Posted in Evangelista Bintang Tiga

Jonker Street: Salib di Chinatown 2.0?

Cuba tengok pada gambar. Jonker Street ini kononnya Chinatown tetapi pengaruh Kristian juga ketara. Jadi ini sudah Chinatown 2.0 reformat, kot?

Lambang salib ada di belah kanan gambar terpacak atas bangunan.

jonkerwalk

Sumber gambar: http://musartworks.files.wordpress.com/2011/08/img_6104.jpg

Senior Photographer of MUSARTWORKS STUDIO
http://www.musartworks.com
http://www.fb.com/musartworksphotography
Mus: +60199111417 / +60199111817
email us at: hello@musartworks.com

.
Blogger Mesin Taip Buruk turut memuat-naik gambar yang sama. Beliau juga berkata:

“Dan Jonker Walk bukan sahaja dipertahankan oleh DAP, malahan MCA dan Gerakan, parti-parti yang dikuasai oleh orang Cina. Tidak cukup dengan itu, semua media berbahasa Cina dan dimiliki kaum itu, termasuk Malay Mail (akhbar Melayu yang kini dikuasai Cina).”

Nanti Umno dituduh punca kemalangan

Lim Guan Eng berkata semalam bahawa keputusan pusing balik kerajaan Melaka untuk membenarkan para peniaga terus beroperasi dengan keadaan Jonker Walk dibuka untuk lalulintas akan menjejaskan keselamatan awam — teks penuh kenyataan akhbar setiausaha agung DAP itu disalin-tampal di kaki halaman.

Yang Guan Eng cakap pun ada betulnya. (Ya lah, sekali-sekala dia ada sebut yang masuk akal.)

Bayangkan kanak-kanak yang dibawa ke pasar malam itu terdedah kepada kenderaan sibuk lalu lalang. Malang tak berbau dan nanti kalau terjadi mana-mana anak kecil digilis kereta, pasti Umno yang disalahkan juga.

“Chinese discriminated and oppressed”

Meninjau sejenak pandangan Annie, ‘Bitching about annoying people‘.

Annie telah memblog hari ini tentang kelompok-kelompok yang lebih sudu dari kuah:

“DAP-supporting Chinese who are still bitching that they were being discriminated and oppressed after that Chinese tsunami stunt they pulled at GE13. The latest example is the Jonker Walk issue in Malacca. Honestly, I don’t think Datuk Idris Haron who looks a bit like a Japanese villain in a Chinese 1970s movie really give a shit about the protests of the Chinese over the issue.

Idris-Haron

“After all, the Chinese are still going to vote DAP en-bloc in the next general election. Well, what the heck, all these past five years while all efforts were being made to please their community, most Chinese had insisted that the Malays of Umno are bad people. Now, may as well they be real bad people. Bagi semua puas hati. Nothing to lose, what. At least can see the Chinese sakit hati sikit. Hari itu they all sudah buat kita sakit hati, ini kali lah, kita pun buat mereka sakit hati juga.”

Maksud Annie ialah tiada apa-apa lagi untuk takut rugi kerana masyarakat Cina sudahpun begitu yakin bahawa Melayu Umno adalah orang jahat sejahat-jahatnya. Kalau sekian lama dituduh jahat, baik tunjuk jahat sahaja kepada golongan Cina dan bagi semua pihak puas hati.

Cuba anda baca kenyataan akhbar Guan Eng di bawah yang mendakwa Umno pelampau, main politik berdendam serta menzalimi kaum Cina yang tidak pernah bersalah apa-apa.

Bak seperti kata Annie, penyokong Cina DAP ini asyik merintih bahawa mereka ditindas dan dianiaya. Nampaknya mereka-mereka itu memang mahu serta meminta untuk ditindas dan dianiaya — lepas itu baru lah boleh dibuktikan bahawa apa yang sering dipercakapkan selama ini adalah gambaran yang sahih belaka.

***   ***   ***

Kempen Selamatkan Jonker Walk

Kenyataan media  (27 Jun 2013)

Oleh Lim Guan Eng

Datuk Idris Haron bukan sahaja mesti membuktikan bahawa 1Malaysia masih bernyawa malah perlu menunjukkan bahawa beliau adalah Ketua Menteri Melaka untuk semua dan bukan sahaja penyokong BN, dengan menarik balik arahan untuk membuka laluan trafik kerana ia akan menghancurkan karakter dan identiti laluan kebudayaan Jonker Walk.
.
Ketua Menteri Malaka Datuk Idris Haron telah mengejutkan bukan sahaja rakyat Malaysia biasa malah pemimpin dan penyokong BN sendiri dengan tindakan politik balas dendam yang akan memberi akibat buruk kepada sektor industri pelancongan Melaka serta memulakan politik ekstrimis dan membunuh konsep 1Malaysia Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Dengan membenarkan aliran trafik dibuka semula di Jonker Walk yang telah ditutup pada hujung minggu untuk 13 tahun yang lalu, Idris dengan jayanya menutup periuk nasi 300 pekedai di laluan kebudayaan Jonker Walk yang terkenal, dan mempamerkan warisan dan nilai pelancongan di Melaka.
.
Kedua-dua Menteri Pelancongan, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz dan Ketua Pengarah Kementerian Pelancongan Datuk Mirza Mohammad Taiyab membantah tindakan Idris dengan mengatakan bahawa Jonker Walk adalah destinasi pelancongan utama di Melaka dan terlalu penting untuk ditutup kerana akan memberi kesan negatif terhadap pelancongan. Tiada justifikasi untuk menutup sebuah pusat tarikan pelancong, serta tapak kebudayaan dan warisan yang beroperasi dengan jayanya selama 13 tahun kecuali atas sebab balas dendam politik yang penuh emosi dan tidak rasional kerana BN kehilangan undi dan kerusi di Melaka dalam PRU yang lalu.
.
Cubaan Idris untuk meloloskan diri daripada krisis yang diciptanya sendiri dengan mengatakan bahawa para peniaga masih boleh beroperasi dengan keadaan Jonker Walk dibuka untuk lalulintas adalah sangat tidak bertanggungjawab dan tidak rasional kerana ini tidak mengambil kira keselamatan awam, termasuk peniaga dan pengunjung. Jelas sekali Idris tidak hanya enggan mendengar suara rakyat dan peniaga malah Menteri Pelancongannya sendiri serta pegawai senior pelancongan. Idris begitu bersungguh mahu memperlihatkan dirinya sebagai seorang hero ekstrimis supaya beliau dapat memperlihatkan prestasi yang baik dalam pemilihan Umno tahun ini.
.
Dengan kedegilannya untuk terus membuka Jonker Walk kepada trafik, Idris hanya sedang memudaratkan pelancongan Melaka ibarat membakar kelambu kerana marahkan nyamuk atau seperti meludah ke langit. Idris Haron bukan sahaja mesti membuktikan bahawa 1Malaysia masih bernyawa malah perlu menunjukkan bahawa beliau adalah Ketua Menteri Melaka untuk semua dan bukan sahaja penyokong BN, dengan menarik balik arahan untuk membuka laluan trafik kerana ia akan menghancurkan karakter dan identiti laluan kebudayaan Jonker Walk.
.
Idris mesti mengambil nasihat Menteri Persekutuannya sendiri kerana jika tidak, beliau mestilah memikul tanggungjawab penuh di atas akibat daripada tindakan tersebut. DAP menyokong penuh tindakan para peniaga untuk terus beroperasi seperti mana yang telah mereka lakukan untuk 13 tahun lalu tanpa sebarang aduan daripada komuniti Melayu mahupun bukan Melayu.
.
Pemimpin dan wakil rakyat DAP di Melaka akan terus memantau perkembangan hujung minggu ini dan mempertimbangkan untuk berkempen menyelamatkan Jonker Walk dan melakukan protes terhadap politik balas dendam ke atas pengundi yang tidak bersalah oleh pihak BN.

(sumber: limguaneng.com)

Author:

I have no Faceook or Twitter.

65 thoughts on “Jonker Street: Salib di Chinatown 2.0?

  1. Bukan kah dulu yang protes masa Dato Ali nak buat Jonker walk ni puak DAP yang protes.. kata akan menutup niaga kat situ, protes gila dgn ansor kominis pun masuk campor. Sangat Cantik!!!,

    Sekarang dah 14 tahun bila dan syok niaga hasil programme tersusun dan terbaik oleh Dato Ali tarik pelancong, beniaga dah baik, berniaga barang haram, barang ciplak Mana ada unsor budaya Cina.. budaya jahat dan setan adalah banyak, kedai pub dan motel bukak tak ikut syarat lessen dan belbagai lagi maksiat..

    Sementara itu traffik jam yang terok kau semua dah kata tak apa.. itu lah sikap orang Cina yang berpura2. Mana ada Negara yang mereka hidup mewah walau di katakan di oppressed. [deleted]

  2. Lagi elok Melayu Cina India tak berniaga atas jalan tepi jalan dan car park. Semua orang senang.

  3. Seriously, things coming from the opposition are just stupid dumb diatribe and all they really want in the end is to discredit the government and take power. People who really believe that politicians do things purely for the rakyat are naive idiots.

    They’ve been spewing too much bullshit already. I don’t know whether they know it’s bullshit or they really believe it but I do know if they stand to gain they would reverse whatever they say in a flash and say something else. I think I read somewhere that DAP was originally against Jonker’s Walk in the beginning.

    Najib should have learnt his lesson already. There’s nothing to be gained by listening and doing what this kind of people want. If BN listen to them, might as well BN stop whatever they doing and hand over the country to Pakatan.

    BTW I wonder who really writes Lim Guan Eng’s statements, I really doubt it was him considering he’s confused by luntur, lentur and runtuh.

    1. re: “who really writes Lim Guan Eng’s statements”

      He writes the English version. His challenge to Idris Haron to prove “that he is a Melaka Chief Minister for all and not just BN supporters” is vintage Guan Eng.

      His press aides translate the statements into BM and Chinese.

      If you’ll look at the DAP archives, you can see that Guan Eng and his father have made a lifelong career of churning out press statements.

      1. So finally LGE is coming home to Melaka. So loving. Like HuaHeeDai, anyone can cry loudly.

      2. I suppose that doesn’t extend to their twits or facebook updates or whatever new social website things people have nowadays.

        1. :) heh-heh

          Guan Eng thought he could handle a few words of BM on his own in a 140-character tweet. He was wrong.

          1. Soalannya adakah Guan Eng merupakan seorang Ketua Menteri untuk semua dan bukan hanya penyokong PR sahaja?

            “Didalam sidang media tersebut, Lim Guan Eng dengan begitu berani menuduh bahawa kontraktor yang mempunyai kaitan dengan UMNO semuanya dayus, lembik dan bodoh.”

            http://www.mykmu.net/?p=5294

            1. Dan barang sesiapa yang berani mengkritik Umno DAP akan dituduh Guan Eng sebagai ejen Umno, contohnya SM Mohd Idris, presiden Persatuan Pengguna Malaysia yang membantah projek terowong dasar laut.

  4. Sebelum Tahun baru Cina tahun ini saya singgah di Melaka untuk urusan keluarga. Pada hari Ahadnya saya singgah di Gereja Besar di Melaka dan mendengar syarahan hari itu. Syarahan hari itu adalah bagaimana rakyat Kristian ditindas kerana perkataan Allah. Hari yang sebelumnya Menteri Besar Melaka singgah di Jonker Street untuk festival tahun baru.

    Yang saya tak suka mengenai syarahan adalah politik dimainkan dalam gereja. Siapa kata Menteri Besar Melaka tak suka orang Cina, kalau tak suka dia tak akan datang.

    Siapa kata BN tak peka kepada rakyat Cina? Masalahnya budaya kebencian DAP telah menular masuk sampai gereja bencikan kerajaan dan orang Cina pun tak suka BN.

    “Bak seperti kata Annie, penyokong Cina DAP ini asyik merintih bahawa mereka ditindas dan dianiaya. Nampaknya mereka-mereka itu memang mahu serta meminta untuk ditindas dan dianiaya”. Betul cakap Annie. BN cuba peka, BN dicemuh. Sekarang BN tak ambil kisah, kira ditindas pula.

    Sama macam rancangan-rancangan di Hua Hee Dai. (Nota : Hua Hee Dai bermakna Rangkaian Gembira), semua cerita Hockien menangis teresak-esak macam mak dah mati. Cakap orang putih, crocodile tears.

    1. Kalau Yahudi boleh main isu holocaust / anti-semantics, begitu jugalah kaum Dapster mainkan isu racist dan kerajaan pilih kasih pada bumiputera. sama sahaja tektiknya

        1. hahaha….ini memang sudah menjadi masalah problem kepada kita – para pencinta keamanan

          dalam malay community….surau/masjid sudah menjadi medan politik angkara parti lambang bulan tu..konon mereka ditindas dgn terukknya oleh etnik umno bn

          now…..dalam gereja pun dgn angkara DAP sudah menjadi medan politik…orang cina telah ditindas dengan amat teruknya (again) oleh umno bn

          macamana dengan rumah2 ibadat budha, gudhawara, hindu dan yg lain2…..???

          hahaha….saya taklah bermaksud rasis agama pulak….sekadar prihatin dengan nasib rumah2 ibadat yg pelbagai di negara kita ni…..

          nak beribadat ke ??? nak berpolitik??

          ajaran agama sepatutnya mengajak kepada hormat-menghormati sesama manusia

          tapi DAP telah memanipulasi agama kristian – evangelist utk benci manusia lain terutamanya umno bn

  5. “Lambang salib ada di belah kanan gambar terpacak atas bangunan.”

    That is the Tamil language church. The Indians are DROWNED in Jonker Street.

  6. Saya sudah tidak ambil peduli apa yang pihak lain (DAP, Cina, star, dll) lakukan atau perkatakan.

    Isu yang kita kena ambil peduli adalah apa yang pemimpin UMNO lakukan dan perkatakan..

    Kita kena menekan pemimpin UMNO cukup cukup.. Keselesaan pemimpin UMNO atas sokongan padu kita yang tidak berbelah bagi hendaklah kita ubah dengan mengancam / mengkritik mereka pula.

    Saya menjangka bahawa KM Melaka akan tunduk kalaupun tidak semua tetapi tetap separuh tunduk ataupun akan diberikan ganjaran lain atas tuntutan ini.. Stail menang menang pemimpin UMNO ini memang sudah kita maklum sejak berzaman.

    Kita tunggu dan lihatlah samada anak muda Melaka ini akan menuruti jejak si hishamudin atau tidak..

    1. Did they really bow down, or did others accuse them wrongly in the first place?

      Anyway, you’re right about one thing, the Malays need to make a lot more noise for UMNO.

      Too bad when the Chinese do it under the guise of DAP or Dong Zong or Suqiu it’s okay but when the Malays do anything or want anything in Malaysia they call it racist…

      It doesn’t help when the DAP has idiotic PAS and power mad PKR as their servant dogs.

  7. “Cuba tengok pada gambar. Jonker Street ini kononnya Chinatown tetapi pengaruh Kristian juga ketara. Jadi ini sudah Chinatown 2.0 reformat, kot?”

    That is the Tamil church. Perhaps you are perplexed that a church, Buddhist temple, mosque and Hindu temple can coexist side by side in a Chinese area?

      1. The church was circa 1900s. This is the heritage area. The most famous temple is the Tua Pek Kong. On Jalan Mesjid lies the Mesjid Jamek and a Hindu temple.

        The point is “Chinatown 2.0 reformat” is true. The pastor at the Christchruch was preaching about how Christians are persecuted over the Allah issue a day after the MB visited Jonker Street. I am perplexed that the church is embroiled in cheap divisive politics.

    1. AC-DC,

      CORRECTION. . Jonker is NOT a chinese apek ah beng and ah lian from PRC territory. . It is part of the long and proud heritage of the Baba and Nyonya Melaka community of which I am a proud member of that community. We are not apeks and ah lians unlike this traders on Jonker Walk. . In fact we Baba’s are looked down as outcasts and pariahs by this so-called culturally advanced species called the ah beng and ah lians bcoz we neither speak, write any chinese (btw all Babas are hokkiens) and most Babas nowadays are christians like myself where i am born a Catholic amd so was my father as my grandfather only converted when he married my grandmother who is a Kristang of Melaka (tats Portuguese for the ignorant) and he was a buddhist and so was all the generations before him as well. . .

      So.please do enlighten us how a bunch of apek traders selling pirated and fake goods bring culture and heritage to a historic area like this?? And please don’t quote that apek from Johor called Le God Eng. . .

        1. Even if you break the laws, as long as you’ve made money and get good reviews from tourists at the expense of the locals, you are doing the right thing and nobody should ever try to make it right.

          Ummm, nice logic ACDC.
          So much of vile accusations against UMNO, but when it comes to Jonker Walk, you guys fails to walk the talk!

          OutSyed The Box was right all along, not that it is news to me…

          http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2013/05/answering-ch-hwes-what-chinese-people.html

          1. “Even if you break the laws, as long as you’ve made money and get good reviews from tourists at the expense of the locals, you are doing the right thing and nobody should ever try to make it right.”

            This does not apply to Pakatan. Samseng pun dia orang akan bela melalui parti tak rasmi mereka “BAR COUNCIL”.

          2. “Even if you break the laws, as long as you’ve made money and get good reviews from tourists at the expense of the locals, you are doing the right thing and nobody should ever try to make it right.”

            Jonker Street night market has been APPROVED by the authorities all this while. What, do you think it is some illegal pasar set up without council approval?

            As for the fake goods being sold by some traders, the city council should revoke their license. It is simple. There are many more traders willing to take over to sell legitimate wares such as souvenirs and foodstuffs.

            1. “As for the fake goods being sold by some traders, the city council should revoke their license. It is simple”

              Jonker Walk drama episod dua akan start.

              “There are many more traders willing to take over to sell legitimate wares such as souvenirs and foodstuffs.”

              I doubt it.

  8. Tutup aje Jonker walk tu.. apa takut. di singapura sekolah cina dan universiti cina pun mereka tutup.. tak apa-apa pun

    1. Cina buat kat Cina good governance. Cina buat kat Melayu pun good governance. Melayu buat kat Cina akan dilabel sebagai perbuatan untuk membalas dendam, racism, dan segala macam bentuk penindasan kepada minoriti dan perlu dilaporkan kepada UN!

  9. I didn’t know in Malaysia there are separate Christian churches for various races and languages too.

    This is enlightening.

    Does it have Indian cultural motifs? What word does Indian Christians use for god in their tamil or hindi bibles?

    Makes me wonder what race does the new evangelical megachurches pander to also.

    1. Interesting topic.

      Apparently in the USA they have black churches that mobilized support for Obama much like how the entire church network in Malaysia did for the opposition.

      What I’ve noticed is that the new evangelical churches are integrated, i.e. Tamil, Chinese and BM services are held in the same premises as English but at different times.

  10. Helen…apa bezanya dgn tindakan MPSP menyaman dan ingin menutup UPTOWN Perda yg menjadi tempat peniaga2 kecil kecilan Bumiputera berniaga saban petang atas alasan gangguan kpd aliran trafik dan rungutan orangramai…

    1. 100 kali aku lalu kut tepi uptown perda tak jam pun. dengki la tu. kesian kat uptown boy. MPSP tu ikut arahan, jgn marah depa. yang bagi arahan tu mau dok terajang keluaq dari penang.

      1. Jealous sebab depa kata Melayu tak tau berniaga, tengok2 Uptown Perda jadi famous kat kawasan utara, people as far as SP and Taiping mai Uptown Perda. Peniaga Melayu kat situ bangunkan tempat kat situ singlehandedly dan pembeli pun datang dari orang Melayu sendiri. Lani dah ada peniaga Cina dok masuk sikit-sikit. Nak boikot pun tak boleh sebab Melayu dok buat duit ada yang sampai pi China sendiri beli stok.
        Aku pi tak jammed pun, Jalan Besar depa tak kacau, trafik ok saja.

  11. LGE sebelum berkempen selamatkan Joker Street, kencing dalam tempurung buat cermin muka dan imbas kembali apa yang anda buat kpd peniaga kecil melayu di penang.

    boleh ingat ke? a-a, yg masyuk duit saja boleh ingat…kan?

  12. Mari kita tengok posting di Facebook DAP. Oh DAP sekarang tak rasis lor. Tak payah cakap Cina lagi lor.

    Mari kita apply dan infitrate.

    https://www.facebook.com/DAPMalaysia#!/DAPMalaysia

    PENGUMUMAN: Sertailah kami sebagai Peyelidik Parlimen

    Sila “SHARE”!

    Adakah anda berminat untuk bekerja dengan Parti Tindakan Demokratik (DAP) semasa di Parlimen nanti? Kami sedang mencari PENYELIDIK PARLIMEN untuk bekerja sepenuh masa! Mo…hon semak senarai keperluan (dalam notis di bawah) dan hantar permohonan anda kepada kami di ongkianming.office@gmail.com

    Tugas-tugas termasuk:
    – Mengkaji undang-undang Parlimen dan dasar-dasar nasional
    – Menulis kertas kerja tentang isu-isu Parlimen
    – Mengkoordinasi mesyuarat antara Ahli-Ahli Parlimen DAP

    Calon MESTI memenuhi semua syarat berikut:
    – Mempunyai ijazah
    – Fasih bertutur dan menulis dalam Bahasa Melayu dan Inggeris
    – Mempunyai pengalaman kerja yang relevan
    – Mempunyai kenderaan sendiri
    – Berminat terhadap politik
    – Dapat bekerja sepenuh masa

    Sila hantar SEMUA dokumen berikut kepada ongkianming.office@gmail.com:
    – Butiran perhubungan (emel dan nombor telefon)
    – Resume / CV
    – Portfolio / sampel tulisan (1-2 muka surat dalam Bahasa Melayu DAN Inggeris
    – Surat iringan (tulis sebab-sebab anda ingin bekerja dengan kami)

    Tajuk emel seharusnya ‘Permohonan Pekerjaan PENYELIDIK PARLIMEN DAP-[Nama Anda]’.

    Gaji dan pampasan tertakluk kepada pengalaman kerja.

    Permohonan yang TIDAK lengkap akan TERUS DITOLAK. Terima kasih!

    1. That’s why MCA which refuses to use BM in anything is beaten on all fronts – yang dikejar (undi Cina) tak dapat, yang dikendong (undi Melayu) tercicir.

      This evangelista Ong Kian Ming is slick like Lee Kuan Yew. DOCTOR (PhD) Ong wore a songkok at this event — the National Congress on Integrity 16th September 2010 at South Wing, UCSI.

      1. Lee Kuan Yew obtained Double Star First in Law from the University of Cambridge, now ranked No. 1 in the World. His wife was ranked 3rd in the Bar Finals London out of 300 and my wife 7th out of 700. You alleged that Dr Ong Kian Ming is from Duke University, N. Carolina after 10 years ?

        1. I didn’t allege and I never mentioned 10 years. His CV says “PhD. Political Science, Duke University, US (2004-2010)”

          You can Google.

  13. So, now cina semua nak bermati-matian untuk undi cina? Di Junky St ini, yang mohon kepada kerajaan untuk buka rakyat cina setempat, yang luluskan kerajaan bodoh UMNO yang dengar cakap cina tempatan. Oleh kerana kerajaan UMNO bodoh, maka satu Malaya cina maki UMNO.

    Saya menyeru kepada kerajaan UMNO Melaka, buat yang terbaik untuk rakyat Malaka. Cina ini yang jelas, antara mereka, sesiapa sahaja yang paling kuat maki orang, yang paling suka maki orang, dan yang paling nyaring memaki UMNO akan mereka sokong dan anggap hero mereka.

    Kalau nak jadi lebih hero, cina ini kena dimaki selalu, sebab, cina-cina yang ada di Malaysia ini, memang cara hidup mereka maki-memaki. Sebab itu, di sekolah cina Malaysia, mereka diajar bahasa Mandarin, walhal, mana ada cina cakap mandarin di rumah mereka di Malaysia?

    Mereka belajar Mandarin to add culture to their life…. lepas ini kita kuat-kuatlah maki mereka, sebab itu yang masuk ke otak mereka, dan mereka amat suka para Pemaki.

      1. memang beruk kan? lagi kuat jerit lagi terer boleh diangkat jadi pemimpin. mari kita kempen baru bukan BBC tapi KMC, hahaha. tapi jgn maki semua. kawan2 kita yg extraordinary chinese takkan kena maki. :)

  14. Speaking of religion, I notice Malaysiakini does not publish news on its Malay version about the Bar Council opposition to the amendment to Federal Territories Islamic law on minor conversion which will only require a consent from a parent.

  15. Kita ni di Malaysia selalu silap bila bincang fasal pelancongan. Yang menarik perhatian pelacong luar ialah “heritage buildings and areas” di Jonker Street. Ini sebenar aset sebenar di Jonker Street. Bukan orang yang berniaga macam pasar malam. Yang lebih merisaukan di Jonker Street ialah perobohan bangunan lama dan pengubahsuaian rumah lama ikut suka hati sahaja. Tutup jalan ke atau bukak jalan ke sebenarnya tak penting. Real Tourist tetap akan datang.

  16. Salam sejahtera Helen…I am your silent reader, seorang Melayu (tapi ada darah Cina because my late grandmother from my father’s side berketurunan Cina dari Melaka), tapi saya sekarang menetap di luar negara. I did cast my vote in the recent election, when I was outside the Malaysian High Commission I was stopped by a few Malaysian Chinese asking me if I know who the candidates are for my constituency (Ampang & Bukit Antarabangsa – tapi sayang calon yg diundi kalah!) and do I need help to decide who I should vote for. One look at their faces made me ‘rasa nak muntah’ because of their over friendliness (when sebelum ni kalau jumpa pun tak nak bertegur sapa dgn kita) and I told them I have made up my mind because I am not a fence sitter and I know who I should vote for. Once they heard me saying that they all of sudden stopped being so friendly to me and talked amongst themselves in Chinese. So much for sikap satu Malaysia, by the way I never like the slogan 1Malaysia.

    Yatie

Comments are closed.