Posted in PRU13

Dilema orang Melayu Johor

Oleh Alwie Abdullah

Walaupun jumlah 5.63 juta adalah jumlah audien [kumpulan media] the Star, adakah anda tahu berapa peratus pembacanya Cina, Melayu dan India?

MCAstarDividend

Saya melihat di pejabat-pejabat kerajaan yang staffnya majoriti Melayu, akhbar The Star yang paling banyak dikepit di bawah ketiak dan dibawa sama waktu sarapan.

Jika ini diambil kira sebagai benar pembaca berkenaan sudah termakan dakyah DAP melalui The Star, maka MCA dan juga Gerakan seharusnya siap-sedia dengan keranda masing-masing sebab di kawasan selamat bagi mereka di mana majoriti adalah Melayu mereka tetap tidak selamat juga.

Apapun mungkin benar kata Shamshul Anuar bahawa Umno tidak lagi perlu fikirkan sangat tentang 2 parti ini. Dua parti ini sebaliknya perlu membuktikan bahawa mereka masih relevan kepada Umno untuk BN.

Keduanya, saya ada komen tentang Opportunist DAP ini… dan inilah buktinya kenapa mereka mahukan Johor pula. Lebih-lebih lagi Johor cuma sebelah selat Teberau… dekat dengan Singapore… tempat mahaguru LGE bermastautin. Orang johor lebih tahu apa yang mereka mahu… dengan 2 pilihan:

1. Kekalkan BN dan terima berita-berita rasuah, kronisme dan sebagainya yang sering dikaitkan dengan Umno pada setiap hari untuk 5 tahun akan datang, atau

2. Beri Pakatan menang dengan majoriti kepada DAP. Johorean perlu melihat saja sekiranya mereka dimakan oleh Singaporean yang dahagakan tanah… dahagakan pasir, dahakan air… dsbnya.

Memang ini satu dilema kan?

Komen Alwie pada asal @ 2013/03/28 at 5:28 pm

Author:

I have no Faceook or Twitter.

5 thoughts on “Dilema orang Melayu Johor

  1. during my trip to Johor a couple of days ago, this is what I have come across

    the Chinese in Johor and their sentiments :

    the under 40 = majority of them are very much with the opposition, even though they have no idea whatsoever what the opposition has in store for them. all they want is for BN to be booted out.

    the over 40 = most have started to re-assess their position. they think something is very wrong with the opposition. they are more willing to engage with the government.

    the urban folks = same as those in the under 40 category. very anti establishment. they are more exposed to the opposition’s brand of politics and they liked it.

    the rural folks = most have limited exposure to the alternative media. therefore they are less vulnerable to the opposition’s brand of politics. most are also non aligned.

    the working class = depends on where they are working. if they are working in big cities/urban centers, they share the same sentiment as those in the under 40/urban folks. those working in rural, semi urban areas, most are non aligned, but they are willing to listen to the government.

    the merchant class/businessmen = willing to engage with the government. they will talk to you, they have their grouses, but they are willing to listen. they believe the government should, and can do more for them. there’s hope.

    there are other factors I left out, i.e religious affiliation for instance, due to time constraints. but readers can make their own judgement based on what I’ve mentioned in the above.

    have a nice day. see you all tomorrow.

    1. Berapa kerat Melayu yang fasih Inggeris? Yng anglocise ada lah kecil mungkin Presiden PAGE dan anak buahnya.

      Penggunaan Inggeris menurun di kalangan Melayu yang memertabatkan bahasa Melayu jadi tanggapan ramai orang Melayu bace STAR sebab orang ofis hang kepit Star itu sungguh lucu.

      Kalau begitu maknaya tahap Inggeris kita tinggilah.. Sebenarnya majoritinya STAR dibaca oleh orang Cina dan India sahaja.

      Mcm mana boleh menarik orang Melayu sedangkan isinya hanya pasal Pope, easter, dsbnya. Mcm dia orang Mat Saleh. Mereka ni dipanggil banana dan black banana. Yellow or black on the outside but white inside.

      Dan pembaca melayu akan terus menurun sehingga STAR akan jadi akhbar picisan dan akhbar pembangkang. Ni berbeza dgn NST yang ramai penulis Melayu.

      Tapi penulis Tamil masih bertahan dan menjadi lidah Karpal, Manjeett dan Gobind.

      Jadi bagi investors out there. STAR is the opposition paper and has now sway on the Malays despite their self glorification dan syok sendiri.!!

      Tapi kita perlu awas golongan Tamil yang mahir Inggeris seperti Munir Majid, Kalimullah merekalah yang menaikan rakan sebangsa mereka Mahathir.

      Bayangkan pada satu masa Malaysia ini was run by Mahathir and his economic advisers Ali Abul Hassan and Nor Yakcob!! 3 orang India.

      Semua satu bangsa. Mereka mengetuai EPU dan Kewangan. Sebab itu bangsa Cina dan India menjadi bilionair sedangkan Melayu masih miskin.

  2. Saya tetap berpendirian bahawa lebih elok berhadapang dengan Musang Dap dari berkawan dengan musang MCA yang berbulu ayam

    Dilema ini bukan dilema melayu tetapi dilema Cina. Mereka dalam dilema samada mahu bunuh atau tidak musang berbulu ayam ini.

    Jika Berjasa menepati janjinya untuk bertanding di kawasan parlimen majoriti melayu yang diwakili oleh musang berbulu ayam ini, maka musang MCA ini pasti mati tanpa kubur pun.

    Kita tunggu dan lihat lah apa kehendak sahabat cina kita ini.

  3. I wonder whether UMNO should take over the mixed constituency Bandar Tun Razak Parliament seat from MCA. I voted for BN in BTR regardless of BN’s candidate racial background. MCA/BN lost the seat in 2008. Now I am a bit tawar hati to continue voting for MCA/BN when MCA politicians do not seem to want to revive it’s own party. UMNO members have been going all around the BTR area in preparation for the GE13, but I have not seen or met any MCA members doing the same thing in this area. Strangelah this MCA.

  4. AA, memang benar antara momokan yang terpaksa di telan oleh UMNO/BN dan orang Melayu ialah rasuah dan kroni. Tapi hakikatnya orang Cina lebih kuat rasuah (terutama memberi rasuah) dan paling kuat kroni.

    Berapa banyak kontrak-kontrak besar dalam sektor swasta yang jumlahnya jauh lebih besar dari beberapa projek kerajaan yang berjaya diperolehi oleh syarikat Melayu? Semuanya jatuh kepada syarikat bukan Melayu,… semuanya Cina ….. dan ini bukan hanya kroni tetapi juga rasis!!

    UMNO, kerajaan dan orang Melayu usah terperangkap dengan slogan rasuah dan kroni ini kerana dap, pkr dan pas hanya boleh menang melalui rasa kebencian dan kebencian sahaja. Rasuah dan kroni juga berleluasa dalam pkr, dap dan pas!!!!

Comments are closed.