Posted in Protun

Sad how Tun abandoned the faithful Big Dog

Yesterday Tun Mahathir traded Umno followers for Dapsters, and swapped his Melayu Ultra agenda for Kit Siang’s Malaysian Malaysia.

Not only did Tun betray his personal legacy, he betrayed his own loyal supporters (such as Ahirudin Attan aka Rocky and Zakhir Mohamed aka blogger Big Dog) who had loved and admired him for 34-over years.

Tun turns his back on all that he previously preached

Tun no longer cares that DAP is anti-Malay, anti-Islam

Tun dah ‘bersekongkol’ dengan DAP lah, what else?

Tun pandai menghasut in saying Najib would be arrested by Interpol

Some Protuns are even worse than the Dapster liars and frauds.

These unwanted Protuns – individuals who have been rejected by Umno and ejected by Umno-owned companies – are more malicious slanderers than Dapsters when deliberately concocting fitnah.

Protuns are ganging up with Dapsters to bully Projibs.

Tun is now willing to be the DAP nuclear warhead

“u helpt me, i helpt u”: What will Tun do for LKS in return for what LKS will do for Tun?

TUN  IS  ANAK  BANGSA  MALAYSIA  NOW

https://twitter.com/zakhirm/status/705714845291708416

‘Babi’ is a metaphor by Big Dog — a politically incorrect reference to (fact)
Kit Siang’s immigrant father who actually worked in a pig farm

Author:

I have no Faceook or Twitter.

75 thoughts on “Sad how Tun abandoned the faithful Big Dog

    1. How to deal with Projibs? Hitting at LKS when the post topic is Big Dog?

      Big Dog was abandoned by his loyal commenters because he (the blog) became harsh, offensive and abusive on them for putting out anti-Najib comments. Adopting the newly adopted attitude of “if you are not with us, you are against us” and “take no prisoners”.

      That happened in a somewhat sudden change of blog posture. And a sudden change of language as well. Commenters in the blog have criticized Zakhir’s poor command of the English language. Suddenly the Admin comments became frequent, in good English and telling detracting commenters to take their comments elsewhere.

      Big Dog ended up with no comments at all – no participants to his blog. And the blog visits presumably greatly lessened as well. Now Big Dog is talking mainly to himself. Pity. Such a popular blog at one time, despite Zakhir’s poor English.

      Looks like Zakhir has allowed others to run his blog. His social media a/c as well – the English language is not Zakhir’s. The personality is not Zakhir. .

      1. re: “Big Dog was abandoned by his loyal commenters because he (the blog) became harsh, offensive and abusive on them for putting out anti-Najib comments.”

        What you define as “anti-Najib comments” could simply be reader comments which were illogical and irrational, and hence Big Dog’s exasperated response to the Protun horde.

        “Harsh, offensive and abusive” are descriptions that best fit the Dapsters.

        re: “Adopting the newly adopted attitude of ‘if you are not with us, you are against us’ and ‘take no prisoners’.”

        Good on Big Dog! That’s the right spirit :)

        re: “That happened in a somewhat sudden change of blog posture.”

        Big Dog was reacting to the “sudden change” in Tun. Back in 1970 (i.e. 45 years ago), Tun wrote the Malay Dilemma. In his controversial book, he said the Chinese immigrants were “greedy” “predators” and he feared Malays would become like Red Indians in their own land.

        Consistently for decades Tun preached that the DAP is anti-Malay and anti-Islam. Even not too long ago (2013) during the GE13 campaign in Gelang Patah, Tun was railing that Kit Siang would destroy our country. And suddenly this week, Tun sedia pula untuk bersekongkol dengan LKS dan DAP.

        So who is it that changed — Tun or Big Dog?

        re: “And a sudden change of language as well.”

        Big Dog’s language is consistent lah ,) It is Tun’s ‘language’ (in the sense of his ‘Malay ultra’ ideology and rhetoric) that changed.

        re: “Commenters in the blog have criticized Zakhir’s poor command of the English language. Suddenly the Admin comments became frequent, in good English and telling detracting commenters to take their comments elsewhere.”

        – “Zakhir’s poor command of the English language” / You’ll have to excuse Zakhir for he is a native Latin speaker, hahaha

        – “Suddenly the Admin comments became frequent” / Because the Protuns dok meragam dan mengamok

        – “in good English and telling detracting commenters to take their comments elsewhere” / when he’s telling commenters to berambus, he’s speaking from the heart and thus, the clear and simple language which you credit as good English.

        Otherwise when Big Dog is calm (not agitated) and writing long treatises, he tends to want to use impressive big words – sometimes wrongly or out of context – and hence giving readers the impression that his English is not up to par.

        re: “Big Dog ended up with no comments at all – no participants to his blog.”

        I’ve noticed. It’s a consequence of the Umno civil war. BD’s readers, like him, have always been staunchly Protun. But now that he’s critical of Tun, some of his readership abandoned him.

        Likewise when Annie began hitting out at the Projibs – labelling Salleh Said Keruak a “vicious attack dog”, mocking Rahman Dahlan, name-calling Lim Sian See as “Lim Spin Spin”, slagging the PMO boys and of course, the Anakin’s incessant smear of me – the Dapsters began to flood the reader space in Life of Annie.

        Both the trends above are only natural developments.

        re: “And the blog visits presumably greatly lessened as well. Now Big Dog is talking mainly to himself. Pity.”

        Big Dog may have lost the attention of a segment of the masses but he is nonetheless read by the Umno establishment, the enforcement authorities and has a good rapport with Utusan. If he has a scoop or breaks a story, it will still register on the powers that be.

        re: “Such a popular blog at one time, despite Zakhir’s poor English.”

        Yes.

        re: “Looks like Zakhir has allowed others to run his blog.”

        Come on, Akim. You can do better than this.

        re: “His social media a/c as well – the English language is not Zakhir’s. The personality is not Zakhir.”

        Well, for three-and-a-half decades Big Dog has been an ardent fan of Tun Mahathir. However, for the past one year, his adoration of Tun has progressively lessened and the emotional break came two years ago.

        You might interpret it as a personality change in Zakhir but the biggest ‘Ubah’ is in Tun becoming the “strange bedfellow” of Kit Siang who had been his nemesis since pre-1969. Please have a fairer perspective lah before you diss Big Dog.

        1. Correction:

          “the emotional break came two DAYS ago” when Tun and Kit Siang, Ambiga and the rest of the opposition made their Mahathir Declaration.

        2. You and I shall always disagree because we are on the opposite side of the Protn and the Projib divide. But, giving credit where credit is due, you have by and large been civil, published all reasonable, even unpalatable, comments of the Protuns. Quite different from the so-called Big Dog. But the above comment needs some rebuttal.

          If you have visited Big Dog blog regularly at the time when it changed its posture to barking quite loudly and even biting the Protun commenters, you would not have said that the “anti-Najib comments” could simply be .. illogical and irrational.” But of course you have been quite fixated with accusing Protuns as Dapsters and “take no prisoners” as the right spirit, and it’s futile to argue on that.

          We also disagree that Big Dog “sudden change” was back in 1970 (i.e. 45 years ago), as the blog was not around that long ago. You having reservations on Tun’s “The Malay Dilemma” is understandable but putting that into Big Dog’s mouth is quite surprising.

          I don’t see it’s Tun that changed, it’s Big Dog about the time of talk on paid and prepaid bloggers. But maybe it’d not be worth arguing this point endlessly after this.

          And saying “Big Dog’s (standard of the English) language is consistent lah,” that again is another surprise in you. But we keep learning every day, don’t we. However, saying “Zakhir’s poor command of the English language” / You’ll have to excuse Zakhir for he is a native Latin speaker, hahaha” is quite acceptable and is ameliorating, Helen. Good on you.

          1. re: “We also disagree that Big Dog ‘sudden change’ was back in 1970 (i.e. 45 years ago), as the blog was not around that long ago.”

            Obviously, the one I meant who has changed is Tun Mahathir, from his beliefs outlined in the epochal Malay Dilemma to his present stance of colluding with Lim Kit Siang and DAP (both of which were previously an anathema to him).

            re: “You having reservations on Tun’s The Malay Dilemma is understandable but putting that into Big Dog’s mouth is quite surprising.”

            Alright. The juxtaposition within one paragraph could be confusing. CLARIFY: The Malay Dilemma example of Tun’s deviation from his roots is mine, not Big Dog’s.

            re: “I don’t see it’s Tun that changed”

            :) Nobody could have imagined, even as recently as 2013, that Tun could be sitting at the same table as LKS.

            re: “it’s Big Dog about the time of talk on paid and prepaid bloggers”

            If Big Dog wanted to be paid, it’s far easier for him to get payment from Tun for the task of attacking Najib.

            After all, A Voice very recently blogged that “Some taukeh judi are willing to pay some of his [Dr Mahahthir’s] diehards monthly salary in the tens of thousands”. See, http://anotherbrickinwall.blogspot.my/2016/03/is-hishamuddin-distancing-himself-from.html

            re: “But maybe it’d not be worth arguing this point endlessly after this.”

            Slapping the label of ‘pemakan dedak’ on anyone defending the establishment or status quo is not a convincing counter argument.

            re: “And saying ‘Big Dog’s (standard of the English) language is consistent lah’…”

            His standard of English is the same. His tone may have changed, and gotten harsher or more short-tempered.

        3. Good of you to say, “Suddenly the Admin comments became frequent” / Because the Protuns dok meragam dan mengamok.
          Yes, meragam they were because of Najib’s wayward acts and omissions but mengamok was generally done with civility.

          “when he’s telling commenters to berambus, he’s speaking from the heart and thus, the clear and simple language which you credit as good English” – if you are implying his English grammar etc went lintang pukang one time and good at another time, he sounds like a psychotic case – I don’t think he is. He is a pleasant looking fat guy, but not his alter ego, the guy who has taken over and writes offensively and abusively.

          No Helen, clearly the bloke using Latin terms etc is not Zakhir. You too, eh? Defending the indefensible? (Oops, when I wrote the previous comment just submitted, I took the word “Latin” that you used to mean Javanese, as some Malays do mock some of those with Javanese origin as having atrocious English pronunciation and grammar, and Zakhir from Muar is likely of some Javanese ancestry).

          You are stretching it when saying when not agitated, he tends to want to use impressive big words .. giving readers the impression that his English is not up to par. It’s not the big words, Helen, it’s the plain, simple grammar. The bloke trying to impress readers with Latin words is not Zakhir.

          But really, Helen, Come on. You of all people can surely tell when it’s a different person writing the trying-to-impress-with-Latin-words pieces, not Zakhir. Surely there’s a limit to trying to protect a fellow Projib.

          Big Dog has been a fan of Tun for three-and-a-half decades? Yet the “About me” of his blog was written only in 2007. You may not use any Admin person for your blog, many others do. But Big Dog of recent times may even be more than an Admin person writing the Latin-infested posts. But are you sure you do have a correct perspective on Big Dog when you counter-comment me? .I’m not convinced with your arguments but would rather let this matter rest.

          Have a good day – enjoy the balance of the weekend.

          1. re: “if you are implying his English grammar etc went lintang pukang one time and good at another time, he sounds like a psychotic case – I don’t think he is.”

            I’m saying that keeping things simple makes the grammar less prone to mistakes. I’m more comfortable writing in English but my BM pieces are more effective because when I write in BM, I keep my sentences short and to the point as BM is taxing for me.

            When Big Dog is ticking off his readers, he does so straight off the bat. When he’s writing long-winded pieces, he may be tempted to be bombastic. So you perceive that there is a difference between his English when he responds as Admin in the comments compared to his English in the blog articles.

            re: “He is a pleasant looking fat guy, but not his alter ego, the guy who has taken over and writes offensively and abusively.”

            If his readers were being offensive and abusive, then the blogger might choose to respond in kind.

            re: “No Helen, clearly the bloke using Latin terms etc is not Zakhir.”

            How do you know?

            re: “It’s not the big words, Helen, it’s the plain, simple grammar. The bloke trying to impress readers with Latin words is not Zakhir.”

            He was using Latin long before the bust-up with Tun. It’s the trademark of the Big Dog blog.

            re: “You of all people can surely tell when it’s a different person writing the trying-to-impress-with-Latin-words pieces, not Zakhir.”

            Zakhir has never ever indicated that BD is manned by two individuals. You’re throwing wild accusation.

            re: “Surely there’s a limit to trying to protect a fellow Projib.”

            Surely there’s a limit to plucking unsubstantiated allegations out of thin air.

            re: “Big Dog has been a fan of Tun for three-and-a-half decades?”

            Zakhir said so a couple of days ago in his Twitter.

            re: “Yet the ‘About me’ of his blog was written only in 2007.”

            If you wrote in your biodata drafted in 2007 that you love the Beatles, it doesn’t mean that you did not listen to their music many, many years prior to 2007.

            re: “You may not use any Admin person for your blog, many others do.”

            Some big-time politicians. There’s little reason for ordinary bloggers to do so. After all, a blog is one’s personal diary.

            re: “But Big Dog of recent times may even be more than an Admin person writing the Latin-infested posts.”

            Not if the quirky grammatical mistakes are still there :D

  1. Maybe Big Dog should cotton to the reality that what goes around comes around.

    And that Karma has a habit of biting you in your posterior when you least expect it.

    Tun Dr M is reprising his role as iconoclast. It’s a far cry from the book that got him noticed.

    But, as they say, nothing is permanent in politics – yesterday’s enemy may become today’s friend.

    Meanwhile, the “real economy” goes on and people still have to make a living, economic and political headwinds notwithstanding.

    Political grandstanding doesn’t pay the bills or impress the markets. Which is in itself an admission of impotence.

    Perhaps that is why Big Dog, Rocky and their ilk are getting angsty…..

    1. Kineas: Say Kineas, where’s your alter ego, JohorMali II? Doesn’t he have something to say here? Ha ha ha.

      Or do use him to to TRY to cover your “elementary” mistakes? Ha ha ha.

      Sincerely yours

      “Seven Dwarfs” not “Seven Dwarves”

      1. Ooh, pithy….and so with it.

        Why don’t you ask him or her – JohorMali II – seeing as you have an inside track and all?

        Btw, it’s “Or do (you) use him….”

        Grammar, remember?

        Not your strong suit, apparently.

  2. Orang tua tu Melayu ultra ? Sejak bila ? Tu lah, dah bulat-bulat ditipu orang tua tu selama 50+ tahun.

  3. It’s the Big Dog that has been abandoned. Look at the number of comments to his posts – for so long now there has been nil, zilch, nobody wants to comment post after post. Ada pun only satu. The dog that started to bark at / bite everybody who criticize Najib, at a time when people started to talk about “paid and prepaid bloggers”. He’s left alone for so long. Abandoned.

    On comments in social media and blogs of gloom and doom if and when Tun and the Opposition parties achieve their aims of changing the crazy situation brought about by Najib, I like what David Gergen, a former Advisor to three past US Presidents, said of the current US situation brought about by the crazy Donald Trump –

    Do not panic, no need to panic, keep calm, the country is resilient, whatever chaos Trump may cause by his words and deeds will not turn the US upside down. So will it be in Malaysia. When Najib is replaced by the acts and shouts of Tun and the suara rakyat, even if UMNO/BN slumps in the process, there will not be chaos and disorder.

    This is because the Police is alert and adept at keeping law and order and, if at any time the situation warrants it, the Military will also be out to help bring back any situation under control, like during the race riots of 1969. So long as everybody keeps within the bounds of the law, we can say as much as we want. Right now getting Najib withdraw or be replaced is what we want.

    1. re: “The dog that started to bark at / bite everybody who criticize Najib”

      I’ve not noticed that BD barked at critics of Najib. Snapped at people lacking common sense, perhaps.

      What I’ve noticed in his blog is that the Tun supporters can’t take criticisms of their ayahanda.

      (Note: Tun is idolized. Najib is not idolized. Najib does not have a cult following.)

      re: “at a time when people started to talk about ‘paid and prepaid bloggers’.”

      The ‘simply-accuse’ label of “pemakan dedak” is very ugly. It’s typical of the opposition to try and discredit and sow distrust.

      If you really think about it, pemakan dedak Tun lagi ramai – after all, you can’t hope to oust a powerful, sitting PM without a big war chest – but the Projibs do not make it a campaign tactic out of smearing fellow bloggers.

      The “prepaid” accusation is exaggerated. The government has always had its propaganda machinery (BTN, Jasa, mainstream reporters, etc) since before Najib became PM.

      re: “He’s left alone for so long. Abandoned.”

      Big Dog’s readers were predominantly Malay right wing. Thus his blog demography overlapped with Tun supporters. So when BD began to be critical of Tun, he lost some of his readership.

      Unlike Annie Anakin, BD is not making up for the shortfall by a willingness to UBAH so that his blog becomes a (new) watering hole for Dapsters who are pretending / masquerading as Protun, hahaha.

      re: “Do not panic, no need to panic, keep calm”

      We’re not panicking. Be to be honest, I’m (‘we’ / like-minded folks are) rather worried because the Dapster-evangelistas are so hellbent on demonizing and making MAlays hate Najib (which is easier than to make Malays hate Umno). Nampaknya ada juga Melayu yang termakan dakyah.

      re: “the country is resilient, whatever chaos Trump may cause by his words and deeds will not turn the US upside down.”

      To be further honest with you, the idea of DAP coming to power is unacceptable. It’s like if you lived in Malaya 1955 during the Emergency and, God forbid, the communists terrorists succeeded in taking over the country. It’s a scenario that cannot be entertained.

      re: “So will it be in Malaysia. When Najib is replaced by the acts and shouts of Tun and the suara rakyat, even if UMNO/BN slumps in the process, there will not be chaos and disorder.”

      In Fiji, there were coups by the natives when the Indians won the elections.

      1. Helen,

        Initially I backed Tun over his disagreement with Najib. But after seeing Tun’s attitude recently, I begin to realise that actually Tun is prepared to make sure UMNO loses just to force Najib out.

        For me that is do or die attitude. Tun achieved the pinacle of power(as PM) through UMNO. I remembered how he expected UMNO to close ranks with him(as President of UMNO) after the bitterest contest with Tunku Razaleigh.

        During his tenure as PM and as far as I can remember, he locked horns with Lee Kuan Yew and later his “successor” , Kit Siang. Tun never failed to remind malays how important is political power. Tun reminded if political power is gone, it will be “gone with the wind”.

        And I take his advice seriously. And looking at how DAP manipulates issues like name “Allah” or accusing UMNO(meaning Malays) as racist and not to forget how many Malays stalls demolished, I know the advice is genuine.

        Tun may still be highly regarded. And he should remember that goodwill needs to be nurtured. malays may not happy with Najib but I believe many are not prepared to see Tun with DAP.

        IN FACT, I believe Tun’s latest political maneuvering is actually bringing UMNO and PAS closer.

        ANOTHER QUESTION that I feel Najib must address is that Tunku Razaleigh. I read that he attended the “deklarasi Rakyat” function. If that is the truth, UMNO must sack him together with Muhyiddin, Mukhriz.

        1. Haih, for the last time Tun M did not betray UMNO. But that is what they’re spinning right now isn’t it.

          Yes, he appeared in a room with DAP but in that room theres also PKR, PAS, UMNO, GHB, NGOs, writers, activists, comedians and many others who are non-politically affiliated. Just Malaysians.

          Myself is not politically afiliated, just a common citizen…… but I know whats right whats wrong

          I’ve spoken up against evangelism and the impairing effects of proselytizing ones religion. Especially the CHC in Singapore where they had a charlatan as their Pastor siphoning millions from their church members.

          But there’s a charlatan in UMNO right now that TunM and the others are trying to warn you. Can you not see?

          1. First, many of the allegations spoke by Mahathir have not been proven yet. His outburst about Malaysia being the top 10 corrupt country is only based on a survey of 8 countries.
            Second, the PAC has completed their report and MPs will get a chance to read.
            Third, I have not heard any investigators whether inside or outside the country that has implicated Najib.

            1. “His outburst about Malaysia being the top 10 corrupt country is only based on a survey of 8 countries”? Possible for Tun to say that? I don’t think so. Must be a Projib concoction.

              “the PAC has completed their report and MPs will get a chance to read” the PAC”? What report you talking about, man? No one has ever said so. You dreamt about it? Or you are privy to it when others aren’t? PAC will submit their report to Parliament only after the PAC meeting has discussed the Auditor General’s Final Report.

              The PAC Chairman said the Auditor General’s Report is under the Official Secrets Act, prompting the public to decry it and only yesterday the Home Affairs Deputy Minister clarified that only the “Attachments” to the Report – presumably the Auditor General’s “reservations” – are under the OSA. Very convenient, innit? 1MDB weaknesses and Najib’s responsibility as Adviser, Finance Minister and Prime Minister are purposely hidden away from public knowledge. What else could be the reason for OSA-ing it if not wanting to “hide it”?

              “not heard any investigators whether inside or outside the country that has implicated Najib” – you not admitting that politics is about perception? When the rakyat perceives Najib as being “involved” (to say it politely) in the irregularities like those that led to 1MDB Chairman Mohd Bakke to resign twice, you still talking about “investigators implicating Najib”?

          2. re: “Tun M did not betray UMNO. But that is what they’re spinning right now”

            Of course there’s a betrayal with the 180-degree turn in alignment.

            Take the flip side of the issue.

            Haris Ibrahim is someone who hates Tun with a vengeance. Bersih is Haris’ baby and he was in the movement’s steering committee for the rally’s first and second editions. He is even charged with sedition.

            Now we have Maria Chin Abdullah claiming that she has Bersih’s blessing to be in cahoots with Tun. Speaking on behalf of Bersih, she said ‘No need to harp on Dr Mahathir’s past mistakes’ (TMI).

            Don’t you think that Haris, as one of the founding members of Bersih, feels betrayed to see Bersih now willing to hail Mahathir as the ‘saviour’ of the moment?

            Likewise, why do you quibble that Big Dog feels betrayed by Dr M’s similar a 180-degree turn away from the things – outlook, approach, methods – he used to tell them (Umno bloggers) and to now sitting at the same table instead with people like Kit Siang and Ambiga?

        2. “Tun is prepared to make sure UMNO loses just to force Najib out”? Look at the fler’s choice of words. “prepared to make sure”. He in fact does not choose his words – merely babble out whatever crosses his mind, no filtering, no processing in his grey matter. And whoever says Protuns are turning Dapsters as if Projibs aren’t?

          Whatever is said about Tun’s recent words and actions, the fact remains that he wants Najib to withdraw or be replaced. Agreeing with the Opposition is merely strategy and doesn’t make him “prepared to make sure UMNO loses just to force Najib out”. Even if in the process, UMNO/BN lose at PRU14, he has not said in clear terms a willingness to accept a hardcore Opposition bloke to lead the country.

          Yes, he answered the pressman’s question saying, ““No problem for DAP to rule the country, as long as it’s not Najib”, but note that his emphasis was “as long as it’s not Najib”, and he has not said the terms under which he’d agree to DAP ruling the country. In any case it was in answer to a media question, it was not a pre-meditated, planned statement. No such nonsense as accusing him “prepared to make sure UMNO loses just to force Najib out”.

      2. Nonsense. You’re just a two bit hack serving her masters. You’re irrelevant and the people of Malaysia will decide the fate of the country. And that will transcend race and religion making you completely useless Helen. Live with it and best get fat self together.

        1. I find it both funny and amusing how, despite being irrelevant, Helen is, for many years, repeatedly being attacked by RBAs and DAP sympathisers and has also achieved an impressive amount of 6,777,572 (and counting) viewers on her blog.

          1. Akim – you really need to get out and smell the roses. People call Helen out for the hate mongering charlatan that she is. Not because they’re your imaginary red beans or whatever. Grow up.

            1. When you talk like a Red Bean and walk like a Red Bean, then naturally people take you to be a Red Bean.

              Grown up people can see through you Dapsters. It is only the “delusional” Chinese youngsters who catch yellow fever.

              Your entire commenting history has been nothing but ugly, which is a characteristic of the Red Bean.

              And your track record of camouflaged IP addresses (hopping from continent to continent) is definitely cybertrooper modus operandi.

              1. Memang kamu kena buka mata luas2 Akim. Tengok Ros selalu. Pandanglah… lihatlah… Tiru macam saya…

                Yang aku dapat lihat sekarang ni… MakCik Helen kita ni dah lebih UMNO dari Kak Ros.mah. Baguslah… Aku puji (bukan keji atau perli tau). Memang ini jugak Ros yg istimewa. Mana nak cari amoi macam dia berjuang berhabis2an membela AhJib Go!. Dan aku pasti dia bukan dari kalangan pemakan dedak. Pesan aku: jangan terlebih mengampu, nanti terkena bom plastik Kak Ros.

                Tapi Helen, jangan nak tuduh dema yg pakai camouflaged IP addresses tu orang jahat. Aku dulu pun pakai camouflaged IP jugak, nak sembunyikan diri dari sindiket scammers Nigeria dan HongKong. Berbaik sangkalah antara kita walaupun berlainan pendirian. Cukup setakat berbahas apa yg tertulis di sini.

                Aku, Akim dan yg lain2 bukan orang baru di sini. Dulu kita semua perang dgn DAP, dgn Evangelistar. Cuma sekarang saja berubah sikit. Aku percaya Akim pun macam aku, masih sayangkan UMNO. Kami cuma mintak AhJib Go! saja go away, sejak dari awal lagi. Itu saja. Dan aku tak tuduh AhJib Go! segala mak nenek seperti orang lain ungkit perihal Tun M (yg aku tak sibuk pun nak sangkal).

                Yang aku nak cari kebenaran cuma satu, hal 2.6b itu saja. Cerita secara jelas dan jujur dari A sampai Z. Tak jadi setakat nak dengar hukum Peguam Negara ‘PM tak bersalah, kes ditutup.’ Kenapa susah sangat nak cerita satu sejarah yg baru terjadi pada tahun 2013, bukan 1953 masa AhJib Go! baru lahir. Dan kenapa berubah2 pula cerita dan tafsiran, mengikut masa, mengikut odien, mengikut tukang karut?

                Dan Y Y Y kenapa AhJib Go! tak cerita hal ni habis2 di awal2 lagi semasa ianya mula meletop. Kenapa hingga rakyat bising dan bengong sebegini rupa pun AhJib Go! tak dapat beri penjelasan yg tulus mulus. Memang dia ingin menyembunyikan agenda tersembunyi ke mengenai derma Tok Arab tu? Atau dia sengaja ingin melihat rakyat Malaysia ni berpecah belah semata2 kerana duit ringgit dia? Dalam apa keadaan pun ianya tak akan membawa kemenangan kepada UMNO/BN di PRU 14 nanti.

                Sebab itulah dari awal lagi aku, Akim dan lain2 dah cakap, AhJib Go! perlu berundur segera, supaya penggantinya ada masa untuk cuba baiki keadaan sebelum PRU 14 (aku guna logik Mat Bashah). Sama ada AhJib Go! bersalah atau tidak itu bukan menjadi persoalan sekarang, dia hanya individu yg sudah menjadi beban kepada UMNO dan BN. Perjuangan yg lebih besar ialah mempertahankan maruah UMNO itu sendiri, mempertahankan maruah bangsa Melayu, mengekalkan agama Islam sebagai tunjang perjuangan dan pedoman hidup kita

                Lantaklah kalau korang lebih suka tengok dia jadi Ketua Pembangkang! Pertahankanlah maruah AhJib Go! hingga ke hujung hayat, Semoga Tuhan mencurah rahmat ke atas pengorbanan korang itu.

                1. Qalam Qabut,

                  re: “MakCik Helen kita ni dah lebih UMNO dari Kak Ros.mah.”

                  Dah lah saya kata: Masuk PRU14 ni, kita hanya mempunyai dua pilihan, iaitu sama ada mahu memilih BN yang diterajui Umno ataupun Pakatan yang diketuai DAP. Sesiapa yang menolak keras DAP, mahu tak mahu, terpaksa juga menyokong BN.

                  ‘Tiang seri’ BN adalah Umno. Dan presiden Umno adalah Najib. Jadi sokong BN dalam keadaan sedia ada bermakna kena sokong Najib.

                  Perihal ukuran ciri ke’Umno’an dalam diri Rosmah, QQ bolehlah nilai sendiri – lihat gambar bawah.

                  Sebenarnya Tun Siti Hasmah yang lebih pandai membawa diri. Tatkala menghadiri PAU, beliau memakai baju kurung merah yang ngam-ngam warna biji saga (pakaian seragam Umno).

                  re: “Baguslah… Aku puji (bukan keji atau perli tau).”

                  Baguslah tu. Yang takut hanya QQ terikut-ikut pula sikap Dapster yang mana kata-kata nista tak pernah lekang dari bibir.

                  re: “Pesan aku: jangan terlebih mengampu, nanti terkena bom plastik Kak Ros.”

                  Kecuali kalau anda telah menyaksikan kejadian dengan biji mata sendiri, ia dosa besar tau untuk fitnah orang macam ini, terutamanya tuduhan yang membabitkan orang dengan jenayah berat.

                  re: “Berbaik sangkalah antara kita walaupun berlainan pendirian. Cukup setakat berbahas apa yg tertulis di sini.”

                  Cuba QQ ikut nasihat sendiri dan berbaik sangka. Jangan asyik nak tuduh orang yang pro-status quo sebagai “pemakan dedak”. Bahaslah apa yang tertulis dan kalau hendak menyangkal pun, sila kemukakan fakta-fakta yang berkait.

                  re: “Dulu kita semua perang dgn DAP, dgn Evangelistar. Cuma sekarang saja berubah sikit.”

                  Ye lah. Ubah ikut keadaan semasa yang berubah. Contohnya sekarang orang (umpamanya si Big Dog) boleh nampak Tun sudah bersekongkol dengan DAP, maka pendirian mereka pun berubah juga. Tidak lagi menganggap Tun “maksum” (ini saya petik dari Twitter Big Dog).

                  re: “Aku percaya Akim pun macam aku, masih sayangkan Umno.”

                  QQ setuju ke dengan syor Dr Mahathir supaya Umno dinyah-daftar (de-register) oleh ROS atas alasan rekod/catatan ‘derma’ itu tidak dikemaskini?

                  re: “Kami cuma mintak AhJib Go! saja go away, sejak dari awal lagi. Itu saja.”

                  Tun yang kempunan lalu membawa diri. Habis cerita.

                  re: “Dan kenapa berubah2 pula cerita dan tafsiran, mengikut masa, mengikut odien, mengikut tukang karut?”

                  Tun pun tukar-tukar cerita mengikut masa, mengikut audien, mengikut tukang karut. Dulu (setahun lepas) beliau kata Najib wajar berundur kerana terlalu bagi muka kepada orang Cina sampailah BN hilang banyak kerusi, sekarang kata sebab 1MDB dan derma.

                  re: “Kenapa hingga rakyat bising dan bengong sebegini rupa pun AhJib Go! tak dapat beri penjelasan yg tulus mulus.”

                  Tun juga terkhilaf beberapa perkara/butiran berhubung sebanyak mana jumlah wang yang kononnya 1MDB rugi/lesap.

                  Mula-mula kata ianya “kerugian” berbilion-bilion. Lepas tu, kata ianya “hutang”. Dakwaan-dakwaan Tun tidak konsisten di samping beliau tidak menunjukkan minat langsung untuk mendengar banyak penjelasan yang sudah diberikan oleh Arul Kanda.

                  re: “Memang dia ingin menyembunyikan agenda tersembunyi ke mengenai derma Tok Arab tu?”

                  Zaman Tun Mahathir dulu, adakah QQ menuntut sepaya kerajaan wajib mendedahkan (declassify) persefahaman yang dimeterai government-to-government?

                  re: “Atau dia sengaja ingin melihat rakyat Malaysia ni berpecah belah semata2 kerana duit ringgit dia?”

                  Yang memecah-belahkan rakyat ialah Dapster-evangelista dan Protun. Najib inginkan perpaduan ummah.

                  re: “Dalam apa keadaan pun ianya tak akan membawa kemenangan kepada Umno/BN di PRU 14 nanti.”

                  Yang menyumbang kepada ‘kekalahan’ (hilang majoriti 2/3) BN sebelum ini ialah serangan bertalu-talu oleh Tun ke atas presiden Umno, si Sleepy Dollah. Harap-harap sejarah tidak berulang.

                  re: “Sebab itulah dari awal lagi aku, Akim dan lain2 dah cakap, AhJib Go! perlu berundur segera, supaya penggantinya ada masa untuk cuba baiki keadaan sebelum PRU 14 (aku guna logik Mat Bashah).”

                  Tinggal dua tahun sahaja. Tak sempat ‘change horses mid-stream’ (membaiki labu).

                  re: “Sama ada AhJib Go! bersalah atau tidak itu bukan menjadi persoalan sekarang, dia hanya individu yg sudah menjadi beban kepada Umno dan BN.”

                  Tun pula individu yang sudah menjadi musuh kepada Umno dan BN. Lagipun banyak di antara dakwaan, tuduhan dan serangan terhadap Najib yang dicetuskan oleh Dr M seorang-seorang.

                  re: “Perjuangan yg lebih besar ialah mempertahankan maruah Umno itu sendiri, mempertahankan maruah bangsa Melayu, mengekalkan agama Islam sebagai tunjang perjuangan dan pedoman hidup kita.”

                  Adakah dengan bersekongkol dengan DAP yang nyata anti-Melayu dan anti-Islam itu akan mampu mempertahankan abata?

                  re: “Lantaklah kalau korang lebih suka tengok dia jadi Ketua Pembangkang! Pertahankanlah maruah AhJib Go! hingga ke hujung hayat, Semoga Tuhan mencurah rahmat ke atas pengorbanan korang itu.”

                  Baik Najib dari keluarga dan konco-konco Lim Kit Siang.

                  1. QQ: “Baguslah… Aku puji (bukan keji atau perli tau).”
                    HA: Baguslah tu. Yang takut hanya QQ terikut-ikut pula sikap Dapster yang mana kata-kata nista tak pernah lekang dari bibir.
                    QQ: Tak payah nak jadi Dapster nak nista orang.

                    QQ: “Pesan aku: jangan terlebih mengampu, nanti terkena bom plastik Kak Ros.”
                    HA: Kecuali kalau anda telah menyaksikan kejadian dengan biji mata sendiri, ia dosa besar tau untuk fitnah orang macam ini, terutamanya tuduhan yang membabitkan orang dengan jenayah berat.
                    QQ: Kalau Helen selalu masuk kedai kopi diwaktu itu, itulah lawak yg trending masa tu. Semua taknak gelas plastik, mau gelas kaca. Rela duduk bangku kayu atau bertinggung pun takpa. Tapi realitinya minum gelas plastik dan duduk kerusi plastik jugak. Lawak saja. Yg aku cakap ni pun lawak jugak.

                    QQ: “Berbaik sangkalah antara kita walaupun berlainan pendirian. Cukup setakat berbahas apa yg tertulis di sini.”
                    HA: Cuba QQ ikut nasihat sendiri dan berbaik sangka. Jangan asyik nak tuduh orang yang pro-status quo sebagai “pemakan dedak”. Bahaslah apa yang tertulis dan kalau hendak menyangkal pun, sila kemukakan fakta-fakta yang berkait.
                    QQ: Tun to head Easter Sunday parade. Cuba Helen bagi fakta yg tunjukkan Tun M sengaja memilih Easter Sunday utk parade tu? Siap tulis… Easter Sunday symbolizes the resurrection of Christ. The holy day marking the rebirth of Lord Jesus. Kamu nak jadi tukang sihir nak menista ke? Nak tukar Tun M jadi imam Kristian? Atau mungkin itu tak dinamakan fitnah jugak, saja nak melawak macam aku tadi. Kalau Helen baca balik komen2 aku, aku rasa tak pernah aku selitkan tuduhan2 yg tak berasas seperti bom plastik atau cincin Rosmah. Dalam segala isu yg berkaitan dgn AhJib Go! pun aku tumpukan kepada satu saja… kisah 2.6b tu. Sebab dia dan menteri dan pegawai kerajaannya dah keluar statement duit itu wujud. Helen biasa tengok aku menembak rambang dalam komen2 aku? I don’t think so. Bila dah jadi meleret macam ni aku terpaksa ikut rentak.

                    Dan sedaya upaya aku cuba jawab soalan setepat yg mungkin, tak kaitkan dgn soal2 lain seperti RBA dan DAP. Tapi what can I say, dah jadi habit you kaitkan RBA, DAP, LKS, LGE. Yes, sekali dua aku tegur, dan aku terima seadanya.

                    Helen, you are one of the best blogger in Malaysia, punya pengetahuan yg mendalam mengenai politik di Malaysia. You buat research secara terperinci dan bagi kesimpulan yg sukar disanggah. Why not devote some time to research about 2.6b and presents us about your findings. Tak perlu usik OSA, cukup setakat apa yg dah ada di internet. Hopefully orang semacam aku ni dapat petunjuk yg lebih tepat utk ditimbang.

                    Isu2 yg lain aku malas nak komen sebab ada yg tak relevan dan yg tak aku minati. Sama jugak dgn isu yg Helen kutip dari komen aku, ikut minat dan relevan bagi diri Helen. We have to accept that.

                    1. re: “Cuba Helen bagi fakta yg tunjukkan Tun M sengaja memilih Easter Sunday utk parade tu?”

                      Memang tarikh itu bukan Tun yang pilih. Saya kira evangelista yang bertanggungjawab.

                      Rujuk silang: Siapa di kalangan pihak penganjur yang selitkan nama Tengku Razaleigh dan juga Zaman Khan walhal kedua-dua tuan empunya badan menafikan bahawa mereka menandatangani Deklarasi Mahathir?

                      Adakah ia

                      (a) Protun?
                      (b) Pakatoon?
                      (c) Dapster-evangelista?

                      Soal tanggal 27 Mac itu, mesti si evangelista yang aturkan. Pasti bukan Tun.

                      re: “Kamu nak jadi tukang sihir nak menista ke? Nak tukar Tun M jadi imam Kristian?”

                      Tun sudah komit untuk menyertai himpunan 27 Mac Easter Sunday tersebut.

                      Sepertimana acara Deklarasi pada tempoh hari, Tun lah yang akan berada di depan perarakan. Nasib lah. Tengok nanti para peserta Easter Sunday parade itu mirip komposisi Bersih 4.0 – maksudnya hadirin Cina/Kristian belaka – ataupun ada nampak kelibat orang Melayu.

                      re: “dah jadi habit you kaitkan RBA, DAP, LKS, LGE”

                      Saya mengaku. Bukannya saya kuat sokong BN pun. Saya sebenarnya anti-DAP. By default, terpaksa juga memihak kepada BN sebab Umno satu-satunya parti yang mampu menghalang rampasan kuasa oleh DAP.

                      PRU14 nanti tak lain dan tak bukan Umno lwn DAP. Parti-parti Cina Gerakan, SUPP dan MCA sudah lama tersungkur dan tak masuk gelanggang pun.

                    2. Heh heh heh… Dalam segala statement yg Helen buat setakat ni, bagi aku ini statement yg paling sensasi…

                      ‘Saya mengaku. Bukannya saya kuat sokong BN pun.’

                      Siapa nak percaya Helen? Masuk saja komen puak proTun, you dah start kuntau, especially sehari dua ni. Siap tanya balas aku “QQ setuju ke dengan syor Dr Mahathir supaya Umno dinyah-daftar (de-register) oleh ROS atas alasan rekod/catatan ‘derma’ itu tidak dikemaskini?” Helen bukan hendakkan pendapat aku sangat, Helen saja nak bagitau dunia Tun M nak bagi UMNO baru diharamkan. Sebab tu ramai yg nampak Helen macam UMNO totok. Kalah Rosmah, kalah TSMY.

                    3. re: “Sebab tu ramai yg nampak Helen macam Umno totok.”

                      Heh heh heh.

                      Siapa lagi yang cukup kuat untuk menentang DAP kalau tak Umno? Pasti bukan MCA, kan?

                      Dulu ingatkan Tun seorang saja yang cukup berwibawa dan cukup cerdik untuk menghalang the DAP juggernaut. Siap saya tulis dua pucuk Surat Terbuka merayu kepada Tun.

                      Harapkan pagar, pagar makan padi.

                    4. Betul sangat, Siapa lagi yang cukup kuat untuk menentang DAP kalau tak Umno?

                      Tapi UMNO sedang sakit sekarang. Sebab tu Tun M nak ubat. Tapi AhJib Go! ni bebal sikit, tak mau makan ubat macam PakLah. Dia ingat dia immune, takde sakit apa.
                      What should be the next course? Nak kena tembak dgn senapang pelali kot! Tapi AhJib Go pakai perisai. Habis Muhyiddin, Mukhriz semua terlentang diamuknya.
                      So what next? Sebelum PRU 14 tiba, inilah saja jalan yg ada utk kekal UMNO/BN sbg pemerintah, this ‘Deklarasi Rakyat’. Of course semua parti kutubrahak ni nak ambil untung, nak bebaskan laki dan ntah apa lagi. Tapi tujuan utamanya ialah nak minta AhJib Go! turun.

                      Dalam petisyen ‘Prime Minister Dato’ Seri Najib Razak: Quit’ di https://www.change.org/petitions#most-recent sehingga jam 5.00ptg tadi dah ada 35,000+ supporter. I am sure you can appreciate that kind of figure. Tapi aku tak boleh buat kesimpulan kami semua akan tidur bantal yg sama, mimpi AhJib Go! dgn bibir merah yg sama.

                      Tapi aku yakin, Tun M tak akan pangkah DAP. Sama jugak aku, Akim dan ramai lagi di sini. Kalau aku drive ke utara, menghala ke Alor Setar, tak semestinya aku penyokong Mat Bashah. Kalau aku drive ke selatan menuju KL, tak semestinya aku penyokong AhJib Go!

                      Don’t make enemies of your friends. Goebbels propaganda cuma utk menakutkan musuh, bukan beri kemenangan pada Hitler. Yg terkesan ialah orang yg menggunakannya…

                      Research that 2.6b tu Helen… Let us see what really happened in the storyline.

                    5. re: “Sebab tu Tun M nak ubat.”

                      Tun sebenarnya pembawa penyakit. Beliau banyak buat silap.

                      Kesilapan paling besar — melantik Anwar Ibrahim. Bab yang ini Tun sendiri dah ngaku.

                      Kalau ia Tun yang sebelum ini membuat kesilapan demi kesilapan –

                      – Musa Hitam (Tun baru-baru ini pun mengata Musa merupakan “a mistake”), Ghafar Baba (yang taraf pendidikannya lebih kurang setara saja dengan Mat Bashah – kalau Mat Bashah dikatakan tidak layak jadi MB Kedah kerana hanya ada MCE, apatah lagi GB jadi DPM), Anwar, Sleepy Dollah, Najib –

                      mereka semua Tun yang lantik, Tun yang tak berkenan, Tun yang nak singkirkan, Tun yang mengaku dia silap menilai kesemuanya (kecuali Ghafar Baba).

                      If Tun got so many things wrong in the past, why should we trust that he’s getting it right on this move now?

                    6. Re: If Tun got so many things wrong in the past, why should we trust that he’s getting it right on this move now?

                      Yang mana Helen nak pilih, khas untuk hadapi PRU 14 nanti? Satu orang tua nyanyuk yg buat salah masa silam atau satu pemimpin yg sarat terbeban dgn berbagai skandal di masa kini? Saja nak remind you of what you just wrote in here: Tun is idolized. Najib is not idolized. Najib does not have a cult following.) Apa maknanya ‘idolized’ tu? Sebab dia pandai nyanyi ke? Why Najib is not idolized? Kemana dia pergi pun sampai atas pokok pun ada tulis ‘I love PM’. Dan sehari dua ni ntah apa pulak kempen kekal di Putrajayanya. Semua tu bukan FREE, kena beli.

                      Tapi sekarang ni kita bukan nak judge siapa betul siapa salah. History tak akan berubah, tak kira siapa diktator atau siapa kuku besi. Yang kita cuba nak pertimbangkan sekarang ialah bagaimana nak kekalkan UMNO/BN sebagai parti yg memerintah selepas PRU 14 nanti.

                      Kalau you ingat AhJib Go! ada peluang menangkan UMNO/BN, go ahead with what you are doing… onsider us as your enemy. ( A )

                      Tapi aku percaya kalau AhJib Go! turun takhta sekarang, puak2 pelampau seperti aku ni akan balik menyokong UMNO. (Aku ni DAP – Dok Atas Pagar, so takleh balik ke pangkuan sesiapa). ( A + B )

                      Atau mungkin Helen boleh harapkan PAS utk ganti puak kami. ( A + C )

                      Atau mungkin UMNO + UMNO Rebel + PAS is better? ( A + B + C)

                      Tetapi yg terbaik ialah hapuskan permusuhan antara UMNO dan UMNO Rebel. Senang je… AhJib Go! must go… Kehadirannya hanya akan menjahanamkan UMNO. Siapa naik ganti tempat Presiden is not my concern, as long as dia ikut apa yg termaktub dlm perlembagaan UMNO.

                    7. re: “Yang mana Helen nak pilih, khas untuk hadapi PRU 14 nanti? Satu orang tua nyanyuk yg buat salah masa silam atau satu pemimpin yg sarat terbeban dgn berbagai skandal di masa kini?”

                      Sampai 2018 nanti, umur Tun dah mencecah 93 tahun.

                      Najib dikatakan skandal angkara 1MDB. Tun sendiri pun banyak skandal (forex, Bank Bumi) dan mega projek yang hangus dan rugi berbilion, contohnya Perwaja Steel, Maminco, Proton, dll.

                      re: “Why Najib is not idolized?”

                      Saya kira kalau zaman Tun ada Internet, Whatsapp dan Red Bean Army, Tun pun mesti dikenakan kaw-kaw oleh puak dajjal itu.

                      re: “Atau mungkin Helen boleh harapkan PAS utk ganti puak kami.”

                      PAS ada lebih satu juta orang ahli. Umno rebels berapa kerat?

                      re: “Tetapi yg terbaik ialah hapuskan permusuhan antara UMNO dan UMNO Rebel.”

                      Yang terbaik ialah perpaduan ummah di antara Umno dan PAS. Gerenti BN bakal selamat kalau ada tsunami Melayu.

                      re: “Senang je… AhJib Go! must go… Kehadirannya hanya akan menjahanamkan Umno.”

                      Pelik tapi benar — Tok Guru-Tok Guru PAS senang dan mesra dengan Najib. Kalau takde Najib, PAS tak akan cair. Zaman Tok Det dulu, Umno dan PAS musuh ketat.

                      Sekarang hubungan Umno-PAS mendapat nafas baru. Pemuda PAS pun keberatan untuk serang atau sanggah Najib, perasan tak?

                  2. QQ: “Yang mana Helen nak pilih…orang tua nyanyuk yg buat salah masa silam atau satu pemimpin yg sarat terbeban dgn berbagai skandal di masa kini?”
                    HA: Sampai 2018 nanti, umur Tun dah mencecah 93 tahun…
                    QQ: TokCik Helen jangan nyanyuk. Kita bukan nak undi TunM utk jadi PM. Dia hanya fasilitator.

                    QQ: “Why Najib is not idolized?”
                    HA: Saya kira kalau zaman Tun ada Internet, …
                    QQ: Memang Tun akan kena. Tapi sekarang ni zaman AhJib Go!, BUKAN zaman Tun M. AhJib Go! yg yg semakin hari semakin banyak kesangsian itu yg nak perintah rakyat Malaysia respect dia.
                    http://www.aljazeera.com/news/2016/03/hashtag-backfires-malaysia-campaign-160307164532002.html

                    QQ: “Atau mungkin Helen boleh harapkan PAS utk ganti puak kami.”
                    HA: PAS ada lebih satu juta orang ahli. Umno rebels berapa kerat?
                    QQ: Yelah tuuu… Berapa kerat sangat. UMNO pun cool aje pasal Deklarasi Rakyat. You are right. Kelantan yg kukuh bawah PAS tu bermakna kepunyaan UMNO jugaklah lepas ni. Kedah yg akan dikalih pada PAS bermakna UMNO jugak tu. Trengganu yg terkalih juga pada PAS akan masih jadi hak UMNO jugak. Tahniah le Helen, you memang bijak.

                    QQ: “Tetapi yg terbaik ialah hapuskan permusuhan antara UMNO dan UMNO Rebel.”
                    HA: Yang terbaik ialah perpaduan ummah di antara Umno dan PAS. Gerenti BN bakal selamat kalau ada tsunami Melayu.
                    QQ: Setuju.

                    QQ: “Senang je… AhJib Go! must go…”
                    HA: Pelik tapi benar — Tok Guru-Tok Guru PAS senang dan mesra dengan Najib… Pemuda PAS pun keberatan untuk serang atau sanggah Najib, perasan tak?
                    QQ: Betul, Deklarasi Rakyat pun tak mau sokong. Kalau tak berkawan dgn UMNO, PAS nak berkawan dgn siapa lagi. Elok juga dilantik Hj Hadi jadi TPM sebab PAS bagi 3 negeri utk BN di PRU 14. Lepas tu AhJib Go kena siasat sebab skandal dan seleweng tak akan terhapus kalau dia kekal PM pun. Takkan Hj Hadi nak sekongkol dgn AhJib Go! Kalau AhJib Go! betul2 kena GO, siapa akan jadi PM? Zahid?

                    Tahniah Helen. Semoga pilihan anda itu tak beri peluang kepada DAP bertakhta di Puterajaya. Don’t worry, aku dan kawan2 yg sehaluan dengan aku pun tak akan bagi undi untuk DAP. Mungkin aku pangkah CALON BEBAS kot

                    1. re: “Kita bukan nak undi TunM utk jadi PM. Dia hanya fasilitator.”

                      Ada sesetengah orang menganggap Tun layak menjadi PM (untuk kali kedua) – lihat keputusan tinjauan terkini di bawah – dan ada sesetengah orang lain pula berpandanagan Tun masih bercita-cita menjadi PM kerana belum menjumpai pengganti yang cukup berkaliber.

                      re: “AhJib Go! yg yg semakin hari semakin banyak kesangsian itu yg nak perintah rakyat Malaysia respect dia.”

                      Najib mangsa peredaran zaman. Bukan kat negara kita saja. Politik Amerika Syarikat pun berterabur dengan kempen Donald Trump. Orang digital age ini menyerang peribadi tanpa mengenal had dan batasan.

                      Sebenarnya gejala Dapster perlu ditangani dengan kaedah-kaedah keras umpama cara the People’s Republic of China mengekang puak-puak subversif. Waktu tunjuk perasaan di Tiananmen dulu, pihak berkuasa Beijing hantar jer kereta kebal untuk gelek pendemo jadi (ayam) penyet.

                      Pemerintah Melayu kita sebenarnya terlalu lembut. Sebab tu Dapster berani menginjak-injak gambar Najib. Perangai kurang ajar Dapster sudah sampai tahap pijak kepala. Dengan samseng tidak boleh sekali-kali bagi muka.

                      re: “Kedah yg akan dikalih pada PAS bermakna UMNO jugak tu. Trengganu yg terkalih juga pada PAS akan masih jadi hak UMNO jugak.”

                      Tak tahulah kenapa ramai juga orang utara yang berpendapat Umno akan hilang Kedah ekoran pemecatan Mukhriz. Kita tengoklah nanti. Yang saya dengar, Mat Bashah ada sokongan perkhidmatan awam Kedah dan juga jentera parti.

                      re: “Kalau tak berkawan dgn UMNO, PAS nak berkawan dgn siapa lagi.”

                      Hahaha. Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga.

                      re: “Kalau AhJib Go! betul2 kena GO, siapa akan jadi PM? Zahid?”

                      Najib tak ke mana pun. Entah kenapa di kalangan Protun boleh mudah mempercayai momokan-momokan yang mengata yang bukan-bukan. Don’t worry, be happy.

                    2. re: Tak tahulah kenapa ramai juga orang utara yang berpendapat Umno akan hilang Kedah ekoran pemecatan Mukhriz

                      Kenapa? Sebab Mat Bashah tu tak ada adab.

                      Helen, sejak tiga empat bulan ni, aku banyak berada di Kedah. Ada peluang melawat rata tempat, rata kedai kopi, dari kawasan Pida hingga Pantai Merdeka hingga Baling dan Kulim. Bukan setakat yg dekat rumah aku saja. Aku tak tipu bila aku bagitau haritu 7 dari 10 pengundi Kedah tak akan pangkah BN. Pertama sebab depa sayangkan Mukhriz, kedua sebab depa meluatkan perangai penyamun Mat Bashah n d geng.

                      Itu saja nak bagitau. N

            2. The bloke calling himself “Fat” not only needs to grow up but also to thin out drastically to be sharp-minded and see logic, not be a slob, unable to think rationally, away from narrow-mindedness, ultra kiasu-ism and smell roses with genuine sweet scent, not with faked, poison-laced and DAP nasty ordour.

              His manner of blogging and rudeness certainly make him belong to the gutter using so many names and means to try and show that he is more than one dirty bastard located in many countries.

              Don’t be a stupid bugger, we know the method that can be used to make it appear you are blogging from a different continent. Grow out of your stupidity.

  4. This bigdog and rocky are pathetic whiners. TunM didn’t betray them it is they who betrayed TunM by siding with a charlatan like Najib.

    Were they seduced by Najib’s bravado to stand up to TunM? Is that why they took his side?

    Give them a tissue and tell them to stop crying la. Dumb bitches.

      1. Dulu posting rockybru

        http://www.rockybru.com.my/2013/07/a-case-for-another-felda-chairman.html

        dan kak helen
        https://helenang.wordpress.com/2015/08/02/scrap-1malaysia-already-it-reminds-angry-msians-of-1mdb/

        https://helenang.wordpress.com/2015/03/13/dr-mahathirs-latest-commentary-on-1mdb-english-translation/

        dari link di atas kita sudah tahu siapa yang sebenarnya “180-degree turn in alignment.
        Take the flip side of the issue.”

        Kak, najib keriau 1Malaysia, sekarang seorang tua tanpa jawatan mampu menyatukan 1 Malaysia tanpa menabur dedak pada blogger prepaid.

        1. Mana saya ada u-turn? Memang orangramai marah dengan 1MDB dulu dan sekarang lebih-lebih lagi kerana Tun tidak putus-putus mengapikan isu.

          Abdullah petik dua pautan tulisan saya yang lepas.

          Saya kekal dengan pendirian saya bahawa konsep dan kempen 1Malaysia yang dicipta oleh Najib patut segera dibuang.

          “Scrap 1Malaysia” ASAP – there, I’m saying it again for your benefit.

          Sekarang ini ianya Tun yang mendokong Kit Siang punya Malaysian Malaysia. Ada segmen-segmen Deklarasi Mahathir (yang diperkenalkan kepada umum dua hari lepas) yang bunyi sebiji dengan retorik ‘menjangkau bangsa’ pegangan DAP.

          Kata-kata Tun sudah mula mencerminkan leter Kit Siang, dan Protuns mencerminkan gelagat Dapster.

            1. Berhubungkait pihak Tun, apakah fasal ‘cash’ itu diketepikan sama sekali? Bukankah anak-anak dan kroni-kroni Tun Mahathir billionaire belaka?

              Menurut mendiang Barry Wain, seorang bekas pengarang AWSJ, Tun telah mengakibatkan rugi/lesapnya wang negara sebanyak seratus bilion dijumlahkan. Kalau Tun tidak bersalah, kenapa tak saman saja Encik Wain yang bukunya Malaysian Maverick diterbitkan pada 2009 (beliau meninggal tahun 2013).

              Takde ke korupsi sepanjang 22 tahun Tun memerintah?

              Sebelum Tun mengambil alih tampuk kerajaan, Tun Hussein Onn memang terkenal dengan sifat ‘incorruptible’ beliau. Adakah sesiapa yang pernah memuji Dr Mahathir sebagai incorruptible sepertimana para perdana menteri yang mendahuluinya? Tun yang membawa Mr Money Politics (Anwar) masuk Umno.

              Adakah perjanjian tol-tol lebuhraya dan IPP semua telus and menguntungkan rakyat, atau menguntungkan kroni?

              You think the movement to topple a sitting Prime Minister is being operated on fresh air and sunshine without any cash funding? People who live in glass houses should quit throwing stones.

          1. “Scrap 1Malaysia” ASAP – there, I’m saying it again for your benefit.”

            The right question is 1Malaysia for whose benefit eh?

  5. salam

    apa hina nya ayah keje ladang babii?

    tun akhirnya menolak ketuanan melayu dan membina bersama
    KESATUAN MALAYSIA macam perikatan dulu

    cuba cerita apa ketuanan melayu beri pada soang melayu HARI INI

    lebih mudah memahami aspirasi seorang macam tun dari nak faha 30 juta aspirasi rakyat

    lain lah yang mudah di beli, pelacur melayu tak kire jantina , kasi dato, kasi duit, blog tak penah kene gam..ini ke melayu sejati

    ini lah sebenarnya munafik, kenapa pekara terang dan jelas salah masih di pertahankan?

    siapa yang naikkan dolah dan siapa yang mahu najib jadi PM

    so kenapa hairan dia gak beria usaha nak si kepit tu turun?

    puak so called wartawan or intelek melayu yang prahsantan seme ni termasuk blogger pada saya cuma pelacur donia aje, hangpa mudah di beli,

    cash is king, saya tak perlu orang bijak saya perlu orang taat

    dah tu, sapa jadi kabinet dia? kecuali LEMBU saja. tak btui?

    kenapa tak ikut tun all out atas jalan kebenaran? sebab nak jaga tembolok..kan? dah dapat dato dan habuan, manusia macam ni pada saya pengkianat terkutuk semoga Allah balas perbuatan depa

    pembangkang tu sapa? bukan warga mesia dan hamba ALlah jugak?

    kalau BN satu masa macam A kemudian masa lain jadi B, kenapa pembangkang tokleh jadi yang sama?

    adakah mr lim dulu sama mr lim hari ini? kalau keburukan dia itu merupakan kebaikan satu malaysia, kenapa tidak? bagus lah

    dari konon kebaikan dan untuk sejahtera rakyat tapi yang senang cuma kaki jilat bontot cam si gemok dan atan tuh, hangpa pengampu termasuk ler kamu tu helen..korang tadak prinsip

    1. salam

      re: “apa hina nya ayah keje ladang babii?”

      Soalan ini saya jawab dengan lebih terperinci dalam komen berasingan di bawah.

      re: “tun akhirnya menolak ketuanan melayu dan membina bersama KESATUAN MALAYSIA macam perikatan dulu”

      Boleh ahmed jajari tolong takrifkan istilah ‘Ketuanan Melayu’ mengikut pemahaman saudara?

      re: “cuba cerita apa ketuanan melayu beri pada soang melayu HARI INI”

      Andaikata perlembagaan negara dulu-dulu menyingkirkan Perkara 153, maka Malaysia hari ini sudah pasti sebuah negara apartheid di mana kaum Cina menjadi golongan elit kapitalis yang memerintah dengan kuku besi ala warisan saka Bintang Tiga mereka.

      re: “lebih mudah memahami aspirasi seorang macam tun dari nak faha 30 juta aspirasi rakyat”

      Rakyat sebenarnya konpius kerana terlalu memakan dakyah puak pembangkang.

      re: “lain lah yang mudah di beli”

      Senang jer kamu menuduh. Kalau sekadar membuat tuduhan, mana-mana orang pun boleh dakwa.

      re: “pelacur melayu tak kire jantina, kasi dato, kasi duit”

      Saya kira ‘ramai’ (maksud saya orang kenamaan atau berpangkat) yang menyokong Najib sekarang ini adalah dari kalangan political establishment turun-temurun yang sudah ada gelaran dan harta.

      re: “blog tak penah kene gam..ini ke melayu sejati”

      Blog mana yang dirujuk?

      re: “ini lah sebenarnya munafik, kenapa pekara terang dan jelas salah masih di pertahankan?”

      Adakah anda menganggap kerjasama Tun dengan DAP untuk menjatuhkan kerajaan Umno-BN satu perkara yang betul dan wajar dipertahankan?

      re: “siapa yang naikkan dolah dan siapa yang mahu najib jadi PM”

      Itu lah. Dan masih pentaksub-pentaksubnya mahu memuja Tun sebagai maksum.

      re: “so kenapa hairan dia gak beria usaha nak si kepit tu turun?”

      Tak hairan pun. Tun ini sepatutnya bergelar “The Slayer of Prime Ministers”. Perdana Menteri-Perdana Menteri yang lain (bermula dengan Tunku Abdul Rahman) semua mahu dipenggal kepala olehnya. Kalau dinaikkan TSMY pun beliau tidak akan dapat duduk lama.

      re: “puak so called wartawan or intelek melayu yang prahsantan seme ni termasuk blogger pada saya cuma pelacur donia aje, hangpa mudah di beli”

      Saudara yang bertanggungjawab atas tuduhan-tuduhan mudah yang dibuat anda di hari perhitungan nanti.

      re: “saya tak perlu orang bijak saya perlu orang taat”

      Sebenarnya saya setuju dengan rumusan YAB Perdana Menteri, tertakluk kepada keadaan masakini. Pada saat ini, kesetiaan kepada pucuk pimpinan amat perlu. Kalau tidak ada taat setia, pentadbiran Najib akan habis berkecai. Orang yang ‘bijak’ (seperti KJ) can be too clever for their own good.

      re: “dah tu, sapa jadi kabinet dia? kecuali LEMBU saja. tak btui?”

      Anifah Aman lembu ke? Mahdzir Khalid lembu ke? Azalina Othman lembu ke? Semuanya berpendidikan tinggi.

      re: “kenapa tak ikut tun all out atas jalan kebenaran?”

      Tun menyeleweng dan menghasut. Dia kata Malaysia sebuah “failed state”. Betul ke tu?

      re: “sebab nak jaga tembolok..kan?”

      Yang nak jatuhkan rejim Najib itu bukankah kroni-kroni Tun yang mahu jaga tembolok mereka sendiri?

      re: “dah dapat dato dan habuan, manusia macam ni pada saya pengkianat terkutuk semoga Allah balas perbuatan depa”

      Lagi-lagi mengutuk. Allah akan menilai nanti.

      re: “pembangkang tu sapa?”

      DAP are dajjal.

      re: “bukan warga mesia dan hamba Allah jugak?”

      Mereka itu syaitan.

      re: “kalau BN satu masa macam A kemudian masa lain jadi B, kenapa pembangkang tokleh jadi yang sama?”

      Pembangkang cukup konsisten. Mereka anti-Melayu dan anti-Islam dulu, kini dan selamanya.

      re: “adakah mr lim dulu sama mr lim hari ini?”

      Memang tak ubah-ubah.

      re: “kalau keburukan dia itu merupakan kebaikan satu malaysia, kenapa tidak? bagus lah”

      Grandpapa Dapster membawa budaya gengster.

      re: “dari konon kebaikan dan untuk sejahtera rakyat tapi yang senang cuma kaki jilat bontot cam si gemok dan atan tuh, hangpa pengampu termasuk ler kamu tu helen..korang tadak prinsip”

      :-/

    2. re: “apa hina nya ayah [Lim Kit Siang] keje ladang babii?”

      Pertanyaan di atas ada kaitan dengan soal sejauh mananya ciri keCinaan dalam DAP.

      Betulkah DAP sebuah parti Cina? Jawapannya ‘Ya’ dan pada masa yang sama, ‘Tidak’ juga.

      YA, DAP PARTI CINA

      (1) Anggota-anggota DAP kebanyakannya (majoriti besar) Cina

      (2) Kepimpinan DAP kebanyakannya Cina manakala Yang Berhormat (Adun & MP) parti tersebut yang berbangsa Melayu tidak mencapai satu persen* pun

      (3) Kebanyakan mesyuarat, acara dan rapat umum DAP dilangsungkan dalam bahasa Cina

      *Pasca PRU13, parti itu mempunyai seramai 38 orang MP dan 105 orang Adun (termasuk Adun DAP di Sarawak). Daripada 143 orang YB-YB yang mewakili DAP, hanya dua orang saja yang Melayu — YB Raub (Mohd Ariff Sabri) dan YB Mentakab (Tengku Zulpuri).

      TIDAK, DAP BUKAN PARTI CINA

      (1) Budaya kasar, suka membohong dan menipu beserta perangai samseng DAP tidak mencerminkan peradaban dan tamadun Cina mahupun pengaruh Confucianism.

      (2) Pucuk pimpinan DAP adalah evangelis* dan bukan Buddhist.

      *Evangelis dalam konteks DAP merujuk kepada Kristian mualaf, yakni Cina (dan India) yang memeluk agama tersebut tatkala dewasa – macam Hannah Yeoh pada usia 19 tahun – dan bukannya mereka yang lahir Kristian dan keluarga asalnya sudah Kristian beberapa generasi.

      Perihal bapa Kit Siang bekerja di ladang babi

      Siapa yang menjadi pengukur sesebuah bangsa? Kalau Japanese, ia rakyat yang tinggal di Jepun yang menentukan siapa dia layak bergelar orang Jepun. Kalau Korean, penduduk semenanjung Korea.

      Kalau Chinese, ianya 1,300,000,000 rakyat di negara the People’s Republic of China yang melakar sempadan kepada definisi ‘Apa itu Cina’.

      Penduduk keturunan Cina di Malaysia (yang hanya sebanyak tujuh juta orang) tidak sekali-kali membentuk kerangka bagi ciri-ciri atau falsafah keCinaan ‘tulen’.

      Tamadun sesuatu bangsa pada lazimnya dicorak oleh golongan bangsawan, cendekiawan dan budayawan negara itu. Pendatang Cina ke Tanah Melayu bukan lah berlatarbelakang bangsawan, cendekiawan mahupun budayawan. Mereka golongan miskin yang berhijrah mencari rezeki baru selepas lari meninggalkan bencana kebuluran di negeri ibunda.

      Kerja mereka bukan sebagai pentadbir macam golongan elit, contohnya pegawai tinggi (mandarin) atau hakim. Ada yang kerja di ladang babi, seperti bapa Kit Siang. Yang lainnya ada juga yang bekerja sebagai kuli, penoreh getah, pelombong bijih timah, penarik beca, dsb.

      [Nota sampingan: Ada penyokong DAP yang mendakwa bahawa amalan pemakaian tudung oleh Hannah Yeoh bukan kerana dia mahu menipu orang Islam tetapi kerana dia mengikut tradisi buruh kasar nenek moyangnya – lihat gambar-gambar di bawah. Si Atuk Hannah Yeoh seorang pemandu bas dan neneknya penjual Char Koay Teow]

      Agaknya atas sebab keturunannya beliau yang kurang menyerlah maka Hannah Yeoh begitu sensitif dan suka memaparkan dirinya high class sementara dia asyik mencemuh orang lain sebagai “low class”.

      Mereka-mereka yang menjadi ahli DAP bukannya pewaris atau kabilah yang membawa budaya Cina halus. Mereka – macam Kit Siang – juga kalau dapat sedikit pendidikan, ia diperolehi di sekolah-sekolah mubaligh Kristian. Justeru itu, pendekatan Kit Siang begitu ketara kiblat Kristian-Baratnya.

      Berbanding dengan MCA, ia sebenarnya MCA yang lebih Cina. Sebab itu, MCA yang mempunyai hubungan mesra dua-hala dengan kerajaan di Beijing.

      Kaum Melayu tersasar apabila menganggap DAP parti Cina walhal pada hakikatnya DAP sekarang tidak lebih dari parti evangelis.

      Asal-asul pengasas Umno adalah orang istana dan orang besar yang dari awal-awal memegang jawatan tinggi (contohnya Dato’ Onn Ja’afar selaku Menteri Besar Johor dan Tun Razak sebagai Orang Kaya Indera Syahbandar). Manakala asal-usul orang yang menerajui DAP, contohnya Lim Guan Eng, adalah samseng kerana Lim Kit Siang memang seorang streetfighter yang tidak menghormati batasan tatatertib.

      Perempuan Cina memakai tudung tatkala menoreh getah dan mendulang bijih

      1. Helen, why don’t you ask those DAP people about the 4 Books and 5 Classics ? Ask them and you get a blank stare. These people, descended from coolies, what do they know about Chinese culture ? A certain commenter may try to do some agitprop but I m not going to respond to his provocation since I have said many times I do not consider these descendants of coolies as Chinese and he’s one of them.

      2. Perempuan Cina memakai tudung tatkala menoreh getah dan tak pandai Hockien atau Kantonis – cuma Mandarin.
        Sejarah by Petronas

      3. there r many debate whether one shd read 4 books 5 classics in school or make it into school syllabus, read the many view written during the mayfourth era. however the emphasis is on understanding n apply what one read, jangan buat tak serupa begin like fleeing one country during difficult period, or become a bumi wannabe wakaka.

        1. Choice of reading, how about Kee Thuan Chye’s work of art
          https://en.wikipedia.org/wiki/Kee_Thuan_Chye

          Let us read Ask for No Bullshit, Get Some More! or
          No More Bullshit, Please, We’re All Malaysians. We can also read Unbelievably Stupid Too! and Unbelievably Stupid!

          That is 4 books.

          And his children have the most interesting names

          Spouse(s) Lim Choy Wan
          Children Soraya Sunitra Kee Xiang Yin (daughter), and Jebat Arjuna Kee Jia Liang (son)

      4. For those of us whose ancestry traces back to the Peranakan and the 2nd wave of civil war refugees; we have been overwhelmed by the number of New Families (新家) who by sheer size steer the narrative of Chinese diaspora here.

        Finesse and culture takes generations of peace and prosperity to build. As a whole, we as Malaysian Chinese are not there yet.

        Anyway, life goes on. People come and go on the political stage, each wanting to leave their mark. Let’s see how it goes. I feel there is no need to be a cheerleader or a hater for either side. Just enjoy the show.

    3. ahmed jajari,

      Ingin bertanya kamu bangsa apa, nama di eja luar biasa “ahmed” dan “jajari” tak pernah di dengari, memberi salam, tapi mempertahankan orang yang kerja di ladang babi, yang Helen, orang Cina, pun keji.

      Mungkin kamu Cina DAP menyamar sebagai Melayu Islam, yang selalu jenis ultra kiasu Cina Bukit DAP buat. Jika demikian, kamu amat di keji dan di caci – di medan perang, penyamar macam kamu kamu akan di tembak mati serta merta.

      Nyata kamu jahil berkenaan Ketuanan Melayu dan sengaja mahu mengungkit, malahan mahu coba meminda Perkara Perkara (Articles) di dalam Perlembagaan yang di lindungi dek Akta Hasutan dan dengan itu kamu patut di tangkap dan di dakwa di bawah Akta Hasutan.

      Menanya “apa ketuanan melayu beri pada soang melayu HARI INI” dan mengata “Melayu mudah di beli, pelacur melayu tak kire jantina , kasi dato, kasi duit ..”, memang kamu menghasut dan patut di tangkap dan di ikat dengan tali barut sabelom Polis sampai.

      Kamu sepatut nya menanya diri kamu sendiri kenapa pekara terang dan jelas salah masih di pertahankan – Najib dengan 1MDB dan RM2.6 bilion. Banyak sudah di perkatakan mengapa salah nya tapi kalau mahu tahu lagi, sila sebut di sini.

    4. ahmed jajari,

      Kerana kamu jahil berkenaan Ketuanan Melayu, ini aku kasi penerangan, walau pun kamu tidak minta, supaya kamu terlepas dari kongkongan jahil kamu itu, moga moga kamu jadi berguna kpd masyarakat dan tidak menyakitkan hati sesiapa –

      Ketuanan Melayu itu ia lah keadaan yang di bayangkan di Perkara Perkara sensitif di Perlembagaan negara, yang di lindung dek Akta Hasutan. Termasuk berkenaan kedudukan, peranan dan fungsi YDP Agong, Raja Raja Melayu, Majlis Raja Raja, dll.

      Tidak ada perkenan (royal assent) YDP Agong dan Raja Raja, tiada Perdana Menteri atau Menteri Besar boleh berfungsi secara resmi. Itu lambang paling nyata Ketuanan Melayu itu.

      YDP Agong boleh merujuk kpd Majlis Raja Raja berkenaan perkara perkara yg di sembah kapada nya, dan Majlis Raja Raja boleh bersidang memutuskan nya tanpa menunggu arahan Perdana Menteri.

      Islam sebagai “agama negara ini” yang tertera di Perkara 3 Perlembagaan dan Kedudukan Istimewa Melayu yang tersergam di Perkara 153 (di panjangkan kpd Bumiputera Sabah dan Sarawak di masa penubuhan Malaysia) ada lah juga lambang Ketuanan Melayu. Maka Kedudukan Istimewa itu membawa kapada Melayu dominan di perkhidmatan Kerajaan, di PDRM dan di Angkatan Tentera negara ini.

      Semua rakyat Malaysia, termasuk yang dapat menjadi rakyat salepas Melayu setujukan hak kerakyatan kpd bukan Melayu di masa Merdeka, mesti hormatkan Perlembagaan negara. Itu ada lah tanda dan bukti ta’at setia kapada negara ini. Maka siapa yang tidak hormati Perlembagaan / tidak ta’at setia kapada negara ini di syorkan berhijrah. Kalau kamu menyamar sebagai Melayu, kamu di syorkan berhijrah dua kali. Sekali kerana menyamar, sekali lagi kerana tak menghormati Perlembagaan negara.

      Salepas penerangan di atas ini, harap kamu tidak lagi jahil menanya “apa ketuanan melayu beri pada soang melayu HARI INI”.

  6. https://www.change.org/petitions#most-recent
    as at 12.30

    Syed Rosli Jamalullail : Petisen menyokong penuh kepimpinan YAB PM Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia – 15 supporters

    Gerakan Rakyat: Gerakan Rakyat: UndurNajib/NajibMustGO – 33 supporters

    Prime Minister Dato’ Seri Najib Razak: Quit – 15,801 supporters

  7. Let’s all be civil, please. We don’t want to sound like Projib bloggers/supporters do we?
    Let them monopolise all the negativities, the ungkit mengungkit, dredging up the past that isn’t at all relevant now.

    We who are anti Najib should hold fast to our principles and argue with finesse and not nit pick like them.

    Akim, thanks. I share your sentiments.

    1. It’s always a pleasure reading your comments and now talking with you, AYAH. Hope you come in more often.

      I also hope the same of Qalam Qabut, Mad Hatter, Abdullah and others in here wanting Najib out. I’m happy that the “Najib: Quit” petition has now reached nearly 25,000 as at a little before 8 pm

      The country is in dire straits now and Najib must be replaced well before PRU14 if UMNO/BN are to win and retain the status quo.

      Every comment heading in that direction is very valuable and well appreciated.

  8. You should see this.

    And the comment
    Shu Kor When Tun M was in power, you want to throw him out.

    Perhaps I would vote the opposition next election. The comic relief is worth the ticket. Hmm. Dr M as PM and Anwar as DPM.

    “‘Babi’ is a metaphor by Big Dog — a politically incorrect reference to (fact) Kit Siang’s immigrant father who actually worked in a pig farm”

    LKS as Agriculture minister. Certainly he has got experience in farming.

    And papa don’t preach.
    http://www.barubian.net/2013/06/papa-dont-preach-marina-mahathir-and.html

  9. Big Dog: “Melainkan buta, amat jelas TDM telah memalu gendang perang atas Bangsa Melayu & Agenda Melayu! Apa keadaan pun, Melayu takkan tido dgn babi!”

    The failing of Big Dog has always been his imagining he has a pedigree intellect.

  10. It is politics. DrM has found little support in UMNO, he has been out too long and probably does not have the billions required to buy votes in UMNO. So he appealing for all Malaysians to rise up and support him to replace PM Najib with a more suitable candidate (His son Mukhriz).

    I see no reason to support DrM.

    1. “So he appealing for all Malaysians to rise up and support him to replace PM Najib with a more suitable candidate (His son Mukhriz). ”

      I don’t think most Malay are that dumb. In fact he is alienating himself from most Malays. By exiting UMNO, he emphasizing the fact that he has Indian blood. And don’t expect Wan Azizah to be kind to Mukhriz. Certainly she will defend Anwar’s legacy.

      My prediction
      A. UMNO will strengthen and emphasize on Malay/Nusantara heritage
      B. Pakatan will be divided because many are uncomfortable with Tun.
      C. Tun’s friends (Chinese businessmen) will be sidelined (if they don’t change camps).

      In fact Tun is the best thing Pakatan ever had. The one time bomb that will blow up the coalition.

      1. Yes, quite likely so …

        But what if all of this was one big elaborate plan between Tun and Najib …. ?

        Truth is stranger than fiction.

        1. Highly unlikely. It isn’t like Tun M to do such things. He might come up with such a plan, but he won’t be the one doing the dirty job. He’d get someone else to do it for him.

      2. My prediction pulak…
        There will be a lot of Calon Bebas that will sit in parliament and in some state’s DUN

Comments are closed.