Posted in Evangelista Bintang Tiga

Gerakan boikot dimulakan orang Cina

Bersambung daripadaStar reporter called MCA sec-gen a “donkey”?’

CinaMelayu1

Disebabkan tiada sambutan daripada orang Cina, maka dalam persembahan tarian ketika pesta Hari Malaysia baru-baru ini di Pahang, ianya budak Melayu lah (berdiri di tengah atas pentas) yang terpaksa menggayakan pakaian Cina — adik berbaju warna merah muda, skirt jalur melintang.

Laporan TV9 bertajuk ‘Hari Malaysia Di Pahang Hambar Tanpa Golongan Cina’

“Di Kuantan, Pahang, Hari Malaysia disambut dalam suasana hambar.

Hampir tiada seorang pun pemimpin mahu pun masyarakat Cina hadir.

Sambutan Hari Malaysia Peringkat Negeri Pahang diadakan di Taman Gelora, pagi tadi.

Hampir 2,000 hadir.

Namun sebahagian besar adalah kaum Melayu.

Tiada pemimpin kaum mahupun komuniti kaum Cina setempat hadir.

Cuma yang kelihatan hanya sebilangan Ahli Dewan Perniagaan Cina serta India.

Menurut Datuk Seri Adnan, masyarakat Cina turut dingin terhadap sambutan Hari Kemerdekaan ke-55 peringkat negeri Pahang baru-baru ini.

Lebih menyedihkan tegas beliau, pemasangan jalur gemilang di kedai-kedai yang dimiliki kaum Cina terpaksa dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan.” (sumber)

Berkaitan:

J-Star tuduh Adnan Yaakob bersifat perkauman

Author:

I have no Faceook or Twitter.

40 thoughts on “Gerakan boikot dimulakan orang Cina

  1. Orang cina sebenarnya kena paham, mereka lebih kurang macam orang melayu dan orang asia lain. Rupa pun tak berbeza sangat …sama berhidung kembang and berbandan pendek. Cuma mata dan kulit yang berbeza sikit.

    Tapi orang cina yang kaya dan berkedudukan tinggi pikir yg mereka jauh lebih bagus dan handal daripada orang lain. Mereka mempunyai sifat “superiority complex”. Itu lah sebab mereka enggan hadir sambutan hari malaysia. Too good for the crowd! I know that feeling heheh…

  2. Wah nampaknya Cina DAP sudah all out boikot Melayu!

    FYI Helen masa sambutan Hari Malaysia di Dataran Merdeka, ambang Hari Malaysia, Kementrian Kebudayaan dan Kesenian ada buat pameran dan gerai-gerai. Kaum Cina ada juga yang datang tapi tak lebih daripada 1-3% jumlah keseluruhan pengunjung.

    Yang ramai kaum Cina kat belakang stage KKK ialah geng Wong Tack Himpunan Hijau. Ada dalam 20-30 orang. Bagi pamphlet, mostly kat Mat Saleh yang lalu lalang kat situ.

    LGE buat kat Hong Kong. Diaorang Hina Negara kat Dataran Merdeka masa ambang Hari Malaysia. Kelaslah Orang Cina sekarang!

  3. orang china selagi diorang rasa bumi malaysia hanya untuk kencing berak saja baik pindah beramai-ramai ke taiwan,hk,singapore atau hong kong.

    kami orang melayu dapat rasakan orang china memang tak sesuai hidup dalam majoriti melayu, beragama Islam jika hanya duduk di kawasan china, sekolah china, cakap bahasa china, kawan dengan orang china, buat bisnes dengan orang china.

    apa guna masih pegang warganera Malaysia jika hati dan jiwa langsung tak ada perasaan cintakan negara Malaysia. salahkah kaum melayu kata pada orang china, kalau tak suka boleh balik china? dah semua salah di Malaysia ni.. carilah tempat yang lebih baik. bila cakap macam ni kata rasis..

    1. Siapa kata cina tak duduk kawasan melayu? Ramai la. Tak percaya sila datang Perak. Seri Iskandar yang dahulunya majoriti melayu, sekarang dah ramai cina. DUN Sg Rapat next election DAP ada kemungkinan menang. Even kawasan Finance Minister 2 dah almost majoriti cina.

      In case you do not see, they do not have to balik China, they just plan to turn Malaysia into Cina-sia one state at a time.

    2. Kaum Cina yang kaya raya ingat mereka dah jadi Mat Saleh dan tak nak campur dengan gulungan bawahan. Kaum Cina yang bertaraf middle class semuanya mahu everything free. Inilah sebenarnya cara hidup majoriti kaum Cina di Malaysia.

      Saya sokong 1000% pendapat ayi di atas. Bilakah kaum Cina ini akan berhijrah beramai-ramai ke negara lain? Meskipun saya ada darah Cina tetapi saya amat benci kepada kaum ini. Kaum Cina tak sedar diri yang mereka ini adalah pendatang dan kami orang Melayu amat baik hati memberi mereka tempat berteduh tetapi mereka telah menjadi kurang ajar.

    3. “bumi malaysia hanya untuk kencing berak saja”

      .. silap tu. Bumi bertuah Malaysia ni untuk dia orang kaut kekayaan. Lepas tu bukan bayar income tax pun.. either ada “2 sets of accounts” or “illegal activities”. Bad mouth negara tak sudah-sudah. Memang bangsa yang tak tahu bersyukur. Fed-up dah nak cakap pasal dia orang ni. Dah faham benar perangai.

      “duduk di kawasan china, sekolah china, cakap bahasa china, kawan dengan orang china, buat bisnes dengan orang china.”

      .. silap tu. Dia orang tak buat bisnes dengan orang Cina saje since pembeli kebanyakkannya Melayu. Itu yang banyak produk mereka guna nama Melayu. Contohnya – pau Ahmad, cili Puteri, beras cap Masjid, minyak Seri Murni dan banyak lagi. Masa ni pandai pulak nak guna B.Melayu! Jangan lupa sijil “Halal”.. siapa yang lebih banyak mintak?

        1. hehehehe…helen.

          kat tempat saya ada pasaraya ‘karnival’, milik orang cina jugak. sejurus selepas PRU13, taukenya buka kedai baru yang agak berdekatan. disewanya 3 pintu kedai sekaligus.

          dia pakai nama baru. terpampang kat signboard ‘butik nazara’….

          pada mulanya saya ingat orang melayu punya….last-last disahkan tauke sama…..!

          orang cina sudah lama berniaga kat negara ni. diaorang sudah ‘khatam’ ilmu niaga dengan orang melayu.

          orang melayu jugak yang masih terhegeh-hegeh membeli. dapat ‘diskaun’ seringgit-dua di kedai cina tapi kena bayar harga penuh di kedai melayu, habis dikutuknya peniaga melayu cekik darah.

          mentaliti orang melayu masih tak berubah, masih ‘lena dibuai mimpi’….

          1. re: “dapat ‘diskaun’ seringgit-dua di kedai cina”

            Macam helah politikus-politikus evangelista DAP beri limau dan sumbangan kecil wang kepada surau.

  4. datuk nenek dulu datang untuk sesuap nasi saja .tup tup…. bagi ic….
    tak best lamgsung… lecehla merdeka…………

  5. Maaf Helen, orang Cina tidak berjiwa Malaysia. Mereka lebih Cina dari Msia tetapi kuat menuduh Melayu rasis. Orang Cina boleh membenci UMNO tetapi mereka tidak boleh membenci Islam, Melayu dan Malaysia. Menghina negara Malaysia adalah kesalahan besar.

    What u give, u will get; membenci Melayu akibatnya Melayu akan turut membenci Cina, simple game. Melayu tak benci Cina tetapi meluat perangai sombong bodoh bangsa Cina Malaysia. Melayu tak suka bangsa Cina yang hipokrit dan bermuka-muka hanya sebab nak kaya dan menjaga kepentingan kaum Cina.

    Kasihan Malaysia dan Raja2 Melayu kerana memberi kerakyatan kepada satu bangsa yang sombong dan selfish. Parti2 politik spt DAP PAS dan PKR memburukkan lagi sifat perkauman sehingga semua usaha penyatuan bangsa Malaysia oleh kerajaan kelihatan mustahil dan semakin teruk.

    Helen dan kawan2,
    1. bukankah cantik jika DAP, PAS dan PKR sama2 bantu kerajaan dan gagasan 1Malaysia demi keharmonian negara tercinta ini?

    2. Akhbar STAR dan akhbar2 Cina tak de kerja lain ke…asik cari salah kerajaan dan menanamkan kebencian Cina terhadap Melayu siang malam?

    1. “Melayu tak suka bangsa Cina yang hipokrit dan bermuka-muka hanya sebab nak kaya dan menjaga kepentingan kaum Cina.”

      Bukan untuk kepentingan kaum Cina. Lebih kepada kepentingan peribadi. Banyak perkara yang si aktivis Cina perjuangkan lebih banyak menjahanamkan orang Cina.

      Seperti protes nak kurangkan penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajian Sains dan Matematik (sebab iktibar Tun M, Dong Zong tak suka), sayang-sayang pengganas, Kristian main botak di kuil (tapi tak boleh lapaz ikrar atas Bible). Cina yang jahanamkan Cina.

  6. adakah org2 cina betul2 ikhlas menjadi warganegara Malaysia? sebagai seorg Melayu, terus terang saya katakan saya tak percaya mereka ikhlas. saya banyak bergaul dgn mereka, di pejabat pun dikelilingi mereka, saya tahu apa mereka selalu bincang. Masa perhimpunan Blackout di Kelana Jaya dulu, hampir kosong department saya kerana mereka ramai2 ambil cuti utk join demo. Ada yg tak mengundi pun, ambil cuti juga, sakit betul hati saya!! Orang cina perlu lebih rasional bila mahu memperjuangkan hak mereka di sini, Kenapa mahu setara dgn bumiputera sedangkan setiap hari, jiwa memuja memuji Taiwan, Singapura, Hong Kong, China, US.. Jgn salahkan Melayu kalau masih anggap org cina sbg pendatang, kerana sikap dan tindakan org cina sendiri mcm pendatang, tak mahu keluar dari sarang, hanya keluar utk cari makan.

    1. Betul tu Botak..Cina dia sembah dan memuja US, UK, taiwan, singapure , hong kong tapi bab Malaysia..dia keji perangai macam ni..memang lah kena pangil pendatang…

  7. Jangan lah emo sangat….kat S’pura pun sama dah. Yang pasang bendera S’pura pada hari kebangsaan dirumah rumah pangsa adalah pekerja pekerja Town Council bukan rakyat S’pura….Mereka can’t be bothered.

  8. Siapa yang pandai-pandai keluarkan formula bahawa semangat patriotik itu hanya terhad melalui pemasangan Jalur Gemilang, menghadirkan diri ketika sambutan Kemerdekaan dan nyanyi lagu Merdeka?

    Apakah jika seseorang itu tidak melakukan tindakan di atas, maka dia tidak berjiwa patriotik? Adakah kita hanya menunjukkan semangat patriotik ketika menjelang Hari Merdeka dan bukannya pada hari-hari yang lain?

    1. habis tu nak tunjuk masa bila lagi?

      dah la diaorang la kalau asyik dok peburuk negara kat facebook, kat portal2 berita toksah dok cakap laa.. kena konker abis dgn berita2 anti kerajaan, komentar2 pembaca anti kerajaan lepas selalu.. kerajaan propose nyanyi lagu negaraku dlm panggung pun depa tentang habis.. kerajaan suruh belajar tambahan lama setengah jam seminggu ajer bahasa kebangsaan pun depa tentang.. agensi2 kerajaan asyik dok kena kondem ajer.. yang paling best, bahasa kebangsaan pun tak fasih.. sebenarnya kalau nak ungkit banyak lagi nii..

      jadi, nak tunjuk semangat patriotik masa bila lagi?

  9. Kalau orang Cina benci sangat nak tinggal di Malaysia, silalah migrate. Kami janji tak akan memujuk kamu untuk terus cari rezeki di bumi bertuah ini.

  10. Chinese are 2nd class in this land and being discriminated in every aspect of life. They are always treated as pendatang worse than the Muslim illegal foreign workers. So it is natural for them to have no sense of belonging and being defensive.

    1. re:

      “2nd class in this land”
      “being discriminated in every aspect of life”
      “are always treated as pendatang”

      null

      Bangsar Gospel Centre, “KHAS”
      Stealing and subverting the Allah word
      Every day insulting all the other races and religions

      re: “treated … worse than the Muslim illegal foreign workers”

      Read about how Ipoh Timur DAP MP Thomas Su is representing a Chinese employer who didn’t pay his Myammar worker and lost his case in the Industrial Court and then attempted to tamper with the evidence.

      ‘Lying under oath – justice blancoed’ @ http://partisosialis.org/en/node/2669

    2. “Chinese are 2nd class in this land and being discriminated in every aspect of life. They are always treated as pendatang worse than the Muslim illegal foreign workers”

      Chinese got second class TV like AEC, WLT, etc. They are so discriminated that they don’t want to learn Bahasa. They are treated so badly that they want to go home to their Tanah Tumpah Canada, UK, Australia and NZ.

      Chin Peng killed his fellow Chinese and now he is a hero among the Chinese. So all these victims and the police died “mati katak”.

      The Chinese who live in this country are either here for decades or born here and yet they cannot speak proper BM. They think they are so high class. Some of them speak Malenglish with an irritating US/UK accent.

      On the fan.
      Open the TV.
      (with US accent)

      Aku Cina dan aku malu dengan sikap orang seperti si “Malaysian” di atas. Mulan ini Cina yang berbahasa Melayu dengan pelat yang betul dan boleh berbahasa Mandarin dengan fasih. Mulan tidak bercakap bahasa Inggeris dengan pelat US seperti Mulan kartun Disney.

      Saya generasi Tunku. Saya malu betul dengan sikap orang Cina zaman ini! Mengagung-agungkan pengganas. Cis!

    3. What a hot steaming pile of bullshit.

      So what else have you people been telling yourselves all these years to justify whatever it is you do?

      I’m interested to know what you all tell yourselves about Malays, to make things more ‘natural’ for you.

      1. Also it takes a special kind of mentality to treat foreign workers like shit, and then claim you have worse treatment than them! Makes me think that you take the things you do to others and claim that people do it to you!

        No wonder at all, coming from the kind of people wanting Chin Peng to be treated as a hero!

    4. Dont say Chinese are second class citizens.. the Chinese form by far the majority of members in expensive golf clubs, they own 75% of shares in KLSE-listed companies, they own 90% of all luxury condos and bungalows. IS THAT SECOND CLASS LIFE?

      and, I do not begrudge them… they are smart, hard-working and entrepreneurial. Good for them. I WISH THE MALAYS WORK JUST AS HARD. But dont complain you treated like 2nd class citizens. You want to know what second class citizens are treated like? Go to America and see how the majority of the American Indians are treated, the native aboriginal Australians, the blacks in South Africa, the Palestinians in the West Bank… THATS SECOND CLASS CITIZEN.

      I DONT LIKE TO MAKE GENERALISED STATEMENTS BASED ON RACIAL BASIS BUT SOME OF YOU CHINESE ARE GREEDY 9YES, THERE ARE GREEDY MALAYS TOO) BUT YOU WANT MORE, MORE, MORE AND YOU GUYS MAKING THIS HUGE SONG AND DANCE ABOUT BEING POOR. GO TO ANY BANK BRANCH AND ASK WHAT IS THE MAJORITY RACE THAT HOLD FD DEPOSITS ABOUT RM100K. GO AND FIND OUT.

      YOU CHINESE COMPLAIN, COMPLAIN, COMPLAIN AS IF YOUR LIFE, GENERALLY AS A RACE IS SOOOOO HARD. WHO ARE PAYING RM3K-RM5K A NIGHT AT KARAOKE CLUBS? WHO TRAVEL FIRST CLASS? WHO ARE THE BIGGEST BUYERS OF LUXURY GOODS?

      AS A RACE YOU CHINESE AS A RACE, AS A COMMUNITY, HAVE IT GOOD. YOU GET TO KEEP YOUR OWN IDENTITY, YOUR CULTURE. IN INDONESIA, IN THAILAND,… THE CHINESE HAVE TO CHANGE THEIR NAMES AND THEY SPEAK THE LOCAL LANGUAGE EVEN WITHIN MEMBERS OF THEIR FAMILY. BE THANKFUL THAT WE MALAYS DID NOT FORCE YOU CHINESE TO DO THAT. SECOND CLASS CITIZENS MY FOOT!!!!

      IF we treat the Chinese as pendatangs… they would not be allowed to hold freehold land, they would not be allowed to vote, to have a limited passport, red IC, not allowed to accumulate so much wealth.

      And honestly, deep in my heart… if we can pass a law to have all Chinese leave this country, and take all of your money with you… GO AHEAD. I rather live in a poor country that my nenek-moyang left me than live in a rich country but which is not mine.

      P/S : This is not my comment, i copy pasta it from here https://www.facebook.com/BukanZombie/posts/197823443730767

      the commenter name are “Saiful Bahari Baharom”.. just wanna shere this here, because i think its true.

  11. orang melayu tak boleh match dgn cina dlm bidang ekonomi, keazaman, pemikiran etc.

    tak ingat dlm thn berapa dah, pernas kontrol import buah oren dari china utk spring festival (cny), apa dah jadi oren2 tu? melayu boleh boikot barang2 cina ka? kedai2 runcit melayu, penjual nasi lemak, kueh mueh – siapa supply barang? ekonomi orang melayu/islam sendiri pun dah dikongsi dgn bukan islam – produk2 halal. (setakat kongsi raya tu ok la).

    all these problems don’t simply exist overnite or they just don’t appear from nowhere. setiap masalah ada punca. all the pains can be permanently removed by eliminating the root causes.

    my question is: siapa yg pegang kuasa pemerintah semenjak merdeka? melayu cuma hot hot chicken shit. cina pun is part of these problems. (orang lain semua boleh pi mampus, depa saja nak hidup). it is the truth nothing but the truth.

  12. For your efforts I think the Chinese consider you belonging to the exalted ranks of personalities such as Michelle Teo, Redhuan Tee and Prof Khoo. Congratulations.

    I can tell you that the Dapsters absolutely hate you. The guys that I was speaking to the other day think you are one of the traitors of the community and a running dog of UMNO/BN. I wouldn’t be surprised if there is a private FB page that has the title “We Hate Helen Ang”, perhaps in less polite language.

    1. re: “I wouldn’t be surprised if there is a private FB page that has the title “We Hate Helen Ang”, perhaps in less polite language.”

      This is why the opposition are so dangerous. They spew all their vicious lies in private but widely networked Facebook groups, protected Twitter and chain mail that percolate only in their echo chambers.

      The slander that they spread takes hold within their herd mentality because the closed environment in which they operate does not brook any dissenting voices, unlike my open domain blog which hosts a number oppo-leaning opinions that robustly engage the pro-establishment crowd.

      And they dare claim that they champion freedom of speech.

  13. Aku cabar cina-cina ni boikot pelanggan Melayu terutama jenis yang menipu produk guna nak Melayu dan berunsur Islam. Jangan benarkan pelanggan Melayu beli dengan korang. Tengok boleh hidup tak bisnes. Ni sampai tongkat Ali yang sinonim dengan Melayu pun nak ‘hijack’; tiap-tiap hari keluar iklan sampai bodohkan Melayu joget-joget.

    Melayu dimaki dihina didiskriminasi dan nak dihalau tapi duit Melayu nak juga. Tengok korang boleh kaya tak tanpa duit Melayu ni!

      1. ko nak cabar ke? jgn mintak benda yg ko takkan sanggup hadapi. boleh je melayu nak betul2 buat benda ni. hr ni ko boleh gelak. esok lusa belum tentu lg kawan.

        1. Hangat-hangat taik ayam.

          Apa kata kau tanya Najib?

          Dia berani tak? Tak berani punyalah.

          Setakat tabur duit bolelah, lepas tu belanja kat bisnis Cina jugak!

          1. tak payah tanya najib. dia nak belanja mana dia py pasal la. cina bila belanja ada ty guan eng? soi lek? tsu koon ke? masing2 py duit ikut suka la nak belanja. tp benda yg ko pikir hangat2 taik ayam tak mustahil akan jd hangat dan ada bisnesman cina akan jd cacing kepanasan. kalo nak tgk benda2 mcm tu sila la tekan melayu lg.

    1. Yang ko ni buat apa ? Ko ingat boikot ni boleh jadi ke ? Orang Melayu berada dalam keadaan seumpama ni kerana kelemahan orang Melayu sendiri.

      Ko tengok anak-anak orang Melayu. Berapa ramai anak-anak Melayu yang rajin, gigih belajar kat sekolah ? Ramai yang asyik lepak kat pusat beli belah, merayau sana sini tak tentu arah. Abai pelajaran. Tak kira berapa banyak wang, peruntukan yang kerajaan bagi, sia-sia saja.

      Pendidikan adalah asas kekuatan sesebuah negara, bangsa. Orang Tionghua faham betapa pentingnya pendidikan. Sebab tu mereka sanggup habiskan wang untuk membolehkan anak-anak mereka untuk pendapat pendidikan yang baik. Orang Melayu pula macam mana ?

      Oramg Melayu banyak duit ? Jadi ? Apa yang ko nak cakap ? Masalah terbesar orang Melayu ialah belanja duit mereka tanpa perancangan. Tak pernah perfikir yang duit harus dibelanjakan pada benda-benda yang realistik, contohnya pendidikan anak-anak mereka.

      Saya dah tak tahu lagi apa yang saya perlu cakap supaya orang Melayu boleh sedar, setakat cakap nak buat tu buat ni saja macam ketuk tong kosong saja.

      1. ya betul selamanya boikot tak jd sbb melayu baik hati, tak memilih, tak rasis tang belanja duit. biasanya dlm buat pilihan, perkara bangsa jatuh no last skali. yg penting harga murah, ko pun setuju kan sbb melayu bkn kaya. tp x mustahil faktor bangsa jd no 1 kalau keadaan ni berterusan. bak kata helen kita tgh menuju pd era two party race system. bila ni jd berdoa jelah spy perkara buruk x jd pada kita.

Comments are closed.