Posted in Evangelis

Gereja di mana Nurul berucap kembali berpolitik lagi

Sebelum ini, Nurul Izzah pernah dilanda kontroversi ekoran kata-katanya yang diluahkan apabila berforum di gereja Full Gospel Tabernacle (FGT) di Subang Jaya.

FGT ialah gereja Rev. Eu Hong Seng, iaitu pengerusi National Evangelical Christian Fellowship (NECF). Ia sebuah gereja kaya-raya gaya ala City Harvest.

dance Full Gospel Tabernacle 2012-11-09 09-14-59

Giat mendakwah

Rev. Eu telah memperkenalkan rancangan Evangelism Explosion (EE) untuk membantu melatih sukarelawan supaya mampu menjalankan dakwah dengan lebih berkesan.

Gereja FGT pun juga mengadakan servis sembahyang dalam bahasa Melayu beberapa sesi seminggu (lihat jadual waktu, sini).

Allah Full Gospel Tabernacle » Articles 2012-11-09 08-48-55

http://www.malaysiakini.com/news/185088
http://www.malaysiakini.com/news/185088

NECF: “state laws … intimidate religious minorities”

Perkasa setahun lalu telah menuntut supaya pastor tersebut disiasat di bawah Akta Hasutan.

Sekarang ini National Evangelical Christian Fellowship yang diterajui Rev. Eu sekali lagi kembali mendakwa bahawa orang Kristian dianiaya dan ditindas oleh undang-undang negeri (“use of state laws to discriminate and intimidate religious minorities”).

NECF telah mengeluarkan sebuah risalah yang membincangkan topik ‘GE13: A crucial hour for religious liberty’. PDF risalahGE13 Booklet – Christians and the Ballot Box

NECFballotCover

NECF: “The government cannot interfere”

Risalah NECF tersebut berkata bahawa hal-hal keagamaan tidak tertakluk kepada kerajaan sesebuah negara itu tetapi hanya akur kepada kehendak Tuhan.

Ia juga berkata kerajaan tidak berhak untuk campur-tangan dalam urusan dan amalan orang Kristian di Malaysia.

NECFfreedomOFreligion

Jerusubang

Mengikut NECF, “We believe through prayer we can pray in godly men and women into the Parliament and Government”.

NECF juga percaya bahawa media memainkan peranan penting dalam usaha meletakkan calon-calon Kristian alim mereka di Parlimen dan dalam kerajaan.

Gambar bawah: Dialog ‘sudut pandangan Kristian‘ di antara ketua pengarang kumpulan The Star Wong Chun Wai dengan (khabarnya bakal CEO The Star) Lee Hwa Beng, Teresa Kok serta setiausaha agung NECF Rev. Wong Kim Kong

WCWnecf

NECFroleOFmedia
Sedutan daripada risalah NECF

Churches unite in prayer for the nation

NECF: “the prophetic role of the media”

The Star bukannya membawa agenda MCA.

Ia sebenarnya membawa agenda Jerusubang.

mparitbuntarJust made my point

Gambar atas: Hannah Yeoh duduk di baris depan tatkala Nurul sedang berucap di gereja FGT di Subang Jaya

Author:

I have no Faceook or Twitter.

8 thoughts on “Gereja di mana Nurul berucap kembali berpolitik lagi

  1. Helen,
    Rujuk, “Risalah NECF tersebut berkata bahawa hal-hal keagamaan tidak tertakluk kepada kerajaan sesebuah negara itu tetapi hanya akur kepada kehendak Tuhan” dan
    “Ia juga berkata kerajaan tidak berhak untuk campur-tangan dalam urusan dan amalan orang Kristian di Malaysia”.
    Bandingkan jika: “Masyarakat Islam di Malaysia berkata dengan ayat yang sama maka tidakkah akan dikatakan ajaran sesat?

    Jika benar kerajaan tidak berhak untuk campur tangan dalam urusan dan amalan orang kristian di Malaysia, tidakkah itu mengundang malapetaka bagi mereka sendiri? Bayangkan jika anti-kristian melakukan serangan ke atas gereja….adakah pastor berkenaan akan senyum dan kata mereka hanya akan mengadu kepada Tuhan dan tidak kepada kerajaan?

    Umum mengetahui bahawa dalam mana-mana kepercayaan beragama akan ada ‘cult’ atau ‘kumpulan yang sesat’ yang akan membuat adjustment mengikut citarasa dan kepentingan peribadi dan tidak terkecuali kepentingan politik.

    Gereja yang berkaitan nampaknya cenderung kepada kepentingan politik terutama kerana ramai daripadanya pendokong kuat DAP. Saya pasti Nurul Izzah juga mempunyai kecenderungan politik maka sebab itu beliau fikir perlu berucap di dalam gereja…mungkin kerana Teresa Kok dan Hannah Yeoh pernah beri tazkirah di masjid.

    Saya amat bimbang melihat peningkatan institusi masjid, gereja, kovil, tokong dan seumpamanya digunakan untuk politik…tidak salah di mata tidak semestinya tidak salah di hati……!

  2. If PAS can do it, so can NECF right? Faith-based organizations will have their say, I’m sure. In our country (and many other countries, including the great US of A), it is actually very common for shepherds to guide their flock. They can try.

    Kita tak perlu pandang serong terhadap institusi keagamaan atau badan-badan bukan kerajaan memilih landasan politik. Those who are wise will steer their organizations away from the obvious pitfalls of party politics. Those who are less wise will want to appear alongside their endorsed champions. Hey, it is a free country.

  3. Saya rasa hanah yeoh akan kalah di subang jaya. Saya dengan kwn2 di SJ sedang pekena teh tarik, yg cina pun menyampah dgn dia sebab cakap lebih dari sepatutnya, yg melayu sah dah tahap benci.

  4. I think it’s about time we enact a law banning religious people, of all faith, from getting involve in political parties or any affiliation with politician. If not we will be heading towards a bloodbath.

  5. These evangelistas are full of cliche. Nothing special in what they preach. But when politics involved…

  6. Bila pemimpin UMNO cakap asingkan politik daripada agama, tak nak dengar. Inilah padahnya. Sekarang PAS kena senyap jela kalau Church bising2 nak pilih arah tujuan hala tuju negara pun, sebab mereka pun buat perkara sama; MEMPERMAINKAN AGAMA, MEMUTARBELITKAN AGAMA.

    Nurul pulak ghairah nk pancing undi, ckp kat semua yang hak kebebasan agama tu sepatutnya pada semua bangsa. Melayu pun boleh tukar agama. Parah betul la.

    Hari ini riuh satu dunia online Malaysia, depa dah tak kisah Anwar gay sekalipun.

    http://suarapakatanrakyat.com/2013/03/kalau-anwar-gay-sekalipun-so-what/

    CSL kena tangkap basah, habis maki hamun, Anwar 40 juta kali kena rakam, sandiwara lagi. PAS pulak selalu buat kaunseling bini orang mlm2.. Takpo..takpo belako…

    Perajurit disahkan mati syahid akhirat, nak bangkang jugak cakap syahid dunia.

    PI Bala meninggal, siap ckp Innalilah, mati syahid sebab nak bebaskan Malaysia dari regim BN.

    ps: Ada ke churches di atas buat prayer untuk pejuang agama Kristian?

Comments are closed.