Posted in Hah!

Bagai pinang dibelah tiga

Ada suara-suara dalam PAS, PKR dan DAP yang mengatakan belanjawan kerajaan 2011 adalah ‘copycat’ – meniru cadangan-cadangan yang disyorkan Pakatan.

1. PAS

Ahli Parlimen Rantau Panjang Siti Zailah Mohd Yusoff telah mendakwa belanjawan kerajaan 2012 yang diumumkan Jumaat lalu meniru belanjawan bayangan yang dibentangkan Pakatan pada hari Selasa.

2. PKR

Anwar Ibrahim juga mendakwa belanjawan kerajaan sebagai meniru daripada Pakatan.

3. DAP

Jadi tidak mungkin DAP mahu ketinggalan pula.

Maka Zairil Khir Johari (setiausaha politik Lim Guan Eng) pun membunyikan semboyan untuk kali ketiganya dengan mengatakan bahawa rancangan kebajikan BN adalah ‘respons’ kepada belanjawan Pakatan.

Dalam kolumnya bertajuk ‘A philosophical comparison of the budgets‘ semalam di The Malaysian Insider, Zairil menulis:

And so not only is the BN’s social welfare programme an ad hoc and ill-advised response to PR’s alternative budget, it also appears to be a convenient façade to mask the huge infrastructural commitments that have escaped the public’s attention, from hospitals to schools to army camps (read: projects for the boys).

Cuba Zairil tengok gambar di atas. Naskah tebal yang dipegang Perdana Menteri dan timbalannya itu ialah Bajet 2011.

Zairil ini ingat akan sempat dicetak dan diedarkan beratus kalau bukan beribu salinan dalam dua malam suntuk sekiranya benar Najib Razak mencedok dari Pakatan?

Membuat perbandingan di antara kedua-dua belanjawan itu, Zairil juga berkata versi BN ibarat membalut luka parah ekonomi dengan cara memberikan bantuan wang segera.

Manakala katanya, “the PR document is clearly informed by an ideological — or perhaps idealistic — commitment to citizen empowerment, increasing productivity and building sustainability”.

Pandai Guan Eng meneladani setpolnya Zairil bermain cogankata — ‘productivity’ lah, ‘sustainability’ lah, ‘competency’ lah, ‘accountability’ lah, ‘transparency’ lah. Sudah lama duduk Penang nanti, Zairil akan lupa bagaimana hok cakap Melayu lagi.

Anda mungkin berminat untuk membaca:

Sah Zairil Melayu, disijilkan Jabatan DAP-M’sian1st

Author:

I have no Faceook or Twitter.

3 thoughts on “Bagai pinang dibelah tiga

  1. Saya setuju hanya orang yang bodoh dan taksub membabibuta sahaja yang akan percaya bahawa Kerajaan meniru ‘bajet mat jenin’ yang anwar umumkan 2 hari sebelum bajet Kerajaan dibentangkan dalam Parlimen oleh PM Najib.
    Dari segi logistiknya pun tak masuk akal boleh buat tiru2 begitu.
    Mungkin itu cara anwar buat kerja tak tahulah.
    Bercakap mengenai ‘zairil khir johari’, saya ingat elok dia tukar namanya kepada nama asal sebelum emak dia kahwin dengan Allahyarham Khir Johari. Buat malu saja guna nama Melayu sedangkan dia tak ada langsung darah Melayu mengalir dalam badannya. Fasal itulah dia berfikiran sempit macam bos dia.
    DAP ni semuanya dipolitikkan, orang hidup pun dipolitikkan dan orang yang dah mati pun dipolitikkan.

  2. Isn’t the point of the opposition’s budget is to show they can do better or at least show the govt better ideas?

    SO if the govt really did use their ideas, where’s the negative in that?

    kalau tak ikut, salah. kalau ikut pulak, salah juga?

Comments are closed.