Posted in Hudud

PAS bertambah goyah gara-gara seorang Khalifah

Negara Berkebajikan PAS kini tanpa hukum hudud‘, Malaysiakini melaporkan semalam.

Konsep ‘Negara Berkebajikan’ PAS yang dilancarkan presiden parti Abdul Hadi Awang “langsung tidak menyebut cadangan undang-undang hudud”.

Presiden PAS seolah-olah kembar seiras seorang mantan presiden Umno dalam sifat ‘selective amnesia’ yang dikongsi mereka berdua.

Tuan Guru lupa akan Amanat Hadi yang pernah dikeluarkan dirinya sendiri:

“Kita menentang dia [Umno] ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah”.

PAS juga tidak ingat lagi kepada Dokumen Negara Islam yang dirangka parti itu pada tahun 2003.

Dokumen tersebut menyatakan:

“Dengan perlaksanaan hukum Allah swt, termasuk Hukum Hudud, maka akan amanlah masyarakat dari perbuatan jenayah seperti yang dijanjikan Allah swt dalam al-Qur’an.”

Chandra Muzaffar memberitahu forum hudud tempoh hari bahawa Ustaz Fadzil Mohd Noor telah bercadang untuk membentangkan hudud di Parlimen sebagai ‘private member’s bill’ pada tahun 1999. Chandra menyandang jawatan naib presiden parti Keadilan pada waktu itu.

Katanya orang kanan PAS telah berjaya memujuk presiden PAS tersebut untuk menangguhkan hasratnya mengadakan hudud demi mengelak daripada tercetusnya konflik ketika negara di ambang pilihanraya umum.

Ustaz Fadzil akur lalu menarik balik bill hududnya, kata Chandra.

Tuan Guru Hadi Awang menjejaki langkah membatalkan hudud yang diambil oleh pemimpin yang digantinya itu atas alasan negara sekali lagi berada di ambang pilihanraya umum.

Beliau mengetepikan hudud sungguhpun Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu 2002 diluluskan sewaktu beliau Menteri Besar negeri pantai timur itu.

Usaha menentang hudud ialah modal politik bagi MCA. Pengumuman kelmarin oleh Hadi Awang bahawa buku hijau PAS memendamkan hasrat partinya untuk melaksanakan undang-undang hudud (buat masa ini) akan berjaya menumpulkan asakan MCA terhadap DAP.

Dengan MCA kehilangan senjatanya ini maka lagi kuatlah DAP.

Namun bagaimanakah tindakan PAS menyimpang dari perjuangan dan tunjang ideologinya akan disambut ahli-ahli parti?

Ketua Dewan Pemuda PAS Nasrudin Hassan Tantawi berkata baru-baru ini pada Oktober 23:

“Menerima dan melaksanakan undang-undang Islam adalah sebahagian daripada tuntutan aqidah Islam yang mesti ditunai oleh setiap individu muslim yang mengaku beriman kepada Allah swt.”

PAS kewalahan memberi jawapan kepada penyokong-penyokong tegarnya kenapa Umar Lim sementelah sudah dinobatkan Khalifah masih lagi menolak undang-undang Islam.

Author:

I have no Faceook or Twitter.

8 thoughts on “PAS bertambah goyah gara-gara seorang Khalifah

  1. bukankah ini satu lagi sandiwara olih pembangkang yang diterajui olih DAP?mursyidul nya berkata akan jalankan hukum hudud dan ini pula kenyataan terbaru presidennya pulak berta dengan buktinya.TIDAKKAH INI SATU PUTAR BELIT SECARA BERILMU ?

  2. “PAS kewalahan memberi jawapan kepada penyokong-penyokong tegarnya kenapa Umar Lim sementelah sudah dinobatkan Khalifah masih lagi menolak undang-undang Islam.”

    Saya tidak merasakan ianya menjadi satu masalah. LGE masih lah bukan seorang Islam.

    Mengenai penyokong2 tegar, jangan lah lupa semasa Barisan Alternatif, Terengganu di bawah Kerajaan PAS telah pun membentangkan rang undang2 Hudud.pada 2003. DAP pada masa itu sudahpun mengisytiharkan keluar dari Barisan Alternatif kerana bantahan terhadap PAS.

    Tetapi PAS telah kehilangan Terengganu dan hampir2 hilang Kelatan pada 2004.

    Dua buah negeri ini paling ramai mempunyai pengundi2 Melayu (lebih 90%) dan PAS dikenali sebagai parti yang mempunyai akar yang kukuh. Kehadiran DAP di kedua buah negeri ini bagaikan melukut di tepi gantang, datang tidak menambah, pergi nya tidak mengurang.

    Tetapi “kejayaan” PAS mengemuka dan meluluskan Undang2 di peringkat Dewan Undangan Negeri tidak dipandang sedikit pun oleh pengundi Melayu. Jasa sanggup mengorbankan DAP dalam Barisan Alternatif demi Hudud tidak di pandang walau sesen.

    Di Kelantan PAS cuma memenangi 24 kerusi manakala UMNO 21. Kalau dua sahaja ADUN PAS melompat, jatuhlah kerajaan PAS Kelantan.

    Di Terengganu, PAS kehilangan terus sebuah kerajaan.

    Mungkin ada sesetengah pihak kecewa kerana semakin sukar untuk membelasah DAP, namun saya sarankan agar satu analisis yang lebih mendalam dilakukan terhadap kesan konsep Negara Kebajikan pada penyokong tegarnya selain dari hanya membuat kenyataan ” PAS kewalahan memberi jawapan kepada penyokong-penyokong tegarnya…”

    Sebab saya rasa ianya tidak akan berlaku demikian. Sejarah sudah membuktikan.

    1. Woi ******* Nizam. Kepala butoh hanglah, PAS kalah di ‘Ganu dulu walaupun buat Hudud. Oghe Melayu bukan semuanya bodoh macam hang penjilat pungguk DAP. PAS kalah di ‘Ganu dulu bukan sebab ada hudud tetapi tak mandai merintah, setakat mandai-mandai kecek tu dan ni bolehlah tapi bab merintah ..zero!

      Cuba lihat Kelante dah cukup.22 tahun oghe tua bangka dok kerusi MB habuk pun tarak, Haprak semua. Malah bukan Kelante maju tapi mundur lagi sampai ayak pun tak leh nak minum. Cuba nengok Kedah, ada kemajuan tak?

      kalu nak tengok hebat mana pemerintahan PR cuba kilk link ini:

      http://www.statistics.gov.my/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=1300&Itemid=89&lang=en

      Jabatan Stat tak leh nak tipulah kalau tidak pelabur tak mali dan yang ada lali nanti. Cuba klik kat GDP per capita di link tu pas tu baru mai sini nak bagi komen. Hampas puna otak ko.

      Yang ko ingat DAP terror sangat cuba teropong 2009 sikit , tak hebat mana pun. Bukti bahawa growth figures di neghori macem PP itu is decided by extraneous factors. Dalam konteks PP disebabkan ia bukan resource rich dan trade dependent maka bila ekonomi dunia gawat, rundumlah dia. Bila ok kat US, Eropah dsbnya lonjatlah PP. Bukan pasai LGE tu cerdik, letak Ah Chong bongok pun, hasilnya sama janji dia tak kacau sistem.

      Economic framework PP dah gitu; reliant on electronics mace Intel, Agilent, Western Digital, Honeywell, Fairchild dsbnya. So bila demand untuk satu sektor mace itu jatuh, mampuh Cino2 kat penang. Ada faham, nate haram jadah?

      Balik kat komen haprak bahlol ko tu, tak usah pikiaq nak tibai DAP kerana dio tak do hebat mana pun. Cuma dio pandai buat kacau dan hina melayu dan Isleh.

      1. Wazir,

        Mu raso raso nize nih orghe kito keh?…jange jange psuedonym.

        I smell a rat….a big one..

    2. Bro Wazir al-Roslan, tak perlu naik minyak sebab komen dlm internet. Tak berbaloi.

      Saya cuba ringkas kan dari komen anda dan juga berdasarkan statistik yang diberikan (GDP growth by state, 2010)

      1.
      Kelantan dan Kedah di tempat tercorot dari segi pertumbuhan GDP disebabkan oleh PR tak pandai memerintah. Ok. Jelas.

      Selangor dah Pulau Pinang menduduki tempat teratas dalam kenaikan pertumbuhan GDP tak ada kena mengena dgn PR. Sebabnya ialah mereka tak kacau sistem. Seperti yang di katakan “letak Ah Chong bongok pun, hasilnya sama janji dia tak kacau sistem.”

      Kesimpulannya, apa yang buruk semuanya datang dari PR, apa yang baik tak ada kena mengena dgn PR malah letak “Ah Chong bongok” pun, hasil nya tetap sama.

      Saya serahkan pada pembaca utk menilai. Seperti apa yg pernah saya katakan, kita menilai berdasarkan ketaksuban masing2. Kalau sayang DAP, DAP lah malaikat turun dari langit. Kalau benci DAP, setiap nano inci DAP adalah buruk.

      2.
      Tapi yang menarik adalah pengakuan bahawa PAS kalah sebab tak pandai memerintah. Tiada kemajuan yang di buat oleh PAS dalam pemerintahan di Kelantan dan Terengganu.

      Ini membenarkan lagi dakwaan saya bahawa Hudud sebenarnya memainkan isu yang kecil berbanding sebab2 duniawi.

      Dalam posting di atas disebutkan “..bukan sebab ada hudud tetapi tak mandai merintah, setakat mandai-mandai kecek tu dan ni bolehlah tapi bab merintah..zero!”

      Begitu juga apabila PAS senada dgn UMNO dlm menghentam DAP. Presiden PAS pernah berkata Lim Kit Siang dan Karpal Singh adalah umpama ubat luput tarikh.

      Ia adalah satu penghinaan pada pemimpin DAP. Ubat luput tarikh bukan sahaja tidak boleh mengubati lagi tetapi akan membahayakan kesihatan jika di makan. Tempat ubat luput tarikh adalah satu- dalam tong sampah dan mesti di lupuskan dgn kadar segera.

      Tidak pernah ada kata2 yg manis di antara pemimpin PAS dan DAP semenjak DAP mengumumkan keluar dari Barisan Alternatif. Seolah-olah PAS dan DAP sudah berpatah arang sebab soal Hudud.

      Dengan begitu bermusuhan dengan DAP, PAS masih gagal mendapatkan undi Melayu. Malah undi Melayu semakin berkurangan. Kalah di Terengganu, kubu kuat PAS dan hampir2 kehilangan Kelantan.

      Ada yg memberikan alasan bahawa PAS tidak pandai memerintah. Ada juga pendapat mengatakan bahawa faktor “feel good” Pak Lah yang baru naik sebagai PM adalah punca nya.

      Apa2 pun sebab nya, ia tetap membuktikan bahawa isu hudud bukanlah satu faktor yg memainkan peranan penting.

      Faktor2 lain lebih penting dan diberikan tumpuan oleh rakyat. Isu bekerjasama dgn DAP yang dituduh sebagai anti Melayu juga tidak ada kesan. Bergaduh dan berpatah arang dengan DAP sambil bertikam lidah di dalam media pun tidak menambahkan undi Melayu, malah lebih mengurang pada 2004. Byk faktor lain yg lebih mempengaruhi undi Melayu.

      Jadi apakah betul akan ada “kewalahan PAS menerang pada penyokong2 nya”?

      Saya rasa tidak. Dalam soal ini, PAS tidah rugi apa pun dgn tidak memasukkan Hudud dalam agenda negara kebajikan.

      1. 1. Mula bicara, hang tidak layak panggil aku Bro mentahlahan hang sah balaci DAP! Oghe Isleh tak sokong demo kecuali hanya kapiak bertopeng Isleh dan Isleh bermuka kapiak, fehe-fehe sendiri ajelah Dalam Isleh, lebih afdhal bersama mereka yang mengucap kalimah walau selemah mana atau secompang mana Isleh mereka yang disokong dari berwalakan kapiak yang meme terang2 benci Isleh. Aku jelaskan satu hari nanti. Biar aku balas dulu telahan silap mung tu.

        2. Bila ko petik kata aku” letak Ah Chong ngok pun hasilnya sama janji dia tak kacau sistem, ko lupo dalam taksubmu kepada DAP untuk soal buat sistem. Ah, gamplang sudah jawapenyo sebab sistem diadakan BN kerana BN dok merintah berpuluh tahun sementara DAP dok melalak mace anjing gilo sebelum 2008.

        3. Bila hang kelentong pasai DAP dan PKR dok merintah Selangor dengan baik, hang dok merapu gilo. Kenapo aku kata gitu, kalau hang nengok statisitik dari link aku itu hang akan lihat duo2 rundum tahun 2009. kalau DAP baik sangat apasal rundum, hang tak leh jawab. Kan aku dah kata profail ekonomi keduo2 nogheri tu dah mantap, “trade dependent, industrial based manufacturing economies”. Bukae aku seorghe tahu mende ni, satu dunyo tahu. Ko gi baca sendiri (Sundram, 2003; Talib, 2008). Nak cabar aku, nah ngok tengok link ini:

        Click to access 251110_The%20State%20of%20Selangor.pdf

        atau PP

        http://www.igeorgetownpenang.com/features/810-turning-points-ups-and-downs-of-penangs-economy

        Nengok m/s 5 ngenai tax revenue, 2008 amacam, 2009 tu den tak nak katalah oi jang…….hahahaha Kalau hang pakai otak kurniaan Allah azaa wa jalla sikit, hang akan nampak implikasi apa aku ghoyak tapi hang tak ngerti atau buat2 tak ngerti mace balaci bahlol!

        4. Aku kato bagi oghe Melayu yang penting bab merintah pada mereka. Ko guna tu untuk kata samada hudud ada atau tak do dale Buku Kebajikan tak penting mano. Aku nak tanya hang bukankah hudud itu sebahagian aspek merintah yakni adanya Hudud itu nunjuk keupayaan merintah itu ada pada si pemerintah?. Aku nak ghoyak, Enakmen Hudud Pas Ganu ada buat 2002 tapi soalnya BERANI laksana ke tidok?Oghe Melayu cerdik nengok tu, bikin serupa kecek tak? Kalu sekadar dok cakap dok kecek, siapo2 boleh wat, buke tua bangko aje, yang muda pun boleh. nak buat enakmen atae kertae siapa pun boleh. Thambi muniandy pun boleh buat enakmen todi! Tapi soalnya sanggup jihad tak kalau serius nak laksana, ah…itu baru Isleh jati yang aku tabik…mengorbankan nyawa kerana Allah. Oghe Isleh Ganu pandai sikit, dio kato, “ok aku gi mung merintah, aku nak nengok ko bolehkah? Jawabnya tidak. 4 tahun kemudie kono tondanglah PAS, habis ceghita sebab bab basic pun tak leh atau tok sih sebab takut DAP, hahahahaha

        5.Cuba perghati hipokrit PAS…kalu kerana pasai jawatae MB di Perak sanggup guling atae jalae ikut arahae DAP. Kalau pasai nak monang PRU, sanggup demo kena gas, keno asid ikut kata balci DAP, Ambiga (kapiak koling pulak tu)…tapi sayae seribu sayae..bab hokum Allah, habuk batang hidung pun tak nampak. Nampak sangat hubbun dunya oghe PAS. Itu cuma hudud baru belum lagi bab akidah. Dalae buku Aqidah Muslim (terbitan GC Edar, 1989, m/s 88), Hadi Awae ada kato lebih kurae gini ‘ nisbatkan Allah azza wa jalla dengan mende lain, dengan Thagut, dengan khurafat, dengan apa jua kepercayaan lain termasuk Allah tu tigolah, empaelah wa nauzubillah bin zhaliq….itu semua SYIRIK.

        Tapi bilo Kristian termasuk DAPlah tu nak sende zat Allah, nak hina Kalimah Allah azza wa jalla, Hadi dan Nik Aziz tonggang langgang kata boleh..kato Yes!! Ok sekarang jawab mana akidah Hadi tu, Nik aziz tu..kat kepala lutut kot. Haprak punya bangsat!!

        akhirkata tahniah kpd blogger kerana menulie dalae BM. Saya mencarut oghe bodoh dungu aje mintak maaflah blogger sebab oghe bahlol mace ni nak hancur Isleh dan melayu untuk DAP dan perut dio aje, Nate sungguh!.

        Apapun mungkin blogger adae kenae ako zaman bertempur dalae PP dulu…hahahahahaha. Itu ceghito lamo!!

  3. X payah baca la PAS nak bagi tau apa pun. Parti yang menolak idea orang muda, menolak perpaduan Melayu, takut bila berdepan dengan pihak Evangelis DAP dan jadi kaldai tunggangan rakan2 Pakatan. .

    Apa bodoh seorang muslim nak sokong parti macam ni?

    Cakap banyak, habuk pun tarak.

    Black metalik disangka bulan,
    Mari kelik pangkah Barisan.

  4. Helen, love ur BM. Sementelah & kewalahan are new words for me.
    ________________________________________________________________________________________

    Thanks Sharifah. I actually prefer lisan to bertulis; I feel less awkward speaking than writing. — Helen

Comments are closed.