Posted in Hah!

You all reject 1Umno but demand 1School. Why?

Some of you claim that it’s hypocritical for the minority race parties to want to merge with Umno and make the BN ‘satu aliran’ (one stream) as long as the education system still remains segregated.

You want Satu Sekolah Untuk Semua for the sake of “national unity”.

Creating 1School entails placing SK at its core and absorbing students from SRJK (C) and SRJK (T).

As a natural result of the move above, Chinese schools and Tamil schools will cease to exist.

Now, about the BN as 1Party: Umno would naturally form the core. Those members to be absorbed would come from MCA and Gerakan, MIC, IPF and PPP … (I use an ellipsis here because I’m uncertain as to the reception by the other component parties).

But never mind. This is an academic/conceptual exercise.

We proceed: After the integration, MCA & Co. would cease to exist. The 1BN might conceivably be called the United Malaysian National Organization as per Datuk Onn’s vision.

Hence in parallel, Umno = SK, MCA/friends = SRJK (C) and MIC/friends = SRJK (T).

Not too long ago, the BN cut a deal with Hindraf. Tengku Adnan as the BN sec-gen signed the Blueprint MoU.

Hypothetically speaking, if the BN (read: Umno) can horse trade with Hindraf, surely it can do the same with its own components.

For the sake of argument, let’s envision the merger of BN going hand-in-hand with the merger of schools.

This can be done through an amendment to the Education Act.

Umno has the numbers to pull it off if the party is backed up by the BN components.

Let’s just say that the ‘Chinese’, ‘Chinese-based’, ‘Indian’ and ‘Indian-based’ BN parties all agree to 1School as part of a quid pro quo, and these parties are willing to lend a veneer of communal endorsement to legitimize the development.

So the grand plan outlined above is leadership by example, with the older Malaysians showing the way for the young to intergrate. Fathers teaching sons the path of “national unity”. No more communalism in governance and no more communalism in the schools (on paper, lah).

I’ve sketched a proposal in theory to explore what arguments are being put forward by the various camps. Basically it’s to draw out a frank discussion on the two symmetrical subjects.

What I really want to know is why the proponents who are so vehemently for the idea of 1School are at the same time equally vehement against the idea of 1BN. Please consider this my “fact-finding mission”.

Anyone care to enlighten me with your views? Thank you.

Author:

I have no Faceook or Twitter.

119 thoughts on “You all reject 1Umno but demand 1School. Why?

  1. Betol Helen, “mereka” mahu malaysian malaysia tetapi masih mahukan sekolah vernakular… sy boleh sokong malaysian malaysia, tetapi tak boleh sokong sekolah vernakular… saya ada tulis hal ini sila lihat disini klik.

    1. Okay. Matrojak pada masa yang sama sanggup membuat persetujuan (deal) 1Umno juga? Digabungkan sekolah / parti serentak.

          1. Pada saya, Malaysian Malaysia is the ultimate aim. Melayu pun hendak ini kecuali PAS yang hendakkan ketuanan Muslim a la PAS.

            Bila melayu ready? Bila kita naik kapalterbang pergi melancong overseas orang melayu 60% cina 30%. Bila beli rumah sederhana mahal di Kuala Lumpur 60% melayu 30% cina. Bila high paying jobs di private sectors sama – sama dapat. True di GLCs top leadership ramai melayu tapi cina control middle management en-masse- Maybank, CIMB etc. Private sectors tak payah cakap la.

            Perbezaan jurang kekayaan melampau ni kat negara mana-mana pun isu. Melayu tak kisah ni. Sikit-sikit kita usaha sama ratakan.

            Cuma bila cina dap wants Malaysian Malaysia, it is a bit mischievous. Ia bukan ikhlas. Ia adalah cubaan untuk menindas orang melayu dari segi politik juga. Ekonomi dibolot, politik pun hendak dibolot – hence lagu anak kecil main api.

            Sekolah agama ke, sekolah cina ke, sekolah india ke. Who cares? Tapi to get back at chinese who wants Malaysian Malaysia dalam bidang politik juga, the easy target is sekolah cina.

  2. Siapa yang nak ‘1School’?
    Siapa yang nak ‘1BN’?
    Adakah dari kumpulan yang sama?

    Apa nak dihairankan jika orang UMNO hendakkan 1School tetapi belum lagi mahu terima 1BN. Puak Pakatan yang kononnya berjuang untuk keadilan tetapi tidak pernah hormat kepada keadilan untuk orang lain.

    Kita mulakan dari sekolah dulu! Itu batu asas untuk keharmonian rakyat masa depan.

    Terlalu sukar untuk saya bayangkan politik boleh menyatupadukan berbagai kaum di Malaysia. Lihat sajalah DAP dan PKR yang kononnya terbuka untuk semua kaum. Di mana demokrasi dan di mana keadilannya?

    1. (i) re: “Siapa yang nak ‘1School’? Siapa yang nak ‘1BN’? Adakah dari kumpulan yang sama?”

      Hendak menyepadukan dari segi konsep. Contohnya penyokong DAP nak (a) perpaduan Bangsa Malaysia. Yang golongan lain tetapi bukan menggelar diri mereka Malaysian Firsters pula nak (b) bahasa kebangsaan dimartabatkan dan dijadikan lingua franca penghubungtara kaum.

      Pelaksanaan (a) akan mendorong kepada pencapaian (b). Maka (a) dan (b) merupakan dua buah ide yang sebati.

      Namun kumpulan yang mendokong gerakan (a) dan gerakan (b) kedua-duanya bukan golongan yang sama mahupun bertindih. Jadi bagaimana untuk menjayakan konsep (a) sekiranya (b) ditolak.

      (ii) re: “Apa nak dihairankan jika orang UMNO hendakkan 1School tetapi belum lagi mahu terima 1BN.”

      Apakata kalau ibubapa yang anak-anak mereka sanggup menerima 1School tetapi mahu keikhlasan dipamerkan menerusi penerimaan serentak 1BN (1Umno).

      (iii) re: “Kita mulakan dari sekolah dulu! Itu batu asas untuk keharmonian rakyat masa depan.”

      Kita boleh mulakan dengan orang dewasa dahulu yang sudah banyak makan garam serta sekian lama terdedah kepada pergaulan bersama di bawah bumbung BN. Lagipun BN adalah batu asas perpaduan negara – slogan kempen pilihanraya – bukan?

      (iv) re: “Terlalu sukar untuk saya bayangkan politik boleh menyatupadukan berbagai kaum di Malaysia.”

      Mungkin terlalu sukar juga untuk para ibubapa Cina/India bayangkan sekolah boleh menyatupadukan berbagai kaum di Malaysia.

      1. Perlu kita ingat apa yang dah terjadi dengan tsunami Cina pada PRU13. Sifat syak wasangka dan berdendam tidak akan mudah dikikiskan begitu saja. Jika kaum lain ingin menunjukkan mereka juga rakyat Malaysia, ikhlas dan jujur untuk hidup dalam harmoni, mereka sepatutnya menyekolahkan anak-anak mereka mengikut aliran kebangsaan. Biar anak-anak belajar dan bermain bersama. Ibu bapa pula berpadu dalam PIBG.

        Tetapi kaum Cina lebih suka mengasingkan diri mereka mengikut kaum, berintegrasi dengan bangsa asing hanya atas sebab-sebab yang menguntungkan mereka saja. Mereka tidak kenal dan faham akan adat resam, budaya, malah agama yang dianuti oleh majoriti rakyat di negara ini. Sebab itulah mereka tidak tahu menghormati kaum lain. Bagaimana kita hendak mengajar semua itu kalau tidak dari bangku sekolah.

        Di zaman saya bersekolah dulu memang tidak jadi masalah untuk berkawan dengan Cina dan India kerana ada SMJK yang gunakan Bahasa Inggeris sebagai perantara. Tetapi bila hanya ada SMK, masyarakat Cina sudah berduyun-duyun hantarkan anak mereka ke SMJK(C). Peluang berintefrasi dengan anak Melayu cukup tipis. Hanya bersentuh bahu di supermarket. Bagaimana hendak hidup dengan aman damai jika tidak pernah berintegrasi?

        Melayu cukup tolerate dengan kehadiran Cina, melayan dengan cukup baik sebagaimana adat Melayu menyambut tetamu. Jika tetamu juga pandai ambil hati, ikhlas dan hormat kepada tuan rumah, tidak hairan jika suatu hari tuan rumah akan berkata ‘buatlah macam rumah sendiri’. Tapi jangan sampai hingga tuan rumah mahu dihalau dari rumahnya sendiri!

        1. re: “mereka sepatutnya menyekolahkan anak-anak mereka mengikut aliran kebangsaan. Biar anak-anak belajar dan bermain bersama. Ibu bapa pula berpadu dalam PIBG.”

          Akan tetapi sifat syak wasangka dan berdendam tidak akan mudah dikikiskan begitu saja.

          re: “Mereka tidak kenal dan faham akan adat resam, budaya, malah agama yang dianuti oleh majoriti rakyat di negara ini.”

          Saya rasa kalau ibubapa Melayu pun mereka akan berasa was-was anak mereka terdedah kepada agama Kristian sekiranya menuntut di sekolah mubaligh, Ibubapa Cina takut untuk meletakkan anak di SK atas alasan yang sama.

          re: “Bagaimana hendak hidup dengan aman damai jika tidak pernah berintegrasi?”

          Berintegrasi dalam 1BN lah. Lagipun selama ini BN cukup bijaksana dalam menjaga keamanan. Kecuali 13 Mei, mujurlah persengketaan kaum yang serius dapat dielakkan. Malangnya jasa BN dalam hal ini kurang dihargai.

          re: “Melayu cukup tolerate dengan kehadiran Cina, melayan dengan cukup baik sebagaimana adat Melayu menyambut tetamu. Jika tetamu juga pandai ambil hati, ikhlas dan hormat kepada tuan rumah, tidak hairan jika suatu hari tuan rumah akan berkata ‘buatlah macam rumah sendiri’.”

          Saya setuju tetapi saya dalam lingkungan 10 peratus. Mebbe the gomen can have a project to clone us the 10-percenters?

  3. Helen,

    Malaysia Malaysia konsep DAP adalah Malaysian Malaysia terpilih bukan menyeluruh.

    bukan hanya sekolah, dewan perniagaan pun kena disatukan, persatuan pekilang-pekilang pun, persatuan penanam sayur, persatuan penternak ayam semuanya perlu diintergrasikan…..

    boleh ke?

    1. Takpe lah. Buat masa ini kita hadkan diskusi kepada Parti dan Sekolah memandangkan kedua-dua cadangan ini sudahpun dilontarkan serta menjadi tajuk perbincangan.

  4. Sekolah Kebangsaan bukanlah Sekolah Melayu mahupun Sekolah Agama Islam – Sekolah Kebangsaan, seperti namanya, ialah sekolah untuk semua bangsa diMalaysia dimana bahasa pengantarnya ialah Bahasa Malaysia dan “syllabus”nya diolah untuk Malaysia yang antara lain, sepatutnya, mengutamakan integrasi nasional dan perpaduan kaum. Walaupun bertujuan untuk memupuk semangat kebangsaan, Sekolah Kebangsaan tidak pernah bertujuan untuk menghapuskan “bangsa-bangsa” yang ada diMalaysia ini – setahu sayalah.

    Oleh itu, mengapa perlu parti-parti politik yang mewakili pelbagai bangsa-bangsa diMalaysia dimansuhkan? Jika MCA nak bergabong dengan Gerakan, dipersilakan. Begitu juga sekiranya MIC dan PPP hendak bergabung – dipersilakan. Tetapi, mengapa perlu dilibatkan UMNO?

    Malaysia ialah unik … Banyak yang baik tetapi banyak juga yang pelik – inilah yang buat Malaysia istimewa dan mengapa perlu diubah ciri-ciri unik Malaysia ini? Biarlah kita terus unik.

    Sekira ada yang hendak menjadikan Malaysia seperti Singapura, atau Britain, atau Australia, atau Amerika Syarikat – saya rasa mereka ini lebih baik menjadi warganegara negara-negara tersebut

    1. Ya lah ,) hasratkan perkembangan holistik pada semua aras termasuk politik dan pendidikan sekaligus — one big happy Malaysian family ala iklan Yasmin Ahmad.

      Umno diberikan peranan parti kebangsaan untuk semua bangsa di Malaysia dan sukatan ‘pelajaran’nya diolah untuk Malaysia yang antara lain, sepatutnya, mengutamakan integrasi nasional, semangat kebangsaan dan perpaduan kaum.

      MCA bergabung dengan Gerakan, lepas tu MIC bergabung dengan PPP, lepas tu semua bergabung dengan Umno. Satu Sekolah Untuk Semua. Satu Parti Politik Untuk Semua. Semua duduk di bawah satu bumbung. Belajar bersama-sama, menerajui negara bersama-sama. Kanak-kanak berintegrasi. Ibubapa mereka pun berintegrasi. Seluruh negara berintegrasi. Holistik.

      re: “Malaysia ialah unik … Banyak yang baik tetapi banyak juga yang pelik – inilah yang buat Malaysia istimewa dan mengapa perlu diubah ciri-ciri unik Malaysia ini? Biarlah kita terus unik.”

      Mengapa perlu diubah ciri-ciri unik Malaysia ini? Biarlah kita terus unik dengan sistem sekolah vernakular.

      1. “Mengapa perlu diubah ciri-ciri unik Malaysia ini? Biarlah kita terus unik dengan sistem sekolah vernakular.”

        Sebab Sekolah Vernakular Haram dan Melayu tutup sebelah mata sebab toleransi dan tidak apa attitude yang tebal. Prof Shad Faruqi komen kat bawah ni pasal Sekolah Vernakular yang sememangnya atas ehsan orang-orang Melayu atas sebab diatas yang sememangnya sudah banyak merugikan orang Melayu sendiri kerana melahirkan golongan pelajar yang macam kat Taiwan yang terbalikkan bendera Jalur Gemilang dengan alumni Tsai Ming Liang yang tidak tahu BM dan NameWee yang tidak tahu adab!

        “The fact that you have in this country Chinese and Tamil schools too is remarkable. The Chinese and Tamil schools are actually not protected under the constitution. The constitution only permits the right to learn the language but doesn’t give you the right to learn in the language. There’s a difference.”

        Adil dalam Islam ialah meletakkan hak pada tempatnya. Contohnya kalau tiba-tiba saya masuk rumah towkey YTL dan kata saya berhak ke atas rumah ini sebab didirikan atas tanah datuk nenek moyang keturunan saya dulu (macam Kiram kat Sabah dan Yahudi kat Palestin) tentulah tidak adil.

        Kalau Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan kata tidak boleh masakan kita kata boleh dan patut diteruskan?

        Mana boleh macam tu Helen. Itu tidak adil. Satu Sekolah untuk semua macam Anas Zubedy cakap, macam Mukhriz cakap, macam Kay Kim cakap. Kemudahan sama untuk semua. Cikgu-cikgu pun sama untuk semua. Dana peruntukkan pun lebih kurang sama (ini tentulah kena ikut keperluan). Kan senang. Ini kalau berbahasa pun lemah, macam mana nak berbahas dan bertukar-tukar pendapat cara sihat.

        Awak lainlah Helen. Awak minoriti dalam minoriti (the less than 10% of the 30% of the total population).

        As for 1BN saya, setuju kena sekufu. Saya secara peribadi tidak ada masalah sebab saya lihat UMNO sememangnya multi ras. Cuma UMNO yang suka berlagak biksu dalam perkara ini. Tetapi jangan lah bergabung dengan sampah. Orang berpenyakit kusta takkan kita nak duduk serumah sebab ianya senang berjangkit. Perubatan moden pun praktik pengasingan!

        1. Perkara 152 menyebut BM bahasa yang harus dipakai bagi kegunaan rasmi.

          Maaf, rujukan saya dalam BI: “In this Article, “official purpose” means any purpose of the Government, whether Federal or State, and includes any purposed of a public authority”.

          Adakah bahasa pengantar di sekolah dianggap sebagai satu bentuk “”official purpose”?

          Sila tolong bagi rujukan/pautan (lepas tu boleh kita sambung perbincangan).

          1. Why must selected schools teach Mandarin and Tamil? Why can’t any school teach Mandarin and Tamil… and Japanese, Hindi, Arabic etc.

            Do you know in China CCTV is broadcast in French and German and it is free for all to watch? (Here we get in English and Mandarin.) This is how China wants to progress. Learn as much you can.

            Here, it is learn as much your mother wants you to only. The “race” educationists argue that Mandarin is global. Next question. Why Tamil? Isn’t Hindi more a global language? Actually we don’t care about facing globalization but being more race ecentric. In short Malaysian go to school so that they can be more racist.

          2. Helen,

            Tak silap saya, dalam kes Merdeka U vs Gov of Malaysia, hakim terlibat menganggap MU sebagai sebuah “public authority”. Maka dalam kes tersebut penggunaan bahasa cina sebagai bahasa pengantar adalah sejenis violation pada akta dimana bahasa yang sepatutnya dalam konteks “official purpose” ialah BM.

      2. “Biarlah kita terus unik dengan sekolah vernakular”

        Pada hemat saya, konsep sekolah vernakular diMalaysia ini bukan sahaja ketinggalan zaman malah memudaratkan negara.

        Berkenaan memudaratkan negara, ada banyak “isu” yang boleh diketengahkan tapi bagi saya, satu isu pun cukup, iaitu isu jurang perkauman – telah terbukti ada jurang diantara kaum dimana aspirasi dua kaum utama diMalaysia masa kini adalah bercanggah dan ini menyebabkan isu perkauman dimainkan pada PRU13 meskipun negara telah merdeka lebih 55 tahun – tidak perlu dibahas pihak mana yang betul atau lebih baik kerana yang pentingnya, isu perkauman kini telah dimain semula diarena politik kebangsaan secara tidak sihat seolah-olah ada pihak yang ingin menduga “tahap kesabaran” pihak yang satu lagi seperti peristiwa 13 Mei tiada memberi sebarang pengajaran langsung.

        Berkenaan ketinggalan zaman, sememangnya sekolah vernakular mula diadakan dizaman British kerana orang Cina diMalaya pada masa itu ialah kaum pendatang yang memang berhasrat untuk pulang ke negara asal mereka, iaitu Negara China, kerana mereka sememangnya rakyat Negara China. Dengan ehsan Raja-Raja Melayu sempena kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1957, maka kaum-kaum pendatang ini telah diberi kewarganaan … dan apabila Negara China sendiri pun telah mengaku bahawa Rakyat Malaysia Berbansa Cina bukan lagi “rakyat” Negara China maka secara “automatik” tiada lagi keperluan untuk kaum Cina rakyat Persekutuan Tanah Melayu / Malaysia untuk “pulang” ke Negara China dan oleh itu sekolah-sekolah vernakular bahasa Mandarin diMalaysia telah hilang fungsi utama kewujudannya (raison d’etre) iaitu menyediakan anak-anak pendatang Cina untuk pulang kenegara asal iaitu Negara Cina.

        Tidak dinafikan terdapat banyak faedah sekiranya Rakyat Malaysia Berbangsa Cina dapat menguasai bahasa-bahasa Cina seperti Mandarin, Kantonis, Hokkien, Fu Chow dan Teow Chew dengan fasih tetapi tahap kefasihan ini tidak memerlukan kewujudan sekolah vernakular bahasa Cina tetapi memadai bahasa-bahasa “ibunda” ini diajar diSekolah-sekolah Kebangsaan sebagai matapelajaran bahasa “ibunda pilihan” … Mengapa pilihan? Kerana kemajmukan Rakyat Malaysia dimana lazimnya terdapat kahwin campur, contohnya India-Cina (seperti YB Hanah Yeo), dimana anak tersebut terpaksa memilih samada ingin belajar bahasa “ibunda” bapanya atau ibunya … Atau mungkin juga ada keluarga Melayu yang inginkan anak mereka mempelajari bahasa Cina sebagai bahasa “ibunda”

        Yang terbaik, samada sekolah-sekolah vernakular terus kekal atau tidak, pembelajaran bahasa-bahasa “ibunda” ini haruslah diterapkan diSekolah-sekolah Kebangsaan – sebagai contoh, selain dari Bahasa Malaysia dan Inggeris, setiap murid diwajibkan memilih salah satu dari bahasa berikut, samada Mandarin, Tamil, Iban, Kadazandusun atau Arab sebagai bahasa “ibunda pilihan” dimana pembelajaran akan merangkumi kedua-dua bahasa (termasuk sastera) dan juga budaya yang berkaitan dengan bangsa/bahasa tersebut.

        Sekiranya perlu, secara berperingkat, boleh juga diadakan opsyen Bahasa Hindi untuk Kaum Sikh dan sebagainya – barulah adil kepada semua pecahan-kecil kaum-kaum diMalaysia ini

        Kesimpulannya, konsep pembelajaran dalam bahasa verbakular secara dipraktik diMalaysia ini ternyata ketinggalan zaman dan gagal dalam mencapai intigrasi nasional dan perlu dirombak secepat mungkin …

        1. “MCA bergabung dengan Gerakan, lepas tu MIC bergabung dengan PPP, lepas tu semua bergabung dengan Umno. Satu Sekolah Untuk Semua. Satu Parti Politik Untuk Semua. Semua duduk di bawah satu bumbung. Belajar bersama-sama, menerajui negara bersama-sama. Kanak-kanak berintegrasi. Ibubapa mereka pun berintegrasi. Seluruh negara berintegrasi. Holistik.”

          Ini satu situasi “ideal” tetapi penggabungan politik secara pukal bagi saya tidak dapat dilaksanakan buat masa ini di Malaysia. Contoh masa kini berikutan PRU13 ada tiga – Pertama : Kegagalan dua “parti pelbagai bangsa” komponen BN (Gerakan & PPP) mencerminkan penolakan rakyat kepada konsep “parti pelbagai bangsa” untuk BN.

          Kedua : Kejayaan DAP diPRU13 adalah disebabkan “coming out of the closet” DAP sebagai parti ultra-Cina sekaligus meninggalkan terus konsep “parti pelbagai bangsa” berdasarkan (1) majoriti kempen DAP dikendalikan dalam bahasa lain selain Bahasa Malaysia, (2) banyak kejadian anti-Melayu dan/atau anti-persekutuan dilakukan oleh ahli dan penyokong DAP sebelum dan selepas PRU13 (rujuk blog TDM yang menyatakan ramai Melayu mengundi BN bukan kerana suka UMNO tetapi kerana tidak percaya pada DAP), dan (3) keengganan DAP bertanding dikawasan majoriti Melayu

          Ketiga : Pengundian kaum Cina secara pukal menolak BN … faktor ini telah dibahas diblog ini secara mendalam jadi tidak perlu saya menulis lebih panjang mengenainya

          Mengambilkira tiga perkara diatas, jelas Malaysia masih belum boleh menerima “parti pelbagai bangsa” – jelas ide ini sengaja disemai oleh LGE / DAP semata-mata untuk menjatuhkan BN … Semata-mata Gimik Politik !!!

          1. re: “Ini satu situasi “ideal” tetapi penggabungan politik secara pukal bagi saya tidak dapat dilaksanakan buat masa ini di Malaysia.”

            Bagi saya, 1Sekolah pun tidak wajar dilaksanakan buat masa ini di Malaysia dengan mengambilkira realiti sosiopolitik semasa.

            1. Saya faham apa maksud Helen re realiti sosiopitik semasa. Mungkin lebih sesuai jika Sekolah Jenis Kebangsaan diteruskan buat masa terdekat ini dah Sekolah Kebangsaan ditingkatkan, diantara lain, memasukkan matapelajaran-matapelajaran berkenaan bahasa ibunda “pilihan” seperti yang saya bentangkan diatas …

  5. Helen, why would we agree to bergabung dengan MCA who is a razor sharp gunting dalam lipatan, dengan Gerakan who is on its deathbed & noisily gulping its last breath. All these parties & MIC are rejected even by their own party members. Kalau nak bergabung, its only fair that we get bride/groom yang masih attractive & can add value to the gabungan. Kalau bergabung dengan orang nazak, you end up taking care of them.

    1. I was typing a reply to you halfway and I lost all that I’d typed.

      I’ll get back to you shortly.

    2. re: “Helen, why would we agree to bergabung dengan MCA who is a razor sharp gunting dalam lipatan”

      Hahaha, “keep your friends close and your enemies closer” (Machiavelli).

      re: “Gerakan who is on its deathbed & noisily gulping its last breath”

      I really have to agree with you about Gerakan! And still they’re so sombong.

      re: “Kalau nak bergabung, its only fair that we get bride/groom yang masih attractive & can add value to the gabungan.”

      :D

      Consideration that the bride/groom mesti ayu dan menawan tu dah masuk bab meminang.

      We’re still at the stage of evaluating whether having 1Umno is a good idea or not. This is equivalent to asking the si teruna and anak dara sama ada sudah sedia atau tidak untuk berkahwin. Kalau ada minat untuk berkahwin, bolehlah orang tua dema merisik.

      re: “Kalau bergabung dengan orang nazak, you end up taking care of them.”

      Looking at the yucky MCA senior line-up, I’m afraid that you’re right.

      But not all is lost. Some of the Gerakan mid-level pollies are not too bad. I like Tan Keng Liang’s fighting spirit. (He’s the one that Hannah Yoeh called “low class politician”.)

      Beyond the idea of allowing MCA and friends to merge with Umno is that opening the BN door will/may attract other Chinese who are presently neither MCA nor Gerakan.

      As one example, Wee Choo Keong which many readers of this blog seem to like. There are 7.5 million Chinese in the population.

      1Umno being multiracial will also provide breathing space for the Umno types like Saifuddin Abdullah who will fare better in such an expanded entity. The centre will be more moderate.

        1. Now I know why he sooo low class. He’s in the different classroom… so what to do…. you low class lah hahaha

          :D sarah

  6. Apa yang kau merepek ni Helen ? Apa kaitan satu sekolah dengan satu parti politik ? Kalau macam tu pembangkang dengan kerajaan bergabung sekalilah jadi satu parti politik. Baru betul!

    Sekolah jenis-jenis perkauman nak buat boleh tapi SWASTA/PERSENDIRIAN tanpa bantuan kerajaan sebab TIDAK termaktub dalam PERLEMBAGAAN.

    Baca sejarah! Siapa masih nak sekolah jenis-jenis sebab nak balik negara ASAL.

    Tak ada kaitanlah Helen oi!

    1. Rasa-rasanya konsep (perpaduan) selari kot bagi kedua-dua situasi.

      BN dituduh rasis kerana terdiri daripada parti-parti berasaskan kaum.

      Dong Zong dituduh rasis kerana mengelolakan sekolah yang khusus bagi satu kaum (walaupun ia tidak eksklusif ataupun terhad kepada penuntut Tionghua sahaja).

      Di SRJK (T) memang pelajar-pelajarnya terdiri daripada satu kaum sahaja.

      Untuk mengikis dakwaan “rasisme” (yang selalu dilemparkan terhadap BN oleh pembangkang), ada pihak yang mengesyorkan agar BN ubah menjadi satu entiti.

      Untuk mengikis dakwaan kilang atau incubator “rasisme” (yang selalu dilemparkan terhadap sekolah Cina), ada pihak yang mengesyorkan agar SRJK (C) dimansuhkan seraya sistem pendidikan ditukar menjadi satu identiti juga.

      Baik kita menyelam sambil minum air, dan dilaksanakan pembaikpulihan kedua-dua situasi dengan serentak.

      1. BN adalah gabungan parti-parti politik pelbagai bangsa macam mana pula dituduh rasis ?

        Sekolah perkauman jenis-jenis pula disediakan untuk kaum pendatang yang mahu pulang ke negara asal mereka.

        Tiada kena mengena.

        1. re: “BN adalah gabungan parti-parti politik pelbagai bangsa macam mana pula dituduh rasis ?”

          Sejak bila Dapster memanjangkan hujah-hujah yang masuk akal? Apapun, polikus evangelis parti tersebut sering memekik lolong semua benda adalah “rasis!” dan ramai penyokong pembangkang yang termakan dakyah mereka.

          Sebab tulah Tun Daim boleh merintih: “Kurang daripada 50% pemilih kaum India telah mengundi BN” (blog AKJ — sini).

          re: “Sekolah perkauman jenis-jenis pula disediakan untuk kaum pendatang yang mahu pulang ke negara asal mereka. / Tiada kena mengena.”

          Kalau tidak ada kena-mengena dengan usaha memupuk perpaduan, biar kedua-dua Umno dan sekolah vernakular jangan diusik supaya mereka dibubarkan.

  7. Kalau nak buat 1BN, ia perlu dilakukan serentak dengan 1Sekolah.

    Tidak boleh buat 1BN dahulu, selepas itu barulah bincang nak buat 1Sekolah.

    Ini bagi mengelakkan ada pihak terpedaya seperti selepas buat 1BN, tak nak buat 1Sekolah pula.

    1. :) Sekadar meninjau pendapat.

      Kalau Azlan okay dengan dengan ide 1Umno, maka boleh dipujuk agar para ibubapa menyambut baik ide 1Sekolah. Buat serentak.

      Asalkan Azlan tak ada apa-apa bantahan ataupun kurang menyenangi ide perkongsian politik dengan duduk sebangku.

  8. Pembahasan 1 Parti dan 1 Sekolah nampak nya mempertengahkan pendapat masing2. Perbedzaan demikian adalah didorongkan oleh faktur ketiadaan persefahaman mengenai isu national yang penting ini dari sudut pembangunan bangsa dan negara.

    Pada pendapat saya segala critikan itu harus diseragam sebagai satu platform untuk menyatupadukan semua Rakyat Malaysia yang berbeza bangsa dan agama. Saya yakin bahawa terdapat dua kumpulan Rakyat yang berbeza pendapat. Satu kumpulan pendapat yang ekstremis dan yang satu lagi moderate atau kesederhanaan berpaksi kepada kematangan umur, peringkat sosial dan taraf intelekual dan akademia. Dalam soal penyatuan politik, kematangan (political maturity) harus ada dan tidak boleh ditolak ansur. Hanya dengan kematangan politik yang moderate dan sihat, baharu kita dapat membina satu minda politik yang menyeluruh untuk kepentingan dan kesejahteraan bangsa dan negara.

    Dalam soal menyeragamkan pendidikan bagi Rakyat yang berbedza kaum, kita harus berani menolak pemikiran yang ekstremis dan sempit berlandasan kepada integrasi bangsa nasional. Kita tidak perlu mengadakan 1 Sekolah untuk satu bangsa atau sekolah vernakular Melayu, Cina, Tamil dsb sekiranya mereka juga menuntut daripada Kerajaan. Kita hanya memerlukan 1 Aliran Sekolah untuk semua keturunan bangsa dan agama berpaksi kepada perundangan yang termaktub di dalam Perlembagaan. Negara2 ASEAN contoh nya di Singapura, Thailand dan Indonesia tidak mempunyai 1Sekolah untuk satu suku kaum yang berbeza bangsa dan agama. Rakyat di negara2 yang dimaksudkan tidak memerontak pun untuk menimbulkan keadaan huru hara negara!

  9. What’s the point of having 1School when parents will still tell their children at home that they should mix with the “right” kind of friends? At the crux of it, the problem lies with the adults who raise their children the “right” way by indoctrinating impressionable kids with stereotypes no?

    Let’s be honest. The Chinese will probably stick to their kind & thumb their noses at others if they’re not already enrolled in private schools. The Malays & Indians tend to stick to the same race too. There are exceptions of course but the fact they’re called “exceptions” proves there is a deep seated problem with racial integration in the country.

    As for opposition to 1BN, most probably have plenty to lose politically if it comes to fruition. Or possibly there is deep rooted fear that UMNO (read: Malay) political clout will be diluted by the merger. Especially since UMNO will have to pick up the slack caused by MCA, Gerakan, PPP & SUPP. You obviously can’t have a supreme council comprising of say 30 persons from each absorbed component party, can you?

    1. They can run a trimmer ship. There are some members of the Umno supreme council who shouldn’t and needn’t be sitting there.

      The new BN bridge will be like Star Trek, hahaha.

              1. Ibrahim Ali probably fits the bill better. He has a wider, fuller face whereas Zul Noordin is slimmer.

                Here are 2 links for comparison:

                https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSnhm99VtZCiWFAFTgCtJ3BxE_3jdOAaBDnuYhhEXkKdyjmCR5YYj6EnEhh

                https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTGiY3JeR30gc5MSp6iCfSbID4yK2qUiRmndutR8QPlYowkTIwryt3n16vA

                I could see a little resemblance between the two. Thus I nominate Ibrahim Ali as the Klingon on board. It would be interesting to see how the Chinese fit on board.

  10. What’s the point of having 1School when parents will still tell their children at home that they should mix with the “right” kind of friends? At the crux of it, the problem lies with the adults who raise their children the “right” way by indoctrinating impressionable kids with stereotypes no?

    Let’s be honest. The Chinese will probably stick to their kind & thumb their noses at others if they’re not already enrolled in private schools. The Malays & Indians tend to stick to the same race too. There are exceptions of course but the fact they’re called “exceptions” proves there is a deep seated problem with racial integration in the country.

    As for opposition to 1BN, most probably have plenty to lose politically if it comes to fruition. Or possibly there is deep rooted fear that UMNO (read: Malay) political clout will be diluted by the merger. Especially since UMNO will have to pick up the slack caused by MCA, Gerakan, PPP & SUPP. You obviously can’t have a supreme council comprising of say 30 persons from each absorbed component party can you?

    Personally I think 1BN is realistically unfeasible for the foreseeable future. The only way I could see it happen will be BN losing the GE & UMNO suffering catastrophic losses which leaves the component parties at a more or less even footing.

    Maybe if that happens, the phoenix indeed rises from the ashes. As for the Chinese component parties though, the phoenix will need Jesus to raise it from the dead, like Lazarus. They need a miracle, even a major surgery is insufficient to save it.

    1. re: “Personally I think 1BN is realistically unfeasible for the foreseeable future.”

      Personally I think 1School is realistically unfeasible for the foreseeable future. The SRJK (C) system is functioning. So the Chinese parents will say: “If it ain’t broke, why fix it?”

      Like Umno. The party is stable. The Malay party members will say the same, “If it ain’t broke, why fix it?”

      1. Aahhh, but 1School can be enforced with the right political will, with careful planning. It is after all, allowed constitutionally.

    2. So, is it gonna be 1BN or 1UMNO ? I think both are different thing. It’s gonna be a lot of headache either way. For a start, what logo/ flag they’re going to use after absorbing MCA et al? Dacing or Sang Saka Bangsa? What official party song to use? Lagu Barisan Nasional or Bersatu, Bersetia, Berkhidmat (UMNO song)?

      1. I think 1Umno better. Then there will not arise any question of dissolving Umno but only of opening the party door.

        After all, Umno already has serani, Siam, pribumi, Arab and mamak. It’s already multi-racial.

        Only the Chinese and non-Muslim Indians are being kept out. So might as well both sides just be more honest about their ingrained prejudices.

          1. Cakap ngan Guan Eng .. pretend je masuk Islam, boleh la masuk UMNO. PAS ok pulak, tak diserang.

  11. 1. one is about politics (ie power) unification and the other about (race unification) education.

    2. if the people felt (majority) thinks that 1sekolah is good and 1BN is not good, then that is the difference.

    3. unless somebody managed to put the perception the other way, else, I go for 1sekolah and not 1BN.

    1. You will not be able to get 1School without tremendous political will.

      For the political will to materialize, the purpose of nation-building will have to be congruent, i.e. BN truly believes in its nation-building role.

      The DAP talks too much about patriotism but its actions are incongruent with the ideology/hype it peddles.

      Aspan Alias has a good write-up. Pls read him to understand what I’m trying to say about the DAP subterfuge.

      http://aspanaliasnet.blogspot.com.au/2013/06/isu-perkauman-belum-ada-pihak-yang.html

  12. oh btw. the objective of UMNO is to put malay into power.
    the objective of chinese school or tamil school is to what?

  13. This is originally a MalayLand. So what’s wrong with being a Malay and has supremacy on it.

    Some of my school friends who are Chinese openly express hatred to UMNO (which they and most people translate as Malay) and share the ultimate goal to oust the BN component party from Malaysian political supremacy. I know they are not racists if they are still as they were 30-40 years ago when all of us were colourblind. UMNO is supported by 95% of Malays and that to some people is being racist, unlike 95% Chinese who support DAP, which does not carry the word Chinese in it. I want to be realistic. I mean races are races. You go to other countries you see other races. You’ll find Spaniards in Spain, Italians in Italy, Frenchmen in France, Japanese in Japan, Dutch in Netherlands, Koreans in Korea, Pakistani in Pakistan, Arabs in Saudi Arabia, and so on. So what’s wrong being a Malay, an Indian or Chinese in Malaysia since we were born and belong to these ethnicity? And what’s wrong if we look into the welfare and well being of our family, community and race? It’s only wrong if we hate each other. Allah create Man in multiple races to mingle/socialise but not to fight with each other.

    Chinese in Malaysia openly spread hatred towards Malays especially in social networks like facebook, youtube, etc. You can’t deny this fact, even if you are my school friends or business friends, because ocassionally I see news tickers and notifications you “like” postings and pages of such things. And yet when I post sometthing in the interest of Melayu, I got some cheeky and unfriendly comments like I am truely racist. I only write something within the scope of the Perlembagaan. Chinese pages ridicule Agong, ridicule Polis Di Raja and about every machinery established by the system, which in fact have almost nothing to do with UMNO, except that UMNO is coincidently part of the government under which these machineries were formed and maintained.

    My very close Indian friend who is almost as brother to me now feels that this racial innuendo is getting too much to bear. I feel the same too. I just wish the leadership put to stop Chinese hatred pages in social media before furher damage is done. Without that, and without Chinese questioning of Malay rights and special privileges and the Malay Sultans, we can achieve what we almost achieve in 70s, i.e. national integrity and racial harmony.

    I don’t mind facebook being banned in Malaysia, it that is what it takes.

    1. re: “And yet when I post sometthing in the interest of Melayu, I got some cheeky and unfriendly comments like I am truely racist.”

      Erm, you posted in English and the unfriendly comments in reply to your Facebook post were in English too?

      I wonder why some people automatically knee-jerk like it’s Chinese school that is at fault.

      If the rude people were products of Chinese school (I’m not saying there aren’t), then they’d be in the social media writing in hanzi.

      Melissa Gooi and her friends who allegedly insulted the Agong all wrote in English, not Chinese. How come in her case nobody automatically blamed mission school or the private college that she attended?

      She probably never even set foot in SRJK (C) before.

      1. “I wonder why some people automatically knee-jerk like it’s Chinese school that is at fault.”

        The prejudice la Helen. Sekolah Kebangsaan students accept the fact that we are different and multicultural etc. Even that pun still we have cikgu Melayu yang tak faham adat resam orang lain yang tidak berpuasa dan tidak perlu menahan lapar dan dahaga macam dia. But we have to work on that problem and find solutions.

        Tapi kat SJKC/T, they mingle among themselves only. Okay Helen berapa kerat saja Bukan Cina dan Bukan India di sekolah SJKC/T?

        Lepas tu BM pula sangat lemah dikalangan pelajar SJKC/T. Kemudiaan balik rumah tengok cable channels. ‘Channel Malaysia like shit’ kata one ah soo I spoken to years ago.

        And having people like NameWee, Melissa Gooi, LKS, Ngeh and countless others (ramai sangat la Helen sampai malas nak tulis), definitely won’t help. Chairman Mao masa Cultural Revolution pun mesti potong kepala these people sebab tak patriotik!

        “Melissa Gooi and her friends who allegedly insulted the Agong all wrote in English, not Chinese. How come in her case nobody automatically blamed mission school or the private college that she attended?”

        English lain la Helen, these people simply refused to accept BM as Bahasa Penyatuan maybe because ‘Sakai speaks the language’, you know the one that should go back to jungle one. The low class one. The lazy and do nothing one (and yet we have Bukit Bunuh civilisations, Lembah Bujang ancient port, Srivijaya city states and Venice of the East) and being feed and spoon fed by the UMNO gomen. So low class, its blasphemous for them to speak BM. Sebab tu la depa cloak dengan BI supaya nampak lebih mainstream dan tidak rasis macam masa WCW hijacked the calls for Satu Sekolah Kebangsaan dengan satu sekolah medium English.

        1. re: “masa WCW hijacked the calls for Satu Sekolah Kebangsaan dengan satu sekolah medium English.”

          Sneaky devil.

  14. ahMoi ah, saya tumpang beri komen ok…

    1sekolah adalah untuk MASADEPAN. Masa sekarang oredi GONE CASE. Bila rakyat, read as generasi akan datang hasil produk 1sekolah, sudah bersatu, dengan sendirinya politik perkauman akan direject.

    Dan dengan sendirinya 1BN akan ditubuhkan hasil kehendak rakyat sendiri tanpa perlu dipaksa2.

    SEKARANG hati rakyat penuh dengan syak wasangka, semuanya bersandarkan kaum sebab kita dibesarkan dengan persekitaran yang begitu. Perkara ini bukannya boleh diubah sekelip mata.

    Begitu juga generasi akan datang, jika mahu mereka BERBEZA dengan kita makanya perlu dibesarkan dalam persekitaran yang berbeza.

    Generasi 1Sekolah yang pertama mungkin belum tercapai Perpaduan sebenar tapi yang pasti akan ada perbezaan yang besar / positif. Ia akan menjadi platform untuk generasi seterusnya.

    Sekali lagi – 1sekolah adalah untuk masa depan rakyat dan negara. Bukan untuk zaman kita.

    1. Setuju. Pak Lah la ni tolak sekolah wawasan. Tun dah plan for 20 years dah. Memandai je

  15. 1 Sekolah Semua Bahasa 1 Wawasan! Ia adalah satu gagasan yang mencadangkan 1 sistem persekolahan, semua bahasa utama di Malaysia (Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Mandarin, Bahasa Tamil) diajar kepada kepada semua pelajar dalam sistem pendidikan menengah dan rendah di Malaysia. Sekolah berasakan kaum, vernacular school (SRJKC SRJKT) perlu ditukar kepada sistem yang sama.

    Ini adalah sasaran kita. Dan kita berjanji akan berkerja keras untuk mencapai sasaran 75 peratus penerimaannya oleh semua lapisan rakyat di Malaysia.

    Kita mahu gagasan ini didengar, difahami, diterima dan seterusnya disokong oleh semua.

    Ini adalah langkah terbaik untuk pembentukan negara bangsa.

    Kami merayu agar gagasan ini disebarkan kepada semua.
    Semoga kita beroleh kebaikan daripada cadangan ini.

    Amin.

    One School All Language 1 Vision!
    ABCD
    -Orang Hitam Bangkit-

  16. Satu lagi , satu persoalan yang bagus untuk dibincangkan. TerimaKasih kerana membangkitkannya. Saya akan panjangkan diblog saya nanti untuk lihat respon pembaca saya pula.

    1. Din dan Helen,

      Saya cadangkan buat satu survey untuk identify di mana pendirian pengunjung, sama ada:
      A. Setuju ISekolah saja
      B. Setuju 1BN (atau 1UMNO) saja.
      C. Setuju 1Sekolah dan 1BN (atau 1UMNO) serentak
      D. Setuju 1Sekolah dahulu sebelum 1BN (atau 1UMNO).
      E. Tidak setuju semua.

      Mungkin dari situ kita boleh dapat gambaran pendirian dan harapan kita untuk melihat akan wujud atau tidak 1Sekolah dan 1BN (atau 1UMNO) ini. Minta buat pilihan dulu sebelum lain-lain ulasan.

      1. Setuju DAP bergabung dengan PKR. Dua-dua multi racial. should not be a problem. Lab test sikit tengok macam mana.

        1. Lab test:
          1. DAP bergabung dgn PKR – politik – dewasa
          2. Satu sekolah utk semua – pendidikan – kanak-kanak

          Kita tengok di mana harmoni berputik dan berkembang.

    2. Dinturtle,

      Saya tidak fikir UMNO perlu dibubarkan. Orang UMNO saya yakin akan menolak sekerasa kerasnya.

      Kenapa perlu bubarkan UMNO. Siapa kata UMNO tak relevan lagi? Saya mungkin tiada data yang tepat. Tetapi tidak salah untuk kita kaakan dalam pilihanraya lepas, 70% pengundi melayu memilih UMNO.

      Apakah dengan bubarkan UMNO maka BN akan diterima kembali oleh orang Cina? Tidak. Kerana jika BN tumbang, yang palng untung ialah orang Cina.

      Jangan terperangkap. Yang hampir mati ialah MCA, Gerakan. Bukan UMNO.

  17. it so easy Helen , MCA , MIC, Gerakan and majoity chinese already reject 1School , even Sekolah wawasan ..

    why 1BN ??? do first Satu Bahasa and Satu Sekolah , if we see what MCA and Gerakan demands , its always advantage on them ,

    but i do agree with your comments above , i do support 1BN and 1school , it can be done if we do it simultaneously

    1. we can always project the out of box thinking by doing all or none at all. But then to bring along the political entity into the education equation neither help or served any good.

      Lets give our all to the ‘Semua Bahasa’ Concept. I schooling System, Semua Bahasa(mandarin, Tamil, BM, BI) di ajar kepada semua kaum, 1 Wawasan (emphasize on Tatarakyat)….

      What say all of you

      One School All Language One Vision- Ungeleke Nalada

      1. Semua bahasa diajar utk semua kaum?? Fikirlah – terdapat tidak kurang 30 suku kaum di Sarawak n Sabah, belum diambilkira kaum asli di Semenanjung. Laratkah seorng murid mempelajari semuanya? BM diwajib pun kaum cina tak mahu, ini pula nak dipaksa mempelajari berpuluh bahasa sukukaum. Stop this nonsence.

        Sistem SMK ada sekarang adalah amat ideal. Pelajar memilih kelas bahasa yg dia suka. Biasanya mereka memilih kelas bahasa ibunda masing2. It works that way.

    2. Joe,

      yup. No need to be a hypocrite. why ask components of BN( more specifically UMNO) to be dissolved?

      UMNO still holds the lion share of BN seats. In fact, it can easily win more than half of Parliamentary seats had it not have to babysit MCA and Gerakan.

      If we can tolerate different schools for different race, why cant we tolerate raced based political parties. If we are so insistant in wanting “mandarin is required” in advertisement, we must also accept a political party that cares for Malay interests.

      After all , it is suicidal to expect DAP to take care of Malays. That is equivalent in asking Israel to take care of Arab legitimate interests..

      The better option is to “tendang keluar” MCA and Gerakan. Bereft of Malay votes, they will meet their natural death. After all, they are of no use. Instead of battling DAP, they keep quiet

      1. re: “Instead of battling DAP, they keep quiet”

        Actually, they instead let their rival DAP speak through The Star (which tweeted 10 times Hannah Yeoh’s appointment as Selangor Speaker).

        1. Helen,

          Yup. When MCA and Gerakan are out of BN, then they will find that they will be wiped out entirely in the next election.

          As for UMNO, do take this advice. Understand the Malay aspiration that defends the Federal Govt. Should UMNO becomes too ‘forgiving and too giving” it will soon find it will face PERKASA in coming election.

          And something is not right with AG office. “gunting dalam lipatan” too can be there.

  18. why dont we just go back to the Sekolah Wawasan…..and as for 1umno heh…heh….this Melayu have to say NO, it not gonna work anyway…

  19. Sangat setuju dgn cadangan Helen. Kita jangan bernostalgik sangat. After all, melalui 1BN atau 1UMNO, semua parti terpaksa berkorban. APA ada sangat pd UMNO sekarang ini. Dulu di Johor, UMNO dah hampir mati dek Semangat 46. Lebih penting adalah matlamat dan tujuan perjuangan. Undur setapak utk kejayaan sejuta tapak

  20. are they selfish?

    bagi salah tak bagi pun salah?

    would be nothing to lose by making all schools as 1school?

    The divide may be getting wider and wider by the years and generations.

    Small innocent children nowadays have no chance to intermix and have best of friends from other races.

  21. Apa susah Helen, kita semua go for 1 Ugama.. jadi kita ada cuma 1 PAS..boleh? Ha,ha,ha…

  22. Helen…..

    Siapa yang sibuk sangat pasal 1UMNO atau 1BN? DAP.

    Siapa yang akan menentang 1Sekolah? DAP. Mungkin juga MCA, MIC, Gerakan dan lain-lain.

    Siapa yang untung bila negara jadi kecoh sebab dua-dua isu diatas? Pembangkang (DAP dan lain-lain).

    Jadi buat apa kita nak pecah kepala bincangkan perkara-perkara tersebut?

    Ingat lagi isu kalimah Allah? Siapa yang mulakan? Satu negara kecoh, tapi mamat yang mulakan tu buat bodoh je. Mungkin dia gelak besar tengok gelagat orang-orang yang ‘respon’ isu tu.

    Sekarang isu rasis pulak. Nak suruh UMNO jadi parti rojak. Takkan kita nak ulang kecoh lagi sekali. Biarkan je. Tak rugi apa-apa. Dulu semua bangsa hidup aman je.

    Yang jadi masalah bukannya UMNO atau sekolah cina / tamil. Yang masalahnya adalah DAP dan hasutannya. Hapuskan mereka, nescaya tiada sengketa.

  23. Hurm.. kenapa nak adakan 1umno untuk bagi ‘teladan’ bagi rakyat menerima 1 aliran sekolah. Umno bawah barisan nasional yang berganding dengan parti2 lain samada mewakili kaum2 tertentu ataupon tidak. Malah umno dan parti2 ini berkongsi lagu rasmi, bendera, logo. Kenapa nak adakan 1umno?

    Kenapa harus samakan 1umno dan 1 school? Adakah sekolah kebangsaan, sekolah cina dan sekolah tamil disesetiap kawasan berkongsi satu lagu rasmi, bendera ataupon logo?

    Dari metafora yg diberikan pon jelas menunjukkan perbandingan yang tidak seimbang. Sama lah dengan apa yang berlaku di MAlaysia sekarang. Apa saja yang dikatakan oleh orang melayu semuanya rasis. Tapi apabila yang dilaung2kan oleh sesetengah parti yang perkaumannya lebih ekstrimis dikatakan untuk menuntut keadilan.

    Bagi saya menuntut 1umno itu bagaikan mencabar kaum melayu.

    Tapi ini hanyalah pendapat sekupang saya.

  24. Begini Helen, saya lebih suka merungkai persoalan ini sebegini; di asrama saya di sebuah Universiti tempatan, terdapat pelbagai kelab. Antaranya Kelab Kebudayaan Cina, India dan Melayu. Kelab-kelab ini giat mengetengahkan dan mempertahankan kebudayaan dan ciri-ciri kaum mereka. Peranan kelab-kelab ini jelas. Akan tetapi sebagai sebuah asrama (dipanggil kolej kediaman), kami bertanding dengan kolej lain dalam bidang sukan, kesenian dan sebagainya. Dalam hal bertanding, kami memainkan peranan sebagai sebuah entiti. Ahli-ahli mana-mana kelab pun boleh menyertai mana-mana pasukan sukan atau kesenian. Peranan kolej adalah juga jelas.

    Barisan Nasional ialah suatu entiti yang sudahpun jelas. Mereka bertanding menentang parti-parti politik lain di bawah satu panji yang sangat jelas. Manakala entiti-entiti berasaskan kaum di dalam Barisan Nasional juga jelas peranan mereka iaitu mempertahankan kebajikan kaum masing-masing. Ini bermaksud walaupun entiti-entiti ini berasaskan kaum, mereka masih berada di bawah suatu panji yang jelas, yang bertindak dan berjuang dalam misi yang jelas (perpaduan nasional, kemajuan negara dan sebagainya).

    Pada pendapat saya, ini tidak berlaku bagi sekolah-sekolah. Peranan sekolah-sekolah adalah jelas iaitu mendidik anak-anak bangsa melalui sistem pengajaran dan pembelajaran masing-masing. Akan tetapi apakah panji yang jelas yang menyatukan sistem-sistem persekolahan yang berbeza ini? Adakah kita mempunyai ‘pertandingan antara kementerian pendidikan sedunia’ misalnya, yang mampu membuat adik-adik kita bersatu di bawah suatu panji untuk berusaha ke arah matlamat yang sama? Ketiadaan entiti (berbentuk kesatuan antara sistem persekolahan) yang jelas ini bukankah mampu membentuk minda yang “terpisah” antara pelajar-pelajar yang dididik dalam sistem-sistem persekolahan berbeza?

    Sekadar dua sen saya.

    Naj

    1. re: “apakah panji yang jelas yang menyatukan sistem-sistem persekolahan yang berbeza ini?”

      Sukatan pelajaran adalah sama merentasi aliran (bahasa pengantar).

  25. Rasanya ada cadangan untuk BN membuka keahlian terus tanpa perlu menganggotai UMNO, MCA atau MIC. Saya rasa cadangan ini yang bagus. Seperti mana PAS membuka keahlian kepada orang Islam melalui Kelab Penyokong PAS.

    1. BN telah pun laksanakan sistem keahlian terus tersebut selepas PRU 12, tetapi ahli-ahli tersebut tidak boleh terlibat di dalam mana-mana pemilihan parti komponen (untuk menjadi akar umbi) kerana tidak menjadi ahli sub parti. Ianya sekadar menjadi ahli kelab penyokong BN tetapi tiada hak dalam mana-mana pemilihan apatah lagi untuk menjadi calon wakil rakyat.

      1 UMNO idea yang mengarut pada tanggapan saya. UMNO itu pada namanya sendiri memperjuangkan survival bangsa majoriti di negara ini. 1 BN idea yang baik sekiranya semua komponen bersetuju dan bersedia dengan syarat tiada agenda tersembunyi untuk melemahkan parti. Masalah disini dikhuatiri komponen yang lemah akan menjadi sel kanser untuk melumpuhkan seluruh jentera parti sekaligus memberi peluang pada kem lawan menjadi semakin kuat. Maklumlah, sebelum ini pun ada yang sampai membaling kerusi semasa pemilihan dalaman parti demi merebut jawatan. Apatah lagi sekiranya bergabung. Belum lagi cerita tentang sistem merebut jawatan presiden yang mungkin akan dicemari dengan politik wang. Pilihan di sini ditangan UMNO sendiri samada untuk menyelamatkan rakan-rakan yang lemas ataupun menyelamatkan diri sendiri dari sama-sama dibawa arus deras.

      Sebagai permulaan bagi penyatuan politik ini, saya bersetuju dengan sesetegah pandangan komentar yang mencadangkan penyatuan MCA-Gerakan-MIC-PPP sebagai model percubaan. Sekiranya mereka berjaya membuktikan bahawa komponen mereka mampu menumbangkan DAP, mengembalikan keyakinan rakyat serta pemilihan dalaman parti mereka menggambarkan parti harapan masa depan rakyat barulah UMNO dan komponen lain mengambil langkah seterusnya untuk bergabung.

      Mengintegrasikan pendidikan dibawah 1 sistem pendidikan tunggal adalah idea yang baik terhadap penyatuan bangsa Malaysia. Cuma perlaksanaannya mungkin akan memakan masa dan perlu dilakukan secara berperingkat-peringkat. Ianya tidak semudah dengan menghapuskan sekolah vernakular dan juga sekolah agama rakyat/sekolah mubaligh.

      Saya fikir, masyarakat Melayu tiada masalah didalam sistem 1 sekolah ini dengan syarat aliran pendidikan Islam dibawa sebagai matapelajaran elektif didalam sekolah tersebut memandangkan IPTA juga menawarkan kursus-kursus tersebut. Manakala Bahasa Mandarin dan Tamil dijadikan sebagai matapelajaran pilihan kepada pelajar-pelajar termasuk Bahasa Arab. Ini membolehkan semua pelajar memilih mana-mana bahasa yang ingin mereka belajar dengan syarat Bahasa Melayu masih digunakan sebagai bahasa penghantar.

      Cuma masalah di sini, adakah sekolah vernakular telah betul-betul bersedia untuk menerima sistem ini dengan kemasukan pelajar bangsa lain secara beramai-ramai. Sekolah vernakular perlu dinaiktaraf untuk menjadi sekolah wawasan , bukannya dihapuskan. Tetapi sistem ini masih tidak memberi hasil sekiranya sekolah tersebut terletak dikawasan yang didominasi seseuatu kaum khususnya luar bandar. Sesuatu kaum itu masih menjadi minoriti didalam sekolah tersebut. Nisbah guru mengikut kaum juga memainkan peranan penting.

      KPM perlu berhati-hati membuat kajian terperinci terhadap sensitiviti antara kaum khususnya amalan-amalan keagamaan yang dipraktikkan secara tradisi di sekolah-sekolah. Sesetengah pelajar akan menjadi sensitif terhadap bacaan doa misalnya walhal mereka diberi pilihan untuk bertafakur mengikut agama masing-masing. Amalan sambutan perayaan-perayaan bersifat keagamaan juga perlu diambilkira seperti sambutan aidiladha dimana kaum India agak sensitif terhadap amalan qurban yang disambut di sekolah-sekolah. Sesetengah boleh bertoleransi, sesetengahnya agak sensitif.

      Mana-mana NGO yang tidak bersetuju terhadap idea penyatuan ini, boleh meneruskan pembelajaran di sekolah swasta yang mereka pilih. Sekiranya masyarakat Melayu boleh memilih untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah pondok/madrasah, kaum bukan Melayu juga bebas berbuat demikian. Apa yang berlaku untuk masa depan anak mereka kena tanggung sendiri. Ibu bapa tidak boleh menyalahkan kerajaan sekiranya mereka sendiri enggan menyambut sistem pendidikan ini.

      Pokok pangkal disini perlulah ada “give and take” dalam melaksanakan mana-mana sistem yang bertujuan menyatukan masa depan rakyat ini. Tetapi jika lebih banyak “give” sahaja dan “take” pula kurang, apalah maknanya.

  26. I’m going to quote a statement from one of my old pieces from 2005…

    “I am supportive of a multilingual primary education system that gradually moves towards a unified medium at secondary level. However, if I am given an option, I would prefer to see a single language medium from standard one to university levels.

    The use of the mother tongue at primary level is to give these children time to acquire enough proficiency in the national language so that they will be able to keep up with the learning of academic content taught not in their own first language.

    Research has shown that using mother-tongue education can help to promote better acquisition of a second language, but there is still a problem of first-language interference that needs to be addressed.

    It takes four to seven years for a child to pick up a second language – the precise time needed for primary education. Question is, are the vernacular schools in Malaysia preparing Malaysians to master Bahasa Malaysia or are they encouraging them to go down a different path altogether?”

    – Yacht Ensign, Malaysiakini Letters, 24 March 2005

    The supporters for 1Sekolah come in various shapes and colours. Some are pretty adamant that as long as provisions for mother tongue language acquisition are provided, there is no need for vernacular schools, primary or secondary.

    But the real issue with SRJK(C) is about control. “Chinese” education movement supporters expect the government to fund their schools but at the same time they want to retain the independence to operate them. That has always been the problem for Independent Chinese High Schools and the UEC – money and recognition are welcomed, but autonomy is a bigger priority always.

    I am not surprised 1Sekolah supporters aren’t too keen on United Malaysian National Organization. The distrust cuts both ways. Both “Chinese” education movement supporters think SRJK(C) and ICHS and UEC are important to the future of the Chinese Malaysians, just like how a pure and communal UMNO is important to the future of the Malays. Both are founded on misguided beliefs in communal advantage and superiority, whilst ignoring the fact that this is a path that is yielding poorer and poorer returns over time.

    Like you said, if something ain’t broken, why fix it. The truth is the “successes” of “Chinese” schools and UMNO come at a price (it sure as heck ain’t cheap).

    If UMNO supporters want to retain BN’s approach, they need ask themselves if UMNO’s growing dominance and fracturing of the non-Malay component parties are upsetting the balance.

    PR is copying Perikatan’s original formula and emulating the inter-ethnic “balance” which restored some parity to the elite bargaining system. The 1UMNO or new BN solution actually cements UMNO’s leadership position as the numerical superiority of the Malays will count more in a 1-party system.

    What a lot of UMNO supporters are not willing to give up is the accumulated / concentrated power or patronage that the Malay party has shored up. The concern is on whether 1UMNO will be able to protect Malay interest as well as UMNO, which is tacit acknowledgement that the ultras’ narrative still has a lot of currency among the general population.

    The fact that vernacular schools are treated as political concessions rather than educational needs show that Malaysians are not quite ready to take the plunge. Perhaps some point of reciprocity has not been achieved.

  27. I think there’s no harm to having a 1BN Party, at least to UMNO’s advantage. In fact, PM and DPM already said themselves that top leadership will evaluate the proposal and form a committee to study such proposal. Whether the grassroot members of all component parties want it, or whether this is the way to go given the current Malaysia political climate, that remains to be seen.

    But, I can see foresee the problem already. UMNO has like 3 million active members. MCA? Probably less than 50,000. Gerakan? Maybe 1000, even that includes former minister and exco members immediate relatives. MIC maybe more. The Sabah, Sarawak component parties? Too many parties with different ideologies.

    So how do you the voting trend in the party is going to be? UMNO will vote for ‘former UMNO’, MCA for ‘former MCA’, and so on. Until everyone knows each other and see thru everybody’s skin but their heart and ideals, everybody will vote along racial line. Lets face it! We are all just a bunch of hypocrites. It will probably takes a 100 years before we are open to ‘cross-voting’.

    What would happen to the races who don’t get represented in top leadership? They will exit 1BN party and form a new one. In the end, the 1BN party will be reduced to just 1UMNO, which defeat the whole purpose of having 1 multi-racial party.

    Speaking of which, is the Pakatan Rakyat having the same intention to form a single party? I don’t think so. They can’t even register a single flag. That has been cases of sabotaging between PAS, DAP, and PKR. They too voted along racial line.

    1. Jun,

      Regarding PAS, DAP, PKR voting along racial lines, how do we explain candidate like Rafizi Ramli scoring big against his Chinese opponent from MCA? There are many more similar examples but I will keep it short because of time constraints.

      As for the 1BN and 1Sekolah issue, both options will have to be done simultaneously. By doing 1Sekolah without uniting the race based parties in BN under one party only reeks of insincerity. “Do as I say, not as I do”. Or as they say, ‘ketam menyuruh anak berjalan lurus.’.

      1. If you study the peti undi and every saluran based on locality or racial grouping, you will see people vote along racial lines. BN still gets 65% of Malay votes. Chinese voters give practically their everything to the DAP-PKR-PAS loose coalition, all lock-stock-barrel-underwear and everything else they have on their body. However, voting trend among Malay urbans is slightly different. Keyword ‘slightly’. Facts and figures don’t lie.

        PM Najib didn’t shoot his mouth off. It was indeed a Chinese tsunami. I have tried my best not to sound racist, but this is the fact.

  28. Aku x bias tapi isu perpaduan kalau tak ditanam dari kecil, susah kita di M’sia yg bermajmuk. Sebab itu terpaksa adakan PLKN. 1Sekolah boleh dan dapat mengintegrasi dan menanamkan semangat perpaduan – yg kaya dgn yg miskin, yg gemuk dgn yg kurus, yg cerah dgn yg gelap, yg pandai dgn yg kurang bijak dan berlainan agama.

  29. Selamat pagi, Kak Helen. Pertama kali menghantar komen di sini, hehe.

    Bagi saya, ini persoalan bahasa. Sukatan pelajaran mungkin sama, baguslah. Tapi tanpa kefasihan Bahasa Melayu, bagaimana hendak berkomunikasi dengan bangsa lain? Tanpa komunikasi (yang berkesan), bagaimana nak capai perpaduan (sebenar)?

    Perlu juga kefasihan Bahasa Inggeris. Ini tidak dinafikan.

    Saya pernah belajar di Jepun… apabila hendak berbual dengan rakan senegara (keturunan Cina, dahulu bersekolah di SJKC), kami menggunakan Bahasa Jepun! Kenapa? Sebab dia/mereka tidak boleh berbual menggunakan Bahasa Melayu mahupun Bahasa Inggeris… dan berdasarkan pemerhatian saya :

    1.Orang Cina/India yang fasih berbahasa Melayu = ramai kawan Melayu (contohnya Kak helen)

    2.Orang Cina/India yang tidak fasih berbahasa Melayu = kurang/tidak ada langsung kawan Melayu

    3.Orang Melayu yang fasih bahasa Cina/Tamil/Inggeris = ramai kawan bangsa lain

    Persoalannya, adakah semua Melayu perlu belajar Bahasa Cina/Tamil sebagai usaha kearah perpaduan? Atau Bahasa Inggeris? Lebih baik tukar saja bahasa rasmi Malaysia kepada Bahasa Inggeris kalau begitu!

    Lalu timbul persoalan lain : Jika lepasan SJKC/SJKT ini majoritinya fasih berbahasa Melayu? Pada pendapat saya, sudah tentu reaksinya berbeza..

    Mengenai 1UMNO atau 1BN… ini tidak jauh daripada konsep 1Malaysia. Adakah selepas 1Malaysia diperkenalkan, rakyat Malaysia semakin bersatu-padu berbanding sebelumnya? 1UMNO,1BN,1Malaysia.. semua ini hanya luaran.

    Bayangkan Pemilihan Agung Parti 1BN.., kalau Bahasa Melayu digunakan, adakah semua ahlinya faham? Atau perlukan penterjemah? Atau longgokkan sahaja semua bahasa?

    Sekali lagi, bahasa.

  30. Helen,

    Tahniah kerana melontarkan ke gelanggang isu yang dulunya kita semua anggap sensitif.

    Sekolah berasaskan kaum ini sudah lapok dan tidak sesuai langsung dipraktik kan. Inilah ibu segala rasis.

    Anak anak kita dididik untuk pengasingan dari umur seawal tujuh tahun dan kemudiannya bila dewasa kita pula meminta mereka untuk hidup rukun damai tanpa wasangka perkauman. Jika benih kita belai dengan pengasingan kaum bagaimana buahnya akan menjadi perpaduan kaum.

    Nasib baiklah najib tewas teruk dalam usaha mengemis undi cina. Jika pilihanraya tempohari najib menang besar makanya akan tertubuhlah sekolah menengah berasaskan kaum di Malaysia. Barang di ingat najib sudah kelihatan bersetuju pada dasarnya akan idea pengiktirafan sekolah menengah cina. Adalah satu rahmat Ajib Gor ini kecundang kerana jika tidak, anak kita akan diasingkan dari sekolah rendah + sekolah menengah + universiti dan hanya akan bergaul semasa dalam alam pekerjaan.

    Satu makmal telah ditubuhkan untuk mengkaji penubuhan satu parti tunggal yang keahliannya terdiri dari bangsa Malaysia. Makanya apalah salah jika satu lagi makmal ditubuhkan untuk mengkaji menghapuskan sekolah rasis ini. Persoalan nya adalah samada najib atau pun anwar berani sentuh isu sekolah rasis ini? Kita semua dah tahu jawapan nya.. bukan nak padamkan sekolah rasis. nak buat makmal pun ahli2 politik ini akan tiba tiba jadi pengecut.

    Berbalik kepada persoalan yang Helen lontarkan berkaitan 1UMNO.

    Pertama tama nya saya meluat dengan slogan 1 najib ini. Cukup cukup lah ber retorik.

    Saya tiada masaalah dengan hidup dalam parti yang sama dengan saudara saudara cina dan india. malahan seperti yang Helen sedia maklum, saya sendiri tinggal serumah dengan perempuan cina. Kita boleh hidup harmoni jika kita hilangkan syak wasangka dan saling memahami. Bagaimana pula mahu memahami jika kita hidup dalam pengasingan? antara penyelesaian nya adalah kita hapuskan sekolah rasis ini.

    UMNO sudah pun menerima untuk hidup serumah dengan bangsa lain dengan menubuhkan serta menjadi tunjang kepada satu rumah perpaduan yang kita panggil BN. Cumanya dalam rumah itu masih terdapat bilik bilik yang didiami poleh keluarga melayu, cina, india dll. Yang pasti, kita bertanding dan memerintah atas nama rumah kita iaitu BN dan bukan nya atas nama bilik kita.

    Apakaha Helen berfikiran bahawa kita patut buang bilik itu dan hidup dalam rumah tanpa bilik? Kita lihatlah samada praktikal atau tidak sistem rumah tanpa bilik ini. najib pun dah tubuh makmal untuk kaji isu ini. Kalau makmal dia ni gagal berfungsi maka kita masuk kan je lah dia ni dalam makmal tersebut.

    Makmal yang saya cadangkan tadi itu penting kerana saudara cina saya keberatan untuk menghantar anak ke sekolah kebangsaan atas faktor takut anaknya menjadi orang islam. Ada logiknya juga kerana kita lihatlah aktiviti sekolah kebangsaan kita yang penuh sarat dengan segala macam aktiviti islam.. Mungkin makmal ini akan mengambil kira pandangan balas dari saudara saudara bukan islam kita. Kita kena terbuka dalam isu ini.

    Kesimpulan nya Helen,

    Kehidupan dalam satu rumah berbilang bangsa yang kami namakan BN dengan kami tinggal dalam bilik berasingan tetapi bersama sama berkongsi ruang makan serta ruang keluarga dan tamu adalah lebih sesuai buat masa ini. Cuma nya kita kena lebihkan memanggil diri kita mengikut rumah (BN) dari mengikut bilik (UMNO dll)..

    Padamkan sekolah rasis dan perkasakan sekolah kebangsaan melalui pemahaman kepada kehendak mahupun kebimbangan orang cina dan India keatas sekolah kebangsaan ini.

    1. Cina takut anak mereka jadi ISLAM yg telah menyebabkan Melayu itu kasihan belas kpd mereka ketika mereka tiada negara dahulu? Tetapi Cina tidak kisah anak mereka jadi KRISTIAN EVENGELIS yg sedang porak perandakan negara? Apa salah ISLAM kpd kaum CINA?

      1. re: “Cina takut anak mereka jadi ISLAM … Tetapi Cina tidak kisah anak mereka jadi KRISTIAN EVENGELIS yg sedang porak perandakan negara?”

        :) :) :)

        Tanya kat MCA kenapa dia bagi The Star diuruskan oleh evangelista manakala pengarang (itupun hanya pegang jawatan pemangku sahaja) Melayu seorang sahaja di kalangan 26 pengarang top akhbar tersebut?

      2. Pada orang cina, Islam di Malaysia menyebabkan anak cina itu berfikir seperti melayu. Kedengaran seperti takut pada bayang bayang namun itulah hakikatnya. Perempuan cina yang di rumah saya pun sudah berfikir seperti melayu. Begitu juga Ridhuan Tee yang diserang oleh orang cina sebagai lebih melayu dari melayu.

        Kalau Helen dulu tu jadi dengan lelaki melayu kelantan, mungkin helen pun lebih melayu dari melayu.. he he jangan marah helen..

  31. Persoalan utama apa peri pentingnya penyatuan parti politik berbanding penyatuan rakyat?

    1. Kenapa kita nak sibukkan pasal politik?? Penyatuan rakyat lagi utama atau mmg agenda kamu utk melemahkan lagi kuasa politik Melayu??

      Jika tiada jawapan terhadap persoalan asasi aku di atas maka aku anggap persoalan kamu hanya lah buang masa!!

      1. re: “Kenapa kita nak sibukkan pasal politik??”

        Sebab sistem sekolah vernakular berupa satu bentuk penyesuaian (accommodation) politik.

  32. When the British ruled, the Chinese vernacular schools studied Chinese subjects like history, geography, hygiene, mathematics etc in Mandarin from textbooks published by the Commercial Press, Shanghai.

    With the advent of Merdeka, these vernacular schools sudied Malayan subjects in Mandarin published by the local press. Each school distributed the profits from the sale of the textbooks amongst their staff.

    Around the 1969, the then Minister of Education made a hasty decision without the consent of others and hid himself in Sarawak. This affected the English curriculum schools which eventually evolved to this present form.

    We must understand that we are only dealing with languages which are either cultural or a means to better our standard of living. And languages should not be politicised. Hence, the difficulty to make any headway in the educational grid-lock which is in political play. Maybe it is a good idea that all politicians keep out of this sensitive area and let the educational experts be part of a Commission to sort out the whole mess.
    We hear all sorts of suggestions, advice etc given by different well-intentioned groups which add to the conundrum.

    At the end of the day, our children suffer.

    Loyalty to a country is not due entirely to the absorption of the native language and customs. It has to do with something more deeper than this.
    Take the case of the infamous trio of British traitors from Cambridge, Blunt, Burgess and Maclean who were from the highest ranks of the British elitist society. They betrayed their country to the Soviet Union during the Cold War.

    Again take the case how the British dealt with the Chinese in their protectorates. They left them alone as long as the Chinese kept clear of politics. And this was a wise move because the British knew full well that recalcitrant Chinese are difficult to deal with. Besides, this group of people did contribute to the commercial well-being of their protectorates.

    It is timely for the BN Government to take a serious and wise view of the educational system in line with present trends and developments at the present time to ease out the unhappiness as much as possible. It is a given that without a sound educational system, our beloved Malaysia cannot progress in this competitive World.

    1. Helen, u menjawab atas kapsiti mahukan keadilan, kesamarataan, ttp org komen tu berckp utk elak trgdi prgduhan kaum 13 mei 69/98, xsdarkah kamu wahai sibijak pandai? – bahangghambang

  33. we need to start from 1Sekolah, since this is a very basic thing. when every races and ethnicity is mingling with each other, eventually and naturally race-based political parties will vanish and replaced by more progressive ideology based parties.

    1Sekolah adalah asas pembinaan rumah (dalam konteks pembinaan negara) iaitu tiang atau sendi yang menyokong. 1BN pula mungkin bahagian2 lain rumah itu. tanpa 1Sekolah, 1BN itu akan runtuh dan menjadi bayang-bayang atau serpihan kepada UMNO, MIC, MCA, Gerakan dan lain-lain.

    bagi saya, parti berasaskan kaum masih relevan kerana pemimpin2 kaum (yang jujur dan ikhlas saja tanpa dipengaruhi kepentngan diri) yang mungkin lebih memahami kehendak kaum dan masyarakat mereka.

    1. Sorry, but both will have to be done at the same time.

      How do you expect the children to follow when the leaders are insistent on being separated into race based political parties?

  34. Kenapa Umno yang perlu dikompromi? Bukankah BN memang memegang konsep 1-thingy all this while?

    Maka tidak perlu mengkambing hitamkan UMNO. Laksanakan saja 1Sekolah tanpa perlu mengaitkan dengan UMNO, biar saja ia dikaitkan dengan 1BN yang hanyalah satu proses rebranding.

    Bagaimana pula kedudukan sekolah agama rakyat bantuan kerajaan atau pun swasta? Adakah mereka terlibat sekiranya 1sekolah dilaksanakan? Apakah sekolah-sekolah ini akan terhapus?

  35. Helen,

    Aku tak nampak kemana perginya arah tuju perbincangan ini sebab Helen menulis artikel ini hanya untuk mempertegaskan lagi perjuangan Helen mengenai sekolah vernakular.

    Apa pun aku agak lega sekurang-kurangnya Helen berbicara didalam ruang perlembagaan dan mengakui ketolaransian Melayu yang melayan kehadiran Cina, dengan secukup baik sebagaimana adat Melayu menyambut tetamu.

    Kekecewaan Melayu dengan sikap keCinaan melampau dah dibuktikan dengan PRU13 seperti yang Helen sendiri ulas. Helen sendiri dah tahu apa kehendak majoriti Melayu dan terpulanglah kepada Helen dan yang sehaluan dengan Helen untuk mengubahnya.

    1. Cucu Tulang Padang,

      Masalah timbul bila Najib sendiri tidak tegas menolak cadangan bubarkan parti komponen BN (atau lebih tepat tujuan utama bubarkan UMNO) dan diganti dengan satu parti saja.

      Ini meresahkan orang Melayu. Ditambah lagi Najib mash tak sedar sedar lagi mahu letakkan SPR dibawah Parliamen. Selama ini SPR gagalkah walaupun dibawah Majlis Raja Raja? Ini akan buka jalan orang yang tak beriman dan bertakwa kuasai SPR.

      Najib banyak buat perkara yang akhirnya memakan diri. Contohnya ISA. Dihapuskan begitu saja. Kenapa le mesti dengar sangat cakap orang. Tiada salahnya dengan ISA.

      Tak pasal pasal Najib lantik Hindraf sebagai timbalan Menteri. Sampai KIMMA pun terasa hati. Perkara begini buat orang terasa hati. Kawan yang masa susah ditinggalkan demi ambil hati golongan pelampau India.

      Najib kira beruntunglah orang Melayu masih sokong UMNO.

      1. Kimma cannot deliver Indian votes and is unable to solve the Indian problems.

        Also if the stateless Indians have their citizenship and other woes resolved before the next general election, then BN will get a new vote bank.

        Such a vote bank in exchange for one Deputy Ministerial seat is a fair price to pay. Plus it can quell the Indian working class disenchantment.

  36. Helen,

    Cuba kupas pula si duri dalam daging ‘dong zong’.

    The Star, we all get it lah, memang dah tak boleh ubat lagi.

    Tapi dong zong masih ramai yang tak tahu pasal semuanya dalam mandarin, dan kalau boleh kaitkan jaringan kiasu dong zong dan jiao zong dan dewan-dewan, kongsi-kongsi perniagaan cina lagi bagus.

    saya tengok you diam je pasai dong zong ini. takkan you talam dua muka nak melindungi cina mandarin tapi menyerang cina pisang.

    carian google,

    site:helenang.wordpress.com “the star” – About 1,830 results (0.20 seconds)

    site:helenang.wordpress.com “dong zong” – About 86 results (0.27 seconds)

  37. The three original component parties are racial based i.e. UMNO, MCA and MIC under Perikatan or Alliance and later known as Barisan Nasional (BN). The other remaining component parties are truly 1Malaysia and none ethnic or racial.

    I opined that since BN’s performance in PRU12 and 13 with reduced majority, both at DUN and MP representation, the party should be phased out before the coming PRU14. If we are serious in addressing our political deficiency and hear the voices of the majority, then we should have the courage to dissolve all the three racial based parties namely, United Malay National Organization (UMNO), Malaysian Chinese Association (MCA) and Malaysian Indian Congress (MIC).

    In order to embrace and sustain BN’s political future and governance, all members of the component party should agree on the game changer and its transformation that will be non racial based. The Malays should unanimously agreed that the acronym UMNO should be changed to “ONE UNITED MALAYSIAN NATIONAL ORGANIZATION” with it’s new acronym as 1UMNO. Three major race representing the Malays, the Chinese and the Indians will still be retained on a win-win political formula and partnership.

  38. Helen,

    Saya telahpun cuba berkongsi pandangan berkaitan isu yg diutarakan DAKJ dan Helen iaitu BN sebagai parti tunggal di kadirjasin.blogspot.com.

    Sayugia dikongsi bersama di sini.

    Bahagian 1

    1. Sebenarnya BN tersedia sebuah parti tunggal dan berdaftar yg mempunyai struktur organisasi tersusun. CANTIKNYA BN pada masa yg sama adalah gabungan 13 buah parti mewakili pelbagai etnik meliputi Semenanjung, Sabah dan Sarawak yg membawa ASPIRASI pelbagai etnik dan subetnik agar SUARA mereka didengari.

    2. TAHNIAH patut diberi kepada Almarhum Tun Abdul Razak yg cukup genius lagi berJIWA BESAR kerana mencetuskan idea pembentukan BN ini sebagai peluasan parti Perikatan dengan melibatkan sama parti-parti yg mewakili bumiputera Sabah dan Sarawak. Sedangkan struktur PAS, PKR dan DAP adalah terpisah-pisah (piecewise). Maaf saya sama sekali tidak akan menyebut PR kerana ternyata ianya bukanlah sebuah gabungan berdaftar secara sah.

    3. Pembentukan BN sejak 1973 ternyata tepat dan berupaya menjayakan dan merealisasikan aspirasi nasional khususnya dalam membangunkan sektor ekonomi dan pendidikan buat anak watan. Lihat saja di seputar kehidupan kita bagaimana dalam jangkamasa hanya 40 tahun, BN yg ditunjangi UMNO telah mencipta pelbagai kejayaan dan menjamin kestabilan serta merubah lanskap ekonomi yg berasaskan pertanian kepada industri.

    4. Sekali air bah sekali pantai berubah. Begitu juga UMNO/BN yg mana turut mengalami pelbagai cabaran dan rintangan bermula dengan krisis 1987, 1998, 2008 dan terkini Tsunami Cina 2013. Sayugia dinyatakan setiap kali berhadapan gelombang ekonomi dan politik maka dengan cepat pula BN berupaya menyesuaikan diri dan berjaya menanganinya dengan cekal lagi tabah meski laluannya cukup berliku penuh duri lautan api.

    5. Meneraju negara dengan kepelbagaian kaum sangatlah MENCABAR. Bagaimanapun sifat kesederhanaan dalam mendengar, meneliti, berbincang seta saling menghormati yg menjadi amalan selama ini ternyata merupakan RAHSIA SEBENAR kelangsungan BN hingga ke hari ini.

    6. NAMUN apakah elemen kesederhanaan (wasatiyyah) dan wadah keterangkuman (inclusiveness) yg mana telah memberi ruang secukupnya kepada segenap lapisan masyarakat untuk menyuarakan pembelaan/perjuangan meliputi 13 komponen parti tadi bisa diwarisi seandainya setiap komponen dibubarkan demi sebuah parti tunggal (kononnya)?

    7. Secara tuntasnya budaya kesederhanaan telah lama diterapkan sejak zaman Almarhum Tunku Abdul Rahman lagi. Hanya baru-baru ini PM Najib memperkenalkan harfiah ‘wasatiyyah’. Begitu juga dengan budaya keterangkuman yg kini disebut-sebut oleh PM Najib sebagai ‘inclusiveness’. Jika bukan elemen ‘inclusive’ apa yg nak disebutkan kepada kesepakatan 13 komonen parti yg berSATU (Tunggal) di bawah payung BN itu?

    8. Perkara pokok sebenarnya bukan BN perlu menjadi parti tunggal. Yang bermasalah ialah parti-parti komponen yg telah ditolak secara total seperti Gerakan dan hampir secara total seperti MCA itu perlu dirawat. Barangkali lebih tepat Gerakan perlu disatukan dengan MCA dan SUPP sebagai parti Tunggal mewakili kaum Cina. Atau barangkali juga tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa Gerakan semakin tidak relevan dan sebaiknya dibubarkan sahaja. (Jangan lupa Allahyarham Syed Hussein Al Attas antara pengasas parti Gerakan – yg dulunya berwajah kemajmukan tetapi akhirnya didominasi oleh etnik Cina)

    9. Cadangan BN sebagai sebuah parti tunggal dengan melupuskan identiti kesemua parti komponen telah dicadangkan oleh Pemangku Presiden Gerakan, Chang Ko Youn juga oleh Presiden PPP M. Kayveas. Kedua-dua buah parti ini jika disorot sejarahnya bermula sebagai parti pembangkang. Kedua-duanya juga mendabik dada (sama seperti DAP) kononnya mereka adalah parti pelbagai kaum!

    10. Sila layari http://www.gerakan.org.my untuk maklumat berikut:

    National Central Committee Members (2008-2011)

    Advisor: Tun Dr.Lim Keng Yaik

    President: Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon

    Deputy President: Dato’ Chang Ko Youn

    Vice Presidents: Dato’ Mah Siew Keong
    Lim Si Pin
    Dato’ Tan Lian Hoe
    Dato’ Seri Chia Kwang Chye
    A. Kohilan Pillay
    Dato’ Dr. Teng Hock Nan
    Datuk Raymond Tan Shu Kiah
    Dato’ Dr S. Vijayaratnam
    (deceased on 3/11/2008)

    Secretary General : Teng Chang Yeow

    Deputy Secretaries General: Liang Teck Meng

    Treasurer: Datuk Ng Chiang Chin @ Ng Wang

    Deputy Treasurer: Datuk Lim Kheng Guan

    Speaker: Tan Sri Dato’ Dr. Chin Fook Weng

    Deputy Speaker: Dato’ Gooi Hoe Hin

    Central Committee Members:
    Dr Cheah Soon Hai
    Dato’ Dr Ng Keong Chye
    Yap Kea Ping
    Lee Ah Fat
    Vincent Hooi Wy-Hon
    Dato’ Teo Kok Chee
    Ong Thean Lye
    Ng Siew Lai
    Jayanthi Devi Balaguru
    Chang Khee Chong
    Lau Chin Hoon
    Wong Mun Hoe
    Dato’ Lau Yeng Peng
    Dr Asharuddin Ahmad
    Dato’ Lum Weng Keong
    Dato’ Dr Chee See Choke
    Dato’ Dr Lim Thuang Seng
    Dato’ Yeoh Chip Tong
    Dato’ Khoo Soo Chai
    Gordon Leong Vui Cheung
    Au Kam Wah

    Observers : Chua Chong An (deceased on 1/10/2011)
    Lim Heng Tee
    Tan Sri Dato’ Soong Siew Hoong
    Ng Lip Yong
    Oh Tong Keong
    Dominic Lau
    Cheong Chin Liang
    Ho Yip Kap
    Datuk Gordon Leong Vui Cheung
    Au Kam Wah
    Datuk Pang En Yin

    11. Daripada 8 orang Vice Presidents, 6 adalah Cina dan 2 India. Melayu = 0. Manakala daripada 21 orang yg menanggotai Central Committee Members, 19 Cina (90.48%), hanya 1 India (4.76%) dan 1 Melayu (4.76%). Bukti apa lagi mau Helen?

    12. Sila layari http://ppp.org.my/who-we-are/party-structure/

    untuk mencari statistik keanggotaan tertinggi parti PPP.

    13. Melayan kerenah Gerakan dan PPP bagi pembentukan parti tunggal BN umpama merestui mereka menyarungkan jaket bom ke batang tubuh UMNO/BN sendiri. Justeru tidak hairanlah kenapa parti-parti komponen di Sabah dan Sarawak awal-awal lagi telah menolak mentah-mentah idea BUSUK ini.

    14. PM Najib MESTI melakukan transformasi dirinya sendiri. Muhasabah diri beliau secara jujur SEJUJUR-JUJURNYA. Sikap responsive dan over reactive beliau terhadap apa jua kejadah saranan pembangkang seperti menghapuskan ISA dilayan dan dilaksana. Hinggakan beberapa blogger penyokong kerajaan sendiri seperti Kepal Nasi, The Flying Kick merasa hairan berkenaan siapa sebenarnya yg memerintah Malaysia ini?

    15. PM Najib MESTI RETI BAHASA sedikit! Yg buat BN menang itu tak semestinya cerminan UMNO kuat atau PM Najib sendiri telah bekerja kuat bertungkus lumus membantu kaum Melayu/Bumiputera memperkasa ekonomi, Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Agama Rakyat/Tahfiz. Benar kata Tun Dr Mahathir bahawa orang Melayu mengundi BN pada PRU13 yg lalu kerana SANGAT RISAU memikirkan nasib anak bangsa mereka sekiranya negara ini jatuh ke tangan orang yg tidak bertanggungjawab seperti DSAI dan didominasi oleh Envagelista Bintang 3 DAP yg chauvinist itu.

    16. Ternyata kesetiaan kaum bumiputera Sabah, Sarawak dan Melayu semenanjung (tak semestinya mereka ahli UMNO) dalam memberikan kepercayaan kepada BN untuk kembali menerajui negara TIDAK BOLEH DINAFIKAN. PM Najib MESTI TAHU MANA KACA MANA MERJAN! Jangan asyik kecut perut bila digertak kaum Cina seperti Dong Zhong (sila layari http://dinturtle.blogspot.com)

    17. PM Najib TOLONG JANGAN urus negara Malaysia yg tercinta ini ALA GANGSTER. Pandai-pandai buat perjanjian ala bawah tanah dengan Hindraf, Dong Zhong dan Jusuf Kalla/DSAI. Apa semua ini? Kenapa mesti PERBODOHKAN RAKYAT dan BERATUS-RATUS LAPORAN POLIS OLEH NGO MELAYU itu? Kenapa pertubuhan seperti PERKASA, PEKIDA dianggap sebagai musuh UMNO (lihat saja respon Nazri Aziz, KJ, Sheih Kickdefella yg melekehkan dan begitu sinikal terhadap organisasi NGO Melayu yg sayangkan tanahair ini)

    18. Apa punya BEBAL barisan Ahli Majlis Tertinggi UMNO yg dulunya dok sebok MEMBELASAH Tun Dr Mahathir hanya kerana Pak Lah tidak suka ditegur oleh beliau (termasuklah Ali Rustam, Khalid Nordin dan segenap lapisan pembesar UMNO kecuali Tan Sri Muhyiddin yg ada sedikit keberanian menongkah arus). Dengan membiarkan PM Najib mencorakkan UMNO/BN dan kerajaan sesuka hati mengikut telunjuk Omar Ong, Alies Anor Abdul dan penasihat-penasihat songsang di keliling (inner circle) beliau ini BERMAKNA kita sama-sama bersubahat MERANAPKAN NEGARA!

    19. Sabotaj oleh jentera UMNO sendiri terhadap calon BN bukanlah satu RAHSIA lagi. Ianya berlaku di depan mata saya di mana Ketua UMNO (Penghulu Ismail Ibrahim), Naib Ketua UMNO (Abdul Rashid Sulaiman) dan Bendahari UMNO (Mohd Zamri Abu Hashim) Cawangan Belimbing Dalam, Melaka sepakat mensabotaj calon DUN Durian Tunggal dengan memilih dan mempengaruhi anak-anak buah mereka supaya memangkah calon PAS, Adly Zahari. Orang-orang seperti ini adalah parasit dalam UMNO. PM Najib mesti sedar yg memenangkan UMNO/BN tempohari (PRU13) tidak semestinya AJK UMNO Cawangan/Bahagian sendiri. TETAPI yg memenangkan UMNO/BN adalah orang-orang Melayu Semenanjung serta bumiputera Sabah dan Sarawak (mungkin orang PAS, PKR malah mereka yg tak berparti) yg sangat cintakan tanahir ini. Mereka tak berkepentingan sama sekali.

    20. Akhir kalam, saya menyeru orang-orang Melayu dan Bumiputera supaya bangkit dari lena yg panjang. Jangan lagi terbuai oleh lagu-lagu 1Malaysia yg memabukkan. Sedangkan kaum lain khususnya Cina memperlekehkannya! Binalah kesatuan dan perpaduan. Lebarkan sayap jaringan ekonomi Melayu/Bumiputera. Kita tak rela tanahair ini Malaysia yg tercinta ini diperkotak-katikkan tak kira sama ada kawan apatahlagi lawan. TUKAR pemimpin yg korup dan lemah serta tak punya jati diri dan beridealisme. Pertandingkan kesemua jawatan dalam UMNO!

Comments are closed.