penyokong PKR dan pasukan sorak Anwar juga akan cuba pertahankan DAP. Bukan atas dasar kesepakatan tetapi lebih kepada mengekalkan kuasa. Berapa lama DAP dapat bertahan diperbudak kan oleh Anwar? (Anwar adalah pemula kisah kehidupan DAP sekarang dikala menjadi parti komponen pemerintah menjadi tatapan umum. Anwar, si tikus yang mahu membaiki labu, tak gunakan saluran majlis presiden untuk menegur)

    Melayu PKR memang ramai tetapi jumlah itu tak cukup untuk PKR pegang tampok kuasa. Bila Melayu yang membelakangkan UMNO atas faktor Najib mula menolak Anwar, PH akan goyah. DAP jika masih mahu terus jadi pemerintah, akan terus jadi MCA versi 2.0. Mereka hanya boleh jadi tuan sekiranya status mereka adalah pembangkang atau pemimpin-pemimpin utama mereka adalah dari kalangan orang yang ber bin kan nama bapa mereka. Bukan A/L, A/P atau A/K. Satu lagi senario ialah bilangan peratusan penduduk Melayu/bumiputera jatuh kepada 40% kebawah. Lupakan sokongan dari sahabat di Sabah dan Sarawak. Mereka kini berdikari untuk memilih dengan siapa mereka hendak berkawan dan apa keuntungan yang mereka akan dapat. Mereka lebih berkuasa berbanding keadaan DAP sekarang.

    Reply
    • 4. Abdul Hafiz  |  June 21, 2018 at 4:14 pm

      Betul tu, betul sangat…

      Reply
    • 5. Surrhead  |  June 21, 2018 at 5:39 pm

      Bila kali terakhir org mca dilantik jadi menteri kewangan?

      Reply
  • 6. tebing tinggi  |  June 21, 2018 at 10:13 pm

    Marah Helen kapada Cina kerana tidak menyokong parti Cina bertambah membara , realitinya tidak semua Melayu menyokong parti Melayu yang merupakan tuan tanah dan mempunyi majoriti yang tidak memerlukan sokongan Cina untuk membentuk kerajaan kalau mereka mahu.

    Hakikatnya sesebuah parti itu untuk mendapat sokongan itu berdasar kapada kepimpinan parti itu . UMNO telah menerajuai kepimpinan Malaysia selama 61 tahun dan sekarang ianya ditolak olih orang Melayu sendiri harus dijadikan pengajaran , bukanya ungkitan yang tiada kesudahan takgitu ?.

    Reply
    • 7. Helen Ang  |  June 22, 2018 at 7:09 am

      Umno tidak ditolak pengundi Melayu malah BN telah memperolehi 46.3% sokongan Melayu pada PRU14. Bandingkan dengan sokongan hanya 25.5% yang diberi pengundi Melayu kepada Pakatan Harapan.

      Secara keseluruhannya, three quarters (74.4%) pengundi Melayu menyokong BN dan PAS — yakni, menolak Harapan. Rujuk https://dahalmi.wordpress.com/2018/05/22/pru-14-keputusan-dan-analisis-pilihan-raya-parlimen-malaysia/

      Intipatinya, kerajaan Mahathir ditolak 3/4 Melayu dan disokong 93-95% Cina.

      Reply
      • 8. Qalam Qabut  |  June 22, 2018 at 9:48 am

        Helen, OTAK kau dah juling. Pendapat dan kesimpulan kamu dah terpesong dan tersasar.

        BN telah perolehi 46.3% sokongan Melayu. PH hanya dapat 25.5% sokongan Melayu saja. BETUL, aku setuju. Tapi hakikatnya sokongan Melayu pada BN semakin SUSUT pada setiap PRU. Sokongan seakin beralih kepada PH.

        Intipatinya, BUKAN kerajaan Mahathir yg ditolak tetapi kerajaan BN yg memerintah sebelum ini. Sokongan kepada BN yg merosot.
        1. BN kalah kepada PH pada PRU 14.
        2. BN hilang kuasa di 9 dari 11 negeri yg diperintahnya.
        3. BN hilang 54 dari 133 kerusi parlimen yg dipegangnya.
        4. BN juga hilang rakan seperjuangan bila 9 dari 14 parti komponen lari.

        Helen masih boleh guna braille keyboard utk tegakkan benang basah, tapi aku sendiri tak dapat bayang skrin yg macam mana di hadapan muka. Mungkin hanya cermin biasa?

        Sekarang sila tengok cermin….

        Reply
        • 9. Helen Ang  |  June 22, 2018 at 1:42 pm

          Yang hancur lebur ialah parti-parti komponen BN di Sabah beserta MCA, Gerakan dan MIC.

          Umno masih mempunyai 54 kerusi parlimen berbanding 12 kerusi yang diperolehi PPBM (Pribumi) dan 11 kerusi PAN. Parti berbilang bangsa PKR (48+) dan DAP (42). Kalau dikira parti secara solo dan bukan gagasan, Umno menerima sokongan paling kuat.

          Yang ditolak pengundi ialah BN dan konsep multikulturismenya.

          Reply
          • 10. Qalam Qabut  |  June 22, 2018 at 2:38 pm

            Helen, aku tak ada masalah utk terima pegangan dan kesimpulan yg Helen buat utk diri sendiri; ie:
            1. Yang hancur lebur ialah parti-parti komponen BN di Sabah beserta MCA, Gerakan dan MIC.
            2. Yang ditolak pengundi ialah BN dan konsep multikulturismenya.
            3. Kalau dikira parti secara solo dan bukan gagasan, Umno menerima sokongan paling kuat.

            Aku harap UMNO ada ruang utk terima orang2 istimewa seperti Helen menjadi ahli. Dalam apa hal sekalipun, aku kena tabik Helen.

            Reply
  • 11. madeydeydey  |  June 22, 2018 at 6:14 am

    Hakikatnya. Najib akan dihukum walaupun dia tak bersalah. Itu kan manifesto ph dari dulu. Bayangkan jika Najib didapati tak bersalah? Tak kecoh ke penyokong2 madey dan ph? Jadi for sure dia akan dihukum. Semoga Allah swt peliharakan Najib dari niat2 buruk mereka.

    Reply
    • 12. Surrhead  |  June 22, 2018 at 2:41 pm

      tak payah proceeding mahkamah pun dah tau Najib mmg bersalah……anyway, apa yg ko ckp ni lah yg najib tgh lakunkan skrg….dan bila sampai masa, najib akan keluar statement ni permainan politik walaupun dah terang sebat duit rakyat…..

      Reply
      • 13. Mohd Rafi Bin Noh  |  July 5, 2018 at 9:30 am

        hahaah hari ni dah 5 july semalam bicara pendakwaraya first time dalam sejarah mintak masa….orang yang kena tuduh mintak bicara awal..pulak dah….masih tercari cari bukti kah?

        Reply
  • 14. A Friendly Soul  |  June 24, 2018 at 11:12 am

    Breaking news. An MP leaves UMNO, plans to join Pakatan party.

    BN-UMNO weakens in the MP count at federal level.

    https://www.malaysiakini.com/news/431025

    More could follow him.

    Earlier news (from this weekend): Gerakan has left BN.

    BN down to three parties.

    Disclaimer: Not DAP psy-war person or anything.

    Want to update you about the state of BN-UMNO today. Getting from bad to unimaginably worse.

    Just doing my weekend round of news reading and seeing how pro-BN-UMNO bloggers are coping.

    It’s fun to watch them gnash their teeth, willfully closing their eyes and reason as they continue to lambaste Pakatan parties. Looks like a cute but sad/desperate survival mechanism. What else could they do, right? Prefer it if you guys give constructive comments to drive the nation forward.

    Reply
    • 15. madeydeydey  |  July 5, 2018 at 11:23 am

      A Friendly Soul. Shouldn’t your comment be directed at the ruling PH? Right now they are a mess, with cronyism rearing its ugly head viz Vincent tan and trying to indict Najib on a non 1mdb related issue instead of the 1mdb charges they were accusing him of. Its fun watching PH macais licking their spittle as reality sinks in. 100 days coming up and nothing constructive fulfilled instead trying to divert attention to Najib so that the rakyat can be blindsided on issues requiring urgent attention.

      Reply

Dijemput memberi komen anda

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Recent Posts

My blog, my like

Helen Ang

Archives

Pengunjung

  • 7,881,001 hits

Kalender

June 2018
M T W T F S S
« May   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

%d bloggers like this: