Posted in INDIA

Kenapa Uthaya menolak ABU

Dalam perbualan telefon kami semalam, ketua* Hindraf P. Uthayakumar menjelaskan bahawa gerakannya kali ini “tidak akan memberi laluan percuma” kepada Pakatan.

Yakni, berbanding PRU12, undi pengikut Hindraf tidak lagi mungkin dihadiahkan umpama cek kosong (blank cheque) kepada pembangkang.

Uthaya juga berkata belum ada seorang pemimpin Pakatan yang mengutuk Mat Rempit-Mat Rempit menyerang ceramah di Jalan Kebun kerana politikus Pakatan takut kehilangan undi Melayu.

Bagi Hindraf, Pakatan dengan Umno dua kali lima. (Baca Once bitten’ Hindraf shies away from Pakatan’ di laman Human Rights Party, iaitu sayap politik Hindraf)

Di laman HRP, tajuk-tajuk berita berikut menggarap peristiwa serangan ke atas forum ABU tempoh hari:

Nota: Dewan MBSA Jalan Kebun terletak di DUN Sri Muda. Kawasan Parlimennya Kota Raja yang dimenangi wakil PAS, Dr Siti Mariah Mahmud, mempunyai ramai pemilih India.

Taburan penduduk P111 Kota Raja
[%] mengikut pecahan etnik

Melayu:  47.8

Cina:  23.2

India:  28.3

Lain-lain:  0.8

Uthaya berkata beliau berada di Kota Kinabalu tatkala serangan tersebut berlaku. Beliau menerima panggilan daripada penyokong-penyokong Hindraf yang khuatir perkara yang tidak dingini (iaitu perbalahan kaum) akan tercetus.

Hindraf begitu terkilan, kata Uthaya, apabila melihat para penganjur berpeluk tubuh sahaja ketika orang India diserang.

Video viral penyerbuan itu kini sudah ditonton lebih suku juta kali di YouTube. Rakaman kejadian tidak menunjukkan para penceramah Melayu ataupun orang Melayu lain cuba meleraikan pergaduhan ataupun meredakan suasana tegang.

E. Nalini, pengarah eksekutif Suaram, hari ini membuat laporan polis mengatakan beliau dan rakannya M. Sivaranjan merupakan saksi kepada kejadian seorang lelaki dipukul oleh sekumpulan Mat Rempit.

Satu lagi rencana di laman HRP:

R. Shan – dalam Surat kepada Pengarang Malaysiakini, ‘Hindraf is not about an individual’s agenda’ – menulis:

“All said and credit to Hindraf, we see today various attempts by the ruling government and the opposition to appease the Malaysian Indians and those deprived like them.”

Saya tidak berapa setuju dengan pandangan Shan.

Pada hemat saya, Uthaya ialah roh Hindraf kerana beliau begitu banyak berkorban untuk perjuangan.

Uthaya yang duduk di Malaysia memantau keadaan di paras akar umbi dengan rapi. Lantaran beliau lebih arif menilai agenda parti-parti politik (opportunistic) yang mengambil kesempatan dan hanya berhasrat memperalatkan pemilih India.

Misalnya Anwar Ibrahim galak melaung ‘Makkal Sakti’ ketika berkempen pilihanraya tahun 2008 tetapi sekarang ‘habuk pun tarak’ bagi kaum India, di samping Anugerah Tuhan dan Khalifah Umar Lim kedua-duanya membayangkan Hindraf sebagai ‘rasis’.

Jelas nampak DAP rajin mendakwah kepada masyarakat Melayu manakala tidak mengendahkan kaum India (yang taken for granted).

Baca posting saya Bahagian I: DAP kata lu ‘cayalah gua (Melayu sertai parti) tentang taktik DAP yang manis di mulut untuk menyedapkan telinga Melayu.

ADU/Asal Dapat Undi: Sapu abu di dahi untuk pikat undi Hindu?

Uthaya telah memberitahu saya bahawa setelah kehilangan undi India pada PRU lepas, Umno sekurang-kurangnya sudah mula cuba mendekati kaum India.

Tambah Uthaya lagi, sewaktu beliau ditahan di bawah ISA, kerajaan telah membentuk satu jawatankuasa khas Kabinet yang diterajui perdana menteri sendiri untuk mengkaji permasalahan orang India miskin.

Uthaya berpendapat langkah ini menunjukkan BN mengakui hakikat bahawa golongan marhaen India dibelenggu kepincangan pada tahap genting. Sementara itu puak Pakatan masih enggan mengiktiraf bahawa nasib kaum India perlu diberi tumpuan khusus.

Struktur DAP: Seorang-seorang sahaja Melayu tetapi didudukkan di depan sebagai (tokenism) penghias jendela. Suami Hannah Yeoh berdiri di baris belakang

* P. Uthayakumar ialah penasihat undang-undang Hindraf.

Adiknya P. Waythamoorthy ialah pengerusi Hindraf yang hidup dalam buangan di UK dan menjalankan aktiviti-aktiviti Hindraf di kota London (menyaman Ratu Elizabeth) serta pernah melobi di Geneva dan di Washington DC.

Berkaitan:

Samseng serang ABU, seorang cedera dibelasah

Kalau ABU tak boleh di kawasan Melayu …

________________________________________________________________

KEMASKINI — 7.20pm, 9 Mac 2012

RALAT: Saya telah dimaklumkan oleh seorang pembaca Ali Shah Rashid (komen di bawah) bahawa bekas tahanan ISA yang pernah ditahan kerajaan atas tuduhan terlibat dengan gerakan militan Islam JI bukanlah individu yang membuat laporan polis terhadap Hindraf bersabit kejadian serangan samseng ke atas forum ABU di Jalan Kebun.

Saya telah bertanya di dalam posting saya sama ada mereka merupakan orang yang sama. Berdasarkan maklumat yang diberikan oleh Ali Shah Rashid, posting awal dalam blog ini telah diturunkan. Kesilapan identiti adalah dikesali. 

Author:

I have no Faceook or Twitter.

37 thoughts on “Kenapa Uthaya menolak ABU

  1. 1. apasal abang uthaya kata boleh sokong? adakah ini taktik hindraf utk menjadi fofular (popular)

    2. hindraf masih lagi pertubuhan yg tidak register dgn ROS. maka masih pertubuhan haram. adakah pertubuhan haram sah di dengar dan di bela?

    3. pecahan P118 kota raja itu besar. ada kah statistik penduduk utk kampung kampung di jalan kebun.

    4.satu repot polis telah di buat oleh penduduk kampung di jalan kebun ke atas hindraf.

    [YouTube: Hindraf sengaja mencari pasal di Jalan Kebun, Penduduk tak kisah kalau PAS atau PKR]

    5.. boleh kah hindraf di ambil tindakan?

    6. BN telah ada parti utk india , iatu MIC. hindraf boleh komplen kat MIC. samada di terima atau tidak, terpulang. yg penting jumpa la MIC dan buat demo ke, atau forum ke utk masyarakat india. Di malaysia. cuma utk menyaman ratu elizabeth, itu saya rasa MIC tak tolong la.

    1. KANDUNGAN VIDEO YANG DIPAUTKAN NIK

      Transkripsi

      Hj Abdul Manaf bin Kasmuri: (video bermula) Buat pengaduan polis berkenaan dengan lokasi yang dilakukan oleh pihak Hindraf dan kumpulan yang dinamakan Asalkan Bukan Umno, ABU. Jadi kita tak puas hati lah, sebab apa, tindakan itu adalah tindakan yang dia orang buat secara menyalahi undang-undang.

      Itu pasal kita orang pihak orang kampung kita marah, kenapa, sebab kita memang tahu Hindraf satu pertubuhan yang haram, tau. Orang yang tidak diiktiraf oleh kerajaan dan mana-mana badan berkanun.

      Jadi mengapa dia buat di Jalan Kebun sedangkan Jalan Kebun tak ada seorang pun penduduk India? Ini apa maksud dia datang ke Jalan Kebun, satu.

      Yang keduanya, saya tak paham dengan pihak parti macam PAS dengan PKR ini. Apasal dia perlu nak bawa parti, orang, yang tidak ada diiktiraf dengan kerajaan, yang diharamkan oleh kerajaan? Apasal, maksud dia apa? Jadi sekarang menyusahkan orang kampung, kampung yang begitu aman.

      Saya ada duduk 60 tahun di Jalan Kebun itu, inilah perkara pertama kali kita nampak seolah-olah parti, apa, pertubuhan haram cuba nak memporak-perandakan keamanan Jalan Kebun. Sebab itulah saya buat laporan polis pada hari ini. Ini ajelah.

      Minit 1:42 “Dan saya pun NGO [xyz]” (pita disunting).

      KOMEN HELEN: Mengapa pula pita disunting apabila pengadu memberitahu nama NGOnya?


      Minit 1:46 (membalas pemberita):
      Ah siasatlah. Jadi kita rasa tidak puas hati lah, sebab apa, pihak luar cuba untuk menggugat keamanan di Jalan Kebun hah. Begitu wenang-wenangnya buat onar. Dah tu pula salahkan kita pula kata yang didalang lah pihak ialah pihak kerajaan yang, apa ni, Umno yang buat dalang. Jadi benda tak betul lah kan?

      Jadi seolah-olahnya kita macam, dia orang ni macam nak test power ke? Jadi tak bolehlah. Sebagai seorang anu kita, selalu yang anu buatkan, parti PAS atau PKR 100 percent dia orang tak apa.

      Ini Hindraf. Jadi itulah yang kita kesal tu. Perbuatan tu kita betul-betul kesal. Jadi sekarang tengok. Dah jadi kecoh benda-benda yang mana kita dengar dekat mana, dekat media, dekat YouTube ke, dekat Internet mengatakan kita pihak ahli (minit 2:38 blogger tak dengar – ahli AJK?) sengaja kita Umno nak buat huru-hara kawasan itu jadi tak boleh lah kan. Sebenarnya dia mulakan.

      Dia buat provoke. Lokasi yang tidak betul. Dia yang merancang. Kita sebagai rakyat, penduduk Jalan Kebun rasa kecewalah. Selama ini kita tak ada (blogger tak dengar) … kita aman damai. Nah ini dia buat seolah-olah macam kita ini macam kita ini anti rasis ke, kita ini anti bangsa asing – tidak.

      Tapi sebab dia ini pertubuhan haram. Apasal dia nak buat di Jalan Kebun? Buat tempat lain buat tempat dia, tak kisah. Itu dia punya masalah. Jadi dia menyalahi undang-undang. Jadi saya buat repot polis supaya undang-undang akan mengajar dia buat cara undang-undang yang betul. Sekian aje. Terima kasih. (Tamat minit 3:20)

      ANALISA: Rumusan aduan tidak puas hati Abdul Manaf ialah

      (1) membantah ceramah kerana ianya tidak boleh dibuat di Jalan Kebun atas alasan “lokasi” – kawasan Melayu

      (2) Hindraf pertubuhan haram

      [Komen Helen: Umno juga pernah diharamkan oleh mahkamah, masih ingat? Parti Sosialis Malaysia memohon 10 tahun untuk didaftarkan secara sah tetapi sampai PRU12 – tahun 2008 masih pendaftaran parti PSM tidak diluluskan walaupun calonnya Dr D. Jeyakumar kemudian menang Parlimen bertanding atas tiket PKR]

      (3) kalau sebatang jalan itu tiada isi rumah India, maka ceramah yang bakal dihadiri orang India (walaupun 3 penceramah Melayu, hanya seorang penceramah bangsa India) adalah sama sekali dilarang

      (4) “apa maksud dia datang ke Jalan Kebun”

      [Komen Helen: Kalau orang India tidak boleh pergi kawasan Melayu, baik kita gariskan batasan di peta dan kaum-kaum tidak akan dibenarkan melangkah masuk ruang mana-mana yang lain]

      (5) membuat ceramah di kawasan Melayu ibarat orang India “macam nak test power”

      (6) Jika parti PAS atau PKR 100 percent ahlinya yang hadir buat ceramah di Jalan Kebun tak apa

      (7) orang India dianggap “bangsa asing”

      (8) Hindraf dianggap mem-‘provoke’ kerana memilih lokasi tak betul

      [Komen Helen: Oh, nampaknya negara kita ada sempadan-sempadan daerah yang mesti dipatuhi – macam perintah curfew – dan lokasi-lokasi yang ‘betul-salah’ kita masuk berdasarkan warna kulit kita]

      (9) Lain kali Hindraf buat kat Kubang Kerian sahajalah, atau kat Rembau, kat Rumah Saya-Anak-Bangsa-Malaysia di Damansara atau buat di tempat orang India – Batu Caves, Brickfields, Klang … serta jangan lupa tilik dengan ahli feng shui dulu sebelum memilih lokasi

      (10) Hj Abdul Manaf bin Kasmuri itu ahli NGO apa? Perkasa ke?
      _______________________________________________________________________________________

      Minta maaf sesetengah frasa rakaman video tidak dapat saya dengar kerana jiran-jiran “mengganggu keamanan dan ketenteraman kampung” dengan membakar mercun dan melepaskan bunga api sempena meraikan tahun baru Cina. — Helen

      1. ha ha ha. tempat aku 7 hari 7 malam bakar mercun. anak anak terkejut kejut. pukul 12.30am pun main mercun. saya rasa dlm sejarah pembentukan republik cina 5000 tahun dahulu memang ada adat main mercun, tapi sampai 7 hari 7 malam? Pergghhhh!! malam ni mesti dia org main lagi (for the last time before school open tomorrow)

        macam ni, jika ada keramaian di kuil contohnya pada hari thaipusam, dan tengah buat kavadi dan sekumpulan org melayu menjerit “901 bebas kan anuwar”, agak nya apa kah reaksi org india yg tengah buat kavadi itu? tersenyum dan berlalu pergi?
        __________________________________________________________________________

        Nik,

        Setakat ini saya belum dengar apa-apa butir aduan serius terhadap Hindraf kecuali dalam video, Shaari Hasan itu menuduh mereka mengibarkan bendera.

        Helen

    2. KANDUNGAN VIDEO YANG DIPAUTKAN NIK

      Transkripsi (sambungan)

      Mula minit 3:21

      Shaari Basri: Kita orang ini buat repot ni atas alasan pada Hindraf — kumpulan Hindraf yang diharamkan sebab penduduk kampung Jalan Kebun tak mau kehadiran Hindraf tu tak diterima di Jalan Kebun sebab kampung Jalan Kebun solid seratus-peratus orang Melayu. Tak ada India, kenapa harus dia buat function kat Jalan Kebun, provokasi kat Jalan Kebun.

      Sebenarnya yang memulakan provokasi ini adalah Hindraf. Dia kibarkan bendera Hindraf. Waktu di dalam keadaan waktu Maghrib. Ah, tujuh setengah tu waktu Maghrib di Jalan Kebun dan di mana-mana juga Jalan Kebun dan di mana-mana juga tu waktu Maghrib tu tak boleh lah dibuat apa pasal sebab di Jalan Kebun ini semua orang Melayu.

      Kalau dia nak buat apa-apa, siapa nak dengar kecuali India juga? Padahal India di Jalan Kebun tak ada. Kenapa harus dia buat?

      Jadi saya mintalah kepada semua jangan salahkan pihak orang kampung atas sebab provokasi ini. Sebenarnya yang memulakan adalah Hindraf bukan orang Jalan Kebun Jalan Kebun ini kerana marah sebab kita tak boleh, tak menerima akan kehadiran Hindraf ini di Jalan Kebun. Sekian, terima kasih.

      __________________________________________________________________________________________________________________________

      Komen Helen: Nampaknya dosa orang India ialah memijak bumi kampung Jalan Kebun dengan membawa bendera. Ikut logik orang yang membuat aduan polis itu, Melayu yang masuk kawasan “solid seratus-peratus” Cina sudah boleh dianggap melakukan provokasi.

      Nota: Ceramah dijadualkan pada 8.30 malam dan ia sebenarnya bermula lewat, iaitu selepas 9 malam — hanya apabila orang PAS habis solat.

    3. Cik Helen,

      Saya percaya artikel “Militan Islam bekas tahanan ISA di Jalan Kebun” di pautan dari sumber dan fakta yang salah :

      http://wrlr.blogspot.com/2012/02/militan-islam-bekas-tahanan-isa-di.html
      http://hindraf.org/news-statements/330-militan-islam-bekas-tahanan-isa-di-jalan-kebun.html

      Untuk pengetahuan Cik Helen, individu yang dimaksudkan di dalam artikel tersebut adalah Hj. Abdul Manan bin Kasmuri dan BUKAN Hj. Abdul Manaf bin Kasmuri (rakaman minit ke 1:32 di http://www.youtube.com/watch?v=3GLhq1lDK1o&feature=player_embedded ). Saya mengenali Abdul Manaf bin Kasmuri dan beliau bukan individu yang dimaksudkan dalam capaian blog seperti yang ditulis oleh Helen Ang. Kesilapan Cik Helen dalam menulis artikel telah memalukan dan mejatuhkan maruah Abdul Manaf bin Kasmuri yang tiada kena mengena dengan kejadian ditulis dan dilaporkan. Saya percaya Cik HELEN perlu meminta maaf dan membuat pembetulan kerana ianya memalukan individu yang tidak bersalah. Reputasi beliau telah terjejas disebabkan kesalahan fakta di capaian http://wrlr.blogspot.com

      Untuk mengelak kekeliruan dan pengesahan, FB page Abdul Manaf bin Kasmuri boleh diakses disini:

      https://www.facebook.com/abuhamka?sk=photos

      Sangat berharap Cik Helen boleh membuat pembetulan terhadap artikel tersebut kerana individu di dalam video youtube adalah Hj. Abdul Manan bin Kasmuri . Beliau telah difitnah
      tanpa sebab yang munasabah.

      Kebenaran – jangan diselewengan. Cik Helen perlu ethical dan berhati-hati bila memetik nama individu.

      Sekian, terima kasih.

      Ali Shah Rashid

    4. Cik Helen,

      Saya percaya artikel “Militan Islam bekas tahanan ISA di Jalan Kebun” di pautan dari sumber dan fakta yang salah :

      http://wrlr.blogspot.com/2012/02/militan-islam-bekas-tahanan-isa-di.html
      http://hindraf.org/news-statements/330-militan-islam-bekas-tahanan-isa-di-jalan-kebun.html

      Untuk pengetahuan Cik Helen, individu yang dimaksudkan di dalam artikel tersebut adalah Hj. Abdul Manan bin Kasmuri dan BUKAN Hj. Abdul Manaf bin Kasmuri (rakaman minit ke 1:32 di http://www.youtube.com/watch?v=3GLhq1lDK1o&feature=player_embedded ). Saya mengenali Abdul Manaf bin Kasmuri dan beliau bukan individu yang dimaksudkan dalam capaian blog seperti yang ditulis oleh Helen Ang. Kesilapan Cik Helen dalam menulis artikel telah memalukan dan mejatuhkan maruah Abdul Manaf bin Kasmuri yang tiada kena mengena dengan kejadian ditulis dan dilaporkan. Saya percaya Cik HELEN perlu meminta maaf dan membuat pembetulan kerana ianya memalukan individu yang tidak bersalah. Reputasi beliau telah terjejas disebabkan kesalahan fakta di capaian http://wrlr.blogspot.com

      Untuk mengelak kekeliruan dan pengesahan, FB page Abdul Manaf bin Kasmuri boleh diakses disini:

      https://www.facebook.com/abuhamka?sk=photos

      Sangat berharap Cik Helen boleh membuat pembetulan terhadap artikel tersebut kerana individu di dalam video youtube adalah Hj. Abdul Manan bin Kasmuri . Beliau telah difitnah
      tanpa sebab yang munasabah.

      Kebenaran – jangan diselewengan. Cik Helen perlu ethical dan berhati-hati bila memetik nama individu.

      Sekian, terima kasih.

      Ali Shah Rashid
      Balas
      ______________________________________________________________________

      Terima kasih atas pemberitahuan & pembetulan fakta. Rencana tersebut telah saya tarik balik. — Helen

      1. Malangnya, nama baik beliau masih “tercemar” oleh laman-laman web kontrovesi yang masih belum membuat pembetulan sewajarnya – yang mana Cik Helen dikenalpasti sebagai sumber utama atau penulis artikel khususnya di
        pautan-pautan:

        http://hindraf.org/news-statements/330-militan-islam-bekas-tahanan-isa-di-jalan-kebun.html

        http://malaysianindian1.blogspot.com/2012/02/militan-islam-bekas-tahanan-isa-di.html

        :(
        _______________________________________________________________________________

        Saya akan maklumkan kepada kedua-dua laman berkenaan. — Helen

  2. nilah yg dikatakan kalau jumpa ular dengan india, pukul india tu dulu, lebih bahaya dari ular! Kalu setakat berjuang untuk dipuji-puji maaflah, dalam bersih itu hari org melayu melindungi kaum2 lain atas alasan mereka lebih biasa dgn demonstrasi sedangkan org cina belum berpengalaman, tapi tiada seorg pun melayu itu minta dipuji dan diberi penghargaan, ada ke terdengar askar melayu bising2 minta penghargaan kereka berjuang menentang british dan komunis dulu? baru sakit sikit mengadunya lebih, poorah!

  3. I don’t get HINDRAF – particularly on Hindu/Indian gig. It mentions Hindu in it’s banner yet filed claims in London court for USD 1 million for every Malaysian of Indian descendant. As I’m aware, not all Hindus are Indians and not all Indians are Hindus. So, is HINDRAF fighting for Indians who are Hindus and such, do non-Hindu Indians counted in their cause? Or, is HINDRAF fighting for all Indians and if so why use Hindu and not Indian in their banner? Bottomline, is HINDRAF seeking equality in religion or in race? If for religion, why only Indian descendant? If for race, why only of Hindu persuasion?

    1. My 2 sen: I think Hindraf should stick to Hindu causes b’cos they started their existence with the case of Sgt Moorthy (the Everest climber who was bodysnatched due to Islam conversion dispute).

      And their other battles have included the temple demolitions & child custody disputes.

      I can’t speak for the Indian community but as the content of my blog indicates, I don’t see eye to eye with my fellow Chinese who are evangelical DAP Christians — so, same race, different religion & different page.

      The Chinese Christians didn’t give two hoots about the fate of Tan Yi Min or Banggarma & Revathi.

      As for the lawsuit, even the Hindraf lawyers themselves don’t take the demand of USD1 million per pax seriously. It’s just an audacious instrument to get publicity. If not for their gambit, nobody would have paid any attention to the plight of the Indian poor.

      What does Hindraf seek? Their slogan is “Rights Not Mercy”.

      1. Thanks for the reply, Helen. The way I see it, all religions have battle-scar to show on perceived discriminations to their religion. Just that, it’s a pity HINDRAF saw fit to file lawsuits for publicity. In my opinion, it cheapens the cause and makes me wonder which is the stunt, which is for real. Love the slogan, but why only the plight of the Indian poor? I’d have thought Rights for the Poor Action Force would be more appropriate.
        ___________________________________________________________________________
        Hindraf lacks the manpower & resources to tackle a broad scope. We’re all constrained by our limitations, e.g. I don’t write about Orang Asli or Sabah-S’wak pribumi; Sisters in Islam don’t do male or Buddhist issues; Sahabat Alam M’sia/WWF don’t campaign for factory workers or rubber tappers. Cheers — Helen

  4. Hoi, Askar Melayu zaman british adalah askar british yang menolong british untuk terus menjajah negeri-negeri melayu. Tak pernah pun mereka berjuang untuk menghalau british bagi dapatkan kemerdekaan. Pegawai-pegawainya pun mat saleh. Itulah macam cerita wayang sarjan hasan tu. pegawainya british, prevetnya melayu. berjuang nak halau jepun supaya british boleh balik menjajah.

    1. 1. Jadi, ulama PAS lah (kalau wujud masa tu) yang berjuang utk kermedekaan?
      2. askar cina dan india pula pejuang kemerdekaan?
      3, memang la sarjan hassan mempunyai pegawai british. mana ada lagi Persekutuan Tanah Melayu sebelum 1950. Jadi apa point nya mengutara kan sarjan hassan?

  5. Hi Helen, you said
    Saya tidak berapa setuju dengan pandangan Shan.
    Pada hemat saya, Uthaya ialah roh Hindraf kerana beliau begitu banyak berkorban untuk perjuangan.

    Point taken Helen, In a multicultural society in Malaysia, Roh is not a homogenous one but one with complexity. Roh,i guess is soul, therefore soul needs to interwine not dictate how it should be for the differences that we keep creating for each other without the consensus on a collective basis at least in Malaysia.

    All the sacrifice and the soul searching becomes secondary when we fail to jive amongst us for a common cause. This is consensus amongst the rest not that I know it best.
    ______________________________________________________________________________

    You’re talking in the abstract. On the particulars, better to have more trust in Uthaya’s judgment. He’s the man on the ground. — Helen

    PS. ABU is not getting the traction & taking part will alienate Hindraf among the middle Malays (e.g. Anas Zubedy & ilk).

    1. Helen, a lot has evolved since HINDRAF started. Nobody question’s the integrity of uthaya’s efforts or his judgement but there is always two sides to the coin. As stated the discussion to join ABU is not made individually but a consensus after taking into stock the grassroot supporters opinions.Whether it is successful or not is secondary but attempts needs to be made rather than riding a lone ranger agenda in a multi racial malaysia without compromising the stance which is purely human rights.Whether HINDRAF gets alienated is yet to be seen. Anyway they are alienated as it is by many except for few,so what more harm can it for the cause if there are similar orgs that can see eye to eye with us.All brawl without strategy like what we see within UMNO & Pakatan can be overcomed if we choose to hear ground voices as malaysian per se are not unreasonable amongst each other irrespective of our origin.

      1. BOTTOMLINE: Agreed, Umno has not treated Indians well. But will Pakatan treat Indians any better?

        Umno uses brute force. Pakatan are sneaky bastards in massaging public opinion & manufacturing smears.

        The Indian grassroots sentiments are pro-opposition b’cos anti-Umno hence the agreement to go with ABU.

        Article by Athi Shankar in FMT (he no longer gets an airing in mKini, btw):

        “After the heydays of 2007 – 2008 period, combination of self-inflicted tactical blunders and concerted demonisation by others have sidelined and outcast Hindraf from mainstream political activism.”

        The “concerted demonisation by others” of Hindraf & Uthaya refers to both sides.

        Umno paints Hindraf as ‘samseng’, Pakatan (not so much PAS but the other two as PAS doesn’t have its own Indian politicians to feel threatened by Hindraf) paints Hindraf as ‘racist’.

        As many of my articles have been pointing out, DAP’s own screwed up campaign to obliterate racial identity does not put it in any position to call anyone else ‘racist’. Hence DAP & PKR’s concerted demonisation of Hindraf is an unforgivable sin.

        Umno can be persuaded to desist from its actions to portray Hindraf as samseng depending on circumstances (the ruling party’s self-interest & self-preservation).

        It’s harder to persuade DAP-PKR to desist from its actions to portray Hindraf as ‘racist’ b’cos the psychosis is embedded in their New Politics ideology, navel-gazing & smugness.

        You can see that BN politicians, supporters & bloggers are less fanatical.

  6. “Uthaya berpendapat langkah ini menunjukkan BN mengakui hakikat bahawa golongan marhaen India dibelenggu kepincangan pada tahap genting. Sementara itu puak Pakatan masih enggan mengiktiraf bahawa nasib kaum India perlu diberi tumpuan khusus.”

    How old is this Uthaya fella?

  7. Uthayakumar berlagak seolah-olah Hindraf adalah ‘kingmaker’ di arena politik Malaysia. Podah cit!

  8. helen asyik nak hentak jer DAP tak tentu psl….. apasal tak komen plak ttg nukilan Hata Wahari mempertahankan DAP dari kaca mata seorg Melayu……. http://tinyurl.com/hatawahari…. tlg ulas skit kat blog awk…. itupun klu awk berani…..wslm.

    1. oi labu, kau bt blog sendiri laa.. ha lpas tu kau boleh puji melangit DAP siang mlm xde sapa larang.. bongokk..

      1. jgn ckp hata wahari sorang je melayu yg sokong DAP…… bukak mata besau2 ramai lagi melayu yh sokong DAP beb….tapi aku nak ckp ni je la…… kalau helen betina, aku sahut.. lawanlah hujah hata wahari satu per satu……sambut la cabaran…….jgn jadik mcm puak bloggers umno.. mintak lawan hujah diorang buat dek jer….sekian, wslm.
        _________________________________________________________________________________

        Bagilah url yang betul untuk rencana HW. Pautan yang terdahulu tak buka pun. — Helen

        1. ‘Tahniah’ kepada Hata & mimpi siangnya. Teo Nie Ching masuk DAP Januari 2008. Selang dua bulan – PRU Mac 2008 – dah dicalonkan ke Parlimen.

      2. tahniah apa kebende helen….. mintak kau bidas hujah dia satu per satu tapi yg tu jer ke yg ko boley ckp?? tapi nak jugak hentak DAP dgn Hata…..tu la aku kater helen…..kau dgn puak bloggers yg lain takde bezanya…..sumer 2×5 jer.. blog wadah perbincangan kunon….klu mintak bidas hujah takleh lwn….
        _______________________________________________________________________________________

        Pembaca boleh sendiri membaca & menilai rencana Hata itu. Pada saya, beliau tidakpun mempertuturkan apa-apa yang perlu dibidas. Hanya retorik politik sahaja. — Helen

  9. Helen,

    Though I have little regards for HINDRAF and their struggle, I must say that I m deeply impressed by your stance on the plight of the Indian poor. Most non-Indian Malaysians view of Hindraf is basically depend on their political beliefs, especially those supporting PR. When Hindraf was attacking BN, they were hailed as heroes and the voice of the Indian underclass. Once they turned their anger on PR, Hindraf became racists. Just look at the comments at Mkini,etc.

    My reasons for disagreeing with Hindraf is different and I don’t particularly like Uthaya either knowing him for years before his Hindraf days (since his PRIM days). I had been active in NGOs too and I felt Hindraf is more about publicity than serious attempt to help the Indian poor. Their use of religion (Hindu poor vs Malay Muslim ethnic cleansing, etc) is quite provocative in Malaysian context.

    In any case, at least in this instance Uthaya is right to reject both BN and PR and stick to his principles.

    I remember during the last GE attending DAP and PKR ceramahs where Hindraf leaders (Uthaya included) were paraded like cattle to get votes for PR. In one ceramah at Bkt Mertajam, the predominantly Chinese crowd clapped and cheered loudly and even shouted “Makkal Sakthi” when the Hindraf leaders spoke, In other events both during GE and before that, LKS, LGE, Anwar, Karpal came down to Penang to attend events specially to support the cause of Hindraf. The posters of Anwar in a top Indian actor’s costume can be seen in all Indian areas in Penang for months.

    But Uthaya cannot hope to go solo in the GE but rather remain a pressure group NGO.

  10. Helen,

    The problem with Hindraf is that it is fragmented because there was no strong leadership or organizational structure when it began. As I had said earlier, the original founders were motivated by the destruction of temples and not by poverty issue. The original leaders were hindu leaders but somehow when the movement gathered force, a lot of freeloaders and opportunists like Uthaya, Waytha and the rest joined in. Once the peak of 25th Nov rally happened, the movement broke up into many splinter groups. Now we have many groups using/abusing Hindraf name. Many people from the orignal movement don’t even accept Uthaya as leader and this is further compounded by the fact that Uthaya and Waythya also do not see eye to eye. There are also 5th columists who support PR and want Hindraf to work with PR.

    To Uthaya’s credit, he’s committed to being a NGO. But the claim that the grassroot is for PR is a lie. Most grassroot has lost trust in PR long ago after many humiliations. It is the pro-PR leaders who are pushing for a coalition with ABU and PR. Some of these leaders want to use the support of Hindraf to get position and power for themselves.

  11. Helen, it is not about UMNO and its mandores or PR and their mandores, it is about a cause for humanity. Naturally UMNO demonized HINDRAF and PR meaning DAP & PKR ran their own agenda after GE12 after tasting the power as they felt that their own Indians mandores will suffice.Whichever way you look at it, HINDRAF had stand aloof and steadfast.Today they have decided to work with ABU, not PR or even BERSIH.If ABU’s agenda is convulated without an issue on humanity, then i am sure HINDRAF will walk away from it as i am sure they will not compromise on this aspect.UMNO is trying to make amends but PR thinks they are the solution, yet both fails to engage HINDRAF constructively. Neither the ruling or the opposition party have a clue on the basic need of humanity irrespective of their origin and this where HINDRAF triumphs. We have a sober & rational Malaysians, the political affliance is not a factor but to ensure what is humane amongst us for us all irrespective of our origin.
    __________________________________________________________________________

    ABU’s agenda is one-sided, i.e. to “kuburkan” Umno (Haris’s slogan), and nothing about improving the lot of Indians. Hindraf must engage the middle, and will have better luck with pro-establishment Malays than with pro-opposition Chinese & Indians in trying to shift public opinion. — Helen

    1. Helen, please suggest who you have in mind.
      _________________________________________________________________________________

      Must the name be a politician’s? After all, ABU’s Haris does not belong to a political party (nominally at least). — Helen

      1. Not neccesary, anyone who are true Malaysians to articulate the problems of the poor & marginalized as they see it without their own agenda.

  12. Calvin, you have too much time in your hand.Nobody is concerned with what you know or what you don’t know.Use it well, not to run an agenda or dictate how it should be. Uthaya can be what he is?, but he had contributed unlike you so don’t run down this man who has done his bit for the society as oppose to your semua tahu arm chair position.Nobody is interested in your personal perception as this is the typical agenda that you can run for your own frustration in this blog without any contribution for the masses and the needy. You want to help, then get involved rather than talking cock as usual for how it only serves your own agenda.

    1. Shan,

      Whether anyone is concerned or not on what I got to say is not up to you to decide, don’t you think so ? Let’s leave it to the people here to evaluate.

      It is also kind of strange that you chose to shout down people who disagree with you while you loudly demand the right to be heard yourself.

      Just like you, I too do have the right to express my opinion and if that doesn’t please you and your heroes, then tough luck bro. Perhaps you are mistaken, Hindraf has neither the sole right to criticize others nor it enjoys an immunity from criticisms.

      Perhaps you do not know me personally so I don’t blame you for calling me an armchair critic. I have done and still doing social work to help the community in my own way.

      Perhaps you are unaware the fact that I had followed Uthaya’s trail of destructive acts for years and I don’t think he has done anything worthwhile or positive to help the community himself other than indulging in self promotions.

      So let’s keep the spirit of debate alive and do not indulge in name calling. If you can’t stand the heat,then may I suggest that you leave kitchen….

  13. You are right, you have as much right to voice your opinion as much as i do, but stick to the topic rather than character assasination. The spirit of the debate is not on individual agenda but what is to be achieved in the community unlike you, who seem to be more keen in portraying HINDRAF in bad light like the incident in Pak Lah’s Hari Raya in comparison with the ambush in Kg Kebun where they had had an audacity to come out aloud and abuse the malaysian Indians who where there. I can accept logic in an objective manner but not half past six sense comments with subjective agenda. Do apologize if “taking cock” is termed as calling names in your vocab.

  14. Shan,

    I find it kind of strange that questioning Uthaya’s track record and motives as character assassination. Just go and read own your letters to the so called alternative media or Hindraf’s public statements. These are filled with far stronger language and serious accusations.

    BTW I do defend or support the Mat Rempits at the Jalan Kebun incident. These Mat Rempits should be punished.

    However Hindraf is hardly an innocent, Gandhian group for it had often acted like thugs before and their actions and statements are often provocative.

Comments are closed.