Posted in Evangelista Bintang Tiga

Berita Felixia peluk Islam buat 61% pembaca J-Star marah, kecewa dan sebal

Cerita paling menarik minat orangramai menjelang bulan Ramadan ini ialah tentang pragawati seksi Felixia Yeap dikurniakan hidayah untuk masuk Islam dalam beberapa hari lagi.

The J-Star melapor “Malaysia’s first ever Playboy bunny Felixia Yeap (pic) will be ‘reborn’ this Thursday when she embraces Islam”.

“Roborn” atau “born again” ialah istilah yang amat digemari para evangelista. Sememangnya Kumpulan Media EvangeliSTAR yang berpengkalan di Damansara Utama – kawasan DUN Yang Berhormat DAP Yeo Bee Yin beserta DUMC – adalah berkiblatkan Jerusubang.

Most viewed
Rencana paling popular di laman J-Star Online kelmarin

Seramai 30 peratus pembaca The J-Star menyambut berita Felixia ini dengan perasaan marah (“Angry”) di samping 10 peratus lagi sedih (“Sad”) — lihat screenshot maklum balas mereka di bawah.

Sebanyak 30 peratus (21% “Annoyed”, 9% “Amused”) pembaca The J-Star menerima khabar tersebut dengan perasaan sama ada jengkel atau geli hati.

Hanya 25 peratus pembaca The J-Star menerima baik (“Happy”) pengumuman Felixia tersebut manakala 5 peratus yang selebihnya mendapat ilham (“Inspired”) daripada keputusan yang dibuat wanita Cina itu.

Playboy bunny Felixia Yeap to embrace Islam

The Malaysian Insider

“Deepest condolences for your choice”

Sementara itu, The Malaysian Insider melaporkan bahawa rakan-rakan mulai menjauhi Felixia ekoran perubahan dalam keterampilannya setelah beliau memilih untuk memakai hijab.

Berita Felixia masuk Islam yang dimuatkan di TMI semalam ada juga disambut dengan ucapan takziah (lihat komen oleh ‘smileguy’, screenshot bawah).

TMI bunny4

Komen-komen pembaca TMI yang selainnya – “From one extreme to another possible extreme” (tanggapan ini diiyakan dengan 110 “thumbs up”), “Another Ridhuan Tee in the making I see” (81 thumbs up).

Seorang mualaf Cina berada dalam kelompok ‘minoriti dalam minoriti’ dan nyata sekali arus perdana kaum Cina menolak kelainan yang menyimpang daripada norma masyarakat mereka. Bermaksud orang Cina keberatan dalam hal mempertahankan hak minoriti.

TMI bunny3

TMI bunny2

Tapi pelik juga ya … kalau pompuan Cina bergelar Yeoh Tseow Suan bertukar menjadi Hannah seorang Kristian “lahir semula”, tidak dia mengundang pandangan negatif atau serong seperti yang sedang melanda Felixia.

Dalam pada itu, kenapa gelagat Hannah Yeoh pakai tudung naik turun masjid mahu diraikan oleh Firsters tetapi Felixia kenakan tudung tidak dibolehkan pula?

TMI bunny1

Klik 2x untuk besarkan

http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/06/28/Felixia-Yeap-to-embrace-Islam-July-3/
http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/06/28/Felixia-Yeap-to-embrace-Islam-July-3/

(324 patah perkataan)

Author:

I have no Faceook or Twitter.

61 thoughts on “Berita Felixia peluk Islam buat 61% pembaca J-Star marah, kecewa dan sebal

  1. Re Hanya 25 peratus pembaca The J-Star menerima baik (“Happy”) pengumuman Felixia tersebut sementara 5 peratus yang selebihnya mendapat ilham daripada keputusan yang dibuat wanita Cina itu.

    Ada kemungkinan yang 25% tu adalah orang Melayu/Muslim manakala yang 5% ada kemungkinan orang bukan Islam yang dalam hati mereka ingin menerima Islam tapi masih tak berani nak buat keputusan kerana takut backlash dari kaum mereka. Ini hanya pendapat peribadi saya.

    Re rakan-rakan mulai menjauhi Felixia ekoran perubahan dalam keterampilannya setelah beliau memilih untuk memakai hijab.

    Saudari Felixia tidak perlu bimbang sangat. dalam saat saat seperti inilah kita akan kenal siapa kawan siapa lawan.

    Re Seorang mualaf Cina berada dalam kelompok ‘minoriti dalam minoriti’ dan nyata sekali arus perdana kaum Cina menolak kelainan yang menyimpang daripada norma masyarakat mereka.

    Tidak semua kaum Cina tolak kelainan. Yang tolak kelainan adalah golongan yang jahil. Itu saja. Sedih sekali majoriti kaum Cina yang amat jahil. Tak ramai kaum Cina yang kenal apa itu Islam dan adat istiadat orang Melayu.

    Re Tapi pelik juga ya … kalau pompuan Cina bergelar Yeoh Tseow Suan bertukar menjadi Hannah seorang Kristian “lahir semula”, tidak pula dia mengundang pandangan negatif seperti yang sedang melanda Felixia.

    Tak pelik Helen. Dalam pemikiran mereka, Kristian = Omputih. Mereka sebenarnya, dalam hati mereka, teramat sangat nak jadi omputih. Tak hairan pun. Ramai antara mereka guna pakai nama omputih walaupun mereka tak fasih berbahasa omputih. Ini namanya penjajahan minda. Majoriti kaum Cina masa kini, minda mereka di jajah omputih sampai ada yang sanggup menolak warisan budaya mereka sendiri. Hannah Yeoh contoh yang paling nyata.

    Re Dalam pada itu, kenapa gelagat Hannah Yeoh pakai tudung naik turun masjid mahu diraikan oleh Firsters tetapi Felixia kenakan tudung tidak dibolehkan pula?

    Hannah Yeoh diraikan oleh Firsters kerana Firsters tahu gelagat Hannah Yeoh ni berbau politik. Mereka memang amat jelas Hannah Yeoh tidak akan memeluk Islam jadi mereka meraikan gelagat seumpama tu tapi kes Felixia lain pula cerita. Kita perlu ingat Felixia memeluk Islam bukan kerana dia nak kahwin dengan jejaka Melayu. Dia memeluk Islam atas free will. Ini amat membimbangkan golongan Firsters. Kalau ada lebih ramai orang bukan Islam yang mencontohi saudari Felixia, maka ini akan mendatangkan lebih banyak malapetaka kepada impian Firsters yang berslogan No Malay No Chinese No Indian Only Malaysian. Kalau bilangan orang orang Islam kian meningkat, lambat laun kita akan menuju ke arah Only Muslim.

    1. re: “No Malay No Chinese No Indian … lambat laun kita akan menuju ke arah Only Muslim”

      ‘) And on that note, we kick off Selamat Berpuasa to YB #sahur Ong Kian Ming yang “Insya Allah” akan mandapat pahala dan berkat daripada ibadahnya bulan mulia ini.

      1. Yeah, I was just thinking the same thing – lets see how many #sahur he’s going to post now that there is no election around the corner!

        1. Nah latest Tweet dari Ong Kian Ming.
          Nah. Pulak pandai bagi nasihat mengenai Islam [tweet]

          Ong Kian Ming ‏@imokman 10h

          @ahmdfirdaus ya, Tahun ni puasa jugak, we are all poor ppl in need of spiritual enlightenment… Ramadhan is a good time to reflect…

          “Ramadhan is a good time to reflect…” – For a Christian to reflect on what may I ask.

          1. re: “Ramadhan is a good time … For a Christian to reflect on what” [?]

            How to market and sell their Holy Water at the pasar ramadan.

      2. Speaking of which, how many Occupy Mosque acts are we going to hear now that Ramadan is here.

        1. Maybe not anymore this year with JAIS and MAIS being so vigilant and on the warpath.

          1. Au contraire.

            The Christians are the belligerent ones, who are starting the war on Muslims.

            MAIS & JAIS are there to protect the Muslim interests.

            1. MAIS has in the past sent out circulars reminding the mosques that there is to be no politicking activities within their premises but still the DAP evangelistas somehow gain entry, wor.

              re: “The Christians are the belligerent ones”

              I agree but while the Islamic authorities do monitor the tarekat ajaran sesat among the Muslims, the Jerusubang cult slips through the dragnet applied on the banned ‘Islamic’ cults b’cos there is no authority with jurisdiction over Christian deviancy.

              I wonder if there are the type of Christian cultists like those involved in the murder at China’s McD.

              And anyway, even if the Christians in Jerusubang choose to be hostile over the Al-Kitab, what can Jais-Mais do? It’s a stalemate.

      3. Nah lagi-lagi CinaDAP berpuasa [tweet]

        Untuk tahun kedua berturut-turut “Insya Allah” Ong Kean Ming berpuasa. [tweet]

        ariff.alyahya ‏@ariffalyahya77 · 14h
        “@imokman: Day one of fasting … Selamat Berpuasa kawan2” puasa la sekali

        Ong Kian Ming ‏@imokman · 14h
        @ariffalyahya77 ya, tahun ni tahun kedua…

        Ong Kian Ming ‏@imokman · 14h
        @aidaadibah tq!

        Ong Kian Ming ‏@imokman · 14h
        @m_izmer ya, sama2

        ariff.alyahya ‏@ariffalyahya77 · 14h
        “@imokman: @ariffalyahya77 ya, tahun ni tahun kedua…” fantastic. nanti belanja buka posa! 😎

        Ong Kian Ming ‏@imokman · 14h
        @RushdanAmir thanks!

        Ong Kian Ming ‏@imokman · 14h
        @ariffalyahya77 boleh, datang ke kawasan saya, buka bersama…

        Hebat betul OKM, berpuasa dan boleh jogging kuat-kuat [tweet]

        Sebelum berpuasa OKM berChaTime dengan Veginatable.
        [tweet]

        1. Your “CinaDAP” is the Adun for Mengkibol’ Johor.

          Do check him out. I reckon he must be an evangelista! Only they would be pulling this kind of hypocritical stunt.

  2. Menggunakan ‘Playboy bunny…’ sudah jelas menunjukkan di mana letaknya otak dia orang di the J-Star. Di mesjid kami sudah ramai mulai menyoal peranan akbar itu dalam mempromosikan agama Kristian dan juga sebagai penghasut. Anehnya, mereka yang mempersoalkan hal ini adalah anak2 muda.

    So how?

  3. Journalist and broadcaster, Lauren Booth has written for the prominent magazines and papers like The New Statement, The Mail on Sunday, The Sunday Times and The Daily Mail.

    She is considered as an outspoken critic of the war, supporter of “The Stop The War Coalition” and a member of “Media Workers against the War.”

    Being the sister-in-law and long standing critic of Tony Blair, Booth has recently converted to Islam.

    [YouTube]

    1. The two Abrahamic religions take pride in poaching trophy converts from each other. How about Muslims who have been turned over to Christianity?

      Islam and Christianity are so competitive and have been fighting each other the last 1,300 years. Both will likely be fighting each other for the next millennium to come.

      Maybe this planet is not big enough for the deadly arch rivals. The enmity between Christianity and Islam will continue perhaps until only one faith dominates the world.

      1. Islam is the real “Jesus heritage” religion of Abrahamic monotheism as sealed by the mission of Prophet Muhammad, the Light of Allah Most Glorious and Sublime .

        It was the Pauline Christianity of Paul of Tarsus as sealed by Emperor Constantine in the 4th century AD which makes “Christianity” what it is today. Paul was not a disciple of Jesus and before “converting” to the way of master Yeshua (Jesus) he led the Roman persecution of the disciples of Jesus whose community was known as “the poor ones (Ebionites)” which was centered at Jerusalem. Muslims call the followers of Jesus “Nasrani” meaning that it originates from Nazareth.

        Paul of Tarsus, or Saul, was a Roman citizen and persecutor of the early followers of Yeshua. Paul never met Yeshua (Jesus) and knew about him only through the stories that were being circulated. Paul was at odds with the leaders of the Jerusalem church, Peter and James, the brother of Yeshua, over whether converts must first convert to Judaism before becoming followers of Yeshua. Paul did not believe that one has to abide by the Law of Moses in order to follow Jesus, and this formed the crux of his missionary work.

        Paul’s teachings about Yeshua were very different from those of James, Peter, and the others in the Jerusalem group. It is striking that Paul’s letters never quote the words of Yeshua; they rarely refer to Yeshua’s teachings, and never mention events in Yeshua’s life.

        Paul taught his own version of Yeshua’s teachings and created his own rules. The Christian Church throughout the 2,000 years since Yeshua has been formed by Paul’s teachings, not the teachings of James, the brother of Yeshua, and, some say, not the teachings of Yeshua himself.

        With Emperor Constantine’s codification of the Nicean creed three centuries later in the 4th century AD, the Pauline bible became the Imperial officialdom of Rome. All the practitioners and followers of Jesus’ wisdom heritage like the Ebionites and the Nestorians were branded as “Anathema” and banished from the holy lands; only the Trinitarian Christianity of the “gentiles” reigned supreme. But the Pauline Christianity has broken up into schisms viz. viz. the Roman Catholics versus Martin Luther’s Protestant reformation – and these factions have been fighting bloody wars with each other throughout the last few centuries in Europe.

        For an understanding of the early events surrounding Prophet Yeshua and his community:

        http://30ce.com/paulinechristianity.htm

        1. re: [Paul] led the Roman persecution of the disciples of Jesus”

          From the very beginning of their faith, the Christians have had a persecution complex. Till today, the evangelistas of Jerusubang whinge not stop.

          The Muslims on the other hand have enjoyed military success even in the days of the Prophet himself. From the very beginning of their faith, they swept across the desert and conquered vast lands. That’s why Ruslan Kassim has the “pancung kepala dia” attitude.

          re: “All the practitioners and followers of Jesus’ wisdom heritage like the Ebionites and the Nestorians were branded as ‘Anathema’ and banished from the holy lands; only the Trinitarian Christianity of the ‘gentiles’ reigned supreme.”

          That’s why the DAP Christians are doing now. Brand all rivals will all kinds of labels and slander, and banish dissenters like Tunku Aziz and take over DAP Johor, DAP Kedah. Only the Lim, Karpal & Sons and Cronies are reigning supreme in the party.

          1. The PAP Trojan Horse proceeds by the guidelines of “Cultural Marxism”. It is a spurious and insidious sophistry that has infiltrated into all the major institutions in the democratic Western countries, particularly America.

            As for their brand of Christianity, current biblical scholarship lays bare the waywardness of so called “prosperity evangelism” – offshoots of Pauline-Greek freelance religious syncretism.

          2. Karpal & sons are Sikhs.

            I doubt it that they buy the evangelist agenda. They proclaim themselves “kings”.

            They certainly don’t need a skinny king with a crown of thorns to represent the community.

            But of course their common enemies being Islam & the Malay Islamic community.

            1. Aside from the Lims, the Karpal family is the other DAP powerhouse.

              LKS and Karpal went back a long way, when they were sec-gen and chairman respectively.

  4. From terrorists, suicide bombers, molesters, murderers, LBGTs to playboy bunnies.

    I wonder what are their real motives in embracing religion whatever.

    It’s like defiling religion, don’t you think so?

    What’s there to be proud off?

    1. I wonder what’s your motive for being here. Maybe you need the money. Being a paid mercenary trolling all over cyberspace must be very rewarding for you money wise.

      But then again, what’s there to be proud of making a living trolling all over cyberspace ?

      Perhaps you were brought up without knowing what shamelessness is. If you know what shamelessness is, you wouldn’t be here trolling. That really sums up what kind of a person you really are.

      As for embracing religion, I know some people embrace money as their God. You may have known some of them. One of these people, he goes by the name Dandy.

      Oh wait. Hold on a second. That name. Dandy. Sounds familiar. Dandy….oh my, that’s you !

      1. Dandy, the best way for you is to go and jump off the Penang Bridge. I don’t think you believe in God.

        I had told you to go away and play kite. Then no body will bother you again.

  5. Dear Dandy,

    Re. From terrorists, suicide bombers, molesters, murderers, LBGTs to playboy bunnies.

    Allah says: “Say: O my Servants who have transgressed against their souls! Despair not of the Mercy of Allah: for Allah forgives all sins: for He is Oft-Forgiving, Most Merciful.” [Sûrah al-Zumar: 53]

    Allah says: “Unless he repents, believes, and works righteous deeds, for Allah will change the evil of such persons into good, and Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful,” [Sûrah al-Furqân: 70]

    Allah says “If you shun the most heinous sins which you are forbidden, We will do away with your small sins and admit you to a gate of great honor.” [Sûrah al-Nisâ’: 31]

    http://en.islamtoday.net/artshow-299-3181.htm

    Re. I wonder what are their real motives in embracing religion whatever.

    To have a moral campus, unlike some who don’t have any to begin with and only believe in self-righteousness.

    Re. It’s like defiling religion, don’t you think so?

    Are you saying they i.e. terrorists, suicide bombers, molesters, murderers, LBGTs to playboy bunnies should remain as they are?

    Re. What’s there to be proud off?

    Doesn’t DIGNITY ring a bell to you at all?

    Take you as an example, your forefather who first came to Malaya as indentured labour were the non-Brahmin. Historically and factually, the non-Brahmin is considered as less than human according to Hindu caste system. As the second or maybe third generation of non- Brahmin you find the caste system has put yourself in disadvantageous position, and this is morally and emotionally TRAUMATIC for you to stomach, thus you choose to become an ATHEIST. If you were still in India, renouncing religion would not make you a Brahmin though you would like to think so, for in India your non-Brahmin caste will remain status quo.

    Fast forward here in Malaysia in the 21st Century where Islam is the Official Religion of the country and the dominant culture is Malay and Muslim. Unlike in India, your Brahmin and Non Brahmin status is irrelevant here in Malaysia, for Islam doesn’t discriminate between races for “Setiap orang Islam it bersaudara”, but some Muslims may still have certain bias and it is human nature. Still comparing apple to orange i.e. Malaysia versus India, you are still in a much better place, for Islam has set certain moral campus for the Muslims.

    So you see, this is the crux of the issue of having a religion and in this case Islam in particular. You may not be proud of it for you are not Muslim but an Atheist, however if you were to be in your Mother India right at this moment you may have wished and thought differently.

    Who Are the Dalits?

    http://asianhistory.about.com/od/glossaryae/g/Who-Were-The-Dalit.htm

    P.S

    The International Jew, sekilas ikan di air dah tahu JANTAN BETINAnya tak gitu?

  6. Salam. Memang begitu besarlah cabaran mereka-mereka yang memeluk Ajaran Ugama Islam. Tabahkan hati dan nurani mu semuga mendapat rahmat dan hidayah dari Allah.

    Mungkin pandangan mereka kotor dan jijik pada mereka yang memeluk agama Islam. Mereka-mereka akan di sanjung tinggi bila mereka menganut Agama Kristian. Sabarlah dan patuhlah dengan ajaran Islam ini. Insya-Allah segala-segalanya akan berjalan lancar,

    Fikir-fikirkanlah…….

    Saat Jais
    http://saatjais.wordpress.com
    http://www.treat-cure.com

    1. Mualaf adalah perkataan yang Berasal dari bahasa Arab untuk panggilan bagi orang yang baru memeluk Islam

      MENGAPA disebut demikian:

      Ini kerana sesorang yang masuk Islam kerana pilihan tentunya telah menghalang pergulatan batin yang luarbiasa dan pertimbangan yang matang.Dia harus menundukan hatinya untuk mempertimbangkan aspek social ekonomi sebagai konsekwensi atas pilihanya itu dengan memulihkn kebenaran yang hakiki yakni Islam dan meninggalkan aqidahnya yang lama secara mutlak.

      Menukar agama bukanla sesuatu yang boleh dipermainkan..

      1. re: “Menukar agama bukanla sesuatu yang boleh dipermainkan”

        Setuju. Sebab itulah perangai Red Beanie adalah sudah melampau.

        Pernah ada komen RBA diletakkan di blog saya menyuruh saya masuk Islam. Katanya kalau saya peluk Islam dan bertanding kerusi DUN Subang Jaya, dia akan undi saya.

        Lepas tu, suka-suka dia orang bagi saya nama “Helen Ang Abdullah”. Mereka berniat perli saya tanpa mempunyai kesedaran bahawa sebenarnya ia agama Islam yang sedang diperkotak-katikkan menerusi perbuatan mereka itu.

        Tak cukup dengan itu, si RBA boleh pula menyamar sebagai Melayu tatkala memberi komen. Apa jenis manusia mereka ini?

  7. Subhanallah..

    Sebagai seorang ibu Muslimah dengan perasaan kasih sayang dan penuh harapan agar Felixia tabah hati, insyallah akan menjadi insan yang lebih berjaya dan dihormati.

    I was introduced to this beautiful lady by my kids.. all were so surprised and pleased that she decided to embrace Islam.

    I have few in my family who are converts, Christians, Hindu, Buddhist, Taoist.. (Irish, Kenya, Kadazan, India, Nepalese dan Cina) cara hidup mereka setelah memeluk Agama Islam sungguh amat membanggakan. Alhamdulillah

    Probably as new converts they take extra effort to keep on learning tanpa cemuih on how to become good Muslims.

    To all Muslims stalkers here @ Helen, selamat menunaikan ibadah Puasa.. Amin

  8. Org yg nak masuk Islam dihina dikutuk. Org yg masuk Kristian mcm Hannah Yeoh org putih celup diagung2kan sbg mengikut arus zaman. Dakyah evengelist sudah berjaya di kalangan Cina Malaysia.

  9. Dari komen2 yg Helen paparkan dlm TMI, cikgu simpulkan bahawa mereka yg komen negatif mempunyai “penyakit hati”. mereka umpama bangsa Arab, Rom, Parsi dll yang mempunyai sakit jiwa kronik untuk menerima kewujudan ALLAH yang satu. Sebab itu ALLAH turunkan Nabi untuk guide hati manusia. Islam membawa nur (hidayah/the light) yg mampu menembus hati manusia yg berpenyakit. Nur ini dibawa oleh Nabi Muhammad, Nabi Ibrahim, Nabi Isa dan nabi-nabi lain. Those who open his heart will reach the light.

    Cikgu nak bagi tahu orang yang ada “penyakit hati” ini bahawa nabi Isa tidak mengajar mereka untuk dengki sesama manusia. Felixia TIDAK AKAN jadi seorang Melayu, sebab dia bukan Melayu. Felixia akan jadi seorang Muslim, yang jiwanya hanya akan bekerja untuk membuat kebaikan kepada alam, mengalak kebaikan dan menentang kemungkaran dan kezaliman. Felixia tetap seorang Cina berpaksi aqidah Islam. Dia akan jadi Cina yang lebih baik dari Cina yang jiwanya rosak dan terus memporak perandakan negara Tanah Melayu Malaysia yg tercinta ini.

    Jika tidak setuju dengan perlembagaan Malaysia, usahlah merosakkan keharmonian negara tercinta. Carilah bumi lain untuk dipijak supaya orang Melayu dan Bumiputra dapat bangunkan negara ini dengan cemerlang dan aman. Flexia juga mahu hidup aman sebagai seorang Cina di bawah Islam, Raja-Raja dan negara berdaulat. Flexia akan lebih aman dengan Islam dari dikelilingi oleh Cina Chauvanist dan “berpenyakit”.

  10. tiada siapa yang memaksa Felixia Yeap memeluk Islam, orang Melayu tidak menggunakan senjata untuk memaksa seseorang itu memeluk Islam. itulah dinamakan hidayah dari Allah. Sesiapa yang ingin menjadi penghuni syurga Allah buat selama-lamanya mestilah belajar melalui agama Islam kerana Islam adalah agama yang diredhai oleh Allah dan Islam tidak mensyirikkan Allah.

  11. masih kurang rupanya masyarakat yang bukan Islam faham apa itu Islam…….

  12. kenalilah Islam dengan membaca Al Quran dan mempelajari Sunah Nabi Muhammad SAW.

      1. Soalan: Kenapa orang islam sembah batu (Kaabah). Jadi, samalah macam orang non-muslim yang sembah berhala tu.

        Jawapan: Syabas saya ucapkan kepada orang yang tanya soalan ini. Sebab apa saya mengucapkan syabas pada dia? Sebab dia hendak ambil tahu mengenai islam. Islam bukanlah agama yang ganas, keras dan kasar, jika sesiapa yang ingin bertanya mengenai islam, insya-Allah akan dijawab dengan baik dan penuh kehormatan tanpa mempunyai kepentingan peribadi. Hal ini kerana, umat islam sudah dilatih untuk bersikap lemah lembut tidak kira pada sesiapa pun. Kepada yang non-muslim, jika anda ingin bertanya mengenai islam, saya akan cuba untuk adil kepada anda dengan membuat perbandingan yang baik tanpa ada tokok tambah.

        Rakan-rakan dari non-muslim mesti terkeliru, kenapa bila orang islam beribadat, pasti mereka menghadap ke kiblat yakni Kaabah. Mereka sembah batu ke? Kata sembah Allah swt, macam cakap tidak serupa bikin sahaja. Lebih baik jadi macam kami, benda yang kami sembah tu hanya ada di depan mata kami sahaja, dekat dan lebih khusyuk. Tidak susah hendak pergi jauh-jauh sampai ke mekah untuk melihat Kaabah dan menunaikan haji. Begitulah kefahaman anda (non-muslim) terhadap kiblat orang islam. Jadi betul ke orang islam ni sembah batu (Kaabah)?

        Sama sekali tidak untuk jawapan di atas, orang islam hanya menjadikan Kaabah sebagai kiblat dan tidak lebih daripada itu. Saya akan huraikan dalam bentuk perbandingan, supaya lebih jelas dan terperinci.

        1. Kaabah bukan tuhan, kaabah adalah satu binaan yang dibuat daripada batu bata. Batu kaabah tidak mempunyai apa-apa kuasa seperti mana juga batu hajarul aswad yang berada di sisi bangunan kaabah. Hanya sebagai tanda bahawa ummat islam menghadapnya apabila beribadat. manakala orang yang menyembah berhala percaya bahawa patungnya itu mempunyai kuasa yang tersendiri.

        2. Orang islam hanya menghadap ke tapak Kaabah, bukan menyembah Kaabah. Perkataan menyembah dan menghadap adalah dua perkataan yang berbeza dari segi frasa dan makna. Maksud sembah membawa pengabdian sepenuh hati, manakala menghadap pula membawa maksud menghalakan diri ke arahnya. Sedangkan orang yang menyembah patung berhala akan menyembahnya dan percaya bahawa ia sebagai tuhan yang memberi rezeki contohnya.

        3. Bukti lain bahawa umat islam hanya menghadap Kaabah sebagai tapak kiblat dan bukannya menyembah kaabah ialah, walaupun Kaabah diangkat dan dipindahkan ke KLCC atau pun tempat yang lain sebagai contoh, umat islam tetap akan menghadap ke tapak Kaabah. Manakala orang yang menyembah berhala tetap akan menghala ke arah berhala walaupun dipindahkan ke seberang jalan sekali pun.

        4. Menghadap ke arah satu tapak kiblat adalah satu keajaiban dalam islam, bayangkan di seluruh pelusuk dunia terdapat berbilion umat islam, tetapi ketika beribadat umat islam hanya menghadap ke Kaabah. Ini bermakna, kaabah adalah SIMBOLIK kepada penyatuan dan titik penyeragaman ibadah umat islam hanya semata-mata untuk menyembah Allah swt yang ESA (esa dan satu adalah berbeza, esa tidak memerlukan bilangan). Manakala, orang yang menyembah patung berhala mempunyai beratus-ratus ribu patung berhala yang berbeza-beza dan mempunyai puluhan ribu mazhab.

        5. Menjadi bukti ketaatan seorang muslim kepada tuhannya, Allah memerintahkan muslim agar menghadap kiblat ketika beribadah, maka kita sebagai orang islam patuh dengan arahan tersebut. Seandainya tuhan memerintahkan umat islam menghadap ke arah sebiji batu sekalipun sudah tentu umat islam akan menghadapnya, kerana umat islam adalah umat yang paling taat kepada tuhannya. Manakala orang yang menyembah berhala akan memilih patung yang dia hendak sembah mengikut kehendak diri dia.

        6. Jika benar orang yang menyembah berhala menyatakan bahawa umat islam menyembah kaabah, sudah pasti umat islam akan membina sebuah replika seperti kaabah kemudian letakkannya di hadapan rumah, jadi tidak perlu umat islam pergi jauh-jauh sehingga ke mekah untuk menunaikan haji dan umrah, atau pun umat islam tidak perlu lagi menghadap ke arah kiblat, kerana Kaabah sudah berada di hadapan mata. Maka sudah pasti umat islam tidak akan melakukan perkara tersebut, kerana bukan bangunan kaabah tersebut yang menjadi kepentingan umat islam, hanya tempat suci (tapak kaabah) sahaja yang penting bagi umat islam.

        7. Seperti keterangan di atas tadi bahawa Kaabah tidak mempunyai apa-apa kuasa atau kelebihan tertentu, kalau pun Kaabah itu ditukar dalam bentuk gambar atau lukisan, maka tidak akan ada apa-apa kesan jika kaki memijaknya, buktinya ada pada sejadah umat islam, ketika solat bukan ke sejadah itu akan diletakkan di atas lantai dan umat islam akan duduk di atasnya. Manakala orang yang menyembah berhala akan meletakkan gambar-gambar tuhan mereka di tempat tempat yang mulia dan mereka percaya bahawa gambar itu membawa tuah.

        http://fikrahhalaqoh.blogspot.com/2011/03/silap-faham-non-muslim-terhadap-kiblat.htm

        1. popos. orang islam tidak sembah Kaabah. mereka menghadap kearah Kaabah ketika solat dan menjalankan ibadah lain.

          agama islam itu bersistem dan berperaturan dan bukan agama yang bersifat individu.

          sistem atau peraturan ini menjadikan setiap masjid atau rumah ibadat orang islam terbina dalam satu arah yang sama walaupun dimana sekali pun di dunia ini.

          sistem yang ada juga membuatkan setiap perhimpunan umat islam ketika solat samada besar atau kecil atau dimana sahaja menjadi cepat, teratur, kemas, fokus dan menakjubkan.

          cuba lihat ketika umat islam mengerjaka solat di mekah ketika haji. berjuta juta ramainya, mereka boleh membuat saf solat dengan masa yang sangat cepat dan solat didirikan dengan senyap, aman, dan teratur.

          tentu sahaja lebih dekat dengan titik arah (kiblat-kaabah) bukan kesalahan dan Allah telah menjanjikan ianya banyak kelebihan dan kelebihan itulah umat islam beramai-ramai ke sana mengerjakan Haji dan Umrah serta amal ibadah yang lain.

          Popos

          apakah anda tidak pernah lihat orang islam solat di padang, di stadium atau selain dari masjid dan surau? apakah ada apa yang anda dustakan itu?

          apakah anda tidak pernah berkunjung ke masjid atau surau melihat apa yang ada di dalamnya? Apakah ada apa yang anda katakan itu?

          banyaklah berjalan dan mengembara, luaskanlah pandangan, bukalah minda dan belajarlah berfikir.

  13. Nampak sangat sifat anti Islam pembaca theStar.

    30% Angry-Kenapa, sebab Cina nak masuk Islam?

    21% Annoyed-Kenapa, sebab Cina nak masuk Islam?

    Yang 10% Sad dan 9% Amused tu apahal pulak?

    Bila orang kata anti Islam, berdalih tak mahu nak mengaku, tapi berdasarkan rating tu pun dah jelas!

    Apa lagi Cina mahu?

    1. Apa kami mahu?

      Ong Kian Ming tinggalkan Kristian dan masuk Islam. Kalaulah nak puasa, puasa dengan ikhlas.

      Puasa suka-suka bukanlah tanda menghormati orang Islam. Ibadah puasa bukan untuk suka-suka dan buat tweet.

  14. Tak kisah le non Muslim nak ikut ajaran Agama apa sekali pon tapi, gunalah didikan Agama kamu kearah tujuan yang benar dan betoi.

    Tak perlu dok menghina Agama oghang lain, jgn kasi malu Agama kamu. It is getting too obvious using yr religion to quench your greed, Agama apa ajar macam tu?

    Hitler semua dah tahu, Bush dan Blair juga akan masuk buku sejarah, for our younger generation to learn.. Penganut Agama Christian yang licik “EVIL” setaraf dgn Hitler ketahap Firaun kalo ambil kira the innocent lives lost due to them and the hardship faced by many countries due to their GREED and lies. Karma will previal, one day anak cucu mereka akan terima nasib yg sama.

    Tembam, kamu ada anak, nak buat apa always remember THE GOLDEN RULE. Itu Adun tanjung pun, dok diam sudah la , beli puting dan isap.. Dont do unto others what you dont want others do unto you. Hindu, Christian pun ajar perkara sama. Belit2 guna alasan Agama nak cari gaduh tak payah le..

    DAP, MCA dan gerakan, bulan posa kamu takde kerja kan. Bawa Pakiam sama go round and advice all the prostitutes and pimps, kaki mabok, kaki judi, kaki buat dadah, kaki ciplak CD rompak balik kepangkuan jalan yang benar sikit. You semua tak payah kalut sangat hal oghang Islam, our sistem dan Al Quran semua ada untuk membantu kami. Semua dah besar kan, zaman play play masak-masak ultraman barbie doll dah berlalu.

    Go clean up your own backyard first.. Pesanan dari your fellow Christian, mendiang Elvis Presley.

    1. ‘Pakiam’

      Ini orang yang bawa kes ‘Allah’ naik makhamah, orang Melayu Muslim pulak yang kena tuduh macam-macam.

      Apa lagi non-Muslim mahu?

  15. well i know islam is the religion that has more truthful fact than other abrahamic religion. i did studied some fundamental on both religion. so i will not comment when any of my chinese friends convert, because it’s a nice religion.

    being a buddhist myself, buddha is not a religion but a way of life. hence chinese can actually adopt a religion (islam/christian/hindu) and at the same time practise the way of life of buddha.

    well since i’m a human and i am not ready for a religion so i will just maintain my way of life as a buddhist follower (not as religion). maybe once i’m ready i might pursue islam (dont ask me why not the other religion)

    1. ‘1. Buddha prophesised the advent of a Maitreya:

      A) Almost all Buddhist books contain this prophecy. It is in Chakkavatti Sinhnad Suttanta D. III, 76: “There will arise in the world a Buddha named Maitreya (the benevolent one) a holy one, a supreme one, an enlightened one, endowed with wisdom in conduct, auspicious, knowing the universe:

      “What he has realized by his own supernatural knowledge he will publish to this universe. He will preach his religion, glorious in its origin, glorious at its climax, glorious at the goal, in the spirit and the letter. He will proclaim a religious life, wholly perfect and thoroughly pure; even as I now preach my religion and a like life do proclaim. He will keep up the society of monks numbering many thousands, even as now I keep up a society of monks numbering many hundreds”.

      B) According to Sacred Books of the East volume 35 pg. 225: “It is said that I am not an only Buddha upon whom the leadership and order is dependent. After me another Buddha maitreya of such and such virtues will come. I am now the leader of hundreds, he will be the leader of thousands.”

      C) According to the Gospel of Buddha by Carus pg. 217 and 218 (From Ceylon sources): “Ananda said to the Blessed One, “Who shall teach us when thou art gone?” And the Blessed one replied, ‘I am not the first Buddha who came upon the earth nor shall I be the last. In due time another Buddha will arise in the world, a holy one, a supremely enlightened one, endowed with wisdom in conduct, auspicious, knowing the universe, an incomparable leader of men, a master of angels and mortals. He will reveal to you the same eternal truths, which I have taught you. He will preach his religion, glorious in its origin, glorious at the climax and glorious at the goal. He will proclaim a religious life, wholly perfect and pure such as I now proclaim. His disciples will number many thousands while mine number many hundreds.’

      Ananda said, ‘How shall we know him?’

      The Blessed one replied, ‘He will be known as Maitreya’.”

      (i) The Sanskrit word “Maitreya” or its equivalent in Pali “Metteyya” means loving, compassionate, merciful and benevolent. It also means kindness and friendliness, sympathy, etc. One Arabic word which is equivalent to all these words is “Rahmat”. In Surah Al-Anbiya: “We sent thee not, but as a mercy for all creatures.” [Al-Qur’an 21:107]

      Prophet Muhammad (pbuh) was called the merciful, which is “Maitri”.

      (ii) The words Mercy and Merciful are mentioned in the Holy Qur’ân no less than 409 times.

      (iii) Every chapter of the Glorious Qur’ân, except Chapter 9, i.e. Surah Taubah begins with the beautiful formula, ‘Bismillah Hir-Rahman Nir-Rahim’, which means ‘In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful’.

      (iv) The Word Muhammad is also spelt as ‘Mahamet’ or ‘Mahomet’ and in various other ways in different languages. The word ‘Maho’ or ‘Maha’ in Pali and Sanskrit mean Great and Illustrious and ‘Metta’ means mercy. Therefore ‘Mahomet’ means ‘Great Mercy’. ‘

      By Dr. Zakir Naik

      http://www.islamawareness.net/Buddhism/scriptures.html

      1. Both Christians and Muslim scholars over the ages have tried to position their respective prophets as THE manifestation of Maitreya in a bid to convert Buddhist over – see, all same same (ooh, sounds familiar, no?)

        In doing so, they conveniently omit the specific conditions laid out by Sakyamuni Buddha for the emergence of the Maitreya Buddha i.e. how many kalpas after Sakyamuni, his physical appearance was specifically describe (not circumcised, earlobe length etc) and finally, he or she will only emerge when the current dispensation of Sakyamuni is completely forgotten.

        As none of these conditions have been fulfilled, the Maitreya has not yet manifested nor will be in any time soon.

    2. That is very good. But you must be honest and sincere in embracing Islam as nobody forces you. May Allah bless you!

  16. Its good for you to learn more about Islam, while you are stilll breathing the air granted by Allah s.w.t.

  17. What they did to Felixia is no different and no less brutal than what they did to Alifah Ting sometime ago.

    Exercising one’s democratic right is a no-go to them if it involves choosing and preferring Islam above another religion of choice. Especially too if the freedom to subscribe to a particular ideology or way of thinking deeply contradict that which is held religiously (but hypocritically) high by the Evangelistical Dapsters.

    They will feverishly laud and support any tendencies to opt out of Islam, and demonise those who oppose such “choice”, without regard to any form of curtesy or respect. Nobody will be spared from their ferocious attack.

    Perhaps they took their cue from the Zionist Jews who cried “anti-Semite!” the moment anybody tried to question the actions if the Jews or defy and rebut the weak arguments of the Holocaust.

    In some European countries, it is a criminal offence to even question the “fact” of Holocaust.

    The Dapsters adopted the same strategy when the President of ISMA threw a challenge to re-examine the historical facts concerning the British colonialist’s expansionist and political agenda in Tanah Melayu and the influx of Chinese immigrants to this country.

  18. Han dalami Islam

    Barcelona, Sepanyol: Usahawan muda, Wong Han Chen, 24, akui sedang mendalami Islam sebagai persiapan untuk berkahwin dengan kekasihnya, pelakon Tasha Shilla, 27, tahun depan.

    Han ketika ditemui di sini semalam mengakui dia tiada masalah untuk menukar agama kerana keluarganya bersikap terbuka dan merestui hubungan cintanya dengan Tasha.

    http://www.hmetro.com.my/articles/HandalamiIslam//Article?BeritaUtama

    P.S

    My only concern is how is he going to deal with the tattoo on his arm and body. Not that this has not has happened before, in the western countries many Muslim reverts have tattoo, I think Mike Tyson is one of them. But than again they are more liberal as compared to “conservative” Malay Muslims here in Malaysia wrt tattoo. I hope the public will be kind and more understanding to him towards this issue and give him time to acclimatize. If Mellanie Griffith and Mark Wahlberg can do it, I am sure he can do it.

    I pray that Allah swt will grant him Hidayah to embrace Islam.

    1. Segala apa yg berlaku dlm kehidupan lampau mereka sebelum Islam adalah dimaafkan. Tak kiralah tatoo atau apa pun.

  19. Kalau mereka benar-benar perjuangkan kebebasan untuk memilih agama sehingga menentang keras sekatan ke atas Muslim untuk murtad, sepatutnya mereka bersorak gembira di atas kebebasan yang menjadi pilihan Felixia.

    Reaksi golongan yang kononnya perjuangkan kebebasan memilih agama yang mengutuk tindakan Felixia adalah bukti jelas betapa mereka sebenarnya hanya mahukan orang Islam bebas untuk murtad tetapi mahu menyekat pilihan rakan se agama mereka yang mahu kembali kepada Islam.

    Sedarlah wahai orang Islam yang menyokong kepura-puraan golongan penipu ini.

    1. Name like the glamorous Queen of Jordan.

      Btw Mulan, the link you gave was Facebook liked 51,000 times. The Malay crowd appears to be deliriously happy over Felixia’s conversion.

      Hannah Yeoh should announce her conversion too. The news might elicit 100,000 retweets. Why don’t Puan Speaker’s Malay followers ask her this soalan cepu mas in her Twitter timeline?

        1. Why Felixia becomes a Muslim? To be respected. She does not want to be a sex object anymore. She is born again. Good interview.
          Perhaps the Star readers feel guilt and they are unhappy with her conversion. These people are always disrespectful to Muslims and yes always denying their racist behaviour.

Comments are closed.